Pagina 36 van de 55 EersteEerste ... 2632333435363738394046 ... LaatsteLaatste
Resultaten 351 tot 360 van de 544
  1. #351
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    765

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Nah, ik ga eerst even weer wat kilometers maken met de auto. De eerste tekenen zijn positief. Dus afwachten maar. En nee, ik ga niet de ophanging weer uit elkaar halen....


  2. #352
    Ingeschreven
    28/01/2021
    Berichten
    465

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    En... begint de liefde al te groeien?


  3. #353
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    765

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Hahaha. Het is nogal lekker weer om naar buiten te gaan. Maar komend weekend naar het wilde westen voor familiebezoek. Gaan we met "robijntje". Ik zal eens kijken wat me dat oplevert. Ik laat het uiteraard weten.


  4. #354
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    765

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Zo. Dat reisje met de 924 maar even gecancelled ivm de te verwachten regen. Met die nog steeds trage ruitenwissers, die het overigens wel nog steeds "op commando" doen hoor, is dat geen lolletje.
    Maar even iets anders. Mij is opgevallen, dat er ergens speling zit rondom het stuur en dan met name vermoedelijk de stuuras die naar beneden loopt. Ik meen dat ik al eens ergens gelezen/gezien/gehoord heb, ook hier, dat er een lagertje of een bus in of bij de constructie van het stuurslot zit die versleten kan zijn en die de speling veroorzaakt.
    Waar hebben we het dan over? Het is geen axiale speling, maar een radiale speling. Dus de as rammelt als het ware heen en weer. Je hoort, vooral op klinkerwegen een metalig geluid. Je voelt het dan ook tikken. Het stuur is ook engszins "heen en weer" te bewegen. En dan bedoel ik niet de draaiende beweging!!!! Duh....
    Ik kan het niet duidelijker omschrijven, maar de ervaringsdeskundigen zullen het wel onderkennen. Waar moet ik het zoeken en hoe kan ik het verhelpen?
    Laatst gewijzigd door Beer924; 06/08/2023 om 09:43.


  5. #355
    Ingeschreven
    28/01/2021
    Berichten
    465

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Wat een rotweer idd. Ik moet nog aan het blok beginnen, maar met dit weer zakt de moed je in de schoenen.

    In de beugel van het stuurslot zit een lager, die heeft bij mij ook wat speling. Allicht verklaart dat het e.a.?



    Ik durf niet te zeggen of je alleen het lager kunt vervangen, maar zo'n hele unit kost ook de wereld niet (vw onderdeel)


  6. #356
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    765

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Klopt, maar er is wel heel veel keus in die behuizingen. Dus ik ga eens opsnorren wat het onderdeelnummer van VW is. Ik ga ervanuit dat het Golf type 1 en 2 en 3 is geweest. Ga ik wel vinden. Eerst de oude er even uit lepelen. Heb op het Duitse PFF al heel wat info gevonden.
    Laatst gewijzigd door Beer924; 06/08/2023 om 18:54.


  7. #357
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    765

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Daar gaat ie dan wat betreft het gerammel/de speling in de stuurstang bij het stuur. Toch eerst voor de zekerheid eens even onder het dashboard gekeken of daar niet iets los hing. Het barst daar natuurlijk van de onbegrijpelijke relais die her en der neergegooid zijn. En ja hoor. Een groot grijs blok met bedrading zat op een niet af-fabriek plek. Sterker nog, het was aftermarket en het hing los! Yeah, dat zou wat zijn. Toen ik het contactblokje los haalde hoorde ik een relais klikken in de deuren. Ik denk dat het grijze blokje deel uitmaakt van een later ingebouwde centrale vergrendeling. Het spulletje fatsoenlijk vastgezet en natuurlijk proberen. Ach, bij het verlaten van de oprit hoorde ik al wel dat dit het niet was. Jammer, leuk geprobeerd. Dus maar weer naar binnen met de auto en begonnen met demontage van het stuur/contactslot. Stuur eraf, onderste kap verwijderd, bedrading los, stokken van de richtingaanwijzer en ruitenwisser los gemaakt en verwijderd. Hoppa, dat gaat goed. Inbussleutel 6mm erbij gepakt om de bout waarmee het stuurslot bevestigd zit los te draaien. Hé, dat was gewoon een 6 mm bout, niet inbus. Zeker al een keer veranderd. Dop 10 erbij en wat denk je. Zit die bout helemaal niet vast. Maar niet zodanig dat daarmee de speling verklaard was. Het is volgens mij wel degelijk het lager. Daar zit "behoorlijk" wat speling in. Anders gezegd, ik zie van alles in dat lager bewegen als ik met het stuur heen en weer rommel. Er zit zelfs zoveel ruimte tussen de kogeltjes, dat het wel lijkt alsof er een kogeltje mist.
    Maar goed, hoe nu verder demonteren? Er zit nog een zwarte kunststof huls over de stuurstang die het verwijderen van het stuurslot kennelijk verhinderd. Dus maar even op joeptroep gezocht en gevonden bij een diy bij een Golf MK1. Huls met een waterpomptang voorzichtig gedraaid en daarna kon ik het hele stuurslot verwijderen. Ik heb het lager ontdaan van vet en toen bleek dat het lager echt "op" is. Het loopt rauw met heel veel speling. Daar kan vet ook niets meer aan verbeteren. Ik ga ergens een compleet stuurslot met lager bestellen.

    20230810_134335 web.jpg

    20230810_154718 web.jpg

    20230810_154922 web.jpg

    20230810_163419 web.jpg
    Laatst gewijzigd door Beer924; 10/08/2023 om 15:46.


  8. #358
    Ingeschreven
    28/01/2021
    Berichten
    465

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Informatief stukje! Je beschrijving van het lager klinkt als het mijne is het lager niet los te bestellen?


  9. #359
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    765

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Als ik die Deutsche Leute op het Duitse forum mag geloven is dat een heel gedoe om het goeie te krijgen. Kortom gewoon nieuw stuurslothuis met lagertje. Net zo makkelijk. Loop je ook niet het risico dat je het lagertje naar zijn grootje helpt bij het inpersen of zoals ik dat doe met een bouwhamer. €16,95. Das gewoon niks. Maar ja, dan komen er €9,95 verzendkosten bij en €3,95 veilige betaling......... Zal allemaal wel. Over een paar dagen in huis.


  10. #360
    Ingeschreven
    28/01/2021
    Berichten
    465

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Ah, the good old VW parts Voor dat soort bedragen ga je niet klooien, dat kost een biertje al bijna dezer dagen. Ben benieuwd naar de vorderingen, lijkt een eenvoudig klusje.

    Bedrading onder het stuur is volgens mij altijd een troepje, als je een radio hebt, hangen daar af-fabriek volgens mij al een paar relais te hangen. Vond ik een hele slordige oplossing; waarom niet even het relais paneel links? Nouja, daar zal iemand vast heel lang over nagedacht hebben.

    Nu ik zo naar je foto's kijk, betwijfel ik trouwens of ikzelf überhaupt die kunstof bus heb... als ik tijd en zin heb maar eens goed naar kijken.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •