Resultaten 1 tot 4 van de 4
  1. #1
    Ingeschreven
    26/11/2021
    Berichten
    124

    924 1980 | Slechte aarding voor gevorderden

    Het bekende verhaal. Allemaal elektronische gremlins vanwege een slechte aarding. De auto loopt en start prima, dynamo laadt de accu op. Dat is alles prima. Maar in de auto begint de ellende. Mijn voltmeter, benzinepeil en temperatuur verspringen constant. Ook is mijn ventilator gewoon zwak, op de volle stand komt er net een briesje uit.

    Ik heb al alle aardpunten? (Ground points) op en in de auto
    schoongemaakt. En de negatief kabel voor het benzinepeil, temperatuur en ventilator heb ik zelfs een nieuwe plek gegeven om te aarden(schroef bij de hendel van de motorkap). Maar toch is het nog steeds niet goed.

    Hebben jullie nog tips? Is de connectie tussen accu en carroserie misschien te slecht?


  2. #2
    Ingeschreven
    06/08/2009
    Locatie
    Assenede (B)
    Berichten
    59

    Re: 924 1980 | Slechte aarding voor gevorderden

    Nogal vervelend.Zou niet weten wat het is.
    Ik zou de gremlins één voor één eens afzonderen van voeding.
    Misschien dat je op deze manier de boosdoener vindt.
    Ben alvast benieuwd wat het zou kunnen zijn....
    Wees gerust er zijn hier op het forum genoeg mannen met kennis...Succes met de zoektocht !
    Peter


  3. #3
    Ingeschreven
    28/01/2021
    Berichten
    457

    Re: 924 1980 | Slechte aarding voor gevorderden

    Voltmeter is standaard al vrij slecht geaard. Aan te raden is om een losse aardedraad van de voltmeter naar het aardpunt links voorin de cabine, achter de zekeringbak te trekken.

    Benzinepeil en temperatuur zitten volgens mij op een ander circuit, maar heb de data niet bij de hand, je zou nog kunnen overwegen die op hetzelfde aardpunt te zetten.

    Zou eerst even kijken wat dat doet als je de voltmeter los geaard hebt.

    Mocht dat niet werken;
    - Check of de zekering goed is (preventief vervangen)
    - Van de benzine meter willen de contacten wel eens slecht zijn, koffermat even optillen, grote ronde dop eraf halen en kijken hoe de contacten en connectoren zijn, indien nodig opschuren en sowieso kan contactspray nooit kwaad.
    - Zelfde geldt voor de temperatuurmeter, even de aansluiting op de sensor goed opzoeken en schoonmaken.

    De ventilator is wel vaker slecht, dat schijnt normaal te zijn.


  4. #4
    Ingeschreven
    26/12/2008
    Berichten
    45

    Re: 924 1980 | Slechte aarding voor gevorderden

    Als je het na dit nog niet kunt vinden, dan zou een volgende stap kunnen zijn om alle contacten en bedrading te meten waar de spanning het meeste valt. Dit door bijvoorbeeld de interne weerstand te meten. Vooral de grote aders waar alle stroom doorheen gaat moeten goed in orde zijn (draad van accu naar meterkast, massacontact accu, dynamo, zekeringen, contactslot) Ikzelf moet met de bekabeling naar de meterkast aan de slag. Ik meet daar een weerstand van 80mOhm. Bij grote verbruikers is 80 mOhm, (0,08ohm) al een flink effect. (200 watt verlichting zorgt dan voor een spanningsval van 1,28V aka voltmeter zakt dan van 13,5V naar 12,2V).

    ikzelf meet de weerstand via een labvoeding als stroombron en een spanningsmeter om slechte versleten contacten en brakke draden op te sporen. Immers een standaard multi-meter is niet precies genoeg voor zulke lage weerstanden (of je hebt een hele precieze).


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •