Resultaten 1 tot 9 van de 9
  1. #1
    Ingeschreven
    23/02/2015
    Locatie
    saint Denis de Pile France
    Berichten
    352

    924 1983 | vreemd phenomeen...

    Bij toeval heb ik de motoroliepijlstok tijdens het draaien van de motor eruitgetrokken en direct ging het toerental iets naar beneden.
    Dus daarna (weer tijdens het stationaire draaien) de olievuldop op de kleppendeksel open gedaan en nu zakte het toerental tot nul en stopte de motor.

    Het verschijnsel verbaast mij omdat ik het niet kan uitleggen en de motor goed loopt en verder geen enkele andere problemen vertoond.

    Wie kan mij dit phenomeen verklaren, het lijkt mij niet normaal, heb dit bij al mijn andere autos nooit meegemaakt.

    Heb wel alvast het motorblok ontluchtingssysteem gecheckt, maar alles lijkt OK.

    Ben zeer benieuwd waar dit aan kan liggen.


  2. #2
    Ingeschreven
    28/01/2021
    Berichten
    462

    Re: 924 1983 | vreemd phenomeen...

    Dat is wel heel raar. Ook nog nooit meegemaakt, het zouden muv de Carter ontluchting gescheiden systemen moeten zijn.

    Misschien beginnen met wat eenvoudige checks?
    Compressietest mét en zonder olie dop, bougies eens qua kleur bekijken, en vanaf daar verder.

    Je zou ook nog eens kunnen kijken wat er gebeurt als je wat overdruk op je Carter zet, maar is wat meer gedoe.

    Ergens krijg ik de indruk dat er mogelijk iets lekt naar je inlaat traject en het blok/carter. Met de dop erop is het geheel dan relatief luchtdicht en in balans met je inlaat, haal je de dop eraf verdwijnt die balans. Deze motoren zijn sowieso gevoelig voor de druk in het inlaat traject, omdat de injectie ervan af hangt.
    Maar dit is nogal een hypothetisch verhaal en hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Daarnaast heb ik niet direct een idee over waar het dan zou lekken (kan op veel plekken).


  3. #3
    Ingeschreven
    23/02/2015
    Locatie
    saint Denis de Pile France
    Berichten
    352

    Re: 924 1983 | vreemd phenomeen...

    Na een wat uitgebreidere search op het WWW stuite ik op enkele engelstalige Porsche 924 forums waar men dit phenomeen beschrijft als normaal en dat het juist een teken is dat de carterontluchting naar behoren functioneerd.
    Kan ook niet anders want de motor loopt als een trein, gebruikt geen spat olie en heeft weer het vermogen van een fabrieksnieuwe engine na de overhaul van enige tijd geleden.
    heb recentelijk nog de compressietest gedaanen de boegies hebben allen de juiste kleur.

    Dus weer gerustgesteld verder genieten van de 924 met dit uitzonderlijke mooie weer (20-25 graden en blauwe lucht).
    Mercedes W124 1989 / Porsche 924 1983 restored / MG-Midget 1973 restored / Rover 1275 Mini 1992 restored
    Citroen 2CV6 1986 restored / Renault N72 restored/ Mazda MX-5 1.8 for the fun / Toyota Landcruiser Prado daily driver


  4. #4
    Ingeschreven
    23/02/2015
    Locatie
    saint Denis de Pile France
    Berichten
    352

    Re: 924 1983 | vreemd phenomeen...

    Vergat nog te zeggen dat dit phenomeen erger is wanneer de flow restrictor in de crank case vent hose niet aanwezig is, en dat is bij mij het geval want deze slang is nergens meer te krijgen en heb ik een nieuwe slang gemonteerd zonder deze interne ring met kleine doorstroomdiameter.
    Wanneer je dan de olievuldop eraf haalt dan veranderd de luchtaanzuiging in de trottelhousing, omdat de crankcase vent hose daarop aangesloten zit en er dus onbalance onstaat in de luchttoevoer voor de injectors.
    Mercedes W124 1989 / Porsche 924 1983 restored / MG-Midget 1973 restored / Rover 1275 Mini 1992 restored
    Citroen 2CV6 1986 restored / Renault N72 restored/ Mazda MX-5 1.8 for the fun / Toyota Landcruiser Prado daily driver


  5. #5
    Ingeschreven
    28/01/2021
    Berichten
    462

    Re: 924 1983 | vreemd phenomeen...

    Top! Klinkt wel logisch.

    Bij moderne motoren zit er vaak een terugslagklep op die slang, dan is het sowieso geen issue, bij de 924 vervult de restrictor dus een soort van die functie.


  6. #6
    Ingeschreven
    23/02/2015
    Locatie
    saint Denis de Pile France
    Berichten
    352

    Re: 924 1983 | vreemd phenomeen...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Riggard Bekijk Berichten
    Top! Klinkt wel logisch.

    Bij moderne motoren zit er vaak een terugslagklep op die slang, dan is het sowieso geen issue, bij de 924 vervult de restrictor dus een soort van die functie.
    Hi Riggard, bestaat er geen alternatieve slang voor het 924 model motor carter ventilation?
    Om nou een restrictor in een slang te monteren is ook niet ideaal om het vakkundig uittevoeren.
    Mischien een slang van een ander model Porsche (of Audi/VW model van die periode).

    gelukkig stoort het me niet maar heb wel graag alles origineel voor het waardebehoud....
    Mercedes W124 1989 / Porsche 924 1983 restored / MG-Midget 1973 restored / Rover 1275 Mini 1992 restored
    Citroen 2CV6 1986 restored / Renault N72 restored/ Mazda MX-5 1.8 for the fun / Toyota Landcruiser Prado daily driver


  7. #7
    Ingeschreven
    28/01/2021
    Berichten
    462

    Re: 924 1983 | vreemd phenomeen...

    Durf ik je niet te zeggen, ben niet helemaal thuis in dit deel van de auto/motor, mijne gaat er hopelijk over een paar weken uit, dan zie ik het wel. Enige wat ik op het www vind is dat die slang bijna altijd stuk is, én niet te krijgen. Alternatieven nooit gezien.

    Ik ga dus wel kijken wat ik tegenkom, mijne zal ook wel stuk zijn. Als het een beetje te doen is denk ik dat ik de 3d printer aanslinger en een nieuwe print, restrictortje kan ik vast ook wel printen, moet alleen even weten hoe het eruit ziet enzo. Op dit moment heb ik echt geen idee
    Laatst gewijzigd door Riggard; 27/03/2022 om 20:20.


  8. #8
    Ingeschreven
    28/01/2021
    Berichten
    462

    Re: 924 1983 | vreemd phenomeen...

    Net even gegoogeld, restrictor schijnt niet meer te zijn dan een buisje met verdunning wat in de ontluchtingsslang zit. Schijnt alleen niet in 1 stuk uit de oude slang te komen.

    Dat moet ik sowieso wel kunnen printen, klinkt als 10 minuutjes tekenen.
    Grootste uitdaging zal zijn om het qua maat niet te los, en niet te strak te krijgen. Oplossing kan zijn om 'm iets te klein te printen, zodat je 'm eenvoudig in de nieuwe slang kan doen, en dan met een slangenklem in de nieuwe slang vastzetten. (aan de andere kant... hij zal geen kant op kunnen, dus strikt gezien is vastzetten niet noodzakelijk)
    Mocht dat je interesseren, stuur maar een pb'tje kunnen we vast iets in elkaar draaien.

    kwam ook nog de 911 restrictor tegen, die is van metaal; https://www.fvd.net/de-en/9301072890...0-1981-89.html

    Zit er zelf nu ik dit alles lees aan te denken om ook meteen een olieafscheider in het systeem te bouwen, dat hebben de 931's. Alleen ff kijken off ik de terugloop makkelijk ergens kwijt kan. Niet helemaal origineel, maar dat is mijn auto toch al niet, engineering-wise voelt het wel een stuk beter.
    Laatst gewijzigd door Riggard; 27/03/2022 om 20:39.


  9. #9
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    756

    Re: 924 1983 | vreemd phenomeen...

    Ik had in één van mijn laatste posts van mijn project hierover al het één en ander verteld....
    Althans over een oplossing dan.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •