Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15
  1. #1
    Ingeschreven
    05/06/2009
    Berichten
    409

    924 1982 | Brandstofrelais locatie + polen

    Goedenavond allen,

    De 924 wordt bij mij enkel gebruikt voor zo nu en dan een zondagsritje. Maar, nu na een aantal maanden stil te hebben gestaan wil hij niet meer starten.

    Alles werkt zo lijkt het (startmotor draait etc.), maar hij slaat niet aan. Nu viel mij op dat de brandstofpomp niet af en toe bromt, wat voorheen wel het geval was. Ik vermoed dat het relais niet naar behoren functioneert. Het relais zou ik graag willen doorverbinden zodat ik dit kan uitsluiten als oorzaak.

    Welk relais is van de brandstofpomp (1) en wat moet ik doorverbinden (nummers van de polen) (2), zodat hij zou moeten werken?

    Alvast enorm bedankt!


  2. #2
    Ingeschreven
    18/11/2007
    Berichten
    364

    Re: 924 1982 | Brandstofrelais locatie + polen

    Normaal zit de relaiskast onder je dashboard.
    Er zitten twee rijen met relais.
    Je moet van de bovenste rij, het relais op de 2e positie hebben van links.
    Het kan zijn dat er op de eerste niets zit, dus dan is het het eerste relais.

    Deze trek je eruit en verbind je pin 30 met de 87 in het relais board.
    De nummers staan achter op het relais, dus je kan zo gemakkelijk zien welke twee je moet doorverbinden.
    Doe dit enkel om te teste... Blijf zo niet rijden.


  3. #3
    Ingeschreven
    05/06/2009
    Berichten
    409

    Re: 924 1982 | Brandstofrelais locatie + polen

    Bedankt voor je enorm waardevolle reactie!

    Wanneer ik deze doorverbind dan zoemt de pomp en start de motor vrijwel direct. Echter, wanneer ik de verbinding weer onderbreek valt de motor weer stil na een aantal seconden.

    Nu lijkt mij dat de pomp moet blijven lopen. Waarom zou ik niet kunnen rijden met deze "testopstelling"? Zonder werkt het in ieder geval niet.

    Nu in ieder geval opzoek naar een relais.


  4. #4
    Ingeschreven
    18/11/2007
    Berichten
    364

    Re: 924 1982 | Brandstofrelais locatie + polen

    Het relais zit er niet voor niets.
    De 30 staat altijd onder spanning dus pompen blijven draaien als je je contact uitzet...dit is niet de bedoeling.
    Je zou ook de 15 kunnen doorverbinden...maar daar kan niet voldoende stroom over...
    Het is dus echt een nood/test opstelling. Niets om mee te rijden
    Gewoon asap relais vervangen zou ik zeggen.


  5. #5
    Ingeschreven
    05/06/2009
    Berichten
    409

    Re: 924 1982 | Brandstofrelais locatie + polen

    Nee die zal er niet voor niets zitten. Ben eigenlijk wel benieuwd naar de specifieke functie van het relais. Nu met paperclip (alleen tijdens het rijden ertussen) heb ik vandaag toch lekker een rondje kunnen rijden.

    Morgen maar rondbellen voor een relais.


  6. #6
    Ingeschreven
    23/02/2010
    Locatie
    Ouderkerk a/d Amstel
    Berichten
    910

    Re: 924 1982 | Brandstofrelais locatie + polen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joeyw91 Bekijk Berichten
    Nee die zal er niet voor niets zitten. Ben eigenlijk wel benieuwd naar de specifieke functie van het relais. Nu met paperclip (alleen tijdens het rijden ertussen) heb ik vandaag toch lekker een rondje kunnen rijden.

    Morgen maar rondbellen voor een relais.
    Het relais heeft 2 functies. De eerste is dat bij inschakelen van het contact de pomp een paar seconden gaat lopen. Dit is om de leidingen op druk te brengen. Overigens hebben aftermarket relais deze functie vaak niet, wat maakt dat de eerste keer starten na langere (meer dan een paar uur) stilstand wat moeizamer gaat.

    De tweede functie is dat zodra de motor draait, de pomp ook zal gaan werken. Dit werkt doordat het relais hetzelfde signaal krijgt als de toerenteller, dat van de bobine af komt. Dit werkt dus alleen als de motor fysiek ronddraait. Het relais ontvangt de pulsen van de bobine en zodra er minder dan een bepaalde tijd tussen 2 pulsen zit (ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit een seconde oid is, in ieder geval zo dat ronddraaien op alleen je startmotor al genoeg is), dan gaat de pomp lopen.

    Dit is een veiligheidsmaatregel, want op het moment dat je een ongeluk hebt, zal de motor waarschijnlijk uitvallen. Daardoor krijgt je relais geen signaal meer van de bobine, en stopt de pomp. Wel zo fijn mocht er door het ongeluk ergens een gescheurde brandstofleiding zijn. Verder is het natuurlijk fijn dat de pomp alleen werkt als het nodig is, en niet altijd als het contact aan staat.

    Relais was toen ik ging zoeken (~3 jaar geleden ofzo) bij Porsche en VW nog verkrijgbaar, maar kostte daar rond de 100 euro. Op ebay zijn aftermarket relais te krijgen voor rond de 35 ofzo, maar die missen dus de voorloop functie bij contact aan. Ik heb zo'n aftermarket relais en heb daar verder geen last van (eerste keer starten van de dag moet je soms een paar seconden doorstarten voor hij aan slaat, maar verder geen problemen).


  7. #7
    Ingeschreven
    10/08/2014
    Locatie
    berkel en rodenrijs
    Berichten
    162

    Re: 924 1982 | Brandstofrelais locatie + polen

    kan jij mij ook vertellen welke pootjes je moet door verbinden voor het simuleren van het contact aanzetten en dat de pomp dan een paar seconden gaat draaien.
    bij mij lijkt hij dat niet te doen.
    http://community.924forum.nl/showthr...andstof+relais
    ik heb een eerdere post gevonden maar daar kom ik nog niet helemaal uit.
    Laatst gewijzigd door Joran; 20/08/2015 om 16:02.


  8. #8
    Ingeschreven
    05/06/2009
    Berichten
    409

    Re: 924 1982 | Brandstofrelais locatie + polen

    30 en 87, dan gaat de pomp draaien.

    Maar in ieder geval is het dus een normaal relais zonder enige intelligentie (= met klein stuurstroompje een grote stroom schakelen).

    Buiten dat de paperclip wat onhandig is, is het een prima tijdelijke oplossing. Nu ik de pomp handmatig schakel en dus al gaat pompen voordat ik ga starten merk ik wel dat hij sneller start.


  9. #9
    Ingeschreven
    17/02/2008
    Locatie
    Tuk / Steenwijk
    Berichten
    6.043

    Re: 924 1982 | Brandstofrelais locatie + polen

    Is je zekering nog wel goed in het bovenste zekering kastje 3e van rechts uit mijn hoofd ? Of 3e van links 16 A
    924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.


  10. #10
    Ingeschreven
    10/08/2014
    Locatie
    berkel en rodenrijs
    Berichten
    162

    Re: 924 1982 | Brandstofrelais locatie + polen

    heeft iemand ervaring met dit merk relais.
    en heeft dit relais ook de 2 functies van origineel?

    Het relais heeft 2 functies. De eerste is dat bij inschakelen van het contact de pomp een paar seconden gaat lopen. Dit is om de leidingen op druk te brengen. Overigens hebben aftermarket relais deze functie vaak niet, wat maakt dat de eerste keer starten na langere (meer dan een paar uur) stilstand wat moeizamer gaat.

    De tweede functie is dat zodra de motor draait, de pomp ook zal gaan werken. Dit werkt doordat het relais hetzelfde signaal krijgt als de toerenteller, dat van de bobine af komt. Dit werkt dus alleen als de motor fysiek ronddraait. Het relais ontvangt de pulsen van de bobine en zodra er minder dan een bepaalde tijd tussen 2 pulsen zit (ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit een seconde oid is, in ieder geval zo dat ronddraaien op alleen je startmotor al genoeg is), dan gaat de pomp lopen.
    IMG_20150825_112930.jpg IMG_20150825_112858.jpg


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •