Pagina 4 van de 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 40 van de 43
  1. #31
    Ingeschreven
    28/01/2021
    Berichten
    465

    Re: Diamantsilberner 924 2.0 '79 - Bastian

    Hoe recent is je koppeling? En de aandrijfassen al eens los gehad? Kan ook in de aandrijflijn zelf zitten.


  2. #32
    Ingeschreven
    26/11/2021
    Berichten
    128

    Re: Diamantsilberner 924 2.0 '79 - Bastian

    Aandrijfassen heb ik al eens losgehaald. Daar zit vrijwel geen speling op, eentje vervangen waar dat wel het geval was.
    oei, de koppeling heb ikzelf nooit vervangen. Ik hoor ook een 'clunk' wanneer ik stilsta en met draaiende motor de koppeling intrap....
    Slippen doet hij niet, maar na een stuk rijden ging hij wel soms schokken wanneer je hem heel langzaam liet opkomen vanuit stilstand en weinig gas geven.
    Met het vervangen van motorsteunen zijn die symptomen wel minder geworden, misschien nu wel helemaal niet meer nu er een verse motorsteun aan beide kanten zit


  3. #33
    Ingeschreven
    26/11/2021
    Berichten
    128

    Re: Diamantsilberner 924 2.0 '79 - Bastian

    https://924board.org/viewtopic.php?t...er=asc&start=0

    Deze pagina heeft wel aardig wat mensen die mijn koppeling probleem lijken te hebben, of dat nou invloed heeft op beweging in de aandrijfljn wanneer je snel gas geeft of snel loslaat weet ik niet .....


  4. #34
    Ingeschreven
    28/01/2021
    Berichten
    465

    Re: Diamantsilberner 924 2.0 '79 - Bastian

    In de koppeling zitten veren en nog wat mechanismes die ertoe leiden dat de aandrijving soepeltjes overgebracht wordt en wat 'vering' heeft. Als dat oud wordt, wordt het allemaal wel wat minder goed.
    Nadeel is dat het niet iets is wat je zo 123 even vervangt, maar je zou via het inspectieluikje in ieder geval de dikte van de koppeling eens kunnen opnemen... als die te ver heen is moet je sowieso vervangen. Alhoewel... mijne zat 1mm verder dan de slijtage voordat ik het blok eruit lepelde.


  5. #35
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    765

    Re: Diamantsilberner 924 2.0 '79 - Bastian

    Opvallend aan de berichten in dat linkje wat je meestuurt is, dat het kennelijk gebeurt bij hoge motortemperatuur. Nu ik dit zo lees: ook mijn auto heeft af en toe last van een wat schokkerige koppeling bij het wegrijden, hoewel de complete koppeling (wel al lang geleden) bij 193000 km (nu 226000 km) werd vervangen. Die is dus nog lang niet versleten. Had ik trouwens ook ik vastgesteld bij de motorrevisie. Volgens mij krijg je dit "happen" ook als de koppelingsplaat/drukgroep wat vettig is. Wel bijzonder dat er meerdere 924 bezitters last van schijnen te hebben. Niet de eigenaren, maar hun autootjes hè!


  6. #36
    Ingeschreven
    06/07/2008
    Locatie
    Belgie - Vlaamse Ardennen
    Berichten
    190

    Re: Diamantsilberner 924 2.0 '79 - Bastian

    Begrijp niet goed waar dat vet/olie vandaan kan komen (tenzij de motordichting achter het vliegwiel lekt)
    Mijn eerste auto was een Porsche, mijn laatste ook...(en laat dat naast transaxle ook 911 zijn)...


  7. #37
    Ingeschreven
    26/11/2021
    Berichten
    128

    Re: Diamantsilberner 924 2.0 '79 - Bastian

    Ik heb wel een beetje olie zitten bij dat klepje voor het kijkgat! Het is inderdaad ook een euvel wat alleen maar voorkomt na een tijdje gereden te hebben en met vaker met warm weer.

    het gebonk in de aandrijflijn bij snel gas los en snel gas bij verwacht ik niet hiervan te komen maar echt te komen vanuit speling op het differentieel


  8. #38
    Ingeschreven
    06/08/2021
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    765

    Re: Diamantsilberner 924 2.0 '79 - Bastian

    Bij warme motor is de olie dunner en kan dan makkelijker weglekken bij de keerring. Dat zou dan kunnen verklaren waarom het in de buurt van het koppelingshuis vochtig is van olie. En dat gebonk in de aandrijflijn, kan dat ook komen van versleten ophangrubbers van de versnellingsbak? Of misschien van de uitlaat die beweegt bij gas geven/loslaten en ergens tegen aan bonkt? Het zijn zomaar wat hersenspinsels hoor.


  9. #39
    Ingeschreven
    06/07/2008
    Locatie
    Belgie - Vlaamse Ardennen
    Berichten
    190

    Re: Diamantsilberner 924 2.0 '79 - Bastian

    Was ook mijn eerste gedacht, maar bakrubbers zijn blijkbaar vervangen. Losse uitlaat zou wel de meest voordelige oorzaak van het gebonk zijn...
    Mijn eerste auto was een Porsche, mijn laatste ook...(en laat dat naast transaxle ook 911 zijn)...


  10. #40
    Ingeschreven
    26/11/2021
    Berichten
    128

    Re: Diamantsilberner 924 2.0 '79 - Bastian

    Wat zou Bastibum allemaal aan de 924 hebbben gedaan deze afgelopen maanden???

    Nou niet zoveel.....
    Helaas lukt me vaak niet om even naar de schuur te reizen waar mijn auto staat. Of dan heb je een week gewacht om er op zondag eens goed voor te gaan zitten, kom je erachter dat je nog een onderdeel/tooltje mist.... Zo schiet het niet op.

    Paar weken geleden heb ik de kleppen gesteld, had dit een paar jaar geleden koud gedaan, maar kwam erachter dat dit toch beter te meten is met een warme motor. Zo bleken er een paar kleppe te los te zijn afgesteld. Nu loopt hij nog net wat netter stationair en koud starten gaat ook heel snel nu

    Vandaag mijn stoel met originele bekleding geplaatst, die had ik een tijd geleden bij een porsche garagist in Almere gekocht. Nu ben ik bijna weer terug bij een vol-origineel interieur. Alleen nog een prima bestuurdersstoel ergens weten te vinden met het bruine krijtstreep-motief. Als iemand nog iets heeft liggen of een tip heeft, zeg het vooral!

    Volgende klus: dorpels opnieuw zwart verven.



    20240414_122036.jpg


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •