Resultaten 1 tot 7 van de 7
  1. #1
    Ingeschreven
    21/06/2011
    Berichten
    102

    924 1979 | Brandstofpomp tank

    Sinds enige tijd sukkel ik wat met de motor van mijn 924, ik heb er al enkele topics aan gewijd.
    Nu ben ik er afgelopen maandag mee naar de APK geweest, ritje van 6 km.
    Heen ging zonder problemen, na de APK keuring wilde hij niet starten.
    Na meerdere keren flink doorstarten weer aan de praat gekregen, maar onderwegnaar huis viel hij nog enkel keren uit.
    Bij het opnieuw starten viel hij dood zodra ik gas gaf, ik moest gas geven tijdens het doorstarten, dan kreeg ik 'm aan de praat.
    Thuis voor de garage wilde hij helemaal niet meer starten, ik heb 'm naar binnen moeten duwen.
    Nu startte ik 'm vanmorgen, dus 2 dagen later en hij sloeg direct aan en liep netjes.
    Begrijp er niets van natuurlijk.
    Nu viel het me wel op dat toen ik de contactsleutel omdraaide, ik niet direct de brandstofpomp hoorde lopen.
    Toen heb ik de sleutel teruggedraaid en nogmaals geprobeerd, toen hoorde ik de pomp kort lopen.
    Nu vermoed ik dat de brandstofpomp soms wel/soms niet loopt.
    Vraag: hoort de brandstofpomp op de tank voortdurend te lopen vanaf dat je de contactsleutel omdraait, of geeft ie dan slechts een korte puls om de boel op druk te zetten?
    En als de motor dan loopt, dient de brandstofpomp dan ook voortdurend te draaien?

    Ik heb nu het vermoeden dat de brandstofpomp soms uitvalt, en dat de auto daarom niet meer start of onderweg stil valt door het drukverlies dat dan optreedt.
    Vaak valt de motor uit als je het gas loslaat om te schakelen, of remmen voor een stoplicht/rotonde e.d.
    Het lijkt erop of de motor de brandstof kan aanzuigen als ie genoeg toeren draait, dan blijft ie ook goed lopen.
    Zodra je het gas loslaat valt ie stil.
    Zou dat kunnen? Dat de motor bij een hoger toerental voldoende brandstof uit de tank kan aanzuigen, maar dat ie bij een lager toerental de brandstof niet meer aangezogen krijgt omdat de pomp niet meehelpt om de boel op druk te houden?
    Ik heb eerder de injectoren verdacht, of de ontsteking, maar dan zou ie nu ook niet starten.
    Weet er iemand een goed adres voor een nieuwe pomp eventueel, en welke is het beste, een Pierburg?
    Ik overweeg om de pomp te vervangen, al is het op de gok.

    Groeten,

    Frans


  2. #2
    Ingeschreven
    06/07/2008
    Locatie
    Belgie - Vlaamse Ardennen
    Berichten
    190

    Re: 924 1979 | Brandstofpomp tank

    Ik dacht: K-Jetronic >pomp draait tot volgende druk
    L-Jetronic > pomp draait continu - overdruk gaat terug naar de tank
    Merk pomp: zie Bosch
    Mijn eerste auto was een Porsche, mijn laatste ook...(en laat dat naast transaxle ook 911 zijn)...


  3. #3
    Ingeschreven
    31/08/2014
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    1.681

    Re: 924 1979 | Brandstofpomp tank

    Pomp draait continu. de oude relais hebben wel een voorloop, die 5 sec puls geven zodra je het contact aanzet. Voordat je de pomp vervangt, zou ik eerst een proberen of het oplost door het relais te overbruggen. Staat hier idd genoeg over geschreven.

    Andere waar ik nog wel wat over las is de bobine. Als die warm zijn willen die ook nog wel eens falen als ze kapot zijn.


  4. #4
    Ingeschreven
    21/06/2011
    Berichten
    102

    Re: 924 1979 | Brandstofpomp tank

    Dank voor de reacties!
    Ik heb gisteren de opvoerpomp in de tank getest door er direct vanaf de accu stroom op te zetten, de pomp draait.
    Als de motor draait kun je 'm niet horen of voelen draaien, dus heb ik met een proeflampje ook nog gekeken of ie stroom krijgt, en dat krijgt ie.
    Het opvoerpompje krijgt stroom vanaf de hoofdpomp, deze kun je ook duidelijk voelen en horen draaien.
    De pompenzijn dus beide in orde.

    Overigens heb ik op andere fora oplossingen gezien mocht het pompje in de tank het begeven, deze kun je dan verwijderen of vervangen voor een tankaansluiting met filter van een 944 en een hoofdbrandstofpomp monteren die wat meer druk geeft, bijvoorbeeld de Pierburg met 6,5 bar.
    Dan wel de oude pomp verwijderen, niet laten zitten, omdat deze de doorstroom van brandstof dan belemmert.

    Goed, vooralsnog draaien dus beide pompen.De auto heeft 70.000 echte km's, (aantoonbaar) dus waarschijnlijk zijn de pompen ook nog niet versleten.
    Als de auto uitvalt en niet meer wil starten zijn de bougies nat, hetgeen op aanvoer van brandstof duidt.

    Door de tip van Ronald ben ik me gaan verdiepen in de bobine, ik heb inmiddels over meerdere gevallen gelezen van een falende bobine, hetgeen dezelfde symptomen geeft als ik heb, nl. inhouden, niet op toeren komen en uiteindelijk stilvallen als je het gas loslaat.
    Ik overweeg dus om de bobine te vervangen, denk dat ik er 1 van NGK neem, deze kwam ik tegen bij misterauto.nl
    (Eventuele tips voor een beter alternatief welkom).
    Ook heb ik een bougietester besteld, deze kun je tussen de bougie en de kabel plaatsen om te zien of er stroom/vonk is.
    Kan deze in de auto leggen en als het euvel zich voordoet ter plekke testen of ze nog wel vonken.
    Het gekke is namelijk dat de auto na afkoelen direct start en loopt als een zonnetje.

    Verder las ik hier op het forum nog over de Hall gever, dat zou ook een oorzaak kunnen zijn, kan iemand mij uitleggen waar deze zich evindt en wat ie precies doet?
    Het falen van dit onderdeel geeft ook vergelijkbare symptomen las ik.

    Allen nogmaals dank voor de reacties!


  5. #5
    Ingeschreven
    28/01/2021
    Berichten
    465

    Re: 924 1979 | Brandstofpomp tank

    Hoi, volgens mij heeft de 924 geen hallgever, maar een rotor en distributiekap.

    Bobine kan zijn, maar zou apart zijn. Ik weet niet waar je woont, ik woon in de regio bijmond en heb er een stuk of 4 liggen, kun je zo komen lenen om te testen.

    Heb je de brandstofdruk wel eens opgenomen? De injectie wordt gestuurd door brandstofdruk, en die druk verandert ook naarmate de auto opwarmt, als je ergens vervuiling hebt, kan die druk verschillen.

    Verder... https://onedrive.live.com/view.aspx?...B2TPE-rujVG0Cw hier staan ook nog veel handige tips in.


  6. #6
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    765

    Re: 924 1979 | Brandstofpomp tank

    Ik ben toch wel benieuwd wat het probleem veroorzaakt. Zo'n gremlin kan mijn auto ook zomaar treffen. Een 924 is soms ernstig eigenzinnig.


  7. #7
    Ingeschreven
    31/08/2014
    Locatie
    Zeist
    Berichten
    1.681

    Re: 924 1979 | Brandstofpomp tank

    Denk dat je op de groene stekker doelt, die op de distributeur zit. Die heeft idd signaal. Maar als je pompen gewoon draaien….

    Zou eerst even checken op bobine. Andere optie zou nog valse lucht kunnen zijn, slang die scheurtje heeft.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •