Pagina 24 van de 54 EersteEerste ... 1420212223242526272834 ... LaatsteLaatste
Resultaten 231 tot 240 van de 532
  1. #231
    Ingeschreven
    28/01/2021
    Berichten
    463

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Victory! Gefeliciteerd! Maarre.... Heb je nu nog wel wat te doen?

    Over die oliedruksensor; heeft die niet 2 verschillende aansluitingen? (1 ring en 1 spade?)
    Die klok zelf is sowieso een gek ding; heel gevoelig voor bv. Goede aarde van de meter zelf, maar daar heb je volgens mij niks los gehad toch?


  2. #232
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    759

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Dank voor de reacties. Het was tot nu toe een mooi traject. Nu volgt deel 2. Kijken of het allemaal is geworden wat ik ervan verwachtte. Als ik straks de uitlaatrubbers gemonteerd heb, ga ik maar eens een blokje om. Kijken wat er gebeurt.
    Wat betreft die oliedrukmeter. Ja ik heb heel in het begin dat hele spul waar de meters in zitten allemaal los gehad. Juist om de massa-aansluitingen allemaal netjes te maken. Iets voor latere zorg.
    Eerst zo eens even kijken of onder de auto alles nog droog is!!!!


  3. #233
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    759

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Riggard Bekijk Berichten
    Victory! Gefeliciteerd! Maarre.... Heb je nu nog wel wat te doen?

    Over die oliedruksensor; heeft die niet 2 verschillende aansluitingen? (1 ring en 1 spade?)
    Die klok zelf is sowieso een gek ding; heel gevoelig voor bv. Goede aarde van de meter zelf, maar daar heb je volgens mij niks los gehad toch?
    Het is dus één van de pootjes op de oliedrukzender die helemaal los zit, ergo afgebroken. Nieuwe zender kopen, oude eruit, (kun je weer lekker nauwelijks bij!) en een nieuwe monteren. Direct moeten vervangen? Ja achteraf gezien natuurlijk wel, maar deze was gewoon goed, zo leek het dus althans. Ik zal bij de montage van de slangen of bij het aandraaien van de moertjes de zaak zelf wel om zeep hebben geholpen.


  4. #234
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    759

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Vanmorgen vol spanning de garage in en onder de auto gekeken. Helemaal droog!
    Zoals ik gisteren al schreef zat er nog een gillende keukenmeid onder de motorkap. Of de dynamo of de (nieuwe) waterpomp of de (nieuwe) spanrol van de distributieriem. Gisteren geluisterd met een lange dunne schroevendraaier die ik als handige Harrie als stethoscoop gebruikte. De spanrol maakte veel herrie. Zou dus kunnen. Toen geprobeerd om te luisteren naar de dynamo. Ja, dat ging mis. Schroevendraaier valt uit mijn oor, hahahaha, op de dynamo $^$$#$$$ en dat kostte dus de lamellen van het schoepenrad van de dynamo. Tsjonge jonge, heb ik weer. Tevens bleek, dat de oliedrukmeter geheel zelfstandig meende te moeten opereren en eigenhandig bepaalde welke druk van toepassing was. Van 0 naar 6 naar 10 naar 0. Draadje los? Nee hoor, een pootje afgebroken waar één van de twee draadjes aan vast zit. Nou ja, een gebruikte oliedrukzender heb ik al gevonden. Volgende week monteren. Ik heb voor de dynamo nog een schoepenrad liggen. Komt dus ook goed.
    Vanmorgen de motor laten draaien zonder ventilatorriem, waardoor waterpomp en dynamo buitenspel stonden. Starten, gillen. Die waren het dus niet. Dan de spanrol. Ik had al gelezen dat die tegen de klok in op spanning gezet moet worden. Ja, of ik dat heb gedaan wist ik niet meer. Dus distributieriem gefixeerd, spanrol gelost, tegen de klok in opnieuw op spanning gezet, vastgezet en weer geprobeerd. Eureka. Gillende keukenmeid is de mond gesnoerd. Kan iemand mij uitleggen waardoor die dan zo gaat gillen als je hem verkeerd spant?
    Vanmiddag gelijk maar eens een ommetje gemaakt. Nou, dat smaakt naar meer hoor. Even kijken dat ik volgende week met een warme motor de kleppen nog een keer nastel en ik denk dat ik de ontsteking nog beter op tijd moet zetten.
    Maar voorlopig zijn de meeste klachten waarmee ik begon opgelost. Hij stuurt nu goed, geen zwaar punt meer in de besturing, ophanging voelt lekker stevig aan, het geluid is aanmerkelijk minder, het rauwe lopen is grotendeels weg, een groot deel van de speling in de versnellingspook is opgeheven. Alle vloeistoffen blijven binnenskamers, de temperatuur blijft, voor zover ik heb kunnen beoordelen, keurig.
    Kortom mie is heppie.

    20220424_122518.jpg

    Komende tijd is er dus niet zoveel meer te posten. Alhoewel. De ruitenwissers beginnen gewoon weer aan hun eigen leven. Aan het stuur draaien levert een wis-actie op. En gevoelsmatig slechts heeeeeel iets sneller als voorheen. s'Morgens een slag naar rechts en 's middags terug naar links. Daar heb je dan alles voor losgehaald en vernieuwd. Grrrrr. Ik ga toch nog eens proberen om een andere wissermotor op de kop te tikken. En natuurlijk de stuurkolom eens even bekijken. Het relais had ik al eens vervangen.
    Zoals gezegd moet de oliedrukzender vervangen worden. Schoepenrad van de dynamo vervangen. De auto moet nog uitgelijnd. Waarom zou dat allemaal goed gaan? Gekheid.... maar ik sta nergens meer van te kijken met die gekke 924. Binnenkort voor 2 maanden met de 993 naar Zuid-Frankrijk, naar onze stek aan de Middellandse zee. Dus het werk aan de 924 ligt zeker tot half juli stil. Wel een lekker gevoel dat de 924 vooralsnog "klaar" is. Het is tobben, maar we gaan het toch gewoon doen. Ga ik lekker genieten van al jullie verhalen en foto's.
    In het najaar is de achterkant aan de beurt. Remmen, assen (hoezen onder de bagger), versnellingsbak (lekt), schakelmechanisme op de bak vervangen ivm behoorlijke speling.

    20220424_150003.jpg


  5. #235
    Ingeschreven
    08/12/2009
    Locatie
    Lille
    Berichten
    119

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Gaat dat ie terug loopt!

    De ruitenwissers die een eigen leven leiden komt me bekend voor. Nadat de mijne 5 jaar had stil gestaan, had ik hier ook vaak last van. Het is vanzelf voorbij gegaan na enkele maanden, ik vermoed vuil, slecht contact etc... in de stuurschakelaar, door frequenter gebruik is dit vuil misschien aan de kant geduwd.
    Misquotation is, in fact, the pride and privilege of the learned. A widely- read man never quotes accurately, for the rather obvious reason that he has read too widely.


  6. #236
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    759

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Toch nog maar weer een berichtje, want weer van alles meegemaakt.
    De oliedrukzender moest zoals gezegd vervangen worden. Ik heb een gebruikt exemplaar op de kop getikt. Nieuw zijn die dingen schuw duur. Je moet natuurlijk afwachten of zo'n gebruikt exemplaar het doet, maar die gok durfde ik wel te wagen. Het ding netjes schoongemaakt. Er zat geen afdichtring bij. Dus naar de plaatselijke onderdelenzaak en maar eens gevraagd of ze 1 zo'n ring hadden. Ja, hadden ze. Los uit een voorraadbak. Prijs: €0!. Kijk dat is leuk. Ik leg dat ding met koperen ring erop in de auto, rij naar huis, haal dat ding bij huis uit de auto, leg hem op de werkbank, doe ouwe kleren aan, pak een kop koffie, wil de zender voor de montage een klein likje vet geven op de schroefdraad en zie dat ik geen koperen ring meer heb........................................................................
    Alles op zijn kop gezet in de garage, de hele oprit met een zachte bezem geveegd, terug naar de onderdelenzaak. Nergens meer te vinden.
    Uiteindelijk in eigen voorraad waarvan je dan niet meer weet wat je allemaal hebt, een passende ring gevonden. Zender gemonteerd en hij doet het!
    Ik had nog een druppel koelvloeistof onder de auto liggen. Dus op de krik, steunen eronder en zelf eronder. nergens iets van lekkage te zien. Zal waarschijnlijk nog een restant van het ontluchten zijn. Er spoot nogal wat uit!!!!! Maar toen zag ik dat ik nog een paar moeren van het hitteschild rond de startmotor was vergeten en dat zelfs de bovenste bout van de startmotor nog los zat. Vermoedelijk vergeten in het chagrijn rond de demontage van de startmotor weer aan te draaien. Elk nadeeel heeft zijn voordeel zullen we maar zeggen.
    Gelijk twee uitlaatrubbers vervangen. Eén bleek gescheurd.
    Het rubberen handvat van de handrem was gescheurd. Ik had er nog eentje liggen. Ik had bij de reparatie van de handle het handvat er maar met moeite opgekregen. Dit keer het handvat in heet water laten dobberen. Zo was ie lekker zacht en soepel en kon ik hem zo over de handrem heenschuiven.
    Vanmorgen beide Porsches naar buiten om te wassen en te poetsen. En ja hoor, tussen de garagedeur en de metalen aanslag van de dorpel bij de vloer, daar lag de koperen ring. Daar had ik dan weer even niet gekeken.

    20220426_194033.jpg

    20220426_194037.jpg

    20220428_110833.jpg

    20220428_122409.jpg


  7. #237
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    759

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Nou vandaag was het zover. Een tochtje van ruim 50 km heen en diezelfde ruime 50 km weer terug naar een zeer goede Porsche vriend van mij in het oosten van het land. Stel dat er wat zou zijn, dan konden we dat mogelijk samen bij hem oplossen. Via snelweg, provinciaal en 60km wegen gereden. En ja, wat zal ik ervan zeggen. Ik sta eigenlijk versteld van mijn eigen kunsten. Hij stuurt goed. Schakelt goed, motor loopt goed. De auto spoort verbazingwekkend goed. Trekt heel iets naar rechts, maar als ik reken dat alles uit elkaar is geweest en de zaak nog niet is uitgelijnd, dan valt het me niet tegen. De remmen zijn nog niet echt hard. Ik denk dat nog een keer ontluchten geen kwaad kan.
    Ergens rond de 3000 rpm hoor ik bij het accelereren echter een beetje metalig geluid. Alsof de kleppen die nog te ruim staan dan laten horen dat ze graag gesteld willen worden omdat ze te ruim staan. Nog steeds niet aan toe gekomen. Stationair is het ook nog niet geweldig. Als de motor op temperatuur is loopt ie bijna 2000rpm stationair. dat is natuurlijk niet goed. Daar ga ik na mijn vakantie maar eens aandacht aan besteden, evenals het ontstekingstijdstip. Heb ik ook nog steeds niet gecontroleerd. Maar goed, de eerste 100 km zitten erop en wat ik wel zo fijn vind, is dat alle ingewanden en vloeistoffen nog daar zitten waar ze behoren te zitten!
    Om het verhaal compleet te maken: Gisteren de kapjes van de stuurkolom losgehaald om eens bij de schakelaar van de ruitenwissers te kijken. Allerlei sites bezocht van mensen die iets met een 924 hebben en vooral dan problemen met de ruitenwissers. Wie niet????????????
    Eén van de aangedragen oplossing geprobeerd. Beetje WD40 op de schakelaars gespoten onder het motto baat het niet dan schaadt het niet. Jaja, het schaadde dus wel, want nu heb ik nog maar 1 (hoge) snelheid en komen de wissers niet meer terug in de ruststand. Je verzint het niet. Drie verschillende relais (ik heb voorraad) geprobeerd, steeds hetzelfde resultaat: niks.
    Om het reparatieuurtje toch positief af te sluiten heb ik de rubber mof om het slot van de achterklep vervangen. Dat ging probleemloos. De oude viel van ellende uit elkaar, de nieuwe paste perfect.
    Oh ja. En twee nieuwe inlays voor de deurhandles aangebracht. Door een kennis voor mij vervaardigd met een 3D printer. Helaas voor aspirant geïnteresseerden, hij zal er voorlopig geen andere meer maken. Misschien zijn er ook wel forummers met zo'n bijdehand apparaat die nu op een idee komen en dit ook zelf kunnen. Je schijnt tegenwoordig niet meer zonder zo'n apparaat te kunnen . Ze worden/werden overigens ook op internet aangeboden.

    Het is nu echt even klaar. De 924, liefkozend Robijntje genoemd, staat weer met zijn pyama aan in de garage. Even niks 924. Hooguit in de vakantie nog eens alle probleempjes die ik nog heb op internet op zoeken en zien of daar en vooral welke oplossingen worden aangedragen.

    20220503_195207.jpg

    20220503_195218.jpg

    20220503_192859 re.jpg


  8. #238
    Ingeschreven
    28/01/2021
    Berichten
    463

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Mooi resultaat!

    Over die sponzige remmen, de achterremtrommels zijn niet zelfstellend en moet je dus periodiek nastellen. Als die te ruim staan wordt het e.a. Ook sponzig. Dus dat zou je ook nog kunnen proberen.

    Voor wbt de ruitenwissers; contactspray zou nog kunnen helpen. (heb persoonlijk louter slechte ervaringen met wd40 op contacten/electrische delen)
    Maarre... Had je de motor niet ook open gehad?


  9. #239
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    759

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Ja de motor is ook open geweest. Maar daar heb ik destijds niets aan veranderd. In volgorde: motor uit elkaar, schoongemaakt, alle sleepringen gereinigd en heel lichtjes met vaseline ingesmeerd. Alle oude vet eruit en nieuw erin. Resultaat: alles deed het. Zelfs bij naar links sturen geheel automatikies. Bij de revisie van het stangenstelsel is de motor niet los geweest. Daarna functioneerde het als voorheen. Nu na de wd40 douche is het hommeles.


  10. #240
    Ingeschreven
    28/01/2021
    Berichten
    463

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Ja... dan wijst alles wel in de richting van de WD-40. Om eerlijk te zijn snap ik nooit zo goed waarom mensen WD-40 aanraden op electronica. Het maakt dingen vettig, en als je teveel spuit, geleidt het niet. Oja... als je geluk heb verdrijft het wel het vocht, maar dat is ook het enige.

    Ik heb mij ooit ervan laten overtuigen een het contactslot van mijn BMW 1100 GS ermee in te spuiten, dat zou het contact verbeteren. Het gevolg was dat de motor soms willekeurig uitviel, omdat het contact(slot) tijdelijk geen contact meer maakte. Levensgevaarlijk en zeer moeilijk te vinden, vooral omdat ik toen nog geloofde dat WD-40 dit juist zou oplossen.

    Sindsdien hou ik WD40 en electronica ver uit elkaar en gebruik ik alleen maar 'echte' contactspray.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •