Resultaten 1 tot 3 van de 3
  1. #1
    Ingeschreven
    21/06/2011
    Berichten
    102

    924 1979 | brandstoftank lek

    Hallo allen,

    Na de 924 een tijd in de schuur gestald te hebben gehad wegens verschillende omstandigheden, de auto vandaag aangeboden voor APK.
    Naast een vastzittende remklauw (ander topic over geopend), bleek er een lekje in de brandstoftank te zitten, een gaatje zo groot als een speldeprik in het onderste gedeelte van de tank, waar de aansluitingen zitten.
    Het zit onder, midden in het vlak van de uitstulping waaraan de brandstofleiding zit.
    Het druppelt niet eens, maar er zat een vochtige plek op de tank, toen de keurmeester er met een doek over wreef was het even weg, maar zag ik dat het weer begon te 'zweten'.
    Volgens de keurmeester kan dat duiden op roest van binnen uit, maar dat is toch enigszins vreemd omdat er juist daar in het onderste gedeelte van de tank toch altijd wel benzine staat.
    In ieder geval moet dat lek gedicht worden natuurlijk.
    Mag je daar bijvoorbeeld een plaatje over popnagelen, of moet dat echt gelast of gesoldeerd worden? (ivm. de keurings eisen).
    En hoe lastig is het uit- en inbouwen van de tank?
    Zijn er nog ergens tanks te vinden, liefst dan ook geen gebruikte, omdat je dan ook niet weet in welke staat die is.
    Weet iemand of er misschien aftermarket kunststof tanks voor op de markt zijn?
    De latere kunststof tank van de 944 schijnt nite te passen heeft google inmiddels uitgewezen.
    Alle tips welkom, ook how-to's of tips voor het uit- en inbouwen.

    Groeten,

    Frans


  2. #2
    Ingeschreven
    17/02/2008
    Locatie
    Tuk / Steenwijk
    Berichten
    6.043

    Re: 924 1979 | brandstoftank lek

    lassen iz geen optie vervangen is wel een klus gebruikt kan goed hoor ik bekijk ze met een camera
    kunstof is er niet maar ik heb denk ik nog wel 1 liggen
    924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.


  3. #3
    Ingeschreven
    21/06/2011
    Berichten
    102

    Re: 924 1979 | brandstoftank lek

    Dank voor het aanbod, maar ik zag nogal op tegen het feit dat dan de versnellingsbak er vanonder moet. Ook gezien de leeftijd van de meeste tanks is de kans aanwezig dat je binnen afzienbare tijd tegen hetzelfde euvel aanloopt.
    Solderen schijnt een goede optie te zijn, volgens een bevriende monteur deed men dit vroeger vaak met een zgn. dakdekkers soldeerbout waarmee men zinken dakgoten soldeert, of met een brander.
    Men vertinde het oppervlak waar het lekje zich bevond, eventueel met een stukje latoenkoper erop en dan nogmaals vertinnen.
    Dit wil ik nog een keer proberen in de toekomst.
    Voor nu heb ik het opgelost met Bison Staal op Staal, een 2 componenten lijm die bestand is tegen chemicaliën en keihard wordt.
    Heb eerst de tank afgetapt door de slang naar de brandstofpomp los te nemen en de benzine in een jerrycan laten lopen.
    Dan het filter eruit gehaald en met ene grote injectiespuit met een slangetje eraan het restje eruit getrokken.
    Dan een doek erin en zoveel mogelijk de losse troep, roest e.d. eruit gehaald.
    Toen de roterende staalborstel op de tankbodem en al gauw verschenen er een 4 a 5 gaatjes ter grootte van een speldeprik.
    Deze heb ik met een centerpons en een hamer iets verzonken zodat er een behoorlijke dikte van de lijm in kon.
    Tevens een goede controle of het omliggende metaal nog dik genoeg is, ik kon er met normale kracht geen grote gaten in slaan.
    Geheel nog 's goed opgeruwd en blank gemaakt met de roterende staalborstel, toen de lijm aangemaakt en opgebracht.
    Prima spul, vloeit mooi uit en is na 10 uur zo hard als steen.
    Voorlopig is ie dicht en ik kwam er probleemloos mee door de APK.
    In de toekomst wil ik dat solderen nog 's proberen, maar voorlopig laat ik het zo, hte is best een klus om de auto op blokken te zetten en de tank af te tappen, is toch een beetje geknoei met jerrycans en bakjes e.d.
    Ook heb ik op internet toch enkele topics gevonden van mensen die een kunststof 944 tank onder hun 924 hebben zitten, er moet dan wel h.e.e.a. aangepast worden, maar het schijnt mogelijk te zijn.

    Groeten,

    Frans


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •