Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 20 van de 20
  1. #11
    Ingeschreven
    17/02/2008
    Locatie
    Tuk / Steenwijk
    Berichten
    6.043

    Re: 924 1982 | Voltage te laag tot een keer goed gasgeven

    Heb je wel een massa draadje tussen de behuizing van de dynamo en het motorblok zitten.?
    924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.


  2. #12
    Ingeschreven
    28/06/2015
    Locatie
    Hoofddorp/Bergen op Zoom
    Berichten
    127

    Exclamation Re: 924 1982 | Voltage te laag tot een keer goed gasgeven

    wat ik denk is dat je voltage regulator (VR) aan het einde van zijn mooie leven is.
    D+ is volgens mij niet de toevoer naar de rotor, maar B+ denk ik. D+ zou gelijk door smelten. Getal bij de draden is de draaddiameter.
    . Maar wat jezelf zegt! Er komt op B+ 12v dus je sluit alles al uit wat buiten de alternator zit. Zodra de motor draait regelt de VR de spanning naar de rotor door de koolborstels.
    Mijn hypothese over de VR :

    N: Toerental RPM
    U: Spanning volt
    Wat regelt de VR in de alternator:

    Underspeed: N is te laag> meer spanning over de rotor, stator wekt een grotere stroom op in verhouding.
    On-speed: N is 3500-4000 RPM, rotor nominale spanning, stator nominaal.
    Overspeed: N is te groot> minder spanning over de rotor, stator wekt een kleinere stroom op in verhouding.

    Enigste variabelen zijn dus N en U. magnetische flux of het aantal windingen van je rotor/stator zijn constant. Als de constanten verkeerd zouden zijn heb je bij iedere variabel een foutief werkend alternator maar dat is dus niet:

    Nja N: draait je motor? Ja? Mooi.

    U: B+ en de interne verbinding zijn 2 aparte verbindingen. B+ Krijgt blijkbaar 12v dus die werkt.

    De interne verbinding... het moment dat ie over zou pakken is de spanning over de rotor de juiste spanning door D+.. nu ervan uitgaan dat de VR kapot is lijkt het alsof ie bij de overschakeling ofzo al begint met een te lage spanning over de rotor en dus de stator een te lage waarde opwekt. Soort van spiraal zit je dan in. Aangezien de stator ook weer de rotor voedt(Snapje mij nog). Als dan N de 3500 aantikt en de spanningen weer even hoog worden kan ie uit deze spiraal komen(?)

    De schakeling van rotorspanning van B+ naar de VR wordt geregeld door de starter solenoid.(op je startermotor)
    Als contact in start wordt gezet schakelt het witte blokje spanning door van BUS30 naar 50. Voeding komt bij de solenoid en deze sluit 2 contacten. Een van deze schakelt de starter motor in, en heel je ontsteking.
    Vanaf het andere contact loopt een zwarte kabel vanaf de accu naar dit contact, waar volgens 2 rode kabels naar B+ lopen om de spanning op de rotor te zetten. Belangrijk stekkertje bij je accu, of achter het wandje (T3A). Zit je regeldraad naar de starter solenoid,naar je ontsteking, en D+ naar je lampje.

    Oftewel als de schakeling niet zou werken zou je motor niet starten of überhaupt blijven lopen.

    Als je iemand zou kunnen laten starten met bv de bougie kabels eraf zou je is moeten meten wat je alternator voor spanning geeft. Want dan draait de motor niet zelf, is de solenoid bekrachtigd en staat er 12v op B+. Als je alternator dan 13,5 of hoger geeft durf ik voor 99.9% te zeggen dat het je VR is!

    Ik ben geen leraar maar dit is mijn gedachte. Ff getypt net na een nachtdienst dus kans op een foutje hehe.
    Volgens mij moet zon regelaar niet duur zijn, zelfde zit in meerdere VAG auto's van die tijd, en het is een los onderdeel buiten op de alternator (easy).
    Denk overigens dat als het de alternator zou zijn je, ongeacht RPM, problemen bevind.

    Too long, did not read : Probeer is je spannings regelaar te vervangen. En het massadraadje van de alternator ff checken.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door Vincenzo; 08/06/2017 om 09:05.
    Mvg,
    Vincenzo

    Porsche 924 2.0 1983
    Boeing 737-800 Mechanic


  3. #13
    Ingeschreven
    23/02/2010
    Locatie
    Ouderkerk a/d Amstel
    Berichten
    910

    Re: 924 1982 | Voltage te laag tot een keer goed gasgeven

    D+ is zeker de draad die van het dashboard komt (Zoek ook maar op D+ op Google, ondersteunt het verhaal van voorspanning wat ik gister heb getypt). (IV 24 in de Haynes wat bij die connectie staat betekent voor zover ik weet de 4e tekening (11.11d), 'sectie' 24 (de nummertjes onderaan het schema). Als je op die pagina kijkt zie je dat daar inderdaad de 'informatie' lampjes van het dashboard staan. Deze geeft de initiële spanning aan de dynamo. De dynamo is dan dus de massa, niet de stroom bron. Stroom van dat lampje komt van 'kanaal' 15, oftewel 12V bij contact aan.

    B+ zit via de startmotor aangesloten omdat (voor zover ik weet) er dan tijdens het starten al een deel stroom terug gegeven kan worden aan de startmotor en deze dus minder de accu aan spreekt. Deze krijgt spanning direct van de accu, en dus niet geschakeld via het contact. Ook bij contact uit zou er spanning op de B+ van de dynamo moeten staan als ik de schema's goed lees (draden zitten samen aan aansluiting 30 op de startmotor vast, en maken dus contact).

    Hoe dan ook, voltage regulator heb ik 2 weken geleden al vervangen, is onderdeel van de koolborstels. Is inderdaad een vrij standaard onderdeel wat gewoon bij Brezan gekocht kan worden voor 2 tientjes.

    Massa draad ga ik zo nogmaals controleren. Zit zeker tussen dynamo en blok, maar zag er wat geroest en gerafeld uit. We hebben hem bekeken toen we VR vervingen en dachten dat hij nog wel voldoende contact zou maken, maar misschien hadden we dat fout. Zal even een extra draad leggen om te kijken wat er gebeurt.


  4. #14
    Ingeschreven
    28/06/2015
    Locatie
    Hoofddorp/Bergen op Zoom
    Berichten
    127

    Re: 924 1982 | Voltage te laag tot een keer goed gasgeven

    D+ gaat naar je dashboard ja, naar je spanningslampje.
    Maar B+ bekrachtigd de rotor denk ik(?). D+ zou in een milliseconden door branden als de rotor daar door wordt bekrachtigt lijkt mij.
    Aangezien 1e instantie stroom van de accu naar B+ loopt voor de rotor. En zodra de alternator selfsustaing is deze via B+ weer terug levert aan de accu.

    Maar vervangen hielp dus niks?
    Mvg,
    Vincenzo

    Porsche 924 2.0 1983
    Boeing 737-800 Mechanic


  5. #15
    Ingeschreven
    28/06/2015
    Locatie
    Hoofddorp/Bergen op Zoom
    Berichten
    127

    Re: 924 1982 | Voltage te laag tot een keer goed gasgeven

    IMG_5924.jpg

    Je spanningslampje heeft een een gemeenschappelijke massa in je cluster. Krijgt spanning van D+ als soort regel of meet draad.
    Lijkt me dat de VR meet hoe de alternator is en D+ op spanning zet als er een foutieve spanning is... draadje is 0.5mm
    Mvg,
    Vincenzo

    Porsche 924 2.0 1983
    Boeing 737-800 Mechanic


  6. #16
    Ingeschreven
    23/02/2010
    Locatie
    Ouderkerk a/d Amstel
    Berichten
    910

    Re: 924 1982 | Voltage te laag tot een keer goed gasgeven

    Zie deze pagina: http://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Dynamo/dynamo.htm

    Specifiek het stuk over "Voorbekrachtiging, Zelfbekrachting en laadstroom". In het plaatje is het rode pad de voorbekrachtigingstroom, en die gaat via het lampje. B+ zit achter een (technisch 3) diodes, dus daar kan geen stroom andersom doorheen.

    Vervanging van voltage regulator maakte inderdaad geen verschil (buiten een wat hoger voltage zodra hij wel werkt).


  7. #17
    Ingeschreven
    23/02/2010
    Locatie
    Ouderkerk a/d Amstel
    Berichten
    910

    Re: 924 1982 | Voltage te laag tot een keer goed gasgeven

    Je spanningslampje heeft een een gemeenschappelijke massa in je cluster. Krijgt spanning van D+ als soort regel of meet draad.
    Lijkt me dat de VR meet hoe de alternator is en D+ op spanning zet als er een foutieve spanning is... draadje is 0.5mm
    Dat dacht ik eerst ook maar die aansluiting 7 van "Instrument Cluster" is 12V bij contact aan. Volg draad 7 maar, die loopt naar "Ignition starter switch" (contactslot), aansluiting 15: 12V bij contact aan (http://www.924board.org/viewtopic.php?t=24683). Draad 12 loopt naar de voltmeter&oliedrukmeter, die hij van stroom voorziet.
    Laatst gewijzigd door Jayke; 08/06/2017 om 19:28.


  8. #18
    Ingeschreven
    28/06/2015
    Locatie
    Hoofddorp/Bergen op Zoom
    Berichten
    127

    Re: 924 1982 | Voltage te laag tot een keer goed gasgeven

    Duidelijk stuk, vergist in B+ en D+ hah. Zit niet in de autotechniek

    Om de controleren of de bedrading in orde is, kan het spanningsverschil tussen de pluspool van de accu en de B+ aansluiting van de dynamo gemeten worden; de spanning moet lager zijn den 0,3V. Zo niet, is er een probleem met de kabel of de aansluitingen van de kabel.
    Als het massa circuit niet goed is, krijg je niet alleen problemen bij het laadsysteem, maar ook met andere systemen. Het massa circuit kan gecontroleerd worden door de motor te laten draaien met 2000 ommin en de voltmeter aan te sluiten tussen de minpool van de accu en het huis van de dynamo. Ook deze spanning moet minder dan 0,3V bedragen.
    Die 0,3V heeft misschien te maken met de diodes in de gelijkrichting, aangezien de doorlaatspanning voor geranium diodes 0.25 V is. Beetje slecht contact ergens en je zit er zo onder . Heb je ook al de massapunten achter je meters nagekeken? Die hele stronk aan bruine draadjes

    Las in het boek specifiek dat het lampje 3,5W moet zijn, heeft misschien ook nog invloed
    Mvg,
    Vincenzo

    Porsche 924 2.0 1983
    Boeing 737-800 Mechanic


  9. #19
    Ingeschreven
    28/06/2015
    Locatie
    Hoofddorp/Bergen op Zoom
    Berichten
    127

    Re: 924 1982 | Voltage te laag tot een keer goed gasgeven

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jayke Bekijk Berichten
    Dat dacht ik eerst ook maar die aansluiting 7 van "Instrument Cluster" is 12V bij contact aan. Volg draad 7 maar, die loopt naar "Ignition starter switch" (contactslot), aansluiting 15: 12V bij contact aan (http://www.924board.org/viewtopic.php?t=24683). Draad 12 loopt naar de voltmeter&oliedrukmeter, die hij van stroom voorziet.
    Heb geen schema's atm zit in de trein maar dan zou die dus altijd onderspanning staan met contact aan tot aan D+ (als alle stekkers en kabels Ok zijn) en de VR schakelt dan de massa waardoor het lampje aan gaat? Ik las in dat stuk wat jr stuurde ook wat over massa meten over de alternator, ook al gedaan?
    Mvg,
    Vincenzo

    Porsche 924 2.0 1983
    Boeing 737-800 Mechanic


  10. #20
    Ingeschreven
    23/02/2010
    Locatie
    Ouderkerk a/d Amstel
    Berichten
    910

    Re: 924 1982 | Voltage te laag tot een keer goed gasgeven

    Probleem is gevonden en opgelost:
    DSC_0013.jpg
    Dit was de draad naar D+. Blijkbaar nog net goed genoeg om spanning op te kunnen meten maar niet goed genoeg meer om een redelijke stroom te laten lopen (weerstand van dit stuk draad was >3 mega Ohm).

    Nieuwe draad door de draadboom getrokken vanaf de stekker in de motorruimte tot dynamo en voilá: lampje brandt tot de auto start en voltage is direct 14 Volt na starten


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •