Pagina 9 van de 11 EersteEerste ... 567891011 LaatsteLaatste
Resultaten 81 tot 90 van de 102
  1. #81
    Ingeschreven
    21/06/2011
    Locatie
    Venray
    Berichten
    235

    Re: Welke Olie gebruiken voor 924?

    synthetische olie lost geen rubbers op, het heeft een reinigend effect. Minerale olie zorgt voor vervuiling, dit koekt aan in je blok, o.a. op keeringen. Het kan dus voorkomen dat je bij een blok dat jaren lang op mineraal heeft gelopen en je gooit er synthetische olie in dat het vuil oplost in de olie en dat er lekkages ontstaan. Ditzelfde kan je krijgen als je je blok spoelt dit is nog een agressiever schoonmaakmiddel als het ware.

    Vervuiling is slecht voor een blok en je olie kanalen kunnen dichtslibben, etc. Het beste zou natuurlijk zijn om je blok volledig te demonteren, geheel schoon te maken en voorzien van nieuwe keeringen. en dan lekker een volsyntheeth erin.

    Je moet ook niet kijken wat de onderhoudsboekjes van de 924 adviseren, dit was een heel ander tijdperk, toen was erg nog geen synthetische olie.

    Nu is half-syntheeth een middenweg, maar ook hierdoor kunnen lekkages ontstaan. Het is wel zo dat er geen regels zijn hoeveel deel syntheeth er in een olie moet zitten. Juist die additieven zijn het duurste. Daarom kan een half syntheeth bij de Lidl veel goedkoper zijn dan een Castrol. Deze twee zijn dan ook niet te vergelijken. Een Lidl olie neigt veel meer naar een mineraal en heeft nauwelijks additieven.
    I rest my case. Ik nam alleen de moeite niet om zo uitgebreid te reageren
    Porsche 924S 1986


  2. #82
    Ingeschreven
    04/07/2011
    Locatie
    Geraardsbergen (belgie)
    Berichten
    879

    Re: Welke Olie gebruiken voor 924?

    Is dit goede olie? Want ik zie nergens of deze half syntheeth is.

    image.jpg


  3. #83
    Ingeschreven
    04/04/2013
    Locatie
    Leieland
    Berichten
    85

    Re: Welke Olie gebruiken voor 924?

    Achterkant van de bus?

    15W40 SL/CF is bij Shell een minerale olie met "additieven", dus met "toevoegsels" om vuil niet te laten neerslaan, om oxidatie van de olie tegen te gaan, etc. Allicht bij Champion dan ook. Dus geen halfsynthetische, denk ik.

    =>achterkant bekijken.


  4. #84
    Ingeschreven
    02/01/2008
    Locatie
    spanbroek
    Berichten
    4.533
    Het is mineraal olie geen half en geen vol synthetische oli maat vol mineraal
    Ik weet niet waar je altijd op reed ?


    porsche 924 martini 1977
    porsche 924 50 Jahre edition 1982
    BMW X3 3.0 high exclusieve


  5. #85
    Ingeschreven
    04/07/2011
    Locatie
    Geraardsbergen (belgie)
    Berichten
    879

    Re: Welke Olie gebruiken voor 924?

    Ik ree op het zelfde merk maar heb ook al op 10w40 gereden. Maar deze olie kan dus geen kwaat voor het blok?


  6. #86
    Ingeschreven
    30/12/2007
    Berichten
    2.956

    Re: Welke Olie gebruiken voor 924?

    Er staat op de fles dat het minerale olie is. Kan opzich prima in je 924.

    Als je alleen altijd op 10w40 hebt gereden zou ik dat zo houden. Semi synteeth houdt je motor schoner en verdampt minder (= minder verbruik).

    Omdat 15w40 weinig meer voorkomt is het vaak nog duurder ook dan een 10w40.

    Let wel op er is een groot verschil tussen budget 10w40 en 10w40 van een goed merk. Hoe goedkoper de olie hoe kleiner het synthetische aandeel.
    937 racer


  7. #87
    Ingeschreven
    27/10/2014
    Locatie
    Amstelveen
    Berichten
    169

    Re: Welke Olie gebruiken voor 924?

    Zelf gebruik ik Motul 20W50, Kroon Oil adviseert dit ook aan voor een 924.


  8. #88
    Ingeschreven
    04/07/2011
    Locatie
    Geraardsbergen (belgie)
    Berichten
    879

    Re: Welke Olie gebruiken voor 924?

    En is deze dikker of dunner dan? En eigenlijk van motor olie veranderen voelt het blok dit? Of kan het echt geen kwaat van elk jaar iets anders te proberen?


  9. #89
    Ingeschreven
    27/02/2009
    Berichten
    380

    Re: Welke Olie gebruiken voor 924?

    waarom veranderen van olie
    gebruik een goed merk van olie en bv de 10w40 half synthetisch. zelf rij ik enkel op Castrol olie
    is je olie druk te laag kan je altijd naar een iets dikkere olie gaan
    beetje olie verbruik daar in tegen kan geen kwaad.

    belangrijk waar je op moet letten is dat wanneer een motor altijd op minerale olie heeft gereden er afzetting in de olie kanalen en in de motor kan zitten
    dit is omdat de minerale olie sneller afbreekt en er (zeker bij hoge temperaturen) afzetting in de motor kan en zal blijven hangen

    zou je direct overstappen naar bv een vol synthetische olie komt dit vuil allemaal los en kan er een verstopping komen met uiteindelijk gevolg schade aan de motor. in het ergste geval
    anderzijds kan het olie verbruik een beetje stijgen

    bij een compleet gereviseerd blok is vol synthetische olie daarbij wel aan te raden zoals de castrol Edge 10w60 deze blijft ook iets dikker bij warme motor maar koud hetzelfde als de 10w40.
    20w50 lijkt me wat te dik bij koude motor zal je altijd een beetje meer schade aan de motor krijgen
    en bij de meeste wagens 80% van de schade in motor is te wijten aan korte afstanden en rijden wanneer de motor koud is.

    heb je toch met de 10w40 wat te veel olie verbruik naar uw wens kan je best een aditief toevoegen
    de Nulon StopLeak.
    waarom ik deze nulon aanbeveel is omdat deze niet de sludge achterlaat zoals de meeste van deze producten en daarbij ook de smering nog bevorderd. alsook maakt deze de olie niet dikker.
    de andereproducten zijn meer gebaseerd op de viscositeit van de olie dikker te maken en bevordert de smering niet. verduurde rubbertjes en spleetjes worden opgevuld. dit op teflon basis wat heel goed smeert en zoals bij men kever draait deze direct ook veel soepeler en mooier.
    is het blok of de klepgeleiders te hard versleten zal dit natuurlijk niet helpen.

    heeft de motor lang stilgestaan en nooit op half sythetisch gereden kan je een olie wissel doen naar een half synthetische olie en de olie verversen na 500 a 1000km natuurlijk ook de filter zo zal een deel van vuil reeds meekomen en hoef je niet bang te zijn dat er verstoppingen komen door te veel vuil dat in een olie kanaal blijft zitten


  10. #90
    Ingeschreven
    10/12/2014
    Berichten
    92

    Re: Welke Olie gebruiken voor 924?

    Ik ben van plan om binnenkort een oliewissel uit te voeren en heb dit draadje even gelezen .
    Nergens wordt vermeld of het een 924 of 924s beteft, naar mijn idee wel even zinvol.

    De 924s heeft hydraulische nokkenvolgers (niets handmatig instellen dus) en moet een niet al te dikke olie hebben.
    Er is mij verteld dat de 10W40 voor een 924s volstaat.

    In mijn geval gaat het om een 924 met 125pk 2.0 liter motor en platte nokkenvolgers (niet hydraulisch, dus handmatig afstellen).
    Er werd mij geadviseerd een 15W40 te kiezen, iets dikker dus.

    Halfsynthetisch voor niet gereviseerde motor.
    Volsynthetisch voor gereviseerde motor.

    Op dit moment heb ik er Gulf Tec Plus 10W40 (halfsynthetisch) inzitten.
    - koud starten 6 bar
    - op temperatuur en toeren 8 bar
    - op temperatuur idle 2 bar

    Dit zijn geen gekke waarden.
    Toch wil ik kijken of een iets dikkere olie de motor wat rustiger maakt.

    Echter wel eentje met verhoogde ZDDP waarden, om slijtage aan de nokken en nokkenvolgers te voorkomen.
    Volgens de betriebsanleitung uit 1981 dient er een 15W50 te worden gebruikt.

    Ik kom uit bij de Motul 2100 15W50, halfsynthetisch met de hogere ZDDP waarden.
    Een 15W40 met verhoogde ZDDP waarden heb ik niet kunnen vinden.

    Heeft er iemand ervaring met de Motul 2100 15W50 in een Porsche 924 125pk 2.0 liter?


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •