Pagina 22 van de 55 EersteEerste ... 1218192021222324252632 ... LaatsteLaatste
Resultaten 211 tot 220 van de 544
  1. #211
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    765

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Even terugkomen op de ventilatorriem. Uit de documentatie van de auto die ik van Laurens had gekregen bleek, dat hij al een keer een Gates MC6216 riem had gekocht, kort nadat hij hem door Alpo een riem was geleverd. Dezelfde Continental 10x888 die ik dus heb gekregen. Laurens vertelde mij desgevraagd dat hij hetzelfde probleem met de te korte riem had gehad en daarom die langere had gekocht.
    Ik heb vanmorgen bij de plaatselijke automaterialenzaak een Gates MC6216 riem gekocht. En ja hoor, helemaal prima. De dynamo staat nu halverwege de stelbeugel. Deze snaar is dus wel goed.Ik heb Alpo maar een mailtje gestuurd met deze informatie, zodat ze hun voordeel ermee kunnen doen.

    Verder vandaag: Hitteschilden van de uitlaat gemonteerd. Ja, en daar was ik weer iets te snel met de montage van het uitlaatspruitstuk geweest. Grr. Als je het spruitstuk erop hebt zitten en het hitteschild naast de startmotor moet er nog op, dan heb je dus geen ruimte meer om de bout bovenin aan te draaien. Zeker niet als de schroefdraad in de motorsteun vol zit met restanten van het poedercoaten. Vermoedelijk niet goed afgedicht geweest. Nou ja, ook weer opgelost. Maar je bent er zomaar weer een middagje mee van de straat. Bij een volgend project ga ik nog weer beter documenteren. Dus niet alleen foto’s maar ook werkinstructies. Ook de afdekkap van de distributieriem geplaatst. Iemand tipte mij, dat die er eerst op moet, voordat je de ventilatorriem plaatst. Ja, die volgorde……
    Komende dagen (week) druk met een verbouwinkje aan het huis en zal er niet veel van sleutelen komen.

    20220401_152427.jpg

    20220401_155505.jpg


  2. #212
    Ingeschreven
    28/01/2021
    Berichten
    465

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Mooie plaatjes weer! Verbaas mij elke keer over hoe net deze auto is, vanuit elke hoek.

    Fotos van de hitteschilden zijn voor mij ook wel handig, ik heb wat spul los bij de auto gehad, met o.a. Wat metalen delen die ik niet kon plaatsen. Nu weet ik dat het hitteschilden zijn


  3. #213
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    765

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Kijk daar is zo'n forum nu voor Riggard. Elkaar helpen met allerhande tips en het delen van kennis.


  4. #214
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    765

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Even een vraag tussendoor. Ik heb de oude rubbers van de draagarmen met veel geweld van de pennen verwijderd. Slijpschijf, hamer en beitel. Zal jullie bekend voorkomen. Eén van de nieuwe rubbers heb ik er ook weer met een hamer op moet slaan, nadat ik de pen had ontdaan van een laag poedercoating. Die zit dus vast. Het andere rubber schuift eigenlijk zo over de pen heen en zit niet vast. Nu begin ik te twijfelen. Wat is nu goed? Ik zou het bijna een retorische vraag kunnen noemen, want ik denk zelf dat het rubber gewoon vast moet zitten, of nietan? Als het had moeten kunnen draaien had er wel een lagertje in gezeten, toch?
    Op joeptroep vond ik een filmpje van de montage van dat rubber en dan gebruiken ze ook een hamer.......
    Maar dat houdt dan in, dat de pen van mijn draagarm dus te dun is.
    Heeft iemand nog zo'n (bestuurderskant) draagarm liggen? Ze worden nieuw aangeboden op internet en dan zit er al een rubber aan die pen. Maar die rubbers zijn niet van het goeie type, dus daar heb ik niks aan.
    Overigens lag het werk aan de 924 afgelopen week even stil in verband met wat werkzaamheden aan het huis. Komend weekend pak ik hopenlijk de draad weer op.

    20211130_135430 gemerkt.jpg

    20220408_075544.jpg
    Laatst gewijzigd door Beer924; 08/04/2022 om 07:12.


  5. #215
    Ingeschreven
    31/08/2014
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    1.681

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Is er verschil in dikte tussen de pennen (aangezien je de poedercoating weg hebt gehaald?)
    Kan mij voorstellen dat ze vast zaten door de jaren aan gebruik en het er origineel zo op kan schuiven, als alles lekker schoon is.
    Maar veel speling hierop moet je ook niet willen denk ik,
    Project 924....and nice driving


  6. #216
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    765

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Ik begrijp je denkwijze. Helaas. Beide pennen waren natuurlijk volgesmeerd met de poercoat. Dat heb ik van beide pennen afgehaald tot op het blanke metaal. Bij de rechter draagarm heb ik het nieuwe rubber er echt op moeten persen/slaan. Bij de linker draagarm schoof de metalen bus van het rubber er zo omheen. En toen begon ik te twijfelen. Dus gezocht naar video's en er eentje gevonden. Weliswaar van een 944 maar die is in dit geval gelijk. Vanaf 14:28 begint het plaatsen van het rubber.



    Daar wordt het rubber dus ook met een rubber hamer erop geslagen. Ik heb een metalen hamer en twee klossen hout gebruikt. In het werkplaatshandboek staat een heel klein zinnetje. Alleen maar dat het rubber geperst zit. In de Haynes hebben ze het ook over persen. Ik heb Alpo gebeld en zij hebben even de diameter van de pen van een nieuwe draagarm opgemeten. Die zijn beide 18 mm. En daarmee zit het strak in elkaar. Nieuwe draagarm kont mijn kant op.
    Wordt uiteraard vervolgd.
    Laatst gewijzigd door Beer924; 08/04/2022 om 11:51.


  7. #217
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    765

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Probleem draagarm is opgelost. Vanmorgen de draagarm gekregen. Gelijk aan het werk natuurlijk. Ik was uiterst nieuwsgierig. En ja hoor, hier moest het rubber met de metalen bus ook behoorlijk met een hamer over de pen getikt worden. Net zoals op de rechter draagarm. Ergo, de pen van de oude linker draagarm was, door welke oorzaak dan ook, gewoon te dun geworden. Nu zit het rubber lekker vast. Ik had al een nieuw rubber in de bus van de oude draagarm geperst. Die krijg je (althans iki niet) er niet meer uit. Dus de bus met een Dremel opengeslepen, rubber eruit, in de nieuwe draagarm geperst, nieuwe fusee overgezet en mie was weer heppie!
    Komende week maar eens zien dat ik de voorwielophanging weer monteer.
    U hoort nog van mij


  8. #218
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    765

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Weken, nee maanden hebben onderdelen klaar gelegen om weer gemonteerd te worden. Ze glimmen je tegemoet. Draagarmen mooi gepoedercoat, fuseekogels eraan gemonteerd nieuwe rubbers erin en erop (zie hierboven) Mooi spul. Dwarstraverse, zijdeglanzend gepoedercoat. Heerlijk. De veerpoten die nu goed zouden moeten zijn (goed lezen hoe ik het schrijf....).
    Van de week begonnen met de montage. Dwarstraverse eronder. Bouten mooi schoon, ietsiepietsie kopervet eraan, eerst losvast gemonteerd. Draagarmen gemonteerd. Zelfde procedure. Daarna het spul vastgezet op moment. Genieten. Dan de rechte veerpoot bovenin gemonteerd. Onderste fuseepen in de naafarm geschoven. Gaat allemaal lekkerrrrr. Dan de veerpoot aan de naaf monteren. Dat ie bovenin nou echt lekker draait, nee. Oh, dat zou toch moeten had men mij beloofd! En wat zie ik, de fuseekogel glijdt ook heen en weer in zijn bevestiging. Die had ik toch vastgedraaid?
    %$$&&$%#^&$@#Y wat is er nou weer aan de hand? Ik kan toch wel een fuseekogel monteren? Ik kan toch wel een veerpoot vervangen?
    Fuseekogels had ik samen met veel andere onderdelen besteld bij Partworks in Duitsland. Dan blijkt nu dus dat niet de goeie zijn geleverd. Je hebt ze van 15 en vabn 17 mm. Ik had dus die van 15 mm en die glibberen uit een uitsparing van 17 mm. Dus deze maar besteld bij Alpo.
    Dan de veerpoten. Toch maar die veerpootlagers vervangen. Die zullen dan dus toch wel op zijn. Alpo, hebben jullie die? Nee en we kunnen er ook niet aan komen. Frawi in Hengelo gebeld. Daar was ik al eens geweest met vragen over die veerpoten. Goed hij had twee lagers liggen. En geloof me, die kosten het een en ander. Daar wordt je niet vrolijk van. Slikken en weer door.
    Thuisgekomen en gemonteerd. Ennuh f*c*. Hetzelfde. Dus maar eens gegoogled op internet. En dan gaan je de ogen open. Koe dat ik ben. Had ik dat nu maar eerder gedaan. Ik zoek alles op op internet, maar hierover niet gezocht. Ik maak een kardinale fout. Door pure onwetendheid. Je blijft een amateur hè. Ik draai de centrale moer van de schokbrekerpen al aan op het moment dat de wielen nog in het vrije leven. Dat moet dus niet. Zo gauw de auto op zijn pootjes staat en ingeveerd is onder zijn eigen gewicht, DAN PAS moet je die moer aantrekken op moment. Pffffff Nou goed, ik zal straks dus twee nieuwe 15 mm fuseekogels over hebben, want de nieuwe passen uiteraard prima. En twee gebruikte veerpootlagers, die niet kapot blijken te zijn.

    Ik heb de uitlaat ook weer gemonteerd. En ik denk, maar ik denk weleens vaker iets wat later niet goed is, dat de uitlaat niet goed hangt. Sterker nog, hij hangt helemaal niet in het eerste rubber vanaf het spruitstuk. Het lijkt wel één star geheel. En als een uitlaat niet in rubbers hangt dan zou daar zo maar eens in combinatie met de te dikke pijp, die mechanische resonantie in kunnen zitten die ik direct bij de eerste rit al meende te voelen. Lang verhaal, nu weer plaatjes.

    20220411_114148.jpg

    20220411_114913.jpg

    20220410_165113.jpg


  9. #219
    Ingeschreven
    28/01/2021
    Berichten
    465

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Lekker aan het klooien dus ach... het kan niet altijd meezitten, en weten hoe iets niet moet... is ook hele waardevolle kennis zeg ik dan maar

    dat van de uitlaat is interessant, heb je 'm nu wel goed op kunnen hangen? ben heel benieuwd of dat de herrie wat dempt, zou mooi zijn.


  10. #220
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    765

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Geen idee van die uitlaat. Hij zit vast. Alleen maar zodat ik straks de motor kan starten. Maar eerst de wielen eronder zodat ie naar buiten kan om voor de eerste keer te starten.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •