Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20
  1. #1
    Ingeschreven
    23/02/2010
    Locatie
    Ouderkerk a/d Amstel
    Berichten
    910

    924 1982 | Voltage te laag tot een keer goed gasgeven

    Hey,

    Ik heb een apart probleem met de 924. Als ik net start is de spanning over de accu (dus op in het systeem) ongeveer 12,2 Volt. Dit is te laag natuurlijk, zo laadt de accu niks bij (en spanning is in dit geval ook hoger bij motor uit). Zover een "normaal" dynamo-werkt-niet-goed verhaal.

    Het vreemde is echter dat als ik 1x gas geef tot boven de 3500 toeren, dat het voltage direct naar 13,7 springt en daar vervolgens ook blijft, ook als het toerental weer tot stationair daalt. Het lijkt dus wel alsof er dan iets schakelt en het plotseling allemaal goed werkt.

    Iemand een idee waar dit in zou kunnen zitten?


  2. #2
    Ingeschreven
    24/04/2011
    Locatie
    West-Vlaanderen, België
    Berichten
    394

    Re: 924 1982 | Voltage te laag tot een keer goed gasgeven

    Het voltage aangegeven op de ingebouwde voltmeter, of extern gemeten met een multimeter?


  3. #3
    Ingeschreven
    23/02/2010
    Locatie
    Ouderkerk a/d Amstel
    Berichten
    910

    Re: 924 1982 | Voltage te laag tot een keer goed gasgeven

    Extern gemeten tussen de accu polen. Maakt bij mij overigens geen verschil, geeft nagenoeg het zelfde aan als de ingebouwde meter.


  4. #4
    Ingeschreven
    19/06/2015
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    102

    Re: 924 1982 | Voltage te laag tot een keer goed gasgeven

    Dit komt door je spanningsregelaar, wanneer die eenmaal de dynamo bekrachtigd heeft zal hij dat ook bij wat lage toerentallen zo houden.
    Dat hij een dot gas nodig heeft om in te komen is waarschijnlijk het begin van het einde, een dynamo revisie zal er op den duur aan komen.

    Groet, Robin


  5. #5
    Ingeschreven
    10/08/2014
    Locatie
    berkel en rodenrijs
    Berichten
    161

    Re: 924 1982 | Voltage te laag tot een keer goed gasgeven

    Werkt je accu lampje?


  6. #6
    Ingeschreven
    18/01/2008
    Berichten
    270

    Re: 924 1982 | Voltage te laag tot een keer goed gasgeven

    Ook ik vraag me af of 't lampje überhaupt nog wel werkt? Als je h'm op contact zet, gaat 't lampje wel aan?
    Bij meerdere oude VAG-auto's ben ik gewend dat de dynamo pas inschakelt en 't lampje uitgaat na 't aanslaan of een klein dotje gas.
    3500 rpm vind ik wel veel, maar 1500 a 2000 rpm is mij niet vreemd, ook met gereviseerde dynamo.
    Die gozer die in dezelfde schuur deed sleutelen als 'Dude-lange'


  7. #7
    Ingeschreven
    23/02/2010
    Locatie
    Ouderkerk a/d Amstel
    Berichten
    910

    Re: 924 1982 | Voltage te laag tot een keer goed gasgeven

    Lampje doet het überhaupt niet volgens mij, brandt ook niet bij contact aan.

    Inmiddels in ieder geval de spanningsregelaar op de dynamo vervangen en de nodige massapunten opgeschoond, nu is in ieder geval zodra de schakeling gebeurt het voltage goed hoog, ook met veel verbruikers aan. Wel apart dat het dus echt duurt tot zo'n hoog toerental en dat is me ook nooit eerder opgevallen (maar ik kijk nou ook niet bepaald regelmatig tijdens het starten op de voltmeter...), maar wellicht wat Robin zegt moet ik rekening gaan houden met een dynamo revisie op termijn.


  8. #8
    Ingeschreven
    10/08/2014
    Locatie
    berkel en rodenrijs
    Berichten
    161

    Re: 924 1982 | Voltage te laag tot een keer goed gasgeven

    Je dynamo heeft een belasting nodig om gelijk te werken,
    je dynamo lampje geeft die belasting.
    en moet aanstaan bij contact aan en uit gaan als je motor draait
    misschien is je lampje kapot ?


  9. #9
    Ingeschreven
    23/02/2010
    Locatie
    Ouderkerk a/d Amstel
    Berichten
    910

    Re: 924 1982 | Voltage te laag tot een keer goed gasgeven

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joran Bekijk Berichten
    Je dynamo heeft een belasting nodig om gelijk te werken,
    je dynamo lampje geeft die belasting.
    en moet aanstaan bij contact aan en uit gaan als je motor draait
    misschien is je lampje kapot ?
    Zou zomaar kunnen, ik zal binnenkort het lampje eens vervangen en kijken wat er gebeurt.


  10. #10
    Ingeschreven
    23/02/2010
    Locatie
    Ouderkerk a/d Amstel
    Berichten
    910

    Re: 924 1982 | Voltage te laag tot een keer goed gasgeven

    Inmiddels het lampje getest, dat werkt prima.

    Verdere getest dat er een spanning staat tussen pool 7 (12V bij contact aan) en pool 11 (verbinding naar dynamo) op de teller. Ook dit is het geval, staat 11,5 Volt op.

    Nu heb ik een beetje gelezen hoe dit werkt bij dynamo's, en als ik het goed begrijp hoort er inderdaad stroom te gaan van contact, via het lampje, naar de dynamo om de elektromagneet in de dynamo van spanning te voorzien in het begin. Dit gebeurt op de pool D+. Op het moment dat de dynamo draait dan gebeurt dit intern, staat er dus op D+ óók 12 volt en omdat dit dan betekent dat beide polen van het lampje 12V hebben gaat het lampje uit.

    Het lijkt dus dat op de een of andere manier zodra er een stroom gaat lopen dat de D+ direct niet meer als massa werkt of 12 volt wordt. Is de dynamo aan een revisie toe?


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •