Pagina 6 van de 53 EersteEerste ... 234567891016 ... LaatsteLaatste
Resultaten 51 tot 60 van de 522
  1. #51
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    743

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Update.
    Vandaag begonnen met het losmaken van het spruitstuk in de hoop dat ik de moeren allemaal zou los krijgen. Gelukkig dat lukte. Op één na. De laatste bout, waar je eigenlijk het minste ruimte hebt viel er al uit toen ik de dop erop zette. Met tapeind en al. Maar helaas. ook afgebroken. En kennelijk al een breuk van langere tijd. Hij was al helemaal zwart op de breuk.

    DSC03979-web.jpg

    Jammer maar helaas. De kop gaat/moet eraf. Maar goed, dan kan ik hem gelijk laten vlakken. Klepseals vervangen lijkt me ook wel handig. En wat we dan eventueel nog tegenkomen nemen we gelijk mee. Als iemand nog aanbevelingen heeft hoor ik het uiteraard graag. Er zullen wel vaken koppen zijn vervangen denk ik zo.

    Tot de volgende update.


  2. #52
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    743

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Vandaag met het spruitstuk bezig geweest. Alle moeren kreeg ik gelukkig los. Helaas bleek het tapeind dat het dichtst bij het schutbord zit ook gebroken. het zat er nog in, maar toen ik de sleutel erop zetten viel hij er uit. Was al een oude breuk. Het tapeind was helemaal zwart van roet.

    DSC03979-web.jpg

    Maar ja, dit houdt wel in dat de kop eraf gaat. Kan die gelijk gereviseerd worden. iemand tips daarvoor? Kop vlakken snap ik, maar gelijk bijvoorbeeld de klepseals vervangen lijkt me ook handig.

    Ik ben al een heel eind gekomen om achter alle ellende van een 924 te komen bij het doorlezen van dit forum. Wat een rot auto. Alles gaat kapot. En het één nog gekker dan het andere. Nee hoor, gekheid. Maar bij het doorlezen kwam ik bijvoorbeeld ook het probleem van de uitlaatgassen in het interieur tegen. Ook mijn auto is niet geheel vrij van motorgeurtjes. En ik dacht dat het misschien de rubbers bij de achterklep/lichten waren. Maar nu ik het spruitstuk zo zie denk ik dat het behoorlijk gelekt heeft. Ja en die rommel waait natuurlijk overal heen. Waarom dan ook niet naar binnen? Zal later blijken.

    Tot de volgende update.


  3. #53
    Ingeschreven
    31/08/2014
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    1.677

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Goed bezig! Uitlaatgas kan ook binnen komen als de achterklep niet goed sluit/recht ligt. Klepseals idd verstandig als de kop er toch af moet!


  4. #54
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    743

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Ook wel lekker om 2x hetzelfde bericht te plaatsen. Maar ik probeer de leden van het Porscheforum ook bij te praten. Vandaar dat er kennelijk iets mis is gegaan. Sorry!


  5. #55
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    743

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Nu dan wel een nieuwtje...............................................................................

    DSC03985-web.jpg

    Zo kwam het spruitstuk eraf

    Gelukkig heb ik al een ander, maar zoals gezegd moet de kop er wel af in verband met de afgebroken tapeinden.

    Tot de volgende update.


  6. #56
    Ingeschreven
    31/08/2014
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    1.677

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Auch…


  7. #57
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    743

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Helaas moet ik eigenlijk de titel van het topic aanpassen. Het blijkt dus niet een perfecte 924. Aan het "sprookje" is een einde gekomen.

    Ik heb hier al verteld over de uitgelubberde ophanging van de dynamo. Bij de demontage van de dynamo kwam aan het licht, dat het uitlaatspruitstuk gescheurd was en dat er een tapeind miste. Ik maakte daarvoor een plan, omdat er een reële mogelijkheid bestond om het restant tapeind uit de kop te boren. Bij de demontage van het spruitstuk bleek, dat er nog een tapeind gebroken was. Dat zat er los in en viel eruit toen ik de sleutel er op zette. Het breukvlak was helemaal zwart. Die had dus al gebroken in de kop gezeten. Helaas was er geen enkele mogelijkheid (ruimte) om die bout eruit te boren. De beslissing was dan ook gauw genomen om de kop eraf te halen. Kon de kop gelijk geïnspecteerd en gevlakt worden en zouden de klepseals ook vervangen kunnen worden. Eigenlijk ook wel prima.
    Het probleem met het spruitstuk was echter nog erger dan alleen die twee tapeinden. Ik had al gezien dat er scheurtjes zaten. Maar dat er hele stukken waren afgebroken bleek pas bij demontage van het spruitstuk. Nou goed, ik had inmiddels een ander spruitstuk.

    DSC03985-web.jpg

    Vanmorgen samen met mijn maatje de kop gedemonteerd. Dat ging vrij soepel. In 1984 maakten ze het nog niet zo ingewikkeld. En de kop kwam vrij snel los van het blok en de pakking. Dat wil nog weleens anders zijn.
    Helaas was dat ook het laatste wat tot vreugde stemde.

    De cilinders zien er niet meer erg fraai uit. En dat is denk ik een understatement. Ze zijn ook niet glad meer. Kortom voorzover ik het nu kan zien is het een beetje doffe ellende en wordt het bijna een complete motorrevisie. :cry:
    Ik heb er vooralsnog geen verklaring voor, hoe het komt dat de cilinderwanden er zo uitzien? Mogelijk toch een lekkage van de koppakking en dat in combinatie met heel weinig kilometers? Wie het weet, het herkent of hier ook ervaring mee hebben mag het zeggen.
    Bijzondere bijkomstigheid is, dat de motor eigenlijk prima liep. Hij trok als een tierelier en roffelde in no time naar 100 en verder. Ik heb dan ook niet het idee dat iemand heeft geweten wat de werkelijke staat van de motor was. Afgaande op de staat waarin we het blok aantroffen lijkt het er niet op dat het al een keer uit elkaar was geweest

    20211122_125359--web.jpg

    20211122_125324-web.jpg

    Ik ga voorlopig eerst maar even de foto's van de demontage rubriceren en laat het blok maar even het blok. Even rustig en diep ademhalen en dan maar weer door. Ik werd thuis al teruggefloten dat ik niet zoveel achter elkaar aan de 924 moest werken omdat de auto anders veel te snel klaar zou zijn. Het zou immers een project voor de langere duur zijn. Nou dat terugfluiten hoeft dus niet meer.

    Eerst nu maar een revisiebedrijf vinden voor het blok en de kop. Het liefst in het oosten van het land of midden van het land. Intussen maak ik de motorruimte verder kaal. Verder haal ik het onderstel los en het stuurhuis eronderuit. Scheelt weer ruimte en dat was toch al (en eigenlijk alleen dat maar) de bedoeling.

    Wordt vervolgd.


  8. #58
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    743

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Misschien loop ik op de zaken vooruit, maar is het mogelijk om het blok, waar de cilinderkop al vanaf is, er vanonder uit te halen. Ik snap dat ik de auto dan wat hoog moet zetten en delen van het voortrein moet weghalen, maar dat is toch al de bedoeling. Iemand hier ervaring mee?


  9. #59
    Ingeschreven
    28/01/2021
    Berichten
    458

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Balen van die cylinder zeg, ziet er zeker niet best uit. Hoop dat het te honen is. Overmaat schijnt met deze blokken nogal gedoe te zijn. Had je wel al een compressietest gedaan?

    Waarom wil je het blok er eigenlijk onderuit halen en niet uit takelen? Lijkt mij eenvoudiger. Dat is in ieder geval mijn plan (moet m'n blok weer oliedicht maken en ook wat werk aan de kop doen)


  10. #60
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    743

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Ja is balen. En nee. Geen compressietest gedaan. Daar was ook geen reden toe. Het was alleen de bedoeling dat er twee afgebroken tapeinden uit de kop zouden worden gehaald. Anders was de kop er helemaal niet afgehaald. En het blok er vanonder uit halen was slechts een idee omdat ik nog niet een takeltje heb. Maar die regel ik wel. Toevallig een wat ouder topic gezien met goeie ideeën hierover. Dat komt wel goed. Maar het lijkt erop dat het met de onderdelen een probleem gaat worden.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •