Resultaten 1 tot 6 van de 6
  1. #1
    Ingeschreven
    12/10/2020
    Berichten
    7

    Project Porsche 924 turbo (nr 0213 bj 1979)

    Goedenavond,

    Bijgaand mijn project, voordat jullie verder lezen, het project zal langzaam en dus stapje voor stapje uitgevoerd worden.
    Verwacht geen mega grote of vele updates .

    Goed, zoals de titel al zegt het betreft een Porsche 924 Turbo (931) uit het jaar 1979, als ik het type plaatje goed interpreteer is het nummer 213 van de 1982 geproduceerde 924 turbo's.
    - Optiepakket M471
    - Targa dak
    - 15 inch BBS mahle velgen, 6j voor en 7j achter

    De auto is zijn leven begonnen in Italië en in 1996 naar Nederland gekomen, vervolgens hier tot 1999 rondgereden waarna deze vervolgen 21 jaar in opslag heeft gestaan. Sinds nu een maand in mijn bezit en je zou het een soort van barnfind kunnen noemen.

    De auto heeft inmiddels weer 2 jaar apk en het chassis en carrosserie is nagenoeg roestvrij, maar dat wilt niet zeggen dat er geen werkzaamheden nodig zijn, integendeel zelfs.
    Het dashboard bevat de welkbekende scheuren, de stoelen zijn vergaan en de buitenkant heeft zijn beste tijd gehad.
    Motorisch gezien goed, inmiddels voorzien van nieuwe distributieriem, bobine en benzine leiding.
    De auto loopt best wel goed als je voorbij de 3500 toeren bent, daarvoor loopt hij niet echt lekker, alsof de ontstekking / verbranding niet optimaal is.

    Wat zijn de plannen voor de auto? Nou daar ben ik dus nog niet helemaal over uit. Ik heb de auto gekocht puur als hobby, liefde voor het model en om nu en later met het gezinnetje te genieten van mooie toertochtjes. Maar plannen voor de auto zelf zijn nog niet helemaal definitief. Zo ben ik enorm fan van de 924 Carrera GT, maar dan alleen om de brede heupen van de carrosserie. Zo vind ik de nacaduct van de 924 turbo weer mooier staan, evenals een 944 type 1 voorkant. Het zou maar zo zijn dat het een soort van hybride look zal zijn, het mooiste van verschillende werelden, afijn dat is smaak en gevoel.

    De reden dat ik er nog niet helemaal uit ben heeft ook te maken met het feit dat de auto nu nog naar originele fabrieksstaat gemaakt kan worden. Maar als ik heel eerlijk naar mijzelf ben, zie ik mijzelf de auto naar mijn stijl te perfectioneren en dat betekend Carrera gt verbreders achter en een 944 neus aan de voorkant.


    Samengevat:

    Plannen voor het interieur?
    - Nieuw dashboard plaatsen (cover dashboard / laten bekleden
    - T.p.v. de radio drukmeter en airfuel ratio meter
    - Interieur volledig opnieuw laten bekleden naar zwart leer
    - Deep dish suède stuurwiel
    - Nieuwe kofferbak bekleding
    - Nieuwe linker en zijpanelen t.p.v. het achterbankje

    Plannen voor de motor?
    - Bobine vervangen (done)
    - Distributie vervangen (done)
    - Benzine leiding motorruimte vervangen (done)
    - Nieuw brandstoffilter (besteld)
    - Alle vacuum slangen vervangen (besteld)
    - Rotor + verdelerkap vervangen (besteld)
    - Injectoren vervangen + rubber afdichtingen (besteld)
    - Bougiekabels vervangen (besteld)
    - Bougies vervangen (besteld)
    - Kleppen stellen (voelermaatje voor de juiste diktes besteld)
    - Benzine tank reinigen en leidingen doorspoelen (done)
    - Compleet nieuwe RVS uitlaat op maat laten maken

    Plannen voor het onderstel?
    - Nieuwe banden monteren (de banden zijn 31 jaar oud, uit 1989 en vierkant ivm 21 jaar stilstaan)
    - Nieuwe schokbrekers achter
    - Nieuwe schokbrekers voor + 2 cm verlaging)
    - Camber achter instellen (is dit mogelijk?)

    Plannen voor de carrosserie?
    - Opnieuw laten spuiten (is minimaal 21 jaar geleden al eens overgespoten in een donkerder kleur).
    Twijfel is om lichtgrijs te spuiten, of de originele fabrieks kleur weer te hanteren
    - Carrera GT spatborden achter (wie heeft wat liggen?)
    - 944 spatborden en voorbumper (type 1) plaatsen
    - Nieuwe rubbers achterklep bestellen
    - Nieuwe rubbers zijramen bestellen
    - Nieuwe rubbers targa dak bestellen
    - Het hart van de velgen zwart laten spuiten
    - BBS logo's op de naafdoppen terug plaatsen


    En nu uiteraard wat foto's! Zoals je ziet er is wel wat werk benodigd aan de buitenkant.

    Deel van de bestelde onderdelen is inmiddels binnen.













    Nieuwe leiding:








    En uiteraard, waar het bij dit model om draait, de Turbo!



    Af en toe wel wat problemen met de host van de foto's soms toont hij niets, soms alles en soms slechts enkele.
    Laatst gewijzigd door Jeroenr; 03/11/2020 om 13:17.


  2. #2
    Ingeschreven
    31/08/2014
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    1.677

    Re: Project Porsche 924 turbo (nr 0213 bj 1979)

    Mooi project jeroen. Zo te lezen heb je er al even over nagedacht wat je wil doen met de 924!
    Leuk topic om te volgen. En volgens mij ben je al voortvarend bezig als je na 21 jaar stilstand de APK weer in orde hebt kunnen maken ;-)
    Project 924....and nice driving


  3. #3
    Ingeschreven
    17/02/2008
    Locatie
    Tuk / Steenwijk
    Berichten
    6.043

    Re: Project Porsche 924 turbo (nr 0213 bj 1979)

    Mooi preoject Jeroen en ja camber achter is te verstellen.
    succes.
    924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.


  4. #4
    Ingeschreven
    12/10/2020
    Berichten
    7

    Re: Project Porsche 924 turbo (nr 0213 bj 1979)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ronaldbm Bekijk Berichten
    Mooi project jeroen. Zo te lezen heb je er al even over nagedacht wat je wil doen met de 924!
    Leuk topic om te volgen. En volgens mij ben je al voortvarend bezig als je na 21 jaar stilstand de APK weer in orde hebt kunnen maken ;-)
    Nou ik kan die credits niet op mij nemen, toen de auto is gekocht, is er door de garagist een APK opgezet, maar het enige reparatie puntje was een ruitenwisserpompje wat was doorgeroest.


  5. #5
    Ingeschreven
    12/10/2020
    Berichten
    7

    Re: Project Porsche 924 turbo (nr 0213 bj 1979)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M.B.H. Bekijk Berichten
    Mooi preoject Jeroen en ja camber achter is te verstellen.
    succes.
    Bedankt! Ik heb uiteraard wel rondgestruind op internet en zie dat het werkt via het verstellen van een centrische bout. Maar is het alleen verdraaien van die ene bout of is er meer nodig?


  6. #6
    Ingeschreven
    23/10/2015
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    297

    Re: Project Porsche 924 turbo (nr 0213 bj 1979)

    Ha jeroen, mooi project man 👍
    Het camber is af te stellen maar dit is wel een secuur werkje aangezien je het camber en de sporing moet combineren. Ook kan je de rijhoogte een beetje aanpassen met een exentrische bout.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •