Resultaten 1 tot 8 van de 8

Hybride Weergave

Vorig Bericht Vorig Bericht   Volgend Bericht Volgend Bericht
  1. #1
    Ingeschreven
    25/01/2009
    Berichten
    929

    924 1982 | Blower doet niets meer

    De ventilatie van mijn 924 van 1982 doet het niet meer.

    - We hebben het relais in de zekeringkast al omgewisseld, zonder resultaat.
    - Het relais die aan de blower bevestigt is krijgt lichtjes warm en heeft spanning.
    - Aan de draaiknop meten we niets.

    Waar zouden we nu best verder zoeken?

    Alvast dank voor de tips
    Dopre


  2. #2
    Ingeschreven
    17/02/2008
    Locatie
    Tuk / Steenwijk
    Berichten
    6.043

    Re: 924 1982 | Blower doet niets meer

    Registerweerstand bij de blower
    schakelaar of relay
    Bedrading massa
    924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.


  3. #3
    Ingeschreven
    26/12/2008
    Berichten
    45

    Re: 924 1982 | Blower doet niets meer

    Hallo beste Dorpe,

    te zien in de schema is dat de blower eigenlijk een super eenvoudige schakeling is.

    - Een motor
    - een weerstand van 10 ohm waardoor die altijd draait
    - een schakelaar met een weerstand van weer 10 ohm waardoor die wat sneller draait
    - en nog een stand van de schakelaar waardoor die kortgesloten is en dus 100% draait.

    meten is weten, dus de spanning controleren op verschillende punten kan je daarbij helpen. Ik gebruik een ouderwets lampje daarvoor zodat er ook daadwerkelijk wat stroom moet lopen (immers door de hoge inwendige weerstand van een multimeter kan het zo zijn dat slechte contacten niet worden opgemerkt.)

    Dus staat er spanning op de paarse draad van de motor zelf? ja, dan hoef je daar niet meer te zoeken,
    uit je bericht begrijp ik dat, dat in ieder geval aan de hand is, dan blijven er twee zaken over

    - schakelaar
    - motor kapot

    De schakelaar zelf kan de motor verbinden met de 0V. Het meest eenvoudige om de motor te controleren is dus om dit zelf te doen. Daarbij dus de gele draad even naar de 0V (chassis ofzo) te verbinden. Dan moet de motor draaien. Doet die dat niet? dan is de motor kapot. draait die dan wel? dan moet je zoeken bij de schakelaar en de weerstanden. Een aparte weerstand moet er in ieder geval voor zorgen dat die altijd een beetje draait. De schakelaar zorgt ervoor dat die wat sneller draait. Het kan zijn dat de weerstand als de schakelaar beide kapot zijn, vervang de weerstand en reinig/vervang de contacten van die schakelaar unit.

    In jouw geval dat die spanning krijgt (immers het relay wordt warm) denk ik dat de motor zelf het heeft begeven. Ikzelf wist niet dat er een relay in de motor zelf zat. (dacht altijd dat het een hele eenvoudige motor was).

    succes!
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen


  4. #4
    Ingeschreven
    02/06/2017
    Berichten
    19

    Re: 924 1982 | Blower doet niets meer

    En als de motor kapot is, kun je dan ook 1tje kopen van een Golf 1? Die voor de Porsche kost 2dehands €65 en die voor de Golf nieuw vanaf €25. Op de plaatjes lijken ze erg op elkaar.


  5. #5
    Ingeschreven
    26/12/2008
    Berichten
    45

    Re: 924 1982 | Blower doet niets meer

    Dat is een hele goede vraag. Immers vindt ik vervangende onderdelen altijd interessant (vooral hoe ouder de auto wordt, hoe moeilijker het wordt om aan onderdelen te komen).

    antwoord 1: Ik zou het niet weten, ik weet niet wat de verschillen zijn. Ik zou altijd als het kan voor de originele onderdelen gaan. Misschien kan iemand anders hier een duidelijk antwoord op geven?

    antwoord 2: als hij past, past hij, als hij draait, draait hij, als er lucht door komt komt er lucht door. Deze theorema is wel erg kort door de bocht. Immers het gedrag van de motor kan flink verschillen. Het stroomverbruik kan een stuk hoger zijn waardoor de weerstanden overbelast raken, of misschien draait de motor wel/niet of alleen maar aan of uit door de te hoge weerstand. of misschien wel alleen maar op vol tempo omdat die zelf een stuk efficiënter is etc.etc.etc.etc.. dat zou men kunnen oplossen door andere weerstanden te plaatsen, of contacten vergroten of relais plaatsen om dit op te lossen, maar dit is natuurlijk alleen geacht bij noodzaak.
    Als upgrade zou het wel interessant zijn, immers het kunstmatig windje dat van de blower afkomt is nogal timide, het doet me denken aan een zacht zomerbriesje. Het zou in de herfst maanden met beslagen ramen wel prettig zijn als je de blower zo hard kan zetten dat orkaan Irma er jaloers op zou zijn. http://www.924.org/techsection/11electrics.htm Artikel 5 hebben ze het over het vervangen naar een 944 motor (wel van voor 1985). Ze geven wel aan dat het problematisch kan zijn. Dus zonder risico acht ik het niet, maar het is wel een interessante optie als die Volkswagen blower perfect-fit is en een stuk beter draait


  6. #6
    Ingeschreven
    25/01/2009
    Berichten
    929

    Re: 924 1982 | Blower doet niets meer

    dank voor de duidelijke uitleg.
    Ik zal het dit weekend eens uittesten

    Dopre


  7. #7
    Ingeschreven
    02/06/2017
    Berichten
    19

    Re: 924 1982 | Blower doet niets meer

    Ik heb die goedkope Volkswagen blower besteld (op mijn originele staan trouwens een VW en een Audi logo, maar geen Porsche)(of die was ook al niet meer origineel). Ik zal wel laten weten of ie het doet of niet. Wil trouwens geen topic stelen, maar misschien wel interessant voor de topic-starter als ie een nieuwe nodig zou hebben.


  8. #8
    Ingeschreven
    25/01/2009
    Berichten
    929

    Re: 924 1982 | Blower doet niets meer

    Allen dank voor het meedenken.

    Dopre


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •