Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17
  1. #1
    Ingeschreven
    18/11/2007
    Berichten
    364

    924turbo 1979 | Brandstof relais

    Ik probeer m'n brandstof pompen/systeem te testen.
    Het doelwit om de via de normale mannier de brandstof pompen te laten draaien...dus met het contact en met het brandstof relais in de auto.
    Echter de motor zit er nog niet in.


    Ik heb 12V op de 30/15/1 op de puntjes waar het relais moet komen.
    Tevens heb ik ook massa op de 31. Dit door de draad die normaal naar de turbo drukswitch aan massa te leggen.
    Ik zou verwachten dat de branstofpomen zouden moeten gaan draaien als ik het contact aanzet... Maar helaas...

    Verbind ik de 30 door met de 87, dan gaan de pompen wel draaien....

    Wie kan mij een tip geven?
    Heb relais ook al gewisseld, en ga vanavond nog een 3e proberen...maar denk niet dat daar het probleem zit..

    Alvast bedankt


  2. #2
    Ingeschreven
    18/11/2007
    Berichten
    364

    Re: 924turbo 1979 | Brandstof relais

    Relais zijn ok.
    Andere auto loopt gewoon op de relais.

    Denk dat het toch iets te maken heeft met het niet aanwezig zijn van de motor.
    Normaal gaan de brandstof pompen ff draaien als je het contact aanzet. Als de leidingen op druk zij stoppen ze weer.
    Ik begrijp niet goed hoe dit werkt aangezien er geen druk regeling met een contact opzit.
    Begrijp dus ook niet waarom ze niet willen draaien nu de leidingen nog open liggen en er geen brandstof in de tank zit...

    Alle input is welkom... Ik zou toch graag begrijpen hoe het werkt...


  3. #3
    Ingeschreven
    23/02/2010
    Locatie
    Ouderkerk a/d Amstel
    Berichten
    910
    Het relais heeft 2 functies. De eerste is dat bij inschakelen van het contact de pomp 8 seconden gaat lopen. Dit is om, zoals je zegt, de leidingen op druk te brengen. Heeft verder dus niks te maken met welke druk dat is, gaat simpelweg op tijd. Overigens hebben aftermarket relais deze functie vaak niet, wat maakt dat de eerste keer starten na langere (meer dan een paar uur) stilstand wat moeizamer gaat.

    De tweede functie is dat zodra de motor draait, de pomp ook zal gaan werken. Dit werkt doordat het relais hetzelfde signaal krijgt als de toerenteller, dat van de bobine af komt. Dit werkt dus alleen als de motor fysiek ronddraait.

    Dit is een veiligheidsmaatregel, want op het moment dat je een ongeluk hebt, zal de motor waarschijnlijk uitvallen. Daardoor krijgt je relais geen signaal meer van de bobine, en stopt de pomp. Wel zo fijn mocht er door het ongeluk ergens een gescheurde brandstofleiding zijn. Verder is het natuurlijk fijn dat de pomp alleen werkt als het nodig is, en niet altijd maar als het contact aan staat.


  4. #4
    Ingeschreven
    18/11/2007
    Berichten
    364

    Re: 924turbo 1979 | Brandstof relais

    Bedankt,
    Ik had dus idd verwacht dat de pompen ff zouden aanslaan op het contact.
    Om mijn 1981 s2 gebeurd dit wel.
    Ik heb dat relais in d 1979s1 gezet, maat de pompen draaien nog niet.
    Verbind ik de 30 met de 87, dan draaien ze wel.
    Het blijft voor mij een mistery waarom ze niet willen draaien zonder motor...
    Maar goed... Ik heb anders geen keus dan eerst motor in te bouwen.


  5. #5
    Ingeschreven
    23/02/2010
    Locatie
    Ouderkerk a/d Amstel
    Berichten
    910
    Dan is het probleem waarschijnlijk dat het signaal van contact aan niet bij het relais komt. Het relais schakelt inderdaad 30 door op 87, maar 30 komt rechtstreeks van de accu. Het relais zal echter alleen schakelen als er stroom komt op 15, en dat is contact aan.

    Je kan dus kijken of er spanning komt op 15 als je contact aan zet en of 31 massa geeft (31 wordt gebruikt als massa voor 15).


  6. #6
    Ingeschreven
    18/11/2007
    Berichten
    364

    Re: 924turbo 1979 | Brandstof relais

    Ja.. Ik heb ook de 15, en de 31 heb ik moeten bruggen omdat daar normaal de drukswitch van de turbo tussen zit.
    Ik heb dus ook gewoon massa.
    Ook op de 1, heb ik 12v.
    Ik denk echter dat ik op de 1 in normale omstandigheden een puls signaal krijg. Iets van 200htz.
    Dit kan ik helaas niet simuleren


  7. #7
    Ingeschreven
    23/02/2010
    Locatie
    Ouderkerk a/d Amstel
    Berichten
    910
    De 1 krijgt normaal gesproken inderdaad een puls, ik denk in principe 2x je toerental (de frequentie waarmee de bobine een vonk geeft). Dit heeft echter geen invloed op de 8 seconden voor loop. Als die met hetzelfde relais wel werkt in de ene auto en niet in de ander dan ben ik bang dat dat hij toch niet goed stroom krijgt op het contact.

    Als hij wel de voorloop doet maar niet continu dan klopt het wel.


  8. #8
    Ingeschreven
    18/11/2007
    Berichten
    364

    Re: 924turbo 1979 | Brandstof relais

    Tja... Ik snap het ook niet meer...
    Heb alles wat ik nodig heb...
    In principen zijn het 2 relais in serie.
    De eerste via de 15.. En de 2e via de 1.
    Er moet dan toch wel iets intelligents in zitten om die 8 sec te verkrijgen...of zit dit ergens anders,
    Ik heb ze ook los geprobeerd,
    Voeding op de 30, 15, en 12v op de 1.
    31 naar massa... Maar de 87 blijft zonder output.
    Ik denk dat de 1, niet aantrekt op gewoon 12v .
    Ook merk ik niets van die 8 sec...
    Het blijft voor mij een raadsel...,hahaha tis toch maar gewoon een simpel stom zwart plastik kastje hahaha


  9. #9
    Ingeschreven
    23/02/2010
    Locatie
    Ouderkerk a/d Amstel
    Berichten
    910
    Voor de voorloop zit er een timing circuit in het relais, als er spanning op 15 komt gaat dat circuit werken en schakelt ie gedurende die tijd het relais open. Zodra het timing circuit tot 8 heeft geteld gaat het relais weer dicht.

    Als ie die voorloop tijd wel doet in de ene auto en niet in de ander kan het dus haast niet anders dan dat de 15 toch niet goed van stroom wordt voorzien. Werkt die voorloop in beide auto's niet (dat kan, dan is het wellicht een aftermarket relais) of in beide auto's wel dan klopt het, want om daarna verder te werken moet de motor ronddraaien zodat de pulsen van de bobine het relais kunnen bereiken. Dat gaat in jouw auto natuurlijk niet gebeuren want er is geen bobine die vonkt.

    Overigens denk ik niet dat gewoon 12V op 1 zetten genoeg is, aangezien die dus ten eerste pulsen verwacht (wordt ook via het timing circuit gedaan, meer dan x pulsen per minuut, dan schakelt ie) en ten tweede heb ik nog altijd het vermoeden dat dit hoogspanning zou kunnen zijn, maar daar ben ik nooit achter gekomen.


  10. #10
    Ingeschreven
    18/11/2007
    Berichten
    364

    Re: 924turbo 1979 | Brandstof relais

    Ik zal eens enkel 12 V op de 30 en 15 zette.
    Massa op de 31.
    Dan zal hij 8 sec moeten sluiten.

    Ga dit ff proberen met een lis relais.
    M'n andere auto doet dit namelijk wel.
    Bedankt voor de tips.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •