Pagina 8 van de 11 EersteEerste ... 4567891011 LaatsteLaatste
Resultaten 71 tot 80 van de 102
  1. #71

    Re: Welke Olie gebruiken voor 924?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jimfrey944 Bekijk Berichten
    Deze twee olie's mengen
    Is idd niet echt een probleem
    Alleen raakt de olie natuurlijk wel de specifiecatie 5w40 kwijt
    yep ,dan wordt het 7,5W40


  2. #72
    Ingeschreven
    08/04/2011
    Locatie
    Kiel-Windeweer/Klarenbeek/Eindhoven
    Berichten
    51

    Re: Welke Olie gebruiken voor 924?

    Ik gooi er ook altijd 10w40 in, wel half syntethisch.


  3. #73
    Ingeschreven
    16/06/2013
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    167

    Re: Welke Olie gebruiken voor 924?

    Ik ben ook even aan het kijken voor wat nieuwe olie.

    Ik heb nu doorspoelolie van de action er in (das dus echt heel erg goedkoop).
    Na een paar honder km gaat die er uit, nieuw filter, en dan goede olie.

    Het wordt dan Motul, want daar ben ik binnenkort dealer van, altijd handig dus. Castrol kan ook, daar ben ik nu al dealer van.

    Er is verschil tussen olieën.

    Dat verschil zit in vier punten:

    1 de soort olie
    2 de dikte van de olie
    3 de kwaliteit van de olie
    4 de prijs per liter

    Nummer 1 en 2 staat doorgaans vrij vast. Er is eea voorgeschreven door de fabrikant, en elk merk levert ook de verschillende olieën.

    Mineraal, half synthetisch of volsynthetisch.
    Met half-synthetisch kom je eigenlijk altijd wel goed weg. Bij die andere twee is het opletten. Mineraal is de soort die van oudsher gebruikt werd. Er was vroeger niet anders. En een blok dat altijd op mineraal heeft gedraaid, zal het met een verse mineraal ook prima doen. Sterker nog, opeens volsyntheet er in is een grote kans op problemen. En dat is vice versa.

    Mineraal is weer wel het goedkoopste, en volsyntheet het duurste.

    De dikte is een getal. Dat is het getal dat de viscositeit bij een x aantal graden aangeeft. SAE80 en SAE90 bijvoorbeeld. Hoe hoger het getal, hoe dikker.
    En tegenwoordig hebben we zogenaamde multigrade olie. Dat is olie die bij warm zich anders gedraagt dan bij koud, in vergelijking met een single grade olie.

    10W40 is de meest voorkomende in auto's en motorfietsen. viscositeit 10 bij zomerse temperaturen, viscositeit 40 bij winterse temperaturen (vandaar de "W"). Dus een combi van SAE10 en SAE40.

    Wil je dunnere olie, dan kom je in de richting van 0W30, dikker wordt dan 20W50. Overigens zou ik voor een oudere motor of auto sneller dikker dan dunner aanraden.

    Dikker komt eerder op druk, maar is ook stroperiger. Meer druk betekent niet dat overal ook goed wordt gesmeerd. En gekoeld, want ook koelen is één van de functies van olie. Daarom zit er ook 5 liter in, want puur voor smeren is een half litertje al zat.


    Bij de merk olie kun je er eigenlijk blindelings vanuit gaan dat het goed spul is. De kosten zijn daar ook weer naar. Er zijn goedkopere merken, maar dan is het weer uitpluizen welke nou weer beter zijn, en welke niet.

    En het kan zelfs exemplarisch en individueel verschillen; waar jouw 924 het beste loopt op Castrol, loopt die van mij misschien wel het beste op olie van de LIDL.


    Sowieso geldt: voldoen olie van de juiste soort en dikte, is beter dan te weinig olie of oude olie.

    Doorrijden met oude olie kan. bijhouden is beter. Olie voert ook verontreiniging af, en olie slijt. Tenminste, de speciaal toegevoegde zooi in olie slijt ( het zgn 'kraken').

    Prijs zegt wel wat over de kwaliteit, maar is dus nooit een zekerheidje (zoals met alles in het leven).

    Aangezien de meesten hier niet vaak aan een oliewissel toekomen; doe er de beste in die je kunt vinden. Ongeacht de kosten.
    Moet je meerdere keren per jaar olie vervangen, dan is er al wat anders aan de hand

    Laat je het doen? Vraag voor de grap eens wat ze bij de garage er in kieperen, en laat de monteur het aan je zien. Veel garages pakken goedkope merkloze olie, en rekenen de prijs van het merk waarvan ze toevallig een bordje van aan de muur hebben hangen.


  4. #74
    Ingeschreven
    04/04/2013
    Locatie
    Leieland
    Berichten
    85

    Re: Welke Olie gebruiken voor 924?

    Castrol 15W50 halfsyntheet deden ze erin bij Carrera Motors, Porsche St. Martens-Latem. De motor is een M44/09 of dezelfde van de 944-I. Het is me niet duidelijk wat er vroeger inzat, maar kan wel Mobil halfsyntheet 10W40 geweest zijn. Merk dat de oliedruk warm een ietsiepietsie hoger is als voorheen, maar nog steeds tussen 3,5 en 4, voor zover de uitlezing betrouwbaar is.


  5. #75
    Ingeschreven
    26/04/2014
    Berichten
    10

    Re: Welke Olie gebruiken voor 924?

    In het instuctieboekje staat alleen HD olie gebruiken voor "Otto motoren". Mehrbereichsöle (olie voor alle jaargetijde): SAE 15 W-50 of 20 W-50 (de laatste niet bij temp. kouder dan -15 C, Einbereichsöle dan 2x p.j. wisselen zomer: SAE 30W gebruiken. Winter: SAE 20W gebruiken alleen bij temperaturen onder de +5 graden C
    Dus ik denk 15W-50 is de juiste olie voor de 2 liter dan, premium merk zoals Shell, Mobil, Castrol etc.


  6. #76
    Ingeschreven
    17/02/2008
    Locatie
    Tuk / Steenwijk
    Berichten
    6.043

    Re: Welke Olie gebruiken voor 924?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 924cabrio Bekijk Berichten
    In het instuctieboekje staat alleen HD olie gebruiken voor "Otto motoren". Mehrbereichsöle (olie voor alle jaargetijde): SAE 15 W-50 of 20 W-50 (de laatste niet bij temp. kouder dan -15 C, Einbereichsöle dan 2x p.j. wisselen zomer: SAE 30W gebruiken. Winter: SAE 20W gebruiken alleen bij temperaturen onder de +5 graden C
    Dus ik denk 15W-50 is de juiste olie voor de 2 liter dan, premium merk zoals Shell, Mobil, Castrol etc.
    Let op wat zit er nu in mineraal of half sententies of vol sententies.
    Dit in verband met mogelijke lekkages die je gaat krijgen als er altijn mineraal in heeft gezeten en jij nu naar vol sententies zou gaan .
    En wat de dikte aangaat ik gebruik 10W-40 al jaren in de NA
    Alleen als je altijd hoog in de toeren en dus prestaties zit zou je iets dikkere olie kunnen gebruiken denk aan 10 w 50 immers swinters als het echt koud is rij je toch niet met de Cabrio.
    924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.


  7. #77
    Ingeschreven
    24/04/2014
    Berichten
    2

    Re: Welke Olie gebruiken voor 924?

    je kan de viscoviteit en juiste werking controleren door een brug te trekken tussen je vingers
    hoe dikker de brug hoe dikker de olie
    hoe verder je de brug kan trekken hoe beter de olie.

    Ik dacht altijd al dat hoe dunner de olie hoe hoger het olieverbruik doordat die niet voldoende teruggetrokken wordt door zuigerringe40n en verbrand ik neem meestal total 15w40 let op een 20w40 zou beter moeten zijn.
    25w40 kan je enkel in de zomer gebruiken bij diesels omdat hij te dik wordt in de winter

    5w40 zou goede nieuwe olie moeten zijn maar zou ook rubbers oplossen naar ik hoorde dus dit kan je testen door olie in een ballon te stoppen en als deze lost en of oplost is de olie niet zo geschikt voor oudere autos


  8. #78
    Ingeschreven
    21/06/2011
    Locatie
    Venray
    Berichten
    235

    Re: Welke Olie gebruiken voor 924?

    k dacht altijd al dat hoe dunner de olie hoe hoger het olieverbruik doordat die niet voldoende teruggetrokken wordt door zuigerringe40n en verbrand ik neem meestal total 15w40 let op een 20w40 zou beter moeten zijn.
    25w40 kan je enkel in de zomer gebruiken bij diesels omdat hij te dik wordt in de winter

    5w40 zou goede nieuwe olie moeten zijn maar zou ook rubbers oplossen naar ik hoorde dus dit kan je testen door olie in een ballon te stoppen en als deze lost en of oplost is de olie niet zo geschikt voor oudere autos
    Wat een broodje aap verhaal.
    Porsche 924S 1986


  9. #79
    Ingeschreven
    27/05/2012
    Berichten
    407

    Re: Welke Olie gebruiken voor 924?

    Top. Ik heb net even een ballon gepakt en de olie lost maar ook niet op. Prima voor in de auto dus!


  10. #80
    Ingeschreven
    30/12/2007
    Berichten
    2.956

    Re: Welke Olie gebruiken voor 924?

    synthetische olie lost geen rubbers op, het heeft een reinigend effect. Minerale olie zorgt voor vervuiling, dit koekt aan in je blok, o.a. op keeringen. Het kan dus voorkomen dat je bij een blok dat jaren lang op mineraal heeft gelopen en je gooit er synthetische olie in dat het vuil oplost in de olie en dat er lekkages ontstaan. Ditzelfde kan je krijgen als je je blok spoelt dit is nog een agressiever schoonmaakmiddel als het ware.

    Vervuiling is slecht voor een blok en je olie kanalen kunnen dichtslibben, etc. Het beste zou natuurlijk zijn om je blok volledig te demonteren, geheel schoon te maken en voorzien van nieuwe keeringen. en dan lekker een volsyntheeth erin.

    Je moet ook niet kijken wat de onderhoudsboekjes van de 924 adviseren, dit was een heel ander tijdperk, toen was erg nog geen synthetische olie.

    Nu is half-syntheeth een middenweg, maar ook hierdoor kunnen lekkages ontstaan. Het is wel zo dat er geen regels zijn hoeveel deel syntheeth er in een olie moet zitten. Juist die additieven zijn het duurste. Daarom kan een half syntheeth bij de Lidl veel goedkoper zijn dan een Castrol. Deze twee zijn dan ook niet te vergelijken. Een Lidl olie neigt veel meer naar een mineraal en heeft nauwelijks additieven.
    937 racer


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •