Resultaten 1 tot 4 van de 4
  1. #1
    Ingeschreven
    07/12/2019
    Berichten
    2

    924 1985 | banden en velgen

    Hallo,
    ik heb zopas mijn Le Mans velgen binnen gedaan in Laarne om te restaureren. Ik heb gekozen om deze te herstellen zoals het origineel, in zwart gelakt en CNC afslijpen tot op het aluminium. Daarna komt de moeilijke bandenkeuze. Op de velgen die ik kocht lagen 195/65 R15 ipv de volgens het boekje voorziene 205/60 R15. Persoonlijk vond ik die 195/65 al redelijk zwaar sturen bij manoeuvres, dit in vergeljking met de tarantula-velgen met 185 R14 die duidelijk veel lichter insturen, maar dan weer wat minder grip hebben op snel bochtenwerk. Persoonlijk rijd ik liever met de 185, maar ik zie wel liever die LeMans-velg, dus vandaar de keuze om die te laten restaureren. Na nazicht in het instructieboekje less ik dat er normaal 205/60 voorzien moet zijn , maar voor een winterband mag het blijkbaar 185 zijn. Mijn vraag: mag er op een Lemans velg R15 officieel voor de Belgische keuring ook een 195/65 of zelfs een 185 zomerband op als dat niet in het boekje vermeld staat of wordt dat afgekeurd en wat zijn jullie ervaringen met de juiste bandenkeuze? Bovendien vraag ik me just for fun ook af of er iemand ervaring heeft met de stalen velgen R14 waar naar ik vernam 165 banden op moeten. Hoe licht , gemakkelijk of moeilijk stuurt dat?

    Groetjes,
    Ziggy
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen


  2. #2
    Ingeschreven
    31/08/2014
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    1.677

    Re: 924 1985 | banden en velgen

    Ik heb nu 195, op de turbolook. Kwam van 185 op de stalen velg. Is prima te doen. Maar wel met de originele 4-spaaks stuurwiel. Hiervoor had ik een kleiner sportstuur, dat is harder werken... uiteindelijk persoonlijke smaak denk ik!


  3. #3
    Ingeschreven
    08/12/2009
    Locatie
    Lille
    Berichten
    119

    Re: 924 1985 | banden en velgen

    Om te weten welke (niet vermelde-) bandenmaten toegelaten zijn: neem HIER eens een kijkje.
    Misquotation is, in fact, the pride and privilege of the learned. A widely- read man never quotes accurately, for the rather obvious reason that he has read too widely.


  4. #4
    Ingeschreven
    07/12/2019
    Berichten
    2

    Re: 924 1985 | banden en velgen

    Dank voor jullie reactie. ondertussen heb ik een kijkje genomen bij de site van de keuring en https://www.banden-oponeo.be/bandeng...maat-berekenen
    daar blijkt dat je inderdaad 195/65 R15 mag leggen in plaats van de 205/60 voorzien in het instructieboekje, omdat er minder dan 2% afwijking is.
    Wellicht ga ik voor de voorziene 205/60 ook al zal dat zwaarder sturen. Desnoods schaf ik daarna nog 185 op de R14 tarantula's aan , dan kan ik afwisselen al naargelang.

    Bedankt voor jullie moeite.
    Ziggy


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •