Pagina 47 van de 55 EersteEerste ... 37434445464748495051 ... LaatsteLaatste
Resultaten 461 tot 470 van de 544
  1. #461
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    765

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Ook dit is waar ik naar gekeken heb, maar wat inderdaad niet gaar lukken. Helaas zou ik haast zeggen, want dan was ik snel klaar. Maar echt, voorlopig vertik ik het om zo idioot veel geld uit te geven aan zo'n stuuras. Ik ga eerst proberen om op welke manier dan ook de mijne te reviseren.


  2. #462
    Ingeschreven
    06/07/2008
    Locatie
    Belgie - Vlaamse Ardennen
    Berichten
    190

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Ik zou die eerst eens roodgloeiend stoken en kijken als er dan iets lost...
    Mijn eerste auto was een Porsche, mijn laatste ook...(en laat dat naast transaxle ook 911 zijn)...


  3. #463
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    765

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    En wat doe je dan op een druilerige zondagmiddag. Precies, stuurstang verwijderen. Beschermplaat onder de motor verwijderd. Dan kun je net iets makkelijker bij de onderste kruiskoppeling en straks bij de montage kun je direct bij het gat voor de centrering van het stuurhuis. De bovenste kruiskoppeling losmaken gaat ook wel met een knietjes en verlengstukken. Maar vooral boven wilde de kruiskoppeling niet direct van de as af. Ik heb een keer boos gekeken en toen ging het. En als je de as dan zo in de hand houdt en voelt aan de kruiskoppeling waarvan ik had gezien dat daar veel speling op zat, dan valt de speling eigenlijk nog wel mee. Je gaat bijna aan jezelf twijfelen! Maar in de bankschroef is er wel degelijk behoorlijk speling voelbaar. Eenmaal schoongemaakt voel je wel dat die kruiskoppelingen gaar zijn.
    Even nog terugkomen op wat Steady Eddy hierboven opmerkte. Ik heb 3 stuurstangen liggen. De bovenste is origineel, de middelste was de vervanger die ik er nu uit heb gehaald en hoe ik aan die onderste kom heb ik geen idee van. In het Ruttiaans: ik heb er geen herinnering aan..... De onderste van de drie is voorzien van een VW merkje met de aanduiding R17. Helaas geen nummer. En die is zoals Eddy hierboven opperde inderdaad voorzien van een spline waarmee de kruiskoppeling op de as is geschoven. En de as hebben ze net buiten de kruiskoppeling als het ware gestuikt, waardoor het vast zit. Helaas is er geen enkele kruiskoppeling waarbij niet ergens wat speling zit of een zwaar punt. Bijzonder is wel dat de klauwen van de kruiskoppeling veel lichter zijn uitgevoerd dan die van de 924 zelf. En zo worden we steeds wijzer in de dreamworld 924

    Als je je afvraagt wat er met de middelste stuurstang is gebeurd: Die zat in de primer en de zwarte lak en toen bleek er enige tijd iets van remvloeistof te hebben gelekt met een gebladderde stuurstang tot gevolg. Dan weet je gelijk weer waarom je remvloeistof altijd gelijk moet neutraliseren.

    DSC04472web.jpg

    DSC04479web.jpg

    DSC04474web.jpg
    Laatst gewijzigd door Beer924; 10/12/2023 om 15:33.


  4. #464
    Ingeschreven
    06/07/2008
    Locatie
    Belgie - Vlaamse Ardennen
    Berichten
    190

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    R17 = misschien diameter van as of kruiskoppen of vertanding spline.
    Je kunt er dus best op de slechtste experimenteren.
    Ik zou beginnen met kragen aan spline wegslijpen (dremel?), warm stoken en kijken op de verbinding lost...als dat lukt kan je misschien toch nog terugvallen op je eerste gedacht...
    Mijn eerste auto was een Porsche, mijn laatste ook...(en laat dat naast transaxle ook 911 zijn)...


  5. #465
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    765

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Vandaag een kruiskoppelingen uit een stuuras verwijderd. In eerste instantie met een stukje massief rond 40mm en een hamer. Mwah, ging wel, maar al dat geweld op de vork waar de pootjes van de kruiskoppeling zitten is natuurlijk niet het allerbeste. Ik had kon zo wel de juiste maat van de kruiskoppeling opmeten. Maar ja, je wilt toch door en ze moeten eruit, dus overgegaan op wat minder geweld en de slijpschijf gepakt. Ging supersnel. DE maat van de kruiskoppeling is 40 x 15. Op internet gezocht en uiteindelijk een paar bedrijven benaderd voor wat prijzen en mogelijkheden. De prijzen variëren van €13 p/st bij Autodoc voor een kruiskoppeling die ook in Mercedes en BMW en Nissan wordt toegepast tot €90 p/st bij een transmissie revisiebedrijf. Dan is de keus gauw gemaakt, temeer, daar ik al had uitgevonden, dat het verschil in stuuras tussen een 924 zonder servo en eentje met alleen het verschil in lengte is en niet een verschil in kruiskoppeling heeft. Afgaande op het feit, dat, zo weet ik inmiddels, een stuuras bij Transaxleworld.de na inlevering van je oude as c.a. €100 kost, ga ik er maar vanuit dat daar ook bij de revisie de goedkopere kruiskoppeling wordt gemonteerd. Ik gok het erop en heb de goedkopere variant besteld bij Autodoc. Hieronder een linkje voor de liefhebbers:
    https://www.autodoc.nl/spidan/122416...BoCY9sQAvD_BwE

    Uiteraard laat ik weten hoe het afloopt met de montage.

    20231212_111808web.jpg

    20231212_175710web.jpg


  6. #466
    Ingeschreven
    28/01/2021
    Berichten
    465

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Netjes hoor! ben heel benieuwd, maar als ik het zo bekijk en lees, dan moet het bijna wel goed komen. Kun je zelf lassen?


  7. #467
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    765

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Nee helaas niet, maar ik heb gelukkig een maatje die veul kan. Draaien, lassen, metaal bewerken. Kortom die heeft er verstand van.


  8. #468
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    765

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    De kruiskoppelingen kwamen vanmorgen binnen. En dus vanmiddag met dat maatje de kruiskoppelingen weer gemonteerd. Ik had de vorken schoongemaakt, de bramen van de oude borgingen weg gevijld en de binnenzijde met fijn schuurpapier gezuiverd. "Helaas" is mijn maatje een pietje precies met micro meter, draaibank, freesmachine en dat soort. Verder is hij behept met een niet aflatende nauwkeurigheid, dus alles wat ik had gedaan was niet goed of volledig. Hij had gelijk, maar ik had niet meer mogelijkheden om de ogen in de vorken verder op te meten, dus wist ik ook niet wat ik had gedaan. Kortom alles samen (echt waar) weer in elkaar gezet. Bij het borgen op de ouderwetse manier door het tikken met de centerpons kwamen de hulsjes toch elke keer weer wat los, waardoor er weer speling ontstond. Dus uiteindelijk toch alle kruisjes een klein laspropje gegeven. Ik weet nu hoe het moet. Ik weet nu ook, dat je normaal gesproken met twee uur die kruiskoppelingen vervangen hebt en je de kruisoppelingen voor €13 p/st kunt kopen. Dan vind ik de gevraagde prijzen voor gereviseerde stuurassen wel heeuul errug hoog. Maar goed, de schoorstenen moeten ook bij de toeleveranciers roken. Morgen de stuuras en het contactslot met het nieuwe kunststof busje monteren. Voor het laatste heb ik denk ik een oplossing gevonden. Ik laat uiteraard weten of dat gelukt is. Foto's!!!!!!

    20231216_113201web.jpg

    20231216_141142web.jpg

    20231216_144347web.jpg

    DSC04500web.jpg


  9. #469
    Ingeschreven
    28/01/2021
    Berichten
    465

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Keurig! Mooi opgelost.

    Heb je allicht nog een onderdeelnummer of linkje van de kruiskoppelingen die je gebruikt hebt? Dan bestel ik er ook meteen een paar.

    Edit, laat maar, toch niet ver genoeg terug gelezen: SPIDAN U 122


  10. #470
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    765

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Haha. Weer een klusje!


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •