Resultaten 1 tot 4 van de 4
  1. #1
    Ingeschreven
    23/02/2015
    Locatie
    saint Denis de Pile France
    Berichten
    350

    924 1983 | Position koppelings hevel op splined as

    Ben de motor uit elkaar aan het halen en voordat ik de hevel van de koppelings as loshaal wil ik weten wat de juist position is.
    Zoals op de photo te zien zit de hevel op een splined (ken het Hollands woord niet) as die het druklager bediend.
    Haynes geeft niet aan in welke positie de hevel gemonteerd moet worden (door de splined as zijn er tientallen posities mogelijk) en ik kan natuurlijk een mark maken voordat ik de hevel eraf haal, maar dit is niet erg professioneel, want misschien zit hij er niet juist op door een vorige demontage.engine 032.jpg
    Kan iemand hier iets meer over zeggen.
    Bedankt,

    Pierro


  2. #2
    Ingeschreven
    13/12/2015
    Locatie
    Oost Nederland
    Berichten
    86

    Re: 924 1983 | Position koppelings hevel op splined as

    Dag Pierro, ik zou omdat het een nogal fijne vertanding betreft toch een merkteken maken. Dit kan ook met bijv. een zwarte stift. Je weet anders niet meer waar je blijft, en zit dan met monteren met je handen in het haar. Elke monteur maakt merktekens, vooral bij distributieriemen e.d. is dit zeer belangrijk! Zorg alleen dat ze niet zo opvallen...Een foto nemen kan natuurlijk ook maar dat is niet altijd even duidelijk. Als je de as weer monteert doe er dan een beetje vet aan, was ik vergeten. Oh ja als je toch zover bent met uit elkaar draaien, controleer de lagers van de transaxle ook even, heb ik bij mij ook niet gedaan, nu nog spijt van..
    Succes met je project, greetz Driven.
    Porsche 924 Turbo, "Mal sehen was er aushält".


  3. #3
    Ingeschreven
    23/02/2015
    Locatie
    saint Denis de Pile France
    Berichten
    350

    Re: 924 1983 | Position koppelings hevel op splined as

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Driven Bekijk Berichten
    Dag Pierro, ik zou omdat het een nogal fijne vertanding betreft toch een merkteken maken. Dit kan ook met bijv. een zwarte stift. Je weet anders niet meer waar je blijft, en zit dan met monteren met je handen in het haar. Elke monteur maakt merktekens, vooral bij distributieriemen e.d. is dit zeer belangrijk! Zorg alleen dat ze niet zo opvallen...Een foto nemen kan natuurlijk ook maar dat is niet altijd even duidelijk. Als je de as weer monteert doe er dan een beetje vet aan, was ik vergeten. Oh ja als je toch zover bent met uit elkaar draaien, controleer de lagers van de transaxle ook even, heb ik bij mij ook niet gedaan, nu nog spijt van..
    Succes met je project, greetz Driven.
    Driven,
    Bedankt voor de uitleg.
    Wat betreft de lagers van de transaxle, hoe controleer je die (moeilijk visueel te inspecteren diep in de buis), de auto reed geweldig met geen problemen rond de aandrijfas, zoals trillingen en/of andere geluiden.

    Groeten,
    Pierro
    Mercedes W124 1989 / Porsche 924 1983 restored / MG-Midget 1973 restored / Rover 1275 Mini 1992 restored
    Citroen 2CV6 1986 restored / Renault N72 restored/ Mazda MX-5 1.8 for the fun / Toyota Landcruiser Prado daily driver


  4. #4
    Ingeschreven
    29/04/2013
    Locatie
    030
    Berichten
    914

    Re: 924 1983 | Position koppelings hevel op splined as

    Op het moment dat je ' m los hebt met de hand rond draaien. Je hoort snel genoeg of de lagers nog ok zijn.

    Mijn oude transaxle maakte het geluid van een stofzuiger en ging moeizaam rond, terwijl de nieuwe soepel en geruisloos draaide.

    Let op, er zit verschil tussen de vroege en latere bouwjaren.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •