Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: De rode Zweed

  1. #1
    Ingeschreven
    17/09/2018
    Berichten
    3

    De rode Zweed

    Goedenavond allemaal,
    Ik zal mij eerst kort voorstellen: Ik ben Duco Nuijten, 20 jaar 'oud', ik woon in Hoofddorp, en verblijf voor enkele maanden in Zweden bij mijn vriendin.

    Nu leek het mij al een tijdje leuk om een oude auto te kopen en deze op te knappen, waarna mijn oog begon te vallen op de 924. Gezien ik hier moeilijk werk vind, besloot ik maar is opzoek te gaan naar een leuk(goedkoop) bakkie. Ik heb geen ervaring met auto's, dus ik probeer veel te lezen en vragen aan bekende die er wel wat vanaf weten! Echter zijn er natuurlijk wat complexere vragen, waar jullie, 924 eigenaren/liefhebbers die misschien een snelle oplossing paraat hebben.

    De auto: Het is een rode bak van 1979, om heel eerlijk te zijn, was er helemaal niets echt goed aan de auto, dus eigenlijk natuurlijk niet slim om te kopen, maar ag, tijd genoeg, en wil er zoveel mogelijk van leren, dus dsn maar knutselen en prutsen aan een goedkoop bakkie.

    Voorgaande eigenaren (later bleken dit er 36 te zijn!!!!!!) Hebben van de elektra echt een puinhoop gemaakt.. Ik kom overal waar ik kijk losse draden tegen en allemaal kroon stenen, wat volgens mij niet echt thuis hoort in een auto. Wel, nu wil ik voor nu de bekabeling die werkt lekker laten zitten, en misschien later eens alles echt tip top maken.

    Ik heb de auto gekocht onder de deal prijs a als de motor start met een nieuwe accu, prijs b als die dat niet doet, jaja, het werd b. Geen probleem, we hebben alle tijd, en vind het leuk om aan te rommelen.

    De auto is zo verbouwd dat de benzine pomp door een schakelaar aan en uit gezet moet worden?! Raar, maar oké geen probleem. Deze werkt in ieder geval.

    Meer dan dat deed de auto niet, dus begonnen met het kijken naar de startmotor. Ik geloof dat slechts 1 of 2 van de 5 kabels nog vast zaten, van de rest waren de ringetjes afgebroken. Alle ringetjes vervangen, en deze als volgt aangesloten: de dikke kabel vanaf de accu op de bout, samen met de dunne kabel ook afkomstig van de accu, de andere kabel van de accu samen met een kabel van de dynamo op het dikkere schroefje, en de andere kabel van de dynamo op het dunnere schroefje.

    Toen de accu weer aangesloten en de motor draaide(vergeten dr brandstof pomp aan te zetten dus meer toen even niet, hoefde ook niet)

    Vandaag heb ik de motor olie vervangen, olie filter, benzine filter, en de benzine zelf.

    Nu komen de problemen:
    1. Gelijk zodra ik de accu aansluit geeft die het waarschuwings lampje voor de motor olie, terwijl de auto nog uit staat. Olie pijl lijkt goed te zijn. Ook geeft die het waarschuwings lampje van de batterij
    2. Op het middenconsole brand ook een waarschuwings lampje, terwijl de motor uitstaat, dit komt misschien door de olie waarschuwing?
    3. De auto start! Heel fijn! Hij doet het nog! Maar dan, hij gaat niet uit! Contact af, benzine pomp uit, de startmotor lijkt te blijven rond draaien? Zodra je de batterij loskoppelt gaat die gelukkig wel uit.
    4. Er zit heel veel speling in de pook (roeren in de soeppan zoals ik veel lees), alleen een eenduidig antwoord vind ik vaak niet. Is dit te verhelpen, of zit het in de versnellingsbak.

    Zijn er mensen die mij hier advies over kunnen geven?
    Het Word zeer gewaardeerd in elk geval!

    Ik hoop dat alles helemaal goed gaat komen, en dat we morgen weer veel kunnen doen!

    Alvast bedankt, en slaap lekker!
    Laatst gewijzigd door Duconuijten; 17/10/2018 om 21:34.


  2. #2
    Ingeschreven
    31/08/2014
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    1.677

    Re: De rode Zweed

    Dag Duco,
    Allereerst welkom hier (we hebben een topic voorstellen :-)) en gefeliciteerd met je aankoop. Maar goed, dat daar..... Foto's van je bolide zijn uiteraard welkom!

    Als ik zo lees dat je electra een puinhoop is, kroonsteentjes bevat....en wat je nu aan storingen hebt, is mijn advies om zsm een nieuwe kabelboom te plaatsen en de puin weer vervangen voor netjes (zonder kroonsteentjes). Zeker daar waar we het hebben over bekabeling van accu. dynamo en startmotor. Daar loopt enorm veel stroom doorheen, en brand in het vooronder is het laatste wat je wilt. Ik vermoed dat al je elektrsche problemen de vorige eigenaren tot prutsen hebben gezet, het resultaat heb je gezien. De beste manier om dit te tackelen: verse kabelboom erin!

    Speling op de pook is hier veel over geschreven. Vaak helpt het vervangen van de bus en wit blokje onder je pook wel. Er zit ook een bus op de hever, achterop de bal zelf. Die wil ook wel eens wat speling geven (om in de 5 te zetten, moet je verder naar rechts met de pook dan kan). was bij mij het geval. Succes, pittige elektra klus!
    Project 924....and nice driving


  3. #3
    Ingeschreven
    17/09/2018
    Berichten
    3

    Re: De rode Zweed

    Goedemiddag,
    Zou u, of iemand mij kunnen vertellen welke kabels waar aangesloten moeten worden op de startmotor/bobine?
    Opzich zien deze kabelbomen er goed uit, de kroonstenen geboden bij de koplampen.
    Echter zoals gezegd krijg ok het maar niet voor elkaar.
    Ik heb 1 dikke kabel rechtsreeks van de accu, die zou op de dikke bout gaan van de bobine, samen met de kleine kabel ook afkomstig vanaf de accu. Dan 1 kabel van de dynamo samen met een andere accu stekker op een kleine bout van de bobine, en de andere kabel van de dynamo op het laatste schroefje van de bobine.
    Wat gaat er hier fout? Als dit we klopt, moeten we toch het probleem van niet uitgaan ergens anders zoeken!


  4. #4
    Ingeschreven
    17/09/2018
    Berichten
    3

    Re: De rode Zweed

    Ik bedoel natuurlijk niet de bobine (geloof ik) maar zo het klrkmr deel naast de startmotor.


  5. #5
    Ingeschreven
    31/08/2014
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    1.677

    Re: De rode Zweed

    Durf het je uit het hoofd niet te zeggen. Heb je een haynes manual? Tip om aan te schaffen! Kijk hier ook even bij de downloads, staan de workshop manuals!


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •