Resultaten 1 tot 6 van de 6
  1. #1
    Ingeschreven
    26/11/2021
    Berichten
    124

    924 1980 | Distirbutieriem ver naar voren op poelie

    Ik kwam erachter na het vervangen van mijn distributieriem dat deze erg ver naar voren van de auto kruipt bij de poelie van de nokkenas. Voor de zekerheid heb ik de nieuwe spanrol verwijderd en de oude eropgezet (die stak net iets minder ver uit). Dit brengt niks, ik kan hem er goed opleggen maar vervolgens kruipt hij weer naar voren. Net dat hij een fractie over de rand gaat.

    Het lijkt voor mij erop dat de poelie van de nokkenas niet helemaal goed is opgelijnd met de spanrol en de krukas poelie. Kan dit gebeuren? Ik zie ook dat de keerring van mijn krukas lekt, wellicht dat daar speling en misalignent van komt?


  2. #2
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    743

    Re: 924 1980 | Distirbutieriem ver naar voren op poelie

    Ik kan me haast niet voorstellen, dat een keerring de krukas op zijn plaats moet houden. De krukas zou natuurlijk wel zelf speling kunnen hebben. Als dat zo is, dan zou het niet lekker lopen. Die toleranties zijn niet zo heel groot.
    Als de boel niet goed opgelijnd is, dan zou je dat eenvoudig met een stalen rij moeten kunnen vaststellen. Ergens zal er dan een poelie iets blijken te wijken.
    Of, en dat denk ik eerder, dat je het moet zoeken in de spanrol. Foutief gemonteerd (kan haast niet, maar je weet maar nooit) of verkeerd opgespannen. Dat overkwam mij.
    Bij moderne auto's wil de waterpomp nog wel eens zorgen voor problemen met de uitlijning met de distributieriem, maar aangezien onze karretjes al wat ouder zijn is dit nog gescheiden van elkaar. Dus dat kun je wegstrepen.
    Blijven dus over: Krukaspoelie, spanrol en nokkenas.


  3. #3
    Ingeschreven
    28/01/2021
    Berichten
    458

    Re: 924 1980 | Distirbutieriem ver naar voren op poelie

    Krukas of nokkenas mogen nagenoeg geen zijdelingse speling hebben, gaat echt om maximaal tienden van mm.

    Deel de analyse van beer.
    - je zou ook de draairichting nog kunnen checken.
    - en checken of de wielen wel goed vast zitten aan de nokkenas en krukas.


  4. #4
    Ingeschreven
    23/02/2015
    Locatie
    saint Denis de Pile France
    Berichten
    350

    Re: 924 1980 | Distirbutieriem ver naar voren op poelie

    De poelie van de nokkenas kan er op 2 manieren op, en het heeft een diepe en ondiepe zijde, met andere woorden de poelie zit niet precies in het centrum van de bevestiging op de nokkenas.
    De diepe kant zit aan de nokkenas kant en de ondiepe zijde naar voren.
    Al degene die ik gezien heb daarvan zat de getande distribution riem nooit precies in het midden van de poelie, dus hadden een offset van enkele millimeters, see picture.

    red motor opbouw 014.jpg
    Laatst gewijzigd door Pierro; 30/07/2022 om 14:37.
    Mercedes W124 1989 / Porsche 924 1983 restored / MG-Midget 1973 restored / Rover 1275 Mini 1992 restored
    Citroen 2CV6 1986 restored / Renault N72 restored/ Mazda MX-5 1.8 for the fun / Toyota Landcruiser Prado daily driver


  5. #5
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    743

    Re: 924 1980 | Distirbutieriem ver naar voren op poelie

    Pierro bedankt. Heb ik ook weer wat geleerd.


  6. #6
    Ingeschreven
    26/11/2021
    Berichten
    124

    Re: 924 1980 | Distirbutieriem ver naar voren op poelie

    Dankje heren! Dat verklaart een hoop pierro, dat de riem dan automatisch naar voren kruipt zonder dat het de schuld is van één van de poelies. Zoals op die foto zit hij ook bij mij, net een haartje over de rand.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •