Resultaten 1 tot 8 van de 8
  1. #1
    Ingeschreven
    10/12/2014
    Berichten
    92

    924 1982 | Crank case ventilatie

    Heeft iemand voor mij meer informatie betreffende crank case ventilatie.
    Naar mijn idee moet er een aanvoer zijn van schone lucht en afvoer van blowby gassen.
    De breather wordt gebruikt om de blowby gassen af te voeren naar de inlaat voor de gasklep.
    Maar waar komt de schone lucht de crank case binnen.
    Bijgevoegd heb ik nog een plaatje voor de geinteresseerden.
    Het betreft een 924 (Euro) late 1981 vroege modeljaar 82.

    De Y splitsing van boot naar inlet manifold en brake booster is in feite een
    suction jet pump met intern twee ventielen en een venturi.
    In het plaatje zou de aansluiting van inletmanifold en de boot bij de air flow sensor
    verwisseld moeten worden.
    De brake booster heeft ook nog een check valve.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door Marty; 30/01/2017 om 21:22.


  2. #2
    Ingeschreven
    23/02/2015
    Locatie
    saint Denis de Pile France
    Berichten
    352

    Re: 924 1982 | Crank case ventilatie

    Je geeft het antwoord al in je vraagstelling.... de lucht komt de crankcase binnen tussen de cilinderwand en zuiger (kleine hoeveelheid als lekkage van je compressie) en zorgt voor een aanvoer van lucht die de oliedampen doet verwijderen via de breather (naar de aanzuiging van de inlaatlucht)

    Pierro
    Mercedes W124 1989 / Porsche 924 1983 restored / MG-Midget 1973 restored / Rover 1275 Mini 1992 restored
    Citroen 2CV6 1986 restored / Renault N72 restored/ Mazda MX-5 1.8 for the fun / Toyota Landcruiser Prado daily driver


  3. #3
    Ingeschreven
    10/12/2014
    Berichten
    92

    Re: 924 1982 | Crank case ventilatie

    Zo ver was ik ook, maar naar mijn idee zou er daarnaast nog schone lucht binnen moeten komen.
    Er is anders geen sprake van ventilatie.


  4. #4
    Ingeschreven
    23/02/2015
    Locatie
    saint Denis de Pile France
    Berichten
    352

    Re: 924 1982 | Crank case ventilatie

    Die schone lucht komt binnen via het luchtfilter/inlaatklep in de cylinderruimte en wordt middels de compressislag langs de wand gedrukt naar de crankcase.
    De breather is daar om de geringe overdruk in de crankcase te doen verdwijnen middels de inlaat, je kan dit niet echt ventileren noemen naar mijn mening.
    Pierro
    Laatst gewijzigd door Pierro; 29/01/2017 om 14:20.
    Mercedes W124 1989 / Porsche 924 1983 restored / MG-Midget 1973 restored / Rover 1275 Mini 1992 restored
    Citroen 2CV6 1986 restored / Renault N72 restored/ Mazda MX-5 1.8 for the fun / Toyota Landcruiser Prado daily driver


  5. #5
    Ingeschreven
    10/12/2014
    Berichten
    92

    Re: 924 1982 | Crank case ventilatie

    Nee, dat is inderdaad geen ventileren. De breather is dan ook niet echt een breather maar een outlet.

    De slang afkomstig van de breather heeft als het goed is een vernauwing van 5mm tot 6 mm.
    1. om te voorkomen dat er niet te veel ¨ongewogen lucht¨ terug gaat naar de inlet.
    In andere systemen wordt dit geregeld door een PCV (pressure control valve).
    2. beperking olieaanslag in de inlaat.
    In andere systemen wordt dit geregeld door een air oil seperator met een slang terug naar de crank case.
    Volgens mij ook bij de turbo.

    De breather slang kan dus niet zondermeer vervangen worden door een slang zonder vernauwing.
    Dus eerst checken of er in de oorspronkelijke slang een vernauwing in de vorm van een plug met gat zit.
    Kan iemand dit bevestigen?
    Laatst gewijzigd door Marty; 29/01/2017 om 14:43.


  6. #6
    Ingeschreven
    23/02/2015
    Locatie
    saint Denis de Pile France
    Berichten
    352

    Re: 924 1982 | Crank case ventilatie

    De crankcase breather is hoofdzakelijk bedoelt om de pulserende druk in het carter, veroorzaakt door de op- en vooral neer-gaande zuigers in de carterruimte af te voeren. vroeger ging dit rechtstreeks de buitenlucht in, maar met de komst van de bewustwording (luchtverontreiniging) heeft men de breather aangesloten op het inlaatspruitstuk alwaar de olie/benzine dampen alsnog verbranden in de compressieslag.
    Pierro
    Mercedes W124 1989 / Porsche 924 1983 restored / MG-Midget 1973 restored / Rover 1275 Mini 1992 restored
    Citroen 2CV6 1986 restored / Renault N72 restored/ Mazda MX-5 1.8 for the fun / Toyota Landcruiser Prado daily driver


  7. #7
    Ingeschreven
    23/02/2015
    Locatie
    saint Denis de Pile France
    Berichten
    352

    Re: 924 1982 | Crank case ventilatie

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marty Bekijk Berichten
    Nee, dat is inderdaad geen ventileren. De breather is dan ook niet echt een breather maar een outlet.
    De slang afkomstig van de breather heeft als het goed is een vernauwing van 5mm tot 6 mm.
    1. om te voorkomen dat er niet te veel ¨ongewogen lucht¨ terug gaat naar de inlet.
    In andere systemen wordt dit geregeld door een PCV (pressure control valve).
    2. beperking olieaanslag in de inlaat.
    In andere systemen wordt dit geregeld door een air oil seperator met een slang terug naar de crank case.
    Volgens mij ook bij de turbo.
    PCV staat voor Positive Crankcase Ventilation, dat verklaard het ook al
    Mercedes W124 1989 / Porsche 924 1983 restored / MG-Midget 1973 restored / Rover 1275 Mini 1992 restored
    Citroen 2CV6 1986 restored / Renault N72 restored/ Mazda MX-5 1.8 for the fun / Toyota Landcruiser Prado daily driver


  8. #8
    Ingeschreven
    02/01/2008
    Locatie
    spanbroek
    Berichten
    4.533

    Re: 924 1982 | Crank case ventilatie

    we hebben het gewoon over de carter ontluchting in nederlands
    het is allen bedoeld het overdruk uit de motor (onderblok) weg te laten
    deze slang van een 82 er heeft een vernauwing in de slang is helaas niet meer leverbaar
    de vernauwing zit eigenlijk al meteen in het begin vlak bij de motor
    het is niet heel wenselijk om de ontluchting op de inlaat te hebben en al helemaal niet bij een oudere motor
    deze geeft veel olie vervuiling mede door dat er meer onder druk komt in het blok door dat veel onderdelen wat versleten zijn in het blok
    bij de oudere 924 zit deze op het lucht filter huis voor de lucht weger en zorgt daar nog wel eens voor lekage
    maar op last het milieu zijn er regels je kan hem ook aansluiten op een breader tankje (olie scheidings tank)
    en de lucht gewoon te lozen
    turbo's hebben dat volgens mij al standaard of als optie of als terugroep actie ik zie iig vaak het zelfde tankje zitten bij die motoren


    porsche 924 martini 1977
    porsche 924 50 Jahre edition 1982
    BMW X3 3.0 high exclusieve


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •