Pagina 2 van de 11 EersteEerste 123456 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 102
  1. #11
    Ingeschreven
    18/05/2007
    Locatie
    Naarden
    Berichten
    3.513
    Ik gooi er altijd valvoline of hoe dat ook heet 10 W 40 in.
    Porsche isn't just a car, but a way of life!
    1981 Porsche 924 50 Jahre Porsche Konstruktionen special edition!
    Lees hier de regels van 924forum.nl



  2. #12
    Ingeschreven
    13/06/2007
    Berichten
    162
    SAE 10W40 is een veelgebruikte smeerolie voor auto's.

    SAE geeft de vloeibaarheid van de olie aan
    Het eerste getal 10 is de viscositeit bij een koude motor.
    Het tweede getal 40 geeft de viscositeit bij een warme motor aan.Hoe lager het getal is, hoe sneller deze op temperatuur is.
    W geeft inderdaad winter aan. De olie is dan te gebruiken boven de -18 graden.

    Bij hogere getallen bijv 20W50 is de olie minder snel op temperatuur. Deze olie wordt veelal gebruikt bij hogere motortemperaturen dus als een motor harder moet werken.

    Een olie wordt niet alleen gebruikt om te smeren maar ook om te koelen en vuil weg te spoelen.


    Ik gooi er altijd kroonoil 20w50 in. Ik vraag me af waarom kroonoil rotzooi is???
    924, 1984


  3. #13
    Ingeschreven
    17/09/2007
    Berichten
    1.129
    10w40 en 15w40 zijn onderling mengbaar zonder dat er eigenschappen verloren gaan.

    Wat ropor zegt klopt niet helemaal, althans 20w50 wordt niet in een vrachtauto gebruikt Die heeft gewoon een groot carter met een warmte wisselaar die de olie afkoelt en ook door de rijwind waar de plens olie (35 ltr totaal) kan afkoelen.

    De smeer eigenschappen van de 10w en de 40 zijn gecombineerd waardoor je dus een beter smering krijgt bij hogeren temperaturen dan wanneer je enkel 10w olie gebruikt.

    Wat betreft dat kroon olie zooi is: Heb ik zelf ook ondervonden en hoor het van meerdere mensen. Het schijnt te snel te vervuilen, verbranden waardoor de olie te snel veroudert en hierdoor zijn werking komen te vervallen. Dit soort olie (en de hema huismerk etc), met andere woorden de goedkopere variant is leuk voor 500 km als je wagen moet inrijden als de boel zich nog moet zetten (blok revisie etc). Kortom is gewoon zooi.

    Heb het zelf 100 km in mijn wagen gehad na een lekke koppakking om de zooi schoon te spoelen en heb het daarna ook per direct eruit gehaald en vervolgens shell helix te gaan rijden. Heb ik nooit problemen mee, olie temp staat altijd strak 90 graden en in de zomer op circuit wel eens richting de 115 maar meer niet.


  4. #14
    Ingeschreven
    13/06/2007
    Berichten
    162
    Ik doelde ook niet helemaal op een vrachtwagen.

    Maar wil je hiermee zeggen dat je mijn 924 een vrachtwagen vind?? oll: :shock: :wink:
    924, 1984


  5. #15
    ..gaat gezellig worden hier :grin: :lol:

    Ik heb een beetje zitten snuffelen op internet; er zijn ook zat mensen die nooit meer Castrol willen gebruiken...Zo zie je maar..de meningen vallen nogal uit een..
    THE NEW WAY OF LIFE - DRIVE PORSCHE


  6. #16
    Ingeschreven
    28/05/2007
    Berichten
    5.361
    Niks mis met Kroon- wordt veel in de racerij gebruikt (zware belastingen) maar ik ken ook flink wat garages die het leveren. Heb het zelf jaren gebruikt in veel auto's, naar grote tevredenheid. Het heeft ook al in de 924 gezeten, prima spul.

    Ook Aldi-, Lidl- en Halfordsolie voldoet aan de basisspecificaties voor dat type olie. Ze zijn alleen altijd mineraal en daardoor minder goed van kwaliteit dan de duurdere halfsyntheten van de 'echte' merken en de cheapo olietypen bevatten minder 'dopes'- reinigende en verbeterende componenten. De motor van de 924 is geen high-tech blok, dus goedkope olie kan niet veel kwaad doen... maar een bijzondere auto verdient wel wat extra zorg.


  7. #17
    Ook Aldi-, Lidl- en Halfordsolie voldoet aan de basisspecificaties voor dat type olie. Ze zijn alleen altijd mineraal en daardoor minder goed van kwaliteit dan de duurdere halfsyntheten van de 'echte' merken en de cheapo olietypen bevatten minder 'dopes'- reinigende en verbeterende componenten. De motor van de 924 is geen high-tech blok, dus goedkope olie kan niet veel kwaad doen... maar een bijzondere auto verdient wel wat extra zorg.

    Kijk jongens, DAT wilde ik horen. Bedankt Tom!!!

    ..ik ga NA deze fles gewoon iets duurders proberen. Ben wel benieuwd of het scheelt.
    THE NEW WAY OF LIFE - DRIVE PORSCHE


  8. #18
    Ingeschreven
    03/12/2007
    Berichten
    29
    Ropor,

    yes the 924 engine was installed in a truck ! VW Lt28 ! They used a carburretor instead of the injection,so, a diffrent head,but the block is the same.
    I use 15W40 Mineralisch, no synthetic!
    If you look in your manual you see that the engine can use 1 Liter of oil for a 1000 Km !!And thats still normal in Porsche eyes!
    I drive since ever the cheap supermarket stuff, add the consumption and change 2 times a year with filter.

    Nobbi
    Never touch a running system.....


  9. #19

    Re: Welke Olie gebruiken voor 924?

    dat olie snel vervuild,ligt niet aan het merk (kroon - Castrol of andere olie merken)
    het komt omdat jullie motoren zelf ,zwaar vervuild zijn van binnen.

    toen ik mijn 944 kocht,was de olie ook erg vies,
    ik heb er toen nieuwe ingegooit,en na 500 km was deze weer zwart i.p.v mooi licht bruin.

    toen heb ik mijn motor maar eens grondig gespoeld van binnen.
    en daarna goeie olie erin gegooit.
    wel een halfsintheet.

    daarna rij ik mijn kmters tot aan de volgende beurt.
    en wat blijkt,de olie was nog net zo mooi helder van kleur,
    als toen ik het er ingooide.
    nu spoel ik mijn motor om de 3 oliewissels.
    en dat houd het innerlijke van je motor in perfecte conditie,
    al die rotzooi en aanslag is namelijk ook niet bevordelijk voor het mooi draaien van een motor.

    ik heb mijn 944 nu zo'n 9 jaar ,
    en heb er motorisch nog nooit wat aan gehad.
    er zijn meerdere mensen ook aan het spoelen gegaan ,na mijn tip,
    en hebben daar alleen maar positiefe berichten over.
    zoals de motor pakt vlotter op en draait veel soepeller.
    start ook beter,makkelijker,mooie oliedruk enzo.



    kortom ,denk hier eens aan voor dat je de olie gaat verversen.


  10. #20
    Ingeschreven
    29/07/2007
    Berichten
    999

    Re: Welke Olie gebruiken voor 924?

    En olie voor de racerij? Topproducten van Silkolene of Motul, heeft dat zin?


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •