Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11
  1. #1
    Ingeschreven
    05/07/2014
    Berichten
    27

    Kent iemand deze turbo?

    Hallo allemaal,

    Ben aan het rondkijken naar een leuke 924s, maar met een schuin oog ook naar een turbo. Zag deze staan:

    https://www.autoscout24.nl/aanbod/po...c-639fe4762a2d

    Wat een mooi en fris ding zeg! Verleidelijk. Ik lees hier op het forum telkens dat een turbo zo duur is in het onderhoud. Ik begrijp dat dit deels komt doordat onderdelen schaarser zijn, maar kan iemand mij vertellen waarom een turbo zoveel duurder te onderhouden is? Gaat de turbo zelf gauw kapot, of zit het ergens anders in? Ik zal de auto alleen in de zomermaanden gaan gebruiken, volgens mij valt dit dan toch wel mee, mits je een frisse auto koopt zoals deze.

    Alvast bedankt voor jullie reacties!

    Groet, Jacco


  2. #2
    Ingeschreven
    31/08/2014
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    1.677

    Re: Kent iemand deze turbo?

    Mooie wagen, ziet er netjes en verzorgd uit. De onderhoudshistorie is altijd een ding, d-riem vervangen heeft wat meer voeten in aarde dan bij een n/a. Geldt ook voor de onderdelen, die van de n/a komen veel van vaudi, scheelt. Hier hebben we het over p-specifieke delen. Verder altijd goed even aandacht aan alle rubber draag delen aandacht te besteden, kunnen goed uitdrogen bij weinig gebruik. Voor de prijs, is een aankoopkeuring te overwegen. Succes!


  3. #3
    Ingeschreven
    05/07/2014
    Berichten
    27

    Re: Kent iemand deze turbo?

    Hallo Ronald, bedankt voor je reactie. Een aankoopkeuring zou niet verkeerd zijn idd. Volgens mij is de distributie van een turbo gelijk aan een NA hoor, ben je niet in de war met een S?


  4. #4
    Ingeschreven
    17/02/2008
    Locatie
    Tuk / Steenwijk
    Berichten
    6.043

    Re: Kent iemand deze turbo?

    Ja Distributie van een turbo 924 is gelijk aan een NA 924
    924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.


  5. #5
    Ingeschreven
    31/08/2014
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    1.677

    Re: Kent iemand deze turbo?

    Whoops


  6. #6
    Ingeschreven
    05/07/2014
    Berichten
    27

    Re: Kent iemand deze turbo?

    Ok, duidelijk. Martin, bedankt voor je reactie. Wat is jouw idee over het dagelijks gebruik van een turbo voor ongeveer 4 zomermaanden? De perikelen m.b.t. de k-jetronic ken ik. Mijn ervaring is wel dat als je weet hoe het werkt en een goede (of gereviseerde) WUR, spinnekop, accumulator en injectoren hebt het best een goed systeem is. Zijn er daarnaast nog belangrijke zaken om rekening mee te houden? Turbo? Uitlaatspruitstuk?


  7. #7
    Ingeschreven
    30/12/2007
    Berichten
    2.956

    Re: Kent iemand deze turbo?

    Watt maakt een turbo duurder in onderhoud tov een 924 na ?

    - ten eerste de specifieke turbo onderdelen zijn gebruikt een stuk zeldzamer en dus duurder, vaak wel factor 10
    - de remmen zijn gelijk aan een 944 dus duurder dan de 924 remmen
    - de koppelingset is ook 944, set kan wel 800 a 1.000 euro kosten
    - turbo revisie kan ook oplopen tot 800 a 1500 euro
    - Motorrevisie is vele malen duurder dan een 924 na, één zuiger nieuw kost momenteel al ruim 600 euro, een in/uitlaatklep rond de 125 per stuk

    Wat krijg je er voor terug ? De onbeschrijfelijke turboboost die je in je stoel drukt ,dit maakt een 924 trubo zeer spectaculair! Met wat tuning is mijn 924T nu sneller dan mijn 964 en persoonlijk vind ik, ook meer fun!
    937 racer


  8. #8
    Ingeschreven
    05/07/2014
    Berichten
    27

    Re: Kent iemand deze turbo?

    Bedankt voor de nuttige info!

    Ik trek even de vergelijking met een 924s. Dan zijn de kosten m.b.t. de remmen en koppeling gelijk aan een turbo (toch?). De revisie van de turbo zelf en een eventuele motorrevisie maken de turbo dan wel weer extreem duur als ik dit zo lees. Bij een versleten motor van een 924s zou je nog een keer een tweedehands motor (evt van een 944) kunnen gebruiken, dit scheelt enorm in de kosten.

    De 924 turbo uit de advertentie heeft slechts 65k gelopen. In principe zouden turbo, koppeling en motor dan nog gewoon goed moeten zijn. Maar ja, de auto is wel 38 jaar oud, dus zaken gaan achteruit. kleprubbers en keerringen drogen uit, enz. Ik weet inmiddels uit ervaring (met een saab 900 Turbo) dat een verkeerde afstelling van een k-jetronic (een te arm mengsel bijvoorbeeld) veel motorschade kan veroorzaken. Op basis van de kilometerstand ervan uit gaan dat alles top is lijkt me niet verstandig. Een aankoopkeuring kan natuurlijk wel veel duidelijkheid brengen over de staat.

    Al met al lijkt het me kostentechnisch handiger uit te kijken naar een mooie 924s. Ik moet wel zeggen dat dit lastig is, ze worden niet of nauwelijks aangeboden in NL. Dus als iemand nog wat weet....


  9. #9
    Ingeschreven
    25/01/2009
    Berichten
    929

    Re: Kent iemand deze turbo?

    Dag Tjakko,

    Een 924 Na is duidelijk de goedkoopste in onderhoud.

    Bij de 924 turbo is het soms lastig om de stukken te vinden, en deze zijn idd zeer duur.

    Bij een 924 S Is het onderhoud toch ook wel x 4 tov een 924 Na. is ook ingewikkelder om het zelf te doen.

    Wat vooral ook opvalt is dat een wagen die weinig rijdt toch ook zijn aandacht nodig heeft. Ik heb met mijn 924 turbo 2 ritten kunnen doen waar hij goed reed, nu start hij zelfs niet meer en kunnen we terug herbeginnen.

    De wagen hierboven ziet er in elk geval al zeer fraai uit, maar zal de nodige aandacht vragen om zorgeloos te kunnen rijden. Ik denk dat de prijs ook weg correct staat.

    Alvast veel succes met uw zoektocht.

    Dopre


  10. #10
    Ingeschreven
    30/12/2007
    Berichten
    2.956

    Re: Kent iemand deze turbo?

    Ik vergeleek het inderdaad met een standaard 924. Onderhoud vergeleken met een 924S zal gelijk zijn. Distributie met waterpomp van een 924S is zelfs een stuk duurder.

    Als de km stand echt is en de auto goed onderhoud heeft gehad dan hoeft de motor uiteraard ook niet gereviseerd te worden.

    Op de foto ziet hij er in elk geval erg mooi uit. De prijs is goed, zal alleen maar in waarde stijgen. 924 turbo is een stuk spectaculairder tov 924S en ik zie de turbo ook meer als verzamelaarsobject.

    Ik rijd soms maar 100km per jaar met mijn 924t en heb nooit problemen, start altijd


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •