Resultaten 1 tot 7 van de 7
  1. #1
    Ingeschreven
    13/11/2016
    Locatie
    Nootdorp
    Berichten
    96

    924 1981 | hoe te meten of dynamo werkt?

    waarschijnlijk beetje domme vraag... vergeef me, hoe meet ik of mijn dynamo goed werkt? Ik had probleem met accu (zie andere topic mbt startmotor Thijs nog bedankt), die heb ik op de nasaleer gezet, nu start de auto weer ok, echter ik twijfel of de accu wordt opgeladen. Hoe kan ik dat meten? ik kan wel de 12,x v meten moet ik dan gewoon na paar minuten weer meten oid?


  2. #2
    Ingeschreven
    23/02/2015
    Locatie
    saint Denis de Pile France
    Berichten
    350

    Re: 924 1981 | hoe te meten of dynamo werkt?

    Meet de spanning op de accu met draaiende motor en deze moet hoger zijn dan de accuspanning in rust, dus tussen de 13 en 14,5 volt, dan laadt de accu zeker op.
    De laadspanning varieerd afhankelijk van het toerental van de motor, dus bij stationaire zal dit lager zijn dan bij 3000rpm
    Laatst gewijzigd door Pierro; 12/03/2017 om 18:15.
    Mercedes W124 1989 / Porsche 924 1983 restored / MG-Midget 1973 restored / Rover 1275 Mini 1992 restored
    Citroen 2CV6 1986 restored / Renault N72 restored/ Mazda MX-5 1.8 for the fun / Toyota Landcruiser Prado daily driver


  3. #3
    Ingeschreven
    13/11/2016
    Locatie
    Nootdorp
    Berichten
    96

    Re: 924 1981 | hoe te meten of dynamo werkt?

    ok dank ga ik proberen!


  4. #4
    Ingeschreven
    13/11/2016
    Locatie
    Nootdorp
    Berichten
    96

    Re: 924 1981 | hoe te meten of dynamo werkt?

    ik meet 12,6 bij stilstand (niet draaiende motor) en 12,3 draaiend stationair, klinkt als niet best? ik zag ergens anders op het forum een mogelijke oplossing als je het zeker wil weten accu loshalen mbt pluspool bij draaien, en als de auto dan niet uitvalt wordt accu opgeladen, klopt dat? echter ook dat dit niet goed zou zijn voor de motor? is dat zo?
    hard bezig de 924 te begrijpen..... en autotechniek voor beginners....


  5. #5
    Ingeschreven
    31/08/2014
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    1.677

    Re: 924 1981 | hoe te meten of dynamo werkt?

    De multimeter met draaiende motor op de accu zetten. Hier moet je meer dan 13 volt meten. Ik zou niet op de meter in de auto afgaan. Uiteraard heb je met draaiende motor meer volt dan bij stilstand op de accu, anders laadt de auto niet bij. Kan meerdere oorzaken hebben, spanningsregelaar, de dynamo zelf of een slappe dynamoriem.


  6. #6
    Ingeschreven
    28/06/2015
    Locatie
    Hoofddorp/Bergen op Zoom
    Berichten
    127

    Re: 924 1981 | hoe te meten of dynamo werkt?

    Of misschien je spanningsregelaar. zit op de altenator, iets goedkoper als een nieuwe alternator/dynamo
    Mvg,
    Vincenzo

    Porsche 924 2.0 1983
    Boeing 737-800 Mechanic


  7. #7
    Ingeschreven
    13/11/2016
    Locatie
    Nootdorp
    Berichten
    96

    Re: 924 1981 | hoe te meten of dynamo werkt?

    Hi Mannen dank voor tips. Uiteindelijk had ik een draadbreuk naar dynamo/alternator (alternator is toch engels woord voor Dynamo?) toe. Die is gemaakt, toen kreeg ik ook het acculampje in beeld als ik contact aanzette wat weer verdween bij starten. Ook werd er op geladen bij meer gas vanmiddag. 14,4 volt bij veel gas. Dat ging goed. Echter... na plus minus 40 km te hebben gereden ging tijdens rijden acculampje aan en uit, aan en uit. Thuis gekomen na ca 70 km inclusief snelweg lampje de hele tijd aan, en er wordt niet meer opgeladen blijkt uit meten. Uit het feit dat het lampje het nu wel doet en voor het verhelpen van draad breuk niet leid ik af dat dat niet de oorzaak meer is, zeker omdat de dynamo het goed deed daar waar we de brug hadden en de draad hebben gemaakt. Wat kan dit zijn? kan iemand mij helpen? kan dat inderdaad de spanningsregelaar zijn wat jij aan geeft Vincenzo? is dat het ronde deel wat op de dynamo zelf zit? hoe heet dat in het engels dan kan ik het opzoeken in het Haynes boek. Andere mogelijkheden? Dank alvast! gr t
    hard bezig de 924 te begrijpen..... en autotechniek voor beginners....


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •