Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11
  1. #1
    Ingeschreven
    24/04/2017
    Berichten
    20

    924 1981 | Geen stroom naar claxon

    Hallo iedereen,

    Ik ben sinds kort in het bezit van een 924 en wil deze natuurlijk zo snel mogelijk laten keuren en inschrijven! (heeft 15 jaar stil gestaan)
    Tot zo ver heb ik gelukkig nog geen grote problemen ondervonden maar het repareren van de claxon lukt niet zo goed.

    De claxon zelf heb ik gedemonteerd en op de werkbank getest. Die werkt!
    Ook heb ik de 'claxonknop' op het stuur er af gehaald en de spanning gemeten tussen het zwarte kabeltje in het midden en elk van de 3 contactpunten op het stuur. De spanning hiertussen was telkens 6V. Moet dit 12V zijn?

    Het ziet er dus naar uit dat het probleem tussen het stuur en de claxon zit.
    Zijn er veel voorkomende problemen hiermee? Of zijn er nog andere dingen die ik kan checken? De kabels die bij de claxon aankomen verdwijnen gelijk ik de kabelboom, dus daar blijf ik liever af...

    Ik heb ook nog de spanning gemeten over de twee kabels die bij de claxon aankomen. Mijn multimeter geeft hier 1V, en deze spanning verandert niet als er op het stuur gedrukt wordt. Is dit ergens een slechte massa?

    Hopelijk weten jullie meer, want ik kan niet wachten om er mee de weg op te gaan!
    Jip


  2. #2
    Ingeschreven
    17/02/2008
    Locatie
    Tuk / Steenwijk
    Berichten
    6.043

    Re: 924 1981 | Geen stroom naar claxon

    ja dat lijkt op slechte massa op de stuurkolom
    probeer het draadje in het stuur maar eens rechtstreeks op massa
    924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.


  3. #3
    Ingeschreven
    28/06/2015
    Locatie
    Hoofddorp/Bergen op Zoom
    Berichten
    127

    Re: 924 1981 | Geen stroom naar claxon

    IMG_5348.jpg

    Schema van de toeter:
    Door je relaissolenoid loopt een voeding van voedingsbus 15. Bus 15 wordt gevoed door je Ignition Starter Switch (contact/witteblokje) in stand 2 te zetten. De ISS wordt gevoed door bus 30, direct van de accu. Als de toeter ingedrukt wordt op je stuur zou er verbinding moeten zijn met massa en sluit de kring waardoor de spoel bekrachtigd wordt en het contact in het relais sluit.

    Als je nu bij het relais kijkt zie je dat de schakeling stroom krijgt van bus 30, direct van de accu. Bij het sluiten gaat deze via zekering 1 op het additionele zekeringskastje door naar de toeters en maakt massa op massapunt 4, dat is bij je linker koplamp.

    Massapunten corrosie vrij maken. Ook de contact puntjes van je zekering kunnen corrosie hebben. lekker langdradig

    Edit: zwarte kabeltje in je stuur moet vgm 12v zijn, meet is van dat kabeltje naar een ander massapunt dus niet je stuurkolom dan kan je dat uitsluiten. van de accu bus 30 (12v dus) gaat de voeding naar contactschakelaar en schakelt bij stand 2 door naar bus 15 (nog steeds 12v) van hier loopt ie door de spoel van het relais en maakt contact met massa zodra je hem indrukt, zou 12v moeten zijn. Alle opties voor je toeter probleem lijkt mij
    Laatst gewijzigd door Vincenzo; 24/04/2017 om 23:03.
    Mvg,
    Vincenzo

    Porsche 924 2.0 1983
    Boeing 737-800 Mechanic


  4. #4
    Ingeschreven
    24/04/2017
    Berichten
    20

    Re: 924 1981 | Geen stroom naar claxon

    Oké bedankt allebei! Dat ga ik zo snel mogelijk eens proberen.
    Hiermee zou het moeten lukken
    1981 Porsche 924 2.0L


  5. #5
    Ingeschreven
    24/04/2017
    Berichten
    20

    Re: 924 1981 | Geen stroom naar claxon

    Na een paar avonden prutsen en zoeken heb ik eindelijk stroom naar de claxon gekregen. Door wat contactpunten te schuren en het relais er even uit te halen.
    Wanneer ik op de knop op het stuur druk (die werkt) hoor ik het relais schakelen en komt er een rammelend achtig geluid uit de claxon. Maar klinkt kiet echt als een toeter... Bij de tweede poging brandde gelijk de zekering door mer een rookwolkje en een verkleurde zekeringkast tot gevolg...

    Het enige wat ik nog niet nagegaan ben is het massapunt 4 dat Vincenzo aanhaalt. Is dit het bruine kabeltje dat op het schroefje van het Bosch kastje zit bij de linkerkoplamp? Die ziet heel erg vastgeroest...
    Of zou het de claxon zelf zijn die voor een kortsluiting zorgt vanbinnen?
    Als de claxon gemaakt is kan ik hem volgende week keuren
    1981 Porsche 924 2.0L


  6. #6
    Ingeschreven
    28/06/2015
    Locatie
    Hoofddorp/Bergen op Zoom
    Berichten
    127

    Re: 924 1981 | Geen stroom naar claxon

    ik heb ergens ooit een laag tonige claxon gekocht voor 12 euro omdat mijne te zacht was, misschien niet slecht om te vervangen. Claxon relais schakelt trouwens niet alleen de toeter.

    Volgens mij is punt 4 je claxon of nabij je claxon, iig aan de zelfde wand van je claxon. Veel bruine draadjes.
    Mvg,
    Vincenzo

    Porsche 924 2.0 1983
    Boeing 737-800 Mechanic


  7. #7
    Ingeschreven
    22/04/2017
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    29

    Re: 924 1981 | Geen stroom naar claxon

    Ik heb (helaas) exact hetzelfde issue...
    Dank voor het schema!
    Weet iemand hoe het claxon relais eruit ziet en welk nummer?
    Verder geen massapunt in de buurt van de claxons te ontdekken...
    Auto is een 924 2.0l uit 1981.
    Alvast bedankt!


  8. #8
    Ingeschreven
    22/04/2017
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    29

    Re: 924 1981 | Geen stroom naar claxon

    Relais gevonden (171 937 503), maar ergens in de zekeringkast zit een rotte verbinding...

    Ook het massapunt in de linker koplampbak gevonden: als je ervoor staat linksonder in de linkerwand van de bak, kan eigenlijk niet missen... Een bonk roest! Gelukkig de zelftapper goed los kunnen krijgen en alles zo goed en kwaad als mogelijk geschuurd. Met resultaat, want met een bypass werkt de claxon!

    Het euvel zit dus tussen de stekker en het relais. Vanaf de stekker getest naar de claxon en van het stuur via het relais met bypass naar de stekker werkt beide. Conclusie is dus dat het in de zekeringkast moet zitten.


    Het cijfer 9 verwijst naar dit plaatje/schema:


    Er is in het verleden nogal wat afgerommeld wat betreft bedrading (zie ook de foto), dus met het vervangen van de zekeringkast kan meteen wat gekuisd worden.
    Iemand toevallig tips en/of trucs bij het vervangen? Zal proberen eraan te denken om foto's te maken, dan kan ik er een verslagje van maken...

    Leuk detail: dat de additionele zekeringen 5, 6, 8 en 9 ontbreken klopt helemaal: geen airco, geen electrische ramen en geen electrische ontkoppeling van de achterklep. Mag ik hieruit wel concluderen dat alles voorbedraad is? Ik heb namelijk wel alle onderdelen voor electrische ramen (en spiegels). Airco staat ook nog (ooit) op het wensenlijstje...
    Laatst gewijzigd door leonsteyns; 11/02/2018 om 13:53. Reden: Toevoeging


  9. #9
    Ingeschreven
    22/04/2017
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    29

    Re: 924 1981 | Geen stroom naar claxon

    Zekeringkast vervangen door een ander exemplaar, maar helaas is die ook niet goed...

    Ik ga straks eentje uit elkaar halen en eens van binnen bekijken. Weet iemand of daar iets te reviseren/repareren valt? Is er een schema of zo van? Het onderdeelnummer is 477 941 813.
    Of nog mooier: heeft iemand een zeker-weten goed werkend exemplaar in de aanbieding?


  10. #10
    Ingeschreven
    03/01/2008
    Locatie
    spanbroek
    Berichten
    4.531

    Re: 924 1981 | Geen stroom naar claxon

    https://community.924forum.nl/showth...ekeringen+kast
    Ze gaan redelijk makkelijk uit elkaar
    Schoonmaken en repareren kan altijd maar als hij gesmolten is houd het op


    porsche 924 martini 1977
    porsche 924 50 Jahre edition 1982
    BMW X3 3.0 high exclusieve


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •