Resultaten 1 tot 5 van de 5
  1. #1
    Ingeschreven
    26/11/2021
    Berichten
    124

    924 1980 | Olie voor 5-bak

    Haynes zegt dat voor de transmissie hypoid SAE80 ,GL4 goed is.
    Is dan bijvoorbeeld Kroon-Oil Classic Gear EP 80 geschikt?
    [URL="https://www.techniekwebshop.nl/kroon-oil-classic-gear-ep-80-34546-1-l-blik.html"]
    Of doe ik er beter aan als ik er iets anders in stop dan haynes zegt?


  2. #2
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    743

    Re: 924 1980 | Olie voor 5-bak

    De één zweert bij dit, de ander bij dat. De bak van een 924 is naar mijn mening niet zo heel bijzonder dar er hyper aparte olie in moet. Kijk eens op internet en kijk wat de verschillende aanbieders voorschrijven. Volgens mij vind je daar van alles over. Het lijkt me dat er heel gewone versnellingsbakolie in kan. In een oud topic op het Porscheforum las ik dat er officieel 75W90 in zou moeten. Of was je van plan om extreme dingen te gaan doen met het ouwe beestje
    Laatst gewijzigd door Beer924; 09/12/2021 om 11:30.


  3. #3
    Ingeschreven
    26/11/2021
    Berichten
    124

    Re: 924 1980 | Olie voor 5-bak

    Nee ik ga er niks geks mee doen. Dan ga ik gewoon voor een simpele SAE80.

    Ik heb de auto net en wil er zo goed als mogelijk voor zorgen. Maar je hebt mensen dan op forums die hun wondermiddeltje aanprijzen als het enige wat niet je transmissie stukmaakt binnen een dag.(oké beetje dik aangezet, maar toch) Tegen beter weten in begin je er dan ook nog in te geloven....


  4. #4
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    743

    Re: 924 1980 | Olie voor 5-bak

    Ja kijk uit dat je niet in de val van het forum trapt! Het zijn de puristen en extremen die je ernstig kunnen beïnvloeden waardoor je heel erg van de realiteit wordt weggezogen en daarmee de euri'suit je portemonnee. Het is een auto uit de jaren '70-'80. Toen waren er nog niet van die bijzondere olieen hoor.


  5. #5
    Ingeschreven
    26/11/2021
    Berichten
    124

    Re: 924 1980 | Olie voor 5-bak

    Ik ga even verder op dit onderwerp ipv een nieuwe thread, omdat ik gek genoeg steeds een error krijgen bij het plaatsten.

    De nieuwe olie zit een tijdje in de bak en alles werkt redelijk. Maar het is duidelijk dat deze bak een beetje richting zijn einde begint te gaan, er zit speling op het differentieel waardoor er bij laadwisseling vrijwel altijd een bonk is en op de snelwegsnelheden hoor je hem zoemen, de synchros op de 2e versnelling worden slechter. Symptomen waar ik waarschijnlijk nog jaren mee kan rijden als ik het lekker rustig aan doe, maar daarvoor heb ik geen Porsche + ik ben veel te neurotisch om met zulk soort irritaties om te kunnen gaan.

    Nou lijkt het mij wel een leuk en nog redelijk betaalbaar project om de bak te verwisselen voor een goede 2e-hands. Nou is mijn vraag: moet je per sé een bak hebben met precies hetzelfde baknummer? Weet die van mij niet, maar het is een 5-bak (niet dogleg) voor het model van 1980 (dus ik schat in die van audi).


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •