Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16
  1. #1
    Ingeschreven
    23/02/2010
    Locatie
    Ouderkerk a/d Amstel
    Berichten
    910

    924 1982 | Schrapend geluid bij opkomen koppeling

    Hi allemaal,

    Sinds een tijdje heb ik last van een soort schrapend geluid als ik mijn koppeling laat opkomen:
    http://www.jayke.nl/1.m4a
    http://www.jayke.nl/2.m4a
    Voor deze opnames heb ik de koppeling vrij lang vast gehouden op het aangrijp punt, dat is waar je het hoort. Zodra hij helemaal aangekoppeld is is het geluid weg. Het is behoorlijk luid, en zowel binnen als buiten de auto te horen.

    Het gebeurt niet altijd, het lijkt vooral te zijn als ik meer gas bij geef. Als ik heel voorzichtig alleen de koppeling laat opkomen dan is het niet. Het gebeurt wel vaak ook als ik opschakel van 1 naar 2 en soms 2 naar 3, en soms als ik terug ga schakelen van 3 naar 2.

    Als er geen belasting is, dus bijvoorbeeld als de auto in zn vrij staat of, zoals ik vandaag gedaan heb de wielen los zijn van de grond, dan gebeurt het helemaal niet.

    Ik heb gelezen dat dit zou kunnen komen door het druklager van de koppeling. Mijn koppeling is echter 3 jaar geleden nog vervangen en sindsdien heb ik denk ik maximaal 25000 kilometer gereden, dus dat zou ik wel apart vinden. Ik heb al contact gehad met Bas, en hij zei dat het ook eventueel de torsie as lagers zouden kunnen zijn. Met een stethoscoop moet dit te horen zijn, maar aangezien het geluid alleen voor komt bij belasting is dit niet zo maar te testen.

    Heeft iemand hier ervaring mee of weet wat dit geluid kan zijn? Of misschien tips hoe ik verder kan zoeken?

    Alvast bedankt!


  2. #2
    Ingeschreven
    17/02/2008
    Locatie
    Tuk / Steenwijk
    Berichten
    6.043

    Re: 924 1982 | Schrapend geluid bij opkomen koppeling

    Is het het top lager.
    Als die de naalden kwijt is heb je speling op de price as en gaat je koppelings plaat uit het hart van de as zitten bij koppellen.
    924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.


  3. #3
    Ingeschreven
    02/07/2016
    Berichten
    12

    Re: 924 1982 | Schrapend geluid bij opkomen koppeling

    Ik had (denk ik) hetzelfde probleem, maar nu naar een paar honderd kilometer gereden te hebben, is het geluid weg!


  4. #4
    Ingeschreven
    23/02/2010
    Locatie
    Ouderkerk a/d Amstel
    Berichten
    910

    Re: 924 1982 | Schrapend geluid bij opkomen koppeling

    Afgelopen weekenden eindelijk samen met Bas het probleem opgelost. Martin zijn conclusie was correct, toplager was goed stuk.


  5. #5
    Ingeschreven
    04/07/2011
    Locatie
    Geraardsbergen (belgie)
    Berichten
    879

    Re: 924 1982 | Schrapend geluid bij opkomen koppeling

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jayke Bekijk Berichten
    Afgelopen weekenden eindelijk samen met Bas het probleem opgelost. Martin zijn conclusie was correct, toplager was goed stuk.
    Klopt het datje de koppeling volledig kunt vervangen zonder motor of achter aandrijving (boite) los te maken??


  6. #6
    Ingeschreven
    31/08/2014
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    1.676

    Re: 924 1982 | Schrapend geluid bij opkomen koppeling

    Mooi dat t gefixed is!


  7. #7
    Ingeschreven
    27/10/2008
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.367

    Re: 924 1982 | Schrapend geluid bij opkomen koppeling

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door o.stijn.o Bekijk Berichten
    Klopt het datje de koppeling volledig kunt vervangen zonder motor of achter aandrijving (boite) los te maken??
    Nee dit is niet mogelijk, de versnellingsbak moet er af bij een normale 5 bak en daarna zal de transaxel naar achter moeten om plaats te maken dat de koppeling er tussen uit kan.

    en de 924 van jayke rijdt weer top
    geen 924 meer, nog wel onderdelen enzo in de aanbieding


  8. #8
    Ingeschreven
    31/08/2014
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    1.676

    Re: 924 1982 | Schrapend geluid bij opkomen koppeling

    Ha, mooi dat je nog met de 924 actief bent Bas!


  9. #9
    Ingeschreven
    04/07/2011
    Locatie
    Geraardsbergen (belgie)
    Berichten
    879

    Re: 924 1982 | Schrapend geluid bij opkomen koppeling

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -Bassie- Bekijk Berichten
    Nee dit is niet mogelijk, de versnellingsbak moet er af bij een normale 5 bak en daarna zal de transaxel naar achter moeten om plaats te maken dat de koppeling er tussen uit kan.

    en de 924 van jayke rijdt weer top
    Ow oke! En is dit een tedoen werkje? Weegt de versnellingsbak niet teveel om vanonder te nemen?


  10. #10
    Ingeschreven
    04/07/2011
    Locatie
    Geraardsbergen (belgie)
    Berichten
    879

    Re: 924 1982 | Schrapend geluid bij opkomen koppeling

    Niet veel volk meer op het forum precies...


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •