Resultaten 1 tot 8 van de 8
  1. #1
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    743

    924 1984 | Warm lopen bij stationair draaien

    Inmiddels heb ik meerdere ritjes achter de rug. Wat me opvalt is, dat de motor kennelijk lekker (te) warm wordt bij stationair draaien. Het metertje loopt richting rood. De ventilator loopt wel. Ik heb het forum doorgevlooid en kom een gelijksoortige melding tegen, waarbij de mogelijkheid werd geopperd dat het relais van de ventilator niet werkt voor de tweede snelheid. Er schijnt ook nog een soort restrictor te zijn die hiermee verband houdt.
    Ik kan me eigenlijk niet zo voor de geest halen of ik nu de ventilator op lage of hoge snelheid heb horen lopen. Maar dat ie ventilator werkt weet ik zeker. Ik heb hem in ieder geval zachtjes horen lopen.
    Goed, ik heb geprobeerd om het bewuste relais uit de zekeringkast te halen. Geprobeerd, ja. Maar dat is me nog niet gelukt. Hoe haal ik die zekeringkast los en een stukje naar voren.
    Volgende vraag. Komt bovenstaande jullie bekend voor?


  2. #2
    Ingeschreven
    31/08/2014
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    1.677

    Re: 924 1984 | Warm lopen bij stationair draaien

    Ik denk dan aan twee dingen, 1 werkt de thermostaat nog goed? Vervangen is een quick fix. Ook zijn er twee varianten, waarvan één eerder opent volgens mij. Neem aan dat de raditeur zelf in goede staat is.

    Verder zou ook de temp meter/voeler niet goed kunnen zijn of de connectie?


  3. #3
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    743

    Re: 924 1984 | Warm lopen bij stationair draaien

    Tja, de thermostaat is/was nieuw. Althans, de vorige eigenaar heeft dat ding in 2011 vervangen en sindsdien heeft de auto hooguit een paar duizend kilometer gereden. Het zou een 83c thermostaat zijn. Ik heb hem overigens niet getest.
    Als de meter niet goed zou zijn dan zou hij toch niet reageren op veranderende omstandigheden? Rijden geen probleem, stoppen, vervolgens stationair draaien en je ziet de meter naar het rode gebied oplopen.
    Ik ga de komende dagen als het warm wordt er maar eens op letten hoe de ventilator reageert. Ik heb toch goed begrepen dat die ventilator twee standen heeft hè, die hij zelfstandig kiest naar gelang de temperatuur van het koelwater.


  4. #4
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    743

    Re: 924 1984 | Warm lopen bij stationair draaien

    Vanavond toch even de thermostaat eruit gehaald en getest. Hij gaat wel open, maar pas rond de 88/89c. Morgen even kijken of ik een thermostaat vind die eerder (83c) open gaat.
    Ga straks nog even het thermocontact op de radiateur loshalen. Kijken of ik daar ook een andere voor vind.


  5. #5
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    743

    Re: 924 1984 | Warm lopen bij stationair draaien

    De ventilator draait. Maar dat wist ik al. Maar om nou te zeggen, dat daar echt resultaat van te verwachten is. Neuh. Ik zou verwachten dat ie meer kracht zou hebben. Of zit ik verkeerd.


  6. #6
    Ingeschreven
    26/12/2008
    Berichten
    45

    Re: 924 1984 | Warm lopen bij stationair draaien

    ikzelf herken dit. Maar bij vraag ik me af of dit problematisch is.

    immers:
    technische informatie: (hayness en het staat op de onderdelen)

    -> thermostaat begint met openen bij 82 graden en is vol open bij 93 graden (sommige beginnen pas bij 87 te openen)
    -> fan begint te draaien bij 92 graden en gaat uit bij 87 graden

    ikzelf zie dit ook gebeuren, als ik normaal rij dan wordt die +/- 83 graden en als ik stil sta stijgt de temperatuur naar zo een 93 graden.
    de fan gaat aan en deze gaat niet meer uit.
    ik weet echter niet of dit dus daadwerkelijk normaal gedrag is maar als ik de technische gegevens bekijk lijkt me dit niet problematisch

    ik denk dat ik (en misschien is dit bij jouw ook) twee verbeteringen kan doorvoeren, koelsysteem + temperatuurmeter.
    1. koelsysteem:
    het koelsysteem draait bij stationair op volle toeren (spreekwoordelijk) de fan gaat aan en gaat niet meer uit. hij blijft mooi stabiel op 93 graden
    wat naar mijn weten niet oververhit is. Ik heb dit gemeten op een zomerse dag toen het buiten 27 graden was. Echter als die fan wat harder zou blazen zou die de auto denk ik wat beter kunnen afkoelen naar 87 graden (en uit gaan) en later bij 93 graden weer inschakelt.
    alsnog dat die niet oververhit raakt ga ik wel de klassieke zaken vervangen (radiator revisie, fan, bekabeling fan verbeteren, waterpomp, thermostaat, het is niet extreem duur).

    2. temperatuurmeter:
    als de auto 93 graden warm is, dan staat de meter al in het rood. dat is denk ik niet de bedoeling. ik vermoed dat de bekabeling al wat zwakker is (vooral massapunten en toevoer) waardoor de spanning wat zwakt. En/of ik een brakke temperatuurmeter heb. duidelijk te zien in de fotos die ik heb verstuurd. beste manier om de exacte temperatuur te meten is alsnog een aantal temperatuur sensoren in de motor te plaatsen en dit met een (semi) gekalibreerde meter te meten.

    jammer dat je het niet goed op de foto ziet, maar de thermometer zit in een zelfgemaakt bout in de thermostaat behuizing. immers wil je de water temperatuur meten
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen


  7. #7
    Ingeschreven
    31/08/2014
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    1.677

    Re: 924 1984 | Warm lopen bij stationair draaien

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Beer924 Bekijk Berichten
    Ik ga de komende dagen als het warm wordt er maar eens op letten hoe de ventilator reageert. Ik heb toch goed begrepen dat die ventilator twee standen heeft hè, die hij zelfstandig kiest naar gelang de temperatuur van het koelwater.
    De fan heeft idd twee standen. Meter kan idd tot 3/4 oplopen, maar dan zou de Fan moeten aanslaan (hard) en de temp teruglopen. Dat is bij mij het geval. De zachte stand gebruikt die wel eens na een goede rit en motor af om rustig na te koelen. Thermosstaat zou ik idd proberen op de 83c en even goed testen. Met een ritje even warmdraaien en dan merk je al snel met stationair lopen of je Fan ook hard aanslaat (die blaast best wel). Dan kun je het probleem beter isoleren denk ik.
    Project 924....and nice driving


  8. #8
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    743

    Re: 924 1984 | Warm lopen bij stationair draaien

    Nou, ik denk dat ik eruit ben. Ik heb de thermostaat eruit gehaald. Was er eentje van 83c. Ik zag echter in het bekende pannetje water met een thermometer, dat de thermostaat pas bij ca 89c open ging.
    IK heb een nieuwe thermostaat gekocht. Ten eerste zou die al bij 82c open gaan, maar belangrijker was, dat de doorstroom openening in mijn ogen veel groter is. Zie de foto.

    20220713_105007.jpg

    Dus het hele spul afgevuld en rijden. Hoewel het vandaag natuurlijk zeer behoorlijk warm was, bleef alles netjes op temperatuur. Ook bij stationair draaien. Ventilator slaat aan. En ja, op de hoge stand. Hoe weet ik dat: Als je de motor afzet loopt ie nog even door. Op een hoorbaar langzamere stand. Kortom die werkt en je ziet de temperatuur ook gelijk zakken als de ventilator aanslaat.
    Maar nu komt het. Als je voortdurend op de meter let zie je natuurlijk van alles. Ook dus dat de meter gewoon af en toe een sprongetje maakt richting rood. Huh? Ja echt waar. Alleeen bij stationair draaien. Dan zwiept het wijzertje van links naar rechts. Niet veel, maar toch. Hierdoor word je natuurlijk wel op het verkeerde been gezet als je het "zwiepje"net even gemist hebt. Er zit al een nieuwe temperatuurzender in en de deaad zit er goed op. Mogelijk toch weer een massa issuetje. Al met al toch weer wat opgelost.
    Op naar het volgende probleempje, al weet ik nog niet wat, waar en wanneer dat dan komt. Het blijft toch een wonderprodukt van Porsche hè


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •