Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 21 tot 30 van de 30
  1. #21
    Ingeschreven
    24/04/2011
    Locatie
    West-Vlaanderen, België
    Berichten
    394

    Re: Blauwe 84'er van Daan

    PARKEERLICHT
    Bedankt, het parkeerlicht werkt ook, behalve aan de kant waar het standlicht ook niet werkt (logisch), binnenkort de stekker nazien en meten tot waar ik voeding krijg.

    RUITENWISSERS
    Zonet ook de ruitenwissers vooraan getest, deze doen niets. Met een losse wissermotor uit mijn vorige 924 werkt dit wel, dus de stuurhendels en bekabeling zijn ok, van de 3 relais die ik liggen heb is eentje in de vuilnisbak gegaan. Dus ofwel zitten de stangen mechanisch vast, ofwel is de gemonteerde wissermotor defect, in beide gevallen makkelijk op te lossen met de onderdelen die ik liggen heb.

    KABELSCHOENTJES
    En om bij de achterlichten storing uit te sluiten, een zakje kabelschoentjes gekocht, (geen blauwe of rode hulsjes om dicht te knijpen, ben ik geen fan van), maar 'naakte' stekkertjes met een silicone hulsje, en bijhorende tang om dicht te knijpen. De lipjes op de plaat/houder zijn afgewreven met een dremel-schuurborsteltje, de gecorrodeerde stekkertjes zoals te zien dus vervangen.

    P1040271-800.jpg

    P1040272-800.jpg
    Laatst gewijzigd door Daan_924; 21/02/2016 om 14:33.


  2. #22
    Ingeschreven
    24/04/2011
    Locatie
    West-Vlaanderen, België
    Berichten
    394

    Re: Blauwe 84'er van Daan

    Na een paar maand winterstilstand met het oplossen van enkele elektrische probleemjes, start mijn 924 niet meer en ik localiseer het probleem tot bij de spinnekop: als ik de luchtweger manueel optil en laat vallen, dan hoor ik met een vertraging van 0,5 tot 1 sec. de plunjer neerkomen. De luchtweger beweegt zeer soepel, de plunjer daarentegen met moeite (smering icm koude temperatuur, leeftijd, slijtage?) Ik denk dus dat de plunjer teveel wrijving ondervindt om nog opgetild te worden door de luchtweger.

    Ter vergelijking heb ik het onderdeel uit een donorwagen erbij genomen en de spinnekop losgemaakt van de luchtweger. De luchtweger kan wrijvingsloos opgetild worden, en valt even makkelijk terug omlaag, geen probleem om door vacuum opgetild te worden dus.
    De scharnierbeweging van de luchtweger tilt ook de plunjer omhoog: dit gaat zeer moeizaam. Als ik de plunjer uittrek, een drupje wd40 opspuit, en terugsteek, dan beweegt deze terug soepel.

    P1040294-800.jpg

    Ik heb al vaker gelezen dat revisie van een spinnekop (locktide enzo...) lastig is, maar heb prima brandstof tot aan de injectoren als ik de luchtweger+plunjer manueel optil. Laat ik deze vallen sluiten de injectoren ook prima, dus ik vermoed dat de dichtingen nog ok zijn, en ik de spinnekop zelf niet uiteen hoef te halen.

    Mag ik nu (zeer voorzichtig) de plunjer volledig uittrekken en voorzien van een drupje olie, in de hoop dat deze weer soepel met de luchtweger op en neer kan, zonder gevolgen voor afdichting of lekkages?


  3. #23
    Ingeschreven
    17/02/2008
    Locatie
    Tuk / Steenwijk
    Berichten
    6.043

    Re: Blauwe 84'er van Daan

    Ja van mij mag dat
    924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.


  4. #24
    Ingeschreven
    02/01/2008
    Locatie
    spanbroek
    Berichten
    4.533

    Re: Blauwe 84'er van Daan

    de plunje gedraagt zich anders als er benzine in of er druk op staat


    porsche 924 martini 1977
    porsche 924 50 Jahre edition 1982
    BMW X3 3.0 high exclusieve


  5. #25
    Ingeschreven
    24/04/2011
    Locatie
    West-Vlaanderen, België
    Berichten
    394

    Re: Blauwe 84'er van Daan

    Ik zal de spinnekop en plunjer demonteren en goed spoelen, hopelijk komt er iets van vuil uit (al dan niet zichtbaar) en start de auto daarna terug, ik hou jullie op de hoogte.


  6. #26
    Ingeschreven
    24/04/2011
    Locatie
    West-Vlaanderen, België
    Berichten
    394

    Re: Blauwe 84'er van Daan

    Voor wie even wil meedenken:

    Auto aan de praat gekregen, maar benzinetoevoer was niet in te snoeren met de co stelschroef. Toen de spinnekop van mijn vorige 924 overgebouwd, en hiermee de auto stabiel kunnen afstellen. De aanwezige brandstofpomp deed zijn werk, mits een tikje van de hamer bij opstart. In deze toestand is de auto vóór de winter 5 a 10 keren gestart, zijn de eerste meters mee gereden, ... al bij al een goed begin dus.

    Na 3 a 4 maand winterstop/stilstand kreeg ik de auto niet meer gestart. Terwijl de brandstofpomp anders constant blijft zoemen (overtollige keert via de retour terug naar de tank), start de brandstofpomp nu op normaal gezoem, en daalt het gezoem na 2 a 3 seconden naar geen geluid meer. (pomp staat op een schakelaar ipv relais om beter te kunnen testen) Met de injectoren in flesjes kreeg ik een gelijkmatige opbrengst met manueel de luchtweger+plunjer op te tillen.

    Gezien bij opstart een tikje van de hamer nodig, de pomp van mijn vorige 924 overgebouwd, maar zelfde gezoem welke na 2 a 3 seconden wegvalt. Volgens mij bewoog de plunjer niet meer soepel, dus uitgehaald en alles gespoeld. Hierna valt de plunjer met een zuigend effect, netjes/traagjes uit de spinnekop als je hem zijn zin zou laten doen, dus terug een vlotte beweging. (Ik herinner mij nog een test bij mijn vorige auto waar de luchtweger tijdens het starten al in schokjes/zuchtjes opgetild wordt, ik kreeg de indruk dat de plunjer teveel weerstand vroeg om door het vacuum opgetild te kunnen worden)

    Terug niet gestart te krijgen, toen maar een nieuwe brandstofpomp gekocht om van de onzekerheid af te zijn. Vandaag gemonteerd samen met een nieuwe brandstoffilter: geen resultaat.
    Haal ik de leiding na de filter los, dan pompt de brandstof netjes tot hier.
    Hang ik de injectoren in flesjes, en beweeg ik de luchtweger+plunjer manueel krijg ik niets meer uit de injectoren.
    De plunjer beweegt nochtans vlot mee met de luchtweger.
    De pomp zoemt mooi tot na 2 a 3 seconden (= systeem op druk?), daarna valt het geluid weg.

    Zo te zien zit het probleem terug/nog steeds in de spinnekop want hoewel de plunjer beweegt, laat de spinnekop geen brandstof door.
    Kan de toevoer, of de retour op de module geblokkeerd zijn? Iemand een idee hoe ik verder te werk kan gaan want met alles op te sommen had ik blijkbaar de brandstofpomp niet moeten vervangen (had ik sowieso gedaan voor de zekerheid), maar hiermee is het probleem niet van de baan.

    Tijdens de winterstop heb ik de WUR en AAV van mijn vorige 924 ook overgebouwd (komen uit motorisch goede auto en hebben 2 a 3 maand droog op zolder gelegen), maak ik dit ongedaan met het idee dat deze misschien vast komen te zitten zijn in de 2 a 3 maand opslag op zolder?
    Laatst gewijzigd door Daan_924; 03/04/2016 om 20:20.


  7. #27
    Ingeschreven
    02/01/2008
    Locatie
    spanbroek
    Berichten
    4.533

    Re: Blauwe 84'er van Daan

    Lang verhaal maar het komt er dus opneer dat je injectoren totaal geen benzine spuiten
    Het vacuüm dat de klep naar beneden trekt is erg groot
    En als het systeem op druk is gaat hij zoizo wat zwaar
    Heb je er al eens een druk meter op gezet


    porsche 924 martini 1977
    porsche 924 50 Jahre edition 1982
    BMW X3 3.0 high exclusieve


  8. #28
    Ingeschreven
    24/04/2011
    Locatie
    West-Vlaanderen, België
    Berichten
    394

    Re: Blauwe 84'er van Daan

    Korte 'mooi weer' update:

    - De originele WUR, AAV, en KSI waarmee de auto vóór de winter draaide, zijn teruggeplaatst. (had ik preventief vervangen door onderdelen van mijn vorige wagen)
    - Ook de originele luchtweger teruggeplaatst. (had deze eveneens 'preventief' vervangen voor een schoongemaakt exemplaar van mijn vorige wagen). Als ik de luchtbalg lichtjes indruk, zie ik onderaan in het luchtfilterhuis dat de luchtweger met een zuchtje omhoog getild wordt bij het loslaten van de luchtbalg, lijkt me tot zover luchttechnisch ok dus...
    - Met 12V rechtstreeks op de nieuwe brandstofpomp geen gezoem... door de gaatjes van het koppelstukje/terugslagklep is te zien dat het veertje+rubbertje absoluut niet correct op hun plaats zitten. Heeft de pomp de terugslagklep de das omgedaan of omgekeerd, geen idee. Probleem voorgelegd aan de verkoper en krijg waarschijnlijk een vervanger in garantie.
    - Dan maar de vorige pomp (niet de originele die telkens een tikje van de hamer nodig had), maar die van mijn vorige wagen gemonteerd. Rechtstreeks op 12V wel gezoem. Leiding direct na de filter losgehaald en tot hier brandstofopbrengst. De terugslagklep/plunjer in de spinnekop is losgehaald, schoongemaakt, en teruggeplaatst. Nu de leiding na de filter weer vastgemaakt aan de spinnekop. Injectoren zelf losgehaald en de injectorleidingen in flesjes gehangen: resultaat 1: terug gelijkmatige brandstofopbrengst in elk van de flesjes en resultaat 2: laat ik de luchtweger+plunjer los, dan blijft de pomp op een zelfde 'toerental' zoemen, en werkt de retourklep dus weer (vermoed dat deze moet vastgezeten hebben).

    De pomp is intussen weer verbonden met de originele kabelboom, straks opnieuw testen op brandstofopbrengst in de flesjes en werking van de retourklep.
    Vervolgens de injectoren vastmaken en in flesjes hangen, en controleren op eenzelfde gelijkmatige opbrengst als met de losse injectorleidingen.
    En als deze 2 zaken lukken, zou de auto weer moeten starten en ben ik weer ongeveer waar ik vóór de winter ben geëindigd.


    Ter afwisseling (en geheel non prioritair, maar ach, het oog wil ook wat) de naafkapjes voorzien van een nieuw likje verf:
    P1040370-800.jpg

    En nog een vraagje: achterop het luchtfilterhuis (tussen filter en luchtwegerschijf) zit een aansluiting die ongefilterde lucht zou toelaten, hier zit een rubber dop op (bij mij gebarsten). Deze opening moet afgesloten zijn?
    P1040308-800.jpg


  9. #29
    Ingeschreven
    02/01/2008
    Locatie
    spanbroek
    Berichten
    4.533

    Re: Blauwe 84'er van Daan

    Lang verhaal weinig voortgang
    Ik ben ook eigenlijk tegen preventief vervangen tenzij het voor nieuw is
    Je weet nooit waar de problemen vandaan komen als het niet werkt
    Die dop moet idd dicht zijn bij de vroegere 924 zit daar de Carter ontluchting op
    Dat gaf op dender olie lekkage in het filter en is toen verderop in het inlaat sercuit gezet


    porsche 924 martini 1977
    porsche 924 50 Jahre edition 1982
    BMW X3 3.0 high exclusieve


  10. #30
    Ingeschreven
    24/04/2011
    Locatie
    West-Vlaanderen, België
    Berichten
    394

    Re: Blauwe 84'er van Daan

    Inderdaad weinig vooruitgang, eerder achteruitgang weer goedmaken...

    Maar het vervolg:
    Pomp draait rechtstreeks op 12V -> terug op kabelboom gezet: pomp blijft werken, check!
    Gelijkmatige opbrengst met injectorleidingen in flesjes -> injectoren aan de leidingen geschroefd en injectoren in flesjes: vergelijkbare opbrengst, check!

    Zou hij...

    Laatst gewijzigd door Daan_924; 07/05/2016 om 10:33.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •