Pagina 12 van de 54 EersteEerste ... 2891011121314151622 ... LaatsteLaatste
Resultaten 111 tot 120 van de 533
  1. #111
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    759

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    En ik zie nu dat ik de foto's van jou Pierro, van de cilinders en zuigers helemaal overgeslagen had. Tjonge, ja dan zien die van mij er nog als nieuw uit. Zowel de cilinderwanden als de nokkenas. Wat een ellende. En dan ben ik maar blij dat het bij mij niet ergers is, want zuigers laten maken in Italië lijkt me niet echt goed voor de financiële huishouding van mijn project.

    Vandaag het stuurhuis weer in elkaar gezet. Van twee stuurhuizen één gemaakt. Dat is altijd link, maar het pakte goed uit. De tandheugel loopt weer gesmeerd en zonder speling! Nog wel wat "zwaar", maar daar geef ik het vet de schuld van. Dat moet zich vermoedelijk zo hier en daar nog een beetje zetten zeg maar. Ook merkte ik, dat zo gauw ik de ronde afdekplaat van het rondsel monteerde en de twee boutjes aandraaide, er enige weerstand begon op te treden. Ik heb het lager van het rondsel toch echt helemaal vlak in het "huis" zitten. Ik ga er vanuit dat dit straks vanzelf soepeler gaat als het zich allemaal gezet heeft. Met behulp van de stuuras kon ik alles eenvoudig verdraaien.

    20211217_162153.jpg


  2. #112
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    759

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Overigens kan mijn oproep voor een rechter motorsteun vervallen. Ik heb er inmiddels eentje op de kop getikt, die bij mij nog zeker een aantal jaren mee kan.
    Uiteraard even schoongemaakt, opgefrist en van een nieuw verflaagje voorzien.

    20211217_165048.jpg


  3. #113
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    759

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Bij het uit elkaar halen van het stuurhuis viel er een rubberstop in een kleine stukjes uit elkaar. Wat achterbleef was een gat met schroefdraad, waarvan ik niet wist waarvoor het diende. Je vind het in de literatuur ook niet terug. Inmiddels wel.
    Toen ik het stuurhuis weer helemaal klaar had wilde ik dat gat ook weer dichten. Bleek echter een fijne schroefdraad, M10x1.0. Zo'n bout had ik niet. Een rubber stop bij Rosepassion kost gewoon €20! Dat is een no go! Wat dan wel?

    Ik weet nu dus dat het een gat is waar een centreerbout ingedraaid kan worden. Hiermee centreer je bij montage van het stuurhuis de tandheugel. Handig. Als je alles weer klaar hebt, de stuurstangen eraan en het stuurhuis weer vastgezet, dan haal je die bout er weer uit en druk je die rubber stop er weer in. Jullie wisten dat allang natuurlijk, maar ik nog niet.....
    Ook een filmpje op joeptroep over de revisie van het stuurhuis liet daar niets over zien.

    Ik zat vanmorgen op het forum Pelican Parts Porsche 924/944. Daar viel mijn oog op een draadje dat ging over de maatvoering van de ontluchtingsnippels van de remklauwen.
    http://forums.pelicanparts.com/porsc...le-thread.html. Deze dus.
    Valt mijn lodderig oog op de maat van de nippel, M10x1.0!!!!!!!!!!!! Ik denk die ken ik. Direct in mijn voorraad van restanten gaan zoeken bij het etiketje remdelen. En ja hoor. Daar vind ik wat ik zoek. Een oude ontluchtingsnippel met konische punt en een korte wartel voor de aansluiting van de remleiding. En laat dat nou helemaal geweldig passen. De ontluchtingsnippel is dus nu mijn centreerbout en de wartel heb ik iets ingekort, volgdedouwd met kit en die sluit nu af. Ben nog niet zo blij met die kit, maar dat kan altijd nog iets van een laspropje worden of anders toch nog een bout M10x1.0 als ik die nog ergens vind.

    20211203_115644 gemarkeerd.jpg

    20211218_145508.jpg

    20211218_145245.jpg

    20211218_145345.jpg


  4. #114
    Ingeschreven
    28/01/2021
    Berichten
    463

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Haha, altijd leuk dat soort 'details'. Mooi opgelost.

    Ik kan eventueel met de 3d printer ook wel iets fabriceren wat erin past? Die porsche prijzen lopen de spuigaten uit.


  5. #115
    Ingeschreven
    02/01/2008
    Locatie
    spanbroek
    Berichten
    4.533

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Mooi project zeker ook waardering voor de info die je ons geeft over je belevenissen
    Ik blijf volgen


    porsche 924 martini 1977
    porsche 924 50 Jahre edition 1982
    BMW X3 3.0 high exclusieve


  6. #116
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    759

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Klopt Riggard. Maar ik loop nog wel tegen een bout aan met de goeie schroefdraad. Ik weet wat ik hebben moet.

    En Jim. Ik vind het ook leuk om de wetenswaardigheden te delen. Het kost me geen moeite en zo heb ik straks ook voor mezelf het verhaal compleet.

    Vandaag niet zoveel gedaan. De montagebeugels van de stabilisatorstang gereinigd, ontroest en in de zinkprimer gespoten. Morgen met zijdeglans aflakken.
    Morgen ook het verhaal over bouten, moeren waarmee een Porsche 924 in elkaar geflanst is en dan vooral de verschillen in schroefdraad. Ik verklap alvast dat het zinvol is om oude bouten, moeren en ringen te bewaren en te conserveren.


  7. #117
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    759

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Zo spannend is het natuurlijk niet. Maar toch. Ik kwam erachter dat er twee soorten schroefdraad gebruikt worden op de motorsteunen. Namelijk 1.50 en 1.25. en in het stuurhuis 1.0. Dan denk je uit je eigen voorraad een mooie nieuwe moer of bout te gaan gebruiken. Helaas pindakaas. Ik ben dit al vaker tegen gekomen. Dus ik bewaar al mijn oude moeren en bouten voor het geval dat.

    Ik had de motor losgemaakt van het koppelingshuis in verband met horrorverhalen over afgebroken bouten van de verbinding met de transaxle. Noem je die buis zo? Nou ik voor het gemak dan maar wel. Maar ik wilde toch dat Bellhouse schoonmaken en alles rondom de bediening van het druklager reinigen. Dat gaat beter als het hele spul eruit is. Gelukkig gingen de 4 bouten zonder problemen los, waarna de hele handel eruit kon. Waar de vettigheid vandaan is gekomen weet ik niet, maar het was een grote baggerzooi. Alles gereinigd en op goeie werking gecontroleerd. Uit de documentatie die ik bij de auto heb was mij al gebleken, dat de koppeling hooguit zo'n 20000 km geleden in zijn geheel was vervangen. Dus na de grote schoonmaak en met hier en daar een vinger vet en wat loctyte aan de drie boutjes van de geleidebus voor het druklager zag het er weer als nieuw uit en kan het opgeslagen worden voor het moment dat de mptor er weer in gaat.

    20211220_110550.jpg

    20211220_112353.jpg

    20211220_154744.jpg

    De isolatie in de motorruimte heeft na 37 jaar dienst gedaan te hebben, volkomen afgedaan. De vellen hangen erbij. Dat heeft geen enkele werking meer. Dat ga ik vervangen en omdat nu het koppelingshuis eruit was kon ik er relatief makkelijk bij. Het viel er bijna vanzelf af. Helemaal vergaan. Dus het was er ook zo uit, nadat ik die rare metalen klemmen met veel moeite had verwijderd. Nu nog even zoeken naar het goeie materiaal, maar ik heb van forumlid Pierro al mooie tips gekregen.

    20211220_155309.jpg

    20211220_155051-web.jpg

    20211220_164510.jpg


  8. #118
    Ingeschreven
    28/01/2021
    Berichten
    463

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Is het een idee om de geleidebus te vervangen? Kan m zo niet helemaal inschatten, maar kost nog geen tientje en weet niet of ie eerder al is meegenomen?
    https://www.rexbo.nl/jp-group/geleidehuls-koppeling-8130300100

    Heb je de geleidebus met speciaal vet ingesmeerd? (mos2 gebruik ik altijd).

    En zou just in case ook even de koppelingsvork op speling checken / smeren.

    Leuk om iig zo de voortgang te volgen, en mooi dat alles relatief meezit!
    Laatst gewijzigd door Riggard; 20/12/2021 om 17:01.


  9. #119
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    759

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Om met het laatste te beginnen: Dat relatief meezitten van alles had ik voor mezelf een paar maanden geleden in een ander perspectief geplaatst . Maar goed het houdt me van de straat, dus het is errug veilig buiten!

    De geleidebus was kennelijk al een keer vervangen. Zag er prachtig uit zonder noemenswaardige slijtplekken. Druklager gleed er ook spelingvrij perfect overheen. Overigens waren ook de bussen van de koppelingsas/vork samen met drukgroep, koppelingsplaat en druklager bij km. stand 193000 al vervangen. Nu 225000. En dus prima de luxe allemaal. Ik zie nu dat ik inderdaad Mos2 heb gebruikt. Wist niet dat dat zo heette. Dus ik hou me aan de "forum voorschriften". Hahahaha.
    Nou vooruit, deze klus heeft een beetje mee gezeten

    Op naar de volgende uitdaging. En ik zie nog wel wat dat zal gaan worden.


  10. #120
    Ingeschreven
    28/01/2021
    Berichten
    463

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Vakwerk!


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •