Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12
  1. #1
    Ingeschreven
    24/04/2017
    Berichten
    20

    924 1981 | Foute oliepeilstok?!

    Beste 924 fanaten!

    Sinds vorige week ben ik trotse eigenaar van mijn Porsche 924 van 1981. (De gewone 2L met 125pk)
    Omdat hij al enkele jaren stil had gestaan en ik niets van het laatste onderhoud af wist ben ik gelijk begonnen met alles te verversen.
    Zo ook de olie.
    Zoals de handleiding van de wagen aangeeft, heb ik netjes de olie verwijderd en de filter vervangen. Zo zou er ca. 5 liter olie bijgevuld moeten worden.
    Zonder het in stapjes te doen (dom van mij) heb ik dus gelijk mijn verse kan Castrol Classic 20W-50 in de wagen gegoten.
    Na de motor eventjes te hebben laten draaien en de olie netjes naar beneden te laten druppen checkte ik het oliepeil.

    Tot mijn grote verbazing gaf de peilstok een peil aan van 8CM boven het streepje van max?!
    Gelijk dacht ik dat ik te veel olie in de wagen had gegoten (omdat ik gelijk de 5l erin had gekapt), want er zou best een halve liter kunnen blijven zitten?

    Ik maakte even de som:
    -Voor het verversen stond het oliepeil zo'n 5mm boven max. =5,1l?
    -Ik heb alle olie die ik er uit kreeg uit de wagen gelaten.
    -5l bijgevuld => oliepeil 8cm boven max
    -Via de drain plug terug olie afgelaten tot hij mooi op het lijntje van max stond. Maar dit was een hele bak vanille-ijs (zonder het ijs weliswaar ), 2liter?

    Nu begon ik me vragen te stellen bij mijn peilstok. Zou deze te lang zijn? Op internet vind ik er heel weinig van.
    Zijn hier eigenaars van een 1981 Porsche 924 die voor mij de lengte van hun oliepeilstok eens zouden willen opmeten? Graag van onder tot min, onder tot max, onder tot rubbertje boven. Ik vrees dat er bij mij een verkeerde peilstok in zit, en dat mijn Porsche misschien wel een aantal jaren met te weinig olie heeft rondgereden...

    Of zijn er andere mogelijkheden?
    Hopelijk kunnen jullie me helpen!
    Alvast bedankt,
    Jip Verbiest


  2. #2
    Ingeschreven
    20/04/2016
    Berichten
    11

    Re: 924 1981 | Foute oliepeilstok?!

    Hallo,
    Heb dit ff nagemeten
    Onder tot minimum. 15mm
    Onder tot maximum 37mm
    Onder tot rubber bovenaan. 383mm ( tot verdikking rubber dat NIET mee het buisje ingaat)

    Groetjes
    Steven


  3. #3
    Ingeschreven
    25/10/2012
    Locatie
    Wolfsburg (Duitsland)
    Berichten
    181

    Re: 924 1981 | Foute oliepeilstok?!

    Als ik het me goed herinner ging er bij mij altijd ongeveer max 4,5 Liter in. Maar zelfs als je er 5 liter in hebt gegooid (wat volgens mij teveel is) is 8cm boven de max streep wel heel extreem wat ook niet kan kloppen. Ik heb zelf een 81er en kan komend weekend wel eens de pijlstok voor je opmeten.
    Porsche 924 2.0 N/A 1981 - lowered 25mm - Bilstein B6 Shocks - 26,8 & 18mm 944 turbo anti-roll bars - 944 5 lug vented disc brakes.


  4. #4
    Ingeschreven
    28/06/2015
    Locatie
    Hoofddorp/Bergen op Zoom
    Berichten
    127

    Re: 924 1981 | Foute oliepeilstok?!

    Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat er een andere stok in zit... dan mag je de dader wel opsporen en een lifetime auto ban geven.
    Ik lees dat je na het vullen de motor hebt opgewarmd, dat is goed, manual zegt 5 min afkoelen. Maar heb je je olie van te voren ook goed warm gestookt(als dit kon)?
    Stond de auto vlak? Wel zonde van die 2 liter, maar misschien een idee om nu de motor is goed warm te draaien tot bedrijfstemp en nog een keer te verversen? Als t ware een soort engine flush? Enigste waar ik nu mee in mijn hoofd zit is vieze oude smeuïge olie ergens die niet weg loopt maar wel volume inneemt...
    Mvg,
    Vincenzo

    Porsche 924 2.0 1983
    Boeing 737-800 Mechanic


  5. #5
    Ingeschreven
    28/06/2015
    Locatie
    Hoofddorp/Bergen op Zoom
    Berichten
    127

    Re: 924 1981 | Foute oliepeilstok?!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dobby Bekijk Berichten
    Als ik het me goed herinner ging er bij mij altijd ongeveer max 4,5 Liter in. Maar zelfs als je er 5 liter in hebt gegooid (wat volgens mij teveel is) is 8cm boven de max streep wel heel extreem wat ook niet kan kloppen. Ik heb zelf een 81er en kan komend weekend wel eens de pijlstok voor je opmeten.
    Volgens mij is t iets van 4,5-4,7 liter zonder olie filter te vervangen en 5 liter met vervanging. Ik dacht ergens ooit gelezen te hebben dat het streepje max 5.3 liter is, weet dit niet meer zeker
    Mvg,
    Vincenzo

    Porsche 924 2.0 1983
    Boeing 737-800 Mechanic


  6. #6
    Ingeschreven
    24/04/2017
    Berichten
    20

    Re: 924 1981 | Foute oliepeilstok?!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door StevenVDW Bekijk Berichten
    Hallo,
    Heb dit ff nagemeten
    Onder tot minimum. 15mm
    Onder tot maximum 37mm
    Onder tot rubber bovenaan. 383mm ( tot verdikking rubber dat NIET mee het buisje ingaat)

    Groetjes
    Steven
    super bedankt! Ik ben nu op kot maar dit weekend ga ik het vergelijken.
    Mvg,
    Jip
    1981 Porsche 924 2.0L


  7. #7
    Ingeschreven
    24/04/2017
    Berichten
    20

    Re: 924 1981 | Foute oliepeilstok?!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dobby Bekijk Berichten
    Als ik het me goed herinner ging er bij mij altijd ongeveer max 4,5 Liter in. Maar zelfs als je er 5 liter in hebt gegooid (wat volgens mij teveel is) is 8cm boven de max streep wel heel extreem wat ook niet kan kloppen. Ik heb zelf een 81er en kan komend weekend wel eens de pijlstok voor je opmeten.
    Alvast bedankt! Ben benieuwd of die van jou even lang is als die van StevenVDW!
    Wat een handig forum! Dit weekend ga ik vergelijken.
    Mvg,
    Jip
    1981 Porsche 924 2.0L


  8. #8
    Ingeschreven
    24/04/2017
    Berichten
    20

    Re: 924 1981 | Foute oliepeilstok?!

    Vandaag heb ik mijn broer de lengte van de peilstok even laten opmeten, en jawel... Hij is te lang:

    -Onder tot min: 27mm
    -Onder tot max: 49mm
    -Onder tot rubber bovenaan: 470mm
    -Buisje waar de peilstok in moet (boven tot tegen blok): 210mm, dit komt overeen met een onderdelencatalogus die ik bekeken heb (1979, bij de latere staat er geen lengte bij)


    Aangezien geen van de maten overeenkomt met die van StevenVDW ga ik er vanuit dat ik gewoon een peilstok uit een andere auto heb. Dan kan die 8cm dus mooi kloppen met m'n 5l olie.
    Hopelijk heeft de motor hierdoor niet te veel slijtage geleden onder de vorige eigenaar. Maar bij het aflaten van de olie heb ik nergens metaalpartikeltjes gezien, dus misschien valt het mee.

    Ook las ik ergens nog dat vanaf 1986 de carterpan veranderd is. Zou het kunnen dat die bij mij veranderd is en dat daar de peilstok bij hoort?

    Wat denken jullie ervan? De foto's zijn van de bovenkant van de peilstok, zijn die van jullie anders?
    IMG_6064.jpgIMG_6065.jpg
    1981 Porsche 924 2.0L


  9. #9
    Ingeschreven
    29/04/2013
    Locatie
    030
    Berichten
    914

    Re: 924 1981 | Foute oliepeilstok?!

    Dat is geen originele. 4.5 liter incl filter ook mijn ervaring. Na 86 is geen n/a maar een S, ander blok en andere Carter.

    We stellen het overigens op prijs als je je eerst even voorstelt voordat je begint met het stellen van vragen.


  10. #10
    Ingeschreven
    02/06/2011
    Berichten
    1.261

    Re: 924 1981 | Foute oliepeilstok?!

    Is het geen 944 pijlstok...?


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •