Pagina 1 van de 23 1234511 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 225
  1. #1
    Ingeschreven
    26/03/2011
    Locatie
    Den Bosch
    Berichten
    651

    de '79 van Powerflux

    Dan hier het vervolg op mijn voorsteltopic http://community.924forum.nl/threads/6415-powerflux, de knutselwerkzaamheden.

    Gisteravond was 'ie er dan, en de tweede keer ben je een stuk nuchterder en minder emotioneel. van buiten net zo mooi als eerst, van binnen viel me nu toch wel op dat 'ie 30 jaar oud is. De deur wil niet van buitenaf op slot, dat soort geintjes. Ik heb hem gelijk geschorst toen ik hem overnam, zodat ik tijd genoeg heb om te prutsen.



    Ook de bedrading is een _zootje_ onder de kap.. daar valt dus wel wat winst uit te halen lijkt me. voorbeeld:


    snel nog een paar testjes gedaan, contactslot vervangen met een schakelpaneeltje met schakelaars voor contact, pomp, starter voor makkelijk testen. maar aanslaan deed 'ie niet - puur optimisme is dus niet voldoende :tongue:

    hij is van '79, is een keer overgespoten maar dit is netjes gedaan. ook weer tectyl en bodyschuts erop enzo. zaten 4 originele velgen bij in prima staat, met stokoude band erom, wel veel profiel. ben van plan de auto daarop te zetten om de huidige banden te sparen.

    twee vraagjes: hij heeft deze verdeler erop zitten, en deze ICU. is dit nou met of zonder contactpuntjes? ik zie namelijk een spoel, en dat zou een hall-sensor kunnen zijn, dus electrisch?



    het goede nieuws, motorisch:
    - er komt brandstof uit een injectorleiding als je de luchtweger optilt
    - en als je die weger met rust laat komt dit er niet. spinnekop lijkt dus iig voldoende.
    - er is tach-bounce bij aanzetten contact
    - de pomp werkt
    - de bougies vonken
    - de startmotor draait rond.
    - de olie is zwart, de koelvloeistof kraakhelder.

    wat ik niet weet:
    - hoe goed de injectoren nog zijn
    - of de CSV werkt
    - of de bougies voldoende vonken
    - of de kleppen goed staan(...heel zijn)
    - hoe het gesteld is met de compressie
    - de timing van ontsteking
    - of de distributie-riem voldoende is - en überhaupt correct staat.

    het slechte nieuws: De motor is ongetwijfeld totaal verzopen met alle startpogingen van mij en de vorige eigenaar. Nieuwe olie dus, nieuwe bougies ook. De garage beweerde dat de zuigerveren versleten waren, maar toen hij hem bracht deed de auto het nog prima, men kreeg alleen de CO niet goed afgesteld. lijkt me sterk dus, maar misschien hebben ze bij het rommelen de distri een stuk laten verspringen of iets anders verneukt. Ook is er een injectorleiding kapot, daar moet ook echt een nieuwe/andere op.

    starten met de CSV op 12v, pomp 'hard' aan, CO dichtgedraait wil niet. maargoed, eerst moet alle troep er maar uit.

    ohja, hoe kom je het beste bij de bougies zonder je poten open te halen? van onderaf?



    bedankt voor alle hulp tot nu toe, en alvast bedankt voor alle toekomstige hulp. en wie weet... broem!


  2. #2
    Ingeschreven
    23/07/2010
    Berichten
    123

    Re: de '79 van Powerflux

    Bij mij zit de verdeler precies 180 graden gedraaid.. Ik weet niet of hier een standaard in zit, maar het zou kunnen zijn dat de ontstekingstiming verkeerd staat. Je kan snel testen of de rotor bij het bovenste dode punt wel naar de eerste cilinder wijst.

    Zo te zien heb je geen contactpunten, maar elektronische ontsteking.


  3. #3

    Re: de '79 van Powerflux

    Ja de bougies is een ramp , maar met beleid kom je een eind. mijn ervaring is van boven en dan is het een beetje prutsen maar je word er vanzelf handig in.
    Skoda Fabia Combi 2006 101PK op LPG

    PORSCHE 924 1979


  4. #4

    Re: de '79 van Powerflux

    Ik gebruik geloof ik voor 1 van de bougies waar je erg slecht bij kan een koppelstuk met een scharnier erin, zodat je de ratel wat onder een hoek kan houden.
    Ik rij waar menig op koken, dus ik tank met een glimlach.


  5. #5
    Ingeschreven
    21/07/2010
    Locatie
    heemstede
    Berichten
    325

    Re: de '79 van Powerflux

    heb de bougies inderdaad ook van bovenaf gedaan met ratel en zo'n kantelstuk was wel een gedoe.


  6. #6
    Ingeschreven
    02/01/2008
    Locatie
    spanbroek
    Berichten
    4.533

    Re: de '79 van Powerflux

    ik gebruik bij bougies gewoon de orginele bougie sleutel die er bij hoort dan gaat het priema
    een klein beetje gerommel omdat je ze niet kan zien maar geen groot probleem
    probeer de achterste bougies van een jaguar xj12 te vervangen dan is dit echt een eitje
    het is trouwens een elektronische ontsteking


    porsche 924 martini 1977
    porsche 924 50 Jahre edition 1982
    BMW X3 3.0 high exclusieve


  7. #7
    Ingeschreven
    26/03/2011
    Locatie
    Den Bosch
    Berichten
    651

    Re: de '79 van Powerflux

    ik verwacht pas rond de 24e weer bij de auto te zijn, maar een van de eerste dingen die ik dan ga doen is de distributie (of iig kijken of BDP en de nokkenas goed staan), timing en CSV controleren . verder wat electrische zaken netjes maken, metingen verrichten of er geen rare lekstromen zijn. voorbereidend werk voor de meivakantie, zeg maar.

    ik hou jullie op de hoogte


  8. #8
    Ingeschreven
    26/03/2011
    Locatie
    Den Bosch
    Berichten
    651

    Re: de '79 van Powerflux

    heb aan het VIN number achterhaald dat het modeljaar 1980 is, 92AO41XXXX. dit betekent dat hij volledig gegalvaniseerd is, toch? en dat verklaart ook de elektrische ontsteking.

    morgen even een 'gezocht' advertentie maken voor wat gebruikte spullen zoals injectoren en leidingen. ik pruts en test liever tot ik zeker weet wat er defect is - en dan gaat er uiteraard nieuw spul op - dan zomaar dingen vervangen.
    Laatst gewijzigd door powerflux; 15/04/2011 om 21:39.


  9. #9
    Ingeschreven
    27/10/2008
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.367

    Re: de '79 van Powerflux

    bougies zijn echt super makkelijk.
    gewoon een bougie dop op de 3/8 inch ratel en je kan er zo bij.
    geen 924 meer, nog wel onderdelen enzo in de aanbieding


  10. #10
    Ingeschreven
    26/03/2011
    Locatie
    Den Bosch
    Berichten
    651

    Re: de '79 van Powerflux

    vandaag wat klusjes en testjes gedaan. bougies zijn inderdaad prima te doen met ratel en zo'n hoekstukje.

    - de CSV werkt, en geeft een heel mooi neveltje.
    - de bougies stonden in een verkeerde volgorde (1-3-2-4), dit is hersteld (1-3-4-2). genummerd van voorkant tot firewall, met de distributor de klok mee en het merkje van het vliegwiel op 0 als 1e bougie.
    - de bougies vonken allemaal (geel)

    ik heb het stappenplan nog een keertje doorlopen; CSV permanent aan, andere injectoren afsluiten, starten zonder gasgeven.
    hij doet het nog steeds niet. accu was weer helemaal vol.

    nieuwe ontdekkingen
    - kabel van de kachel is los
    - ventilator van de kachel doet het niet
    - spiegeltjes zitten vast

    de twijfelgevallen
    - de timing-marker op het vliegwiel staat met de nokkenas op 't merkje nagenoeg op 0, zou dit moeten gaan?
    - er zit absurd veel olie in. dit is denk ik niet gemengd met bezine of water: het wil niet knetteren of branden


    volgende keer gaan we de compressie testen, maar kan behalve dat zoveel olie uiteraard niet goed is, dat oorzaak zijn van het niet starten?


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •