Pagina 4 van de 54 EersteEerste 1234567814 ... LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 40 van de 533
  1. #31
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    759

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Hé kijk, dat laatste wist ik dan weer niet. Bedankt voor de tip. Komt de komende dagen dan wel weer. Met lopende motor bijvullen via de ontluchtingsopening of kan dat ook zonder dat de motor loopt?
    Overigens was ik zo bijdehand natuurlijk om eerst een bericht te plaatsen en dan pas te kijken wie er allemaal nog meer aan het klooien zijn geweest met hun koeling. Man man, wat een ellende......

    Wat betreft de klussen de volgende update.
    De koelingsproblemen gaven gaf mij net het zetje om toch maar met de geplande reparaties te starten.
    Eerst maar eens de dynamo aangepakt. Die zit namelijk niet recht. De poulies zitten niet recht tegenover elkaar. Dat kan ook van invloed zijn op de aandrijving van de waterpomp natuurlijk. De dynamo hangt in rubbers en die waren wel zo'n beetje aan het eind van hun leven. Wat heet een beetje. De rubbers waren echt helemaal op. Ik heb op internet allerlei modificaties gezien, maar bij de aankoop van de auto heb ik een enorme bak onderdelen gekregen en daar zitten ook gloednieuwe rubbers bij. Die ga ik eerst maar eens gebruiken. Kijken hoe dat zich houdt. Kan altijd later nog aanpassen. Ze hebben het bij Porsche destijds niet voor niets zo bedacht, toch?
    Uit de documentatie die ik bij de auto heb en aan de hand van een sticker op de dynamo ga ik er vanuit dat die dynamo in 2006 is vervangen door een ruilexemplaar. Sindsdien is er denk ik hooguit 10000 km mee gereden. Hij functioneert dan ook prima. Kortom de zondagmiddag is weer goed besteed. De schroefdraad van de twee bevestigingsbouten is beschadigd. Morgen even twee nieuwe bouten 8.8 scoren en dan het spul er weer inzetten.

    20211016_161945.jpg

    DSC03864.jpg


  2. #32
    Ingeschreven
    28/01/2021
    Berichten
    463

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Dat moet wel een flinke verbetering geven. Hier hetzelfde probleem, en dezelfde oplossing was meteen van de piepende Snaar af.

    Systeem is niet super, maar die rubbers kosten ook maar een paar eu en zijn zo gewisseld, dus we leven er maar mee.


  3. #33
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    759

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Het spul ligt er nu uit, dus ik denk toch dat ik een bevriend contact toch maar eens vraag om een paar metalen bussen te draaien. Ben ik er gelijk helemaal vanaf.


  4. #34
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    759

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    De dynamo laat ik even rusten. Ik moet nog even twee bouten (8.8) regelen. En de bussen zijn ook nog niet gemaakt.
    Dus alle tijd om aandacht te gaan besteden aan een vermeend massaprobleem. Zoals eerder opgemerkt dansen de wijzers in de meters in de middenconsole mee op de maat van de richtingaanwijzers. das niet goed.
    Begonnen met de massaaansluitingen onder de motorkap. Alles los, schoongemaakt en gemonteerd. Er zijn al wat aanpassingen (lees nieuwe bedrading) aan de tussen accu, startmotor en dynamo doorgevoerd. Dat scheelt alweer.
    Daarna de centrale massaaansluiting boven de zekeringkast losgemaakt. Dat was makkelijk. Het boutje had wat sporen van oxydatie, maar niet noemenswaardig. En dan moeten die twee dikke draden en dat kleine boutje weer gemonteerd.................. Dat staat nergens hoe dat het makkelijkste kan tussen al die oude, stijve bedrading door!
    Richtingaanwijzers aan, dansende meters. Dus geen positief resultaat.
    Ik zag iets verderop, dus dieper achter de bedrading en nog lastiger te bereiken volgens mij nog een massapunt. Zag er mooi schoon uit en met het resultaat van mijn eerste schoonmaak actie dit maar even gelaten voor wat het was.

    Nu begonnen met de middensonsole. Wat nou, twee kruiskopschroeven losdraaien en de unit eruit nemen? Het paneel zat zo vast als een huis aan de onderkant. Uiteindelijk het voordste deel van het verwarmingspaneel losgemaakt en verwijderd en toen kwamen er nog twee schroefjes tevoorschijn!!!!!! Ik zou bijna de hele handel naar de ratsmadee hebben geholpen. Nu volstaat hopenlijk wat secondenlijm.
    Maar goed. Toen het hele handeltje los lag bleken er meerdere stekkers los. Vooral van de verlichting van de meters. Om helemaal goed overzicht te krijgen, de radio ook uitgenomen. Ik had de stekkers op de radio aangesloten en verder nergens naar gekeken. Zag er prima uit en het werkte. Het viel me wel op dat de radio de zenders niet vasthield, dus dat er kennelijk een constante + ontbrak.

    De angst van iedere klassiekerkoper zit hem vooral in verborgen gebreken, roestigheid en naar eigen inzicht van vorige eigenaren bewerkte bedrading. Ik las in de meegeleverde Haynes (met de hand bijgeschreven), dat de oranje-gele draad de constante + zou moeten zijn vanaf zekering 7. Het was met de hand bij een schema geschreven. Maar die oranje-gele draad zat vast aan een bruine draad en die lag volgens de meting aan massa.
    En toen ik een groot stuk aftermarket isolatietape had verwijderd bleek, dat die oranje-gele draad niet ongeschonden uit de strijd was gekomen. Die was kennelijk ten prooi gevallen aan een veel te hoge temperatuur. Daarom dus de isolatie. Maar dan nog. Ik meet ook geen spanning aan die oranje-gele draad.
    Voor de duidelijkheid: dit was duidelijk aftermarket en niet origineel. Dus iemand heeft hier ooit al een keer al zijn energie in gestoken.

    Om de dansende meters tot rust te manen heb ik een draad rechtstreeks van de massa van de accu op één van de bruine massadraden achter de console aangesloten. Resultaat: nog wel een heel licht dansende voltmeter, maar de andere twee meters bleven stilstaan. Dus een massadraad extra trekken en aan de carrosserie knopen. Is de oorzaak van de slecht massa nog niet gevonden, maar probleem wel opgelost. Of dat met die voltmeter zo moet, dat hoor ik graag van andere techneuten hier. Ook met draaiende motor bewoog de voltmeter nog een beetje.
    Over lopende motor gesproken: Lijkt wel of ie op 3 poten loopt. Ik was door iemand al geattendeerd op mogelijk wat mindere injectors. Misschien klopt dat wel.
    Nog een bijzonderheidje: De middenconsole is voorzien van drie metersm waarvan de middelste een olietemperatuurmeter is. Die was door de vorige eigenaar gemonteerd. Ik dacht dat die meter in plaats van de klok was geplaatst en dat de klok door iemand elders was geplaatst. Niets blijkt minder waar. Op de plek van de olietemperatuurmeter zat origineel een buitentemperatuurmeter en het klokje zit dus af fabriek elders in het dashboard. Toch weer bijzonder.
    Tot de volgende update.

    DSC03839.jpg

    20211109_133354.jpg

    20211109_152955.jpg


  5. #35
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    759

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Even een aanvulling op het vorige bericht mbt de constante + die ik niet vond. Die ga je ook niet vinden als je de accu loskoppelt.....
    Ik ga even stil in een hoekje zitten!
    Vanmorgen alles in orde gemaakt en het werkt weer zoals het hoort. Tenminste wat betreft de radio. En het zat dus allemaal goed, alleen werd ik voor de gek gehouden door bruine draden, die normaal gesproken massa zijn, maar hier ook voor de voeding werden gebruikt.


  6. #36
    Ingeschreven
    27/05/2012
    Berichten
    407

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Dansende metertjes heb ik ook wel eens last van, misschien toch maar eens de massa's bekijken.

    Maar mooi interieurtje zeg!


  7. #37
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    759

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Je hebt sukkels en opppersuukkels. Ik ben de oppersukkel. Ik merkte in mijn vorige bericht op, dat de motor op drie poten liep. Ahum, bij de demontage van de dynamo had ik de eerste bougiekabel losgenomen. En als je die er dan niet op zet...............................
    Ik was bij deze klusjes eigenlijk ook met andere dingen bezig en werd steeds van het werkje afgehaald. En dan gaat er weleens wat mis. Gelukkig zonder gevolgen.

    @jel. Ben ook erg in mijn nopjes met het interieur.
    Wat me nog wel stoort is de kleur van de wijzers van het klokje. Die zijn helemaal verkleurd. Daar wil ik nog een klokje in zetten met mooie rode meters.
    Heeft iemand van hier nog zoiets liggen. Er wordt er nu eentje op MP aangeboden maar de zwarte buitenring heeft sporen van oxydatie. Dat is niet zo heel erg als ie in de console een beetje verscholen zit, maar zo prominent in het zicht is dat geen gezicht natuurlijk.


  8. #38
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    759

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Waar hoort het relais van de "Fensterheber" bevestigd te zijn onder het dashboard? Het hangt nu los, maar ik kan me niet voorstellen dat de ontwikkelaars van dit prachtige stukje Duitse techniek dit zo bedacht hebben.
    Er zit een bevestigingsklemmetje aan het relais zelf, dus ik denk toch zomaar dat er ergens onder het dashboard een voorziening voor is.

    DSC03886.jpg


  9. #39
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    759

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Toen ik onder het dashboard bezig was viel mijn oog op een slang die naar de linker uitstroomopening in het dashboard loopt. Maar nu snap ik ook, waarom of daar bijna geen lucht uitkwam. Dit hoort toch niet zo? Wat is hier verkeerd gegaan? Moet die luchtslang niet onder de stuurstang doorlopen?

    DSC03905.jpg


  10. #40
    Ingeschreven
    23/02/2015
    Locatie
    saint Denis de Pile France
    Berichten
    352

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    zo zat het bij mij "Af Fabriek", dus boven over de stuurkolom.
    inside 010.jpg
    Mercedes W124 1989 / Porsche 924 1983 restored / MG-Midget 1973 restored / Rover 1275 Mini 1992 restored
    Citroen 2CV6 1986 restored / Renault N72 restored/ Mazda MX-5 1.8 for the fun / Toyota Landcruiser Prado daily driver


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •