Pagina 19 van de 53 EersteEerste ... 915161718192021222329 ... LaatsteLaatste
Resultaten 181 tot 190 van de 522
  1. #181
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    744

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Ha, die ongemakkelijke houding ken ik al van de koppelingskabel bij het pedaal. Kon 3 dagen niet meer op of neer. Nee viel wel mee. Maar ik zag ook dat de bekleding onder het dashboard ook begint te verteren. Hoe minder gedoe daaronder hoe liever. En ja Peter. Ik doe mijn best er iets heel moois van te maken, zonder dat het over de top gaat. De auto is natuurlijk wel gewoon 38 jaar oud. En ik wil er ook gewoon mee de weg op durven.....


  2. #182
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    744

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    De winterspelen lopen wel zo'n beetje op zijn laatste benen. Ik ben dat schaatsen en vooral curling en gezwets over wie wel of niet zal wel een beetje zat. De de temperatuur in de garage is weer wat aangenamer geworden, dus vandaag heb ik weer wat aan de 924 gewerkt. Ach en jullie moeten ook wat te lezen hebben, niewaar?
    De motorruimte is nu helemaal klaar voor het tweede huwelijk. De motor kan er weer in. Alle isolatie is aangebracht, ook het hitteschild dat vlak tegen het spruitstuk aan komt en de oude aluminium platen tegen de onderzijde van het schutbord aan de passagierskant. Had het beter gekund? Vast wel, maar ik ben er helemaal tevreden mee. Het is nog steeds geen totaal bolts&nuts restauratie zoals bij de auto van Pierro. Die is zo mooi, fabrieksnieuw! Maar dat was ook niet mijn bedoeling. Ik had vanmiddag even bij de motormeneer langs willen gaan, maar het kwam er niet van. Ik verwacht dat de motor klaar is.

    20220218_144249.jpg

    Ik had verder wel even zin in een schoon werkje. Ik had bij Partworks in Paderborn een nieuwe schakelpook gekocht. Eén van de eerste onderdelen die je vervangt als je de speling, of toch tenminste het "sloppy" gevoel uit de versnellingspook weg wilt hebben.
    Alles onder de hoes van de pook zag eruit alsof het nog niet eerder los was geweest. Alle schuim zat nog op zijn plaats. De rubber hoes onder de leren pookhoes leek wel nieuw. Ik denk dat die al een keer vervangen is. Van de bruine pookhoes weet ik het zeker.
    Even nog gauw op Joeptroep gekeken hoe het verder moest. Veerklem eraf, pookknop en hoes eraf. De borgring die de pook verbindt met de schakelstang dacht er het zijne van en brak in tweeën. De twee bouten op de transaxletube losgedraaid (magneetje erbij zodat de ringen niet een eigen leven zouden gaan leiden). Hierna komt het hele spul los en kan het uitgenomen worden.
    Het was zeker geen overbodige luxe om de pook te vervangen. De pen die in de bus van de schakelstang zit is behoorlijk vervormd en een stuk smaller geworden dan het origineel. Opvallend genoeg zit er geen draad vet aan die pen. Daar schuiven toch twee metalen over elkaar? Daar doe je dan toch wat vet aan? Of is dat met opzet niet gedaan?
    De pook vervolgens uit de kunststof houder gewrikt. Daarna met behulp van een beetje kracht van de bankschroef de pook weer in de kunststof houder gedrukt
    Wat betreft die borgring: Daar heb ik er nog 3 van in mijn voorraad reserveonderdelen. Ik vroeg me eerder nog af wat ik toch met al die onderdelen moest......

    20220218_183317.jpg

    20220218_190323.jpg

    20220218_185453.jpg

    Later pak ik de speling in de koppelingen bij de bak aan. Daar heb ik een nieuw kunststof koppelstuk voor gekocht. Maar daar kan ik nu even nog niet bij. Eerst de voorkant klaar. Dan kan ik de auto wat verplaatsen, waardoor ik bij de achterkant kan.


  3. #183
    Ingeschreven
    28/01/2021
    Berichten
    458

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Keurig! Ik zou daar ook wel wat vet verwachten... apart. Heb je 'm zelf nu in het vet gezet? Scheelt het al veel qua speling?

    Zit trouwens even op jouw foto's te kijken, klopt het dat er bij de chassisbalk ter hoogte van het uitlaatspruit een stuk hittebescherming zit? Weet je of dat er standaard zit? Ik heb het niet, maar de verf is daar deels ook weggebrand. Dus denk dat ik wat mis.


  4. #184
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    744

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Ja ik heb er nu wat Molykote vet aan gedaan. Overigens zat er geen speling in dat kunststof busje. Bijzonder was wel, dat ik op MP een advertentie zag van Partworks met daarin een compleet set voor de schakelpook, dus inclusief dat kunststof busje en ringen en een borgring en vet, ja dus, maar dat ik alleen een pook geleverd kreeg. Op de website van Partworks is dat set ook niet terug te vinden. Hij staat nog wel op MP. Maar goed.

    Dat hitteschildje is in 2009 door Laurens aangeschaft bij Porsche leusden voor €12,90. Onderdeelnummer 477863871. Je vindt het in de PET terug.
    Het zit oorspronkelijk met een paar klemmetjes vast tegen de balk, maar enkele klemmetjes zijn bij mij weg, dus ik heb hem met hittebestendige lijm tegen de balk bevestigd. Voor de zekerheid doe ik er nog een paar popnagels in. De balk erachter was zwart, vermoedelijk hittebestendige verf. Maar dat was ook al behoorlijk aangetast.

    20220219_081305 bewerkt.jpg


  5. #185
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    744

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Ik werd er fijntjes aan herinnerd dat ik al een tijdje niets meer had laten horen. Klopt. Maar om elke dag te gaan vertellen welke boutjes ik allemaal gereinigd heb, gaat me wat te ver. Niettemin gebeurt er nog van alles op de achtergrond. Vooral alles schoonmaken en in de bak reservedelen kijken of er misschien iets beters of nieuwer in zit. Al een paar keer geluk gehad. Veel onderdelen zijn weer van een mooi laagje zwarte lak voorzien.
    Vanmorgen de startmotor weggebracht voor een (misschien overbodige) revisie. Ik heb alleen ergens in de documentatie een opsomming van reparaties gevonden. Daarin staat dat de startmotor nagekeken is, maar wat dat dan precies is geweest vertelt het verhaal niet. Heb er ook geen nota's van.
    Ach dan is dat ook weer nieuw en het kost de wereld niet. Kan ik hem monteren voordat het blok erin gaat. Wel zo makkelijk en loop ik niet het risico dat ie straks alsnog de geest geeft.

    Maar even nog wat anders.

    Heeft iemand in zijn voorraad onderdelen toevallig nog de rubber slang liggen die vanaf de carterontluchting aan de zijkant van het 2.0 blok naar het luchtfilter loopt. Onderdeelnummer 047103221. Die van mij is (bij wie niet...) net bij de aansluiting van de ontluchter onder de slangklem afgebroken.

    20220107_184110.jpg

    Nergens meer nieuw leverbaar. Ik zou hem liever willen vervangen door een gebruikt exemplaar dan te gaan knutselen met een stuk slang, een elleboogje en een pijpje ertussen en dan ook nog dat kleine plugje erin maken.
    Ik heb begrepen dat de binnendiameter 22 mm is. Aan zo'n stuk slang is nog wel te komen. Die versmalling is ook te maken van aluminium. Kan natuurlijk wel en daar zal het ook wel op uitdraaien, maar toch.........
    Overigens heb ik op andere fora gelezen dat die versmalling er alleen zit om te vorkomen dat er olie bij het luchtfilter kan komen en dat er ook eigenaren die versmalling gewoon weglaten.
    En misschien heeft iemand van hier er wel een mooie oplossing voor verzonnen in het verleden.


  6. #186
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    744

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Startmotor zat ruimschoots in zijn reservetijd. Kortom riant versleten en goed dat ik hem heb laten reviseren. Ziet er weer als nieuw uit en volgens de reparatiemeneer is ie ook weer helemaal nieuw.

    20220310_171709.jpg


  7. #187
    Ingeschreven
    08/12/2009
    Locatie
    Lille
    Berichten
    119

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Gaat netjes zo!
    Aan een rubber slang voor de carterontluchting kan ik je niet helpen, de mijne is nog intact (last time I checked) en die blijft zitten waar die zit .
    Misquotation is, in fact, the pride and privilege of the learned. A widely- read man never quotes accurately, for the rather obvious reason that he has read too widely.


  8. #188
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    744

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Ja dat snap ik Morgoth!


  9. #189
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    744

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Vanavond bezig geweest met de ruitenwissers. In een ander draadje (trage ruitenwissers) heb ik al verteld, dat ik de motor al had gereviseerd, maar dat de ruitenwissers nog steeds erg langzaam gingen. Dan blijft er niet veel anders over dan het stangenstelsel maar eens te demonteren. Jajaja. Boetjes en moertjes los. Eenvoudig. Maar dan stopt het. Je krijgt het mechaniek er niet maar zo uit. De beschermkap van de kachelmotor moet er dus ook uit. (bedankt joeptroep!) En dat is natuurlijk jammer want die zit eigenlijk alleen met kit vast. Nou goed. Dus toch maar voorzichtig losgehaald met een stanleymes en klein plamuurmes. Gelukt. Ja en dan vallen de bedieningsstangen van de ruitenwissers er zo uit. Nou ja, vallen. Even wat draaien en pielen en dan heb je het in de handen. En dan voel je dat de scharnierpunten niet meer soepel lopen. Die moeten weinig weerstand hebben en dat is hier niet het geval. Dus morgen gaat alles uit elkaar en gaan we dat schoonmaken en van nieuw vet voorzien.

    20220315_205811.jpg

    20220315_210258.jpg

    20220315_211354.jpg

    Wordt dus vervolgd.


  10. #190
    Ingeschreven
    28/01/2021
    Berichten
    458

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Ben benieuwd hoe het uitpakt! mijne heeft dezelfde symptomen, maar gelukkig heb ik mijn ventilatorkap niet met kit teruggezet.

    1 voordeel... jij kunt in de motorruimte staan om te sleutelen, werkt wel makkelijker denk ik


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •