Resultaten 1 tot 5 van de 5
  1. #1
    Ingeschreven
    30/12/2007
    Berichten
    204

    924s 1986 | kosten electrisch systeem vervangen.

    Ongeveer 6 jaar geleden heb ik een 1986 Porsche 924S gekocht en vanaf het begin is het echt een groene gremlin geweest. Zodra het geregend had waren er electrische problemen. Na het vervangen van bijna alle rubbers was dat min of meer onder controle.

    Er blijven echter problemen electrisch en ik vroeg me af of iemand een indicatie heeft wat het zou kosten om het volledige electrische systeem te vervangen.


  2. #2
    Ingeschreven
    24/04/2011
    Locatie
    West-Vlaanderen, België
    Berichten
    394

    Re: 924s 1986 | kosten electrisch systeem vervangen.

    Alle bekabeling? Ook zekeringkast? Vanaf nieuw? Of vervangen door recup?


  3. #3
    Ingeschreven
    23/02/2008
    Berichten
    952

    Re: 924s 1986 | kosten electrisch systeem vervangen.

    Probeer hier eens voor een compleet nieuwe kabelboom: https://www.kroonwireharnesses.com/i...ormation_id=17


  4. #4
    Ingeschreven
    23/10/2015
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    297

    Re: 924s 1986 | kosten electrisch systeem vervangen.

    het vinden van een nieuwe zekeringkast zal het moeilijkst worden denk ik, die zijn al een tijdje niet meer verkrijgbaar. ik heb er ongeveer een jaar geleden na lange tijd zoeken een voor een klant gevonden voor 400 euries. geen idee hoeveel het moet kosten als je er nu een vind maar dan heb je in ieder geval een richtprijs.
    Porsche 924 - the car that saved Porsche

    Chef-werkplaats Houweling Automotion, kom eens langs voor een bakkie koffie


  5. #5
    Ingeschreven
    26/12/2008
    Berichten
    45

    Re: 924s 1986 | kosten electrisch systeem vervangen.

    jaren 80 auto's zijn elektrisch de meest weerzinwekkende auto's die ik ooit ben tegengekomen. Mijn pa heeft vroeger aan een renault 4 met brandschade de complete elektra vervangen. Dit was een gigantische klus wat weken tijd in beslag nam. En dat was dan een eenvoudige renault 4. De koste van het vervangen hiervan waren al vrij hoog. als inschatting honderden euro's (500 a 600). Bij een Porsche 924 zou dan nog velen malen hoger zijn...

    Complete vervanging raad ik dan ook nooit aan, ( onder voorbehoud, elektra sleutelen als hobby vind je leuk, de waarde die je erin stopt en er nooit uit krijgt vind je zelf gewoon prettig, je leert er wat van... dat zijn redenen om het wel compleet te doen... het is maanden werk inclusief met handen in de haren waarom iets het niet doet). Compleet nieuwe onderdelen zijn lastig aan te komen. tweedehands zijn complete kabelbomen wel makkelijker aan te komen. Echter vraag ik me af in wat voor staat deze verkeren. Ik zelf heb met mijn elektra problemen problematische stukken gereinigd, ontroest en als het niet anders kon vervangen

    Want wat maakt het lastig?
    1
    Elektra in oude auto's zijn vrij recht-toe-recht-aan. Een aantal relais (met eventueel wat elektronica erin) die een warmte element aansturen of een meter aansturen of wat dan ook (lamp?). er is geen bus systeem (CAN,LIN bus of whatever) en dus ook niks uit te lezen (behalve met een oscilloscoop of een eenvoudige multimeter... bare to the metal!). En is de aansluiting soms nogal.... alternatief. Zoals dat bij de turbo de brandstof pomp enigszins wordt aangestuurd door de turbo druksensor. druksensor kapot = geen brandstof (als voorbeeld). Dus systemen hangen elektrisch behoorlijk aan elkaar vast waardoor problemen kunnen ontstaan op plekken waar je het absoluut niet verwacht. Hoewel het meeste wel wordt aangestuurd vanaf de zekeringenkast voelt het aan alsof alles overal ter plekke wordt aangestuurd
    2
    De verbindingen (relais, schakelaars, sensors etc.) zijn meestal aangesloten via fast-on connectors (echt automotive a-la jaren 80) echter heeft ieder relais, schakelaar wel een een eigen fitting (of geen en zitten ze er direct op). Probeer maar nog aan de juiste fitting te komen. Een 3D printer kan misschien van pas komen om sommige niet aan te komen te vervangen (ik zelfs heb dit gelukkig nooit nodig gehad... ik vraag me af of dit een oplossing kan zijn).
    3
    Alles draden, alle kleuren, in alle combinaties zijn ook nog wel lastig aan te komen. En het valt mij op dat ze er niet altijd aan houden. (hoewel dit ook kan komen door rotzooi aftermarket onderhoudt... ook veel voorkomend probleem bij oudere auto's). In ieder geval zijn veel kleurcombinaties nogal lastig te vinden (als iemand een plek heeft waar je ALLES kunt vinden, ik ben geïnteresseerd). En ook de kwaliteit van de moderne kabels kan soms nogal teleurstellend zijn. Het valt mij op dat de gehele bedrading van de porsche in koper is uitgevoerd. Sommige after-market draadjes zijn uitgevoerd in aluminium, goedkoper maar slechter in kwaliteit.

    ik raad dus eerder aan om zwakken plekken aan te pakken. Wil je toch het compleet doen?
    -> probeer fittingen zo veel mogelijk heel te houden
    -> probeer eerst goede kwaliteit draad en goede kwaliteit fast-on connectors te bemachtigen
    -> houd oude bedrading draden heel zodat je kunt reverse engineeren hoe het ook alwaar zat

    hoe vind je zwakke plekken?
    -> probeer hoge resistieve waardes te vinden. ik gebruik hiervoor een labvoeding op 100mA of 1A en dan de spanning erover te meten. let er dan wel op dat er geen elektronica tussen zit die kan worden beschadigt.
    -> voornamelijk de 0V geeft problemen. meestal zitten deze onbeschermd aan het chassis vast. gelukkig zijn dit ook de meest eenvoudige connecties om te verbeteren.
    -> kijk naar waar oxidaties plaatsvinden. Zit hier ook veel water? dan is dan misschien het probleem. Het dan maar vervangen van bedrading zal dan zeker werken. Voor een aantal maanden tot de nieuwe bedrading weer defect gaat door vochtproblemen

    good luck!
    Laatst gewijzigd door Dd7; 06/01/2021 om 13:28.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •