Pagina 23 van de 55 EersteEerste ... 1319202122232425262733 ... LaatsteLaatste
Resultaten 221 tot 230 van de 544
  1. #221
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    765

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Vandaag goede vrijdag. Was het een goeie vrijdag? Nou eigenlijk wel, kwa sleutelen aan de 924. Zoals in de vorige post al aangegeven ben ik met de voortrein begonnen. Waarom niet verder met de motor? Nou, het leek me handiger om nog van bovenaf overal in het vooronder bij de ophangingsdelen te kunnen komen. Het hele brandstofsysteem neemt nogal wat ruimte in. Was het achteraf nodig? Neuh. Het was wel handig om uiteindelijk de onderste kruiskoppeling op de as van het stuurhuis te schuiven. Kostte wat moeite, want doordat de bout natuurlijk jarenlang aangedraaid is geweest is het metaal van de koppeling strak om die as gaan zitten. Bij het afnemen merk je dat niet zo, maar als je de kruiskoppeling weer wilt monteren, dan moet je toch wel even iets in de gleuf schuiven om de binnendiameter van de kruiskoppeling iets ruimer te maken. Uiteindelijk is het met een paar extra handjes gelukt. Het hele spul met de bijbehorende bouten aan de traverse geknoopt en dan ziet het er alweer een beetje compleet uit.
    Linksvoor nu ook de McPherson gemonteerd. Naven gemonteerd, de nieuwe fusees, spoorstangen en de nieuwe stuurkogels. Remklauwen gemonteerd met nieuwe remblokken. rv nieuwe remslang (lv was al nieuw).
    Stabilisatorstang met alle nieuwe rubbers gemonteerd. Ik heb mezelf een schouderklopje gegeven. Al die tijd dat ik de onderdelen los had, keurig gemerkt met L en R. En het toch nog voor elkaar krijgen om de stabilisatorstang er verkeerd op te willen knutselen. Maar goed, alles zal reg kommen. Tjonge wat zit alles lekker opgesloten met die nieuwe rubbers.
    Nu had ik dus ook voordeel van het geval dat ik de tandheugel kon centreren met de remontluchtingsnippel. Heb ik eerder al over verteld. De tandheugel komt hiermee keurig in het midden gepositioneerd. Zo kon ik dus ook al het stuur (Anton aus Tirol!!) monteren en direct recht zetten. Misschien dat er straks bij het uitlijnen nog iets veranderd/aangepast moet worden, maar dat zie ik dan wel weer. Het stuurhuis werkt overigens vlekkeloos. (Tot nu toe dan hè!)
    De slang die aan de kachelkraan gemonteerd zit, weer bevestigd op het blok en zijn aansluitingen. Hett is deels een metalen pijp en deels slang. Bij het monteren van de kachelkraan zag ik dat ie niet lekker gepositioneerd was. Aha, daarom kon ik de kachel niet helemaal uit krijgen. De hevel van die kachelkraan drukte tegen een slang. Dus iets verdraaid en verdraaid, nu doet ie het prima. Volgende week verder met het brandstofsysteem, het rem- en koelsysteem vullen, beetje olie in het blokkie en dan...................................... fingers-crossed!!!! Nu eerst weer een paar plaatjes. Ik zie trouwens nu pas dat ik het allemaal wel een beetje beter schoon had kunnen maken. Maar ja, je hebt de hele dag natuurlijk een beetje vette kladden hè . Heb ik overigens liever dan stof van schuren
    Fijne paasdagen!

    20220414_152716.jpg

    20220415_120534.jpg

    20220415_164035.jpg
    Laatst gewijzigd door Beer924; 15/04/2022 om 18:36.


  2. #222
    Ingeschreven
    28/01/2021
    Berichten
    465

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Ziet er weer keurig uit! Mooie vorderingen.
    Zijn die remklauwen nieuw, of heb je ze gespoten? Glimt mooi.

    Als ik dit mooie werk zie, kan ik niet wachten om ook vette klauwen te krijgen


  3. #223
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    765

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Ja het begint te vorderen. De remklauwen zijn nieuw. Dat wil zeggen, dat ze jaren geleden al eens zijn vernieuwd. En als er niet met de auto gereden wordt dan blijven ze natuurlijk als nieuw. En voor de rest doet remmenreiniger zijn werk. Wel nu de blokken vervangen. De oude waren kwa dikte nog als nieuw natuurlijk, maar er brokkelde van alles af........dus maar Brembo blokken erin.


  4. #224
    Ingeschreven
    05/07/2014
    Berichten
    27

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Ziet er allemaal weer mooi uit Berend! Je vordert snel. Nog wel een tip, ik zie op de laatste foto dat je de injectoren zonder leiding hebt gemonteerd. Ik raad je aan ze dan even af te dekken. Als er vuil in valt raakt de injector verstopt en dat krijg je niet of nauwelijks weer goed. Ik praat uit ervaring .


  5. #225
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    765

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Bedankt voor de tip. Inmiddels zitten de leidingen eraan. Vanavond zullen we zien wat er gebeurd.....


  6. #226
    Ingeschreven
    28/01/2021
    Berichten
    465

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Beer924 Bekijk Berichten
    Bedankt voor de tip. Inmiddels zitten de leidingen eraan. Vanavond zullen we zien wat er gebeurd.....
    en... brult ie alweer?


  7. #227
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    765

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Laat maar even. Vol goeie moed geprobeerd te starten. Startmotor deed niks. En de startmotor is nou niet direct effe uit te bouwen. Vermoedelijk in mijn eigen val getrapt. Foto's van de oude situatie bekeken en toen de nieuwe startmotor op dezelfde wijze aangesloten. Helaas waren de aansluitingen toch net even wat verschillend. Ik heb het vermoedelijk toch keurig en professioneel voor elkaar gekregen om twee draden verkeerd om aan te sluiten. Dus hitteschilden, uitlaat, onmogelijke bouten allemaal weer los. Pfffffff. Morgen maar weer verder..........
    Laatst gewijzigd door Beer924; 21/04/2022 om 21:40.


  8. #228
    Ingeschreven
    28/01/2021
    Berichten
    465

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Success is going from failure to failure, without the loss of enthusiasm

    Gaat goed komen! Succes ermee!


  9. #229
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    765

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    HET IS GOEDGEKOMEN!!!!!!!!!:s

    Maar dat ging natuurlijk niet zonder de nodige perikels. lees en huiver.
    Gisteravond afgesproken met een maatje van me om de motor te starten. Beter even met zijn tweeën. De één starten de ander kijken. Alle vloeistoffen erin, alle leidingen en slangklemmen nog een keer nagelopen. De 993 de garage uit, de 924 uit de hoek gerold en in rechte lijn voor de garagedeur. Ik had hem nog op de rollen staan. Ik kon de verleiding niet weerstaan en heb voorzichtig gestart. Althans dat was de bedoeling. Bougies er nog uit, zodat ik eerst oliedruk kon opbouwen. Jaja, maar dan moet wel de (gloednieuwe) startmotor ronddraaien. Helemaal nada noppes niks! Huh????? Wattan nou dan? Nog een keer. Niks. Ik hoor wel de brandstofpomp lopen. Nog een keer. Maar eigenlijk weet je dan al dat dit 'm niet gaat worden. Wat is er aan de hand? Maatje zegt: "haal de startmotor er dan even af". Jaja, maatje heeft verstand van zijn (3!) Hummers H1, die enorme joekels. Maar niet van een 924. Even de startmotor eraf is de uitlaat demonteren, hitteschilden weg, waarbij één boutje onder het spruitstuk vooral ook heel lekker nauwelijks te bereiken is. Dus eerst nog maar even gekeken of ik constante spanning had, geschakelde + en een start +. Ja werkte allemaal.
    Maar goed, alle boutjes gaan makkelijk los, want allemaal ontroest en ingevet of vernieuwd. Ik dacht nog, ik zal gelijk de uitlaat even helemaal losmaken zodat de spanning eraf is. Hoefde niet meer. Bij het monteren 's middags van de uitlaat zag ik dat er één rubber kapot was. Oké Alpo gauw bellen, morgen worden er twee nieuwe bezorgd. Heel de zooi los en startmotor eruit. Constante + en de draad naar dynamo op 30. Goed! Dan de start + op 15A en de geschakelde + op 50. En daar ging het dus vaut bleek achteraf!

    Dan op internet zoeken naar schema's van aansluitingen van een Bosch startmotor. Niet het juiste gevonden. Wat moet die zwarte draad. Loopt naar de bobine? Waarom? Wat heb ik verkeerd gedaan? Ik heb alles op dezelfde wijze gemonteerd als op de foto's die ik bij de demontage van de startmotor had gemaakt. Draadjes op dezelfde aansluitingen. Maar waarom dan niet ronddraaien? Hulplijnen geraadpleegd. Vermoedelijk bedrading verkeerd om. Oh. Maar ik heb het precies....... Ja. dat had ik inderdaad. Ware het niet dat op de nieuwe (gereviseerde) startmotor de aansluitingen op de bendix dus net andersom zaten. Dat verzin je niet hè. Nee klopt. Maar het was echt zo. De draadjes op 50 en 15A zaten verkeerd om bleek uiteindelijk aan de hand van het bedradingschema. Weer wat geleerd zal ik maar zeggen.
    Vanmiddag een nieuwe poging gewaagd. Starten. Nog een keer starten. En ineens slaat de oliedrukmeter uit! Bougies erin.
    En YES! Starten, even lopen, afslaan. Twee keer en toen bleef hij lopen. En hoe. Heerlijk. Wat een mooi moment. Hierop de auto naar buiten gereden.
    Stationair laten draaien en de thermostaat ging open. Koelsysteem ontlucht en bijgevuld. Kachel werd warm.
    Voorlopig slechts één lekje bij een aansluiting van een brandstofleiding op de spinnekop. Kwestie van twee koperen ringen vervangen. Geen lekkage in het koelsysteem. De oliedrukmeter doet een beetje vreemd. Slaat heen en weer. Misschien moet ik de draadjes nog omwissel. Ook lekker bij te komen........
    Het uitlaatspruitstuk had ik met hittebestendige lak gespoten. Dat begon even behoorlijk te roken. Ook weer over. Verder hoor ik geen getik in de motor, alleen een beetje fluitend/jankend geluid. Lijkt wel op een kapotte waterpomp, maar die is nieuw. Morgen nog maar eens proberen. In ieder geval de uitlaatrubbers vervangen. Oh ja, wat mij ook opviel was, dat de auto behoorlijk minder geluid maakte dan voor die tijd. Ik heb daar al vaker over verteld/geklaagd. Dus nieuwe pakkingen, nieuw spruitstuk, de ring tussen de twee uitlaatdelen er goed tussen. Ik denk dat dat ernstig veel geholpen heeft. Voorlopig is mie heppie!!
    Geen foto's dit keer. Op een foto zie je niet dat de motor draait. Toch? Geloof bovenstaand verhaal maar. Het is waar gebeurd.


  10. #230
    Ingeschreven
    31/08/2014
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    1.681

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    jaaaaa mooi man! Well done en gefeliciteerd met een top klus!
    Project 924....and nice driving


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •