Pagina 1 van de 16 1234511 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 158
  1. #1
    Ingeschreven
    24/04/2011
    Locatie
    West-Vlaanderen, België
    Berichten
    394

    924... wedergeboorte?

    Ben van plan in dit topic het volledige avontuur bij te houden van mijn Porsche 924.

    Eerst wat info over de wagen zelf: bouwjaar 1980, net geen 50 000 km op de teller, 5bak, motor draait niet, volgens de verkoper een jaar geleden nog gereden, 4 jaar geleden nog ingeschreven geweest, schijnt ooit een Martini-uitvoering geweest te zijn (of toch een witte met blauw-rode strepen?), heeft nu een bruin-grijs-paarse kleur



    Vanbinnen is het tapijt eruit, zal waarschijnlijk water in gestaan hebben (accubak doorgeroest in de hoek dichtst bij de motor).
    Dashboard ok, tapijten kofferruimte lijken eerder donkergroen dan zwart, maar op een roestplek na in acceptabele staat, achterbank waarschijnlijk te gebruiken, de zetels zelf niet,
    maar de verkoper heeft mij doorgestuurd naar iemand die nog 'een interieur' zou liggen hebben voor mij, dus dat valt even af te wachten.

    Volgende foto is hopelijk niet te schokkerend edface:



    Na een eerste opkuis zag hij er alsvolgt uit:





    Qua elektronica is hetvolgende getest en werkend bevonden: de koplampen branden en gaan open en dicht, richtingaanwijzers werken, elektrische spiegels werken, voor de rest nog weinig kunnen checken.
    Voltmeter in middenconsole werkt alsook indicatielampjes op het dashboard.

    Het dak gaat nog vlot in en uit, en de afdichting ziet er op het eerste zicht nog ok uit. 'Raamsnorren' zullen vervangen moeten worden.

    De auto heeft een voorbumper (Foha austria?) en een achterbumper welke langs de zijkanten niet over de volledige lengte van de ruit loopt zoals ik meestal zie op foto's.


    De middenconsole was losgekoppeld, en de auto heeft nogal last van rondhangende kabeltjes... De kabels voor de 3 tellers zijn al geïndentificeerd, evenals die voor de audio; box in het midden van dashboard,
    en er lopen 2x 2 parallelle kabels onder de deur naar de zijpanelen naast de achterbank, waar de bekleding geperforeerd is (veronderstel dus dat hier langs beide kanten een box inzit, wordt nog getest als ik een radio te pakken krijg)
    Ook de schakelaars die in de middenconsole zelf zitten (die met de langste kabels aan)(ruitenwisser en spiegelbediening) zijn gevonden, samen met een lampje, op dezelfde kabellengte.



    De bedoeling is uiteraard om hem eerst draaiend te krijgen, daarna rijdend, en daarna wat aandacht te besteden aan het interieur.



    Dit weekend zijn als eerste de remmen bekeken, aangezien de auto enorm stroef rolde, en hij op een andere plaats 'stilstaat' als waar eraan gewerkt wordt,
    hij moest dus voortgetrokken worden met een ander voertuig.

    De achterste trommels zien er nog goed uit, wel wat moeite gehad met de montage: het horizontale plaatje net onder de bovenste veer heeft een uitstulping, maar deze zit blijkbaar niet langs beide kanten naar boven gericht, vandaar dat de trommel er eerst niet terug op te krijgen was.

    Vooraan was het echter een ander verhaal. Toen het remgedeelte van de schijf werd gehaald, bleek dat de remmen vastzaten in de positie 'remmen'.
    De cilindertjes zijn voorlopig enkele malen terug naar binnen geduwd, en dan terug naar buiten 'geremd'. Maar ze blijven in deze positie staan. De auto momenteel zo terug samengezet (weekends duren niet lang genoeg) met als resultaat dat hij deze keer eenvoudig op zijn plaats te duwen was. Heb mij laten vertellen dat aan de remblokken te zien, deze redelijk nieuw moeten zijn.


    Heb de Haynes workshop manual reeds in bestelling staan, en om de volgorde wat om te draaien heb ik ook al een Porsche-embleem gekocht voor op de motorkap, als finishing touch, binnen enkele maanden/jaren?.


    Eerstvolgende klussen zijn de alternator loshalen. Bij het willen opspannen van die riem, door de alternator wat bewegingsruimte te geven, bleek 1 bout niet te willen grijpen. Is het trouwens normaal dat hier een getande riem opzit?


    Als afsluiter nog iemand een idee waarvoor de schakelaar dient rechts naast die van de lichten? Zie ik nergens terugkomen op internetfoto's, en heb de functie ervan nog niet kunnen ontdekken...

    Laatst gewijzigd door Daan_924; 26/04/2011 om 14:29.


  2. #2
    Ingeschreven
    22/02/2009
    Locatie
    Born, in het hart van het mooie Limburg!!
    Berichten
    3.309

    Re: 924... wedergeboorte?

    wow, da's een uitdaging! Zal dit project met veel genoegen volgen. De knop op het dashboard is after market, niet standaard
    924 mj 1982, Alpinweiß, targa, APE on board(header becomes very, very special!! we started all over again), seats, stearingwheel and armrest by MBH en zijn kompanen!


  3. #3
    Ingeschreven
    30/12/2007
    Berichten
    3.388

    Re: 924... wedergeboorte?

    kijk ,daar kun je de vrije tijd wel in kwijt! succes met het opknappen toegewenst.

    'gekartelde riem is wel juist' een schakelaar brengen ze wel eens aan om het benzinepomp relais wat niet goed werkt te omzeilen of om de koelfan (constant) te kunnen laten draaien


  4. #4
    Ingeschreven
    24/04/2011
    Locatie
    West-Vlaanderen, België
    Berichten
    394

    Re: 924... wedergeboorte?

    Dat zou wel een zinvolle uitleg zijn, heb namelijk 2 losse relais liggen: die van de fan, waar momenteel geen zit (uitgevallen, of losgemaakt met reden?), alsook die van de benzinepomp welke met een stekkertje overbrugd is, dus die extra knop zou daarvoor wel kunnen dienen.

    Als ik het goed begrijp is de relais vervangen/overbrugd door een extra schakelaar, die manueel bediend kan worden, terwijl mét een relais; een sensor de input moet zijn? Dient de pomp niet constant te werken als de motor draait, of zou deze met een relais gewoon meeschakelen wanneer de sleutel omgedraaid wordt?

    Als het een schakelaar zou zijn voor de fan, dan zou dit zijn omwille van een slechte sensor/detectie van de temperatuur van de koelvloeistof in de radiator?
    Laatst gewijzigd door Daan_924; 26/04/2011 om 17:25.


  5. #5
    Ingeschreven
    02/01/2008
    Locatie
    spanbroek
    Berichten
    4.533
    Mooie uitgebrijde uitleg Hou ik wel van
    En een heel project
    Succes en plezier er mee
    Het is i.i.g. Geen martini geweest


    porsche 924 martini 1977
    porsche 924 50 Jahre edition 1982
    BMW X3 3.0 high exclusieve


  6. #6
    Ingeschreven
    21/07/2010
    Locatie
    heemstede
    Berichten
    325

    Re: 924... wedergeboorte?

    en, by the way, die 50.000km op de teller kan ook 250.000 of 350.000 of 450.000 zijn natuurlijk.
    aangezien zoals iedereen weet dan we geen 6 cijfers op de teller hebben, toch?

    ---------- Post added at 18:52 ---------- Previous post was at 18:50 ----------

    maar wens je uiterraard veel succes met je projekt en hoop dat ook deze weer snel op de weg is, want het blijft een mooie verschijning, als je de 924 voorbij ziet rijden.


  7. #7
    Ingeschreven
    24/04/2011
    Locatie
    West-Vlaanderen, België
    Berichten
    394

    Re: 924... wedergeboorte?

    Nog niet bij stilgestaan, maar er zou inderdaad nog een 1, 2 of... voor de tellerstand kunnen staan, niet dat dit enige verandering zou hebben gehad bij de aankoop hoor, ik wou namelijk een oude wagen als uitdaging, en om wat bij te leren over de techniek enzo, ben op zoekertjessites gestart met te kijken bij oude Golf's, en ben geëindigd bij Porsche ... het blijft wel een sportieve wagen, mét openklappende lampen, én het is een Porsche :p, daarmee zit er al meteen meer zin achter om hem 'netjes' te krijgen, dan om gewoon wat te demonteren en te kijken hoe alles werkt.

    Een auto voorzien van apk, die dagelijks rijdt; leuk als je vervoer zoekt, maar in mijn geval gaat het daar dus niet zozeer om. Als het er ooit inzit om hem als classic in te schrijven om op een mooie zondag een ritje mee te maken, is het mooi meegenomen. Hij heeft absoluut geen 1500€ gekost, tot zover liep mijn logische kennis over auto's nog wel ... en als hij het uiteindelijk waard zal geweest zijn, zal nog afhangen van de ontdekkingen die ik nog zal doen, al dan niet aangenaam, wie weet wat de motor nog zal doen, of niet doen
    Laatst gewijzigd door Daan_924; 26/04/2011 om 18:16.


  8. #8
    Ingeschreven
    20/01/2009
    Locatie
    Vaassen
    Berichten
    1.017

    Re: 924... wedergeboorte?

    Mooi project, De komende tijd ga jij je zeker niet vervelen, heel veel succes en plezier ermee.

    Maar het blijft geweldig om te zien dat zulke auto's toch nog een 2e kans krijgen. :thumbsup:
    Ride with Pride

    924 targa '81, Dubbele Webers 40mm DCOE


  9. #9
    Ingeschreven
    25/01/2009
    Berichten
    929

    Re: 924... wedergeboorte?

    Veel succes, en plaats maar zoveel mogelijk de problemen die je tegenkomt.
    Zo leren we allemaal bij.

    Groeten Dopre


  10. #10
    Ingeschreven
    30/12/2007
    Berichten
    2.956

    Re: 924... wedergeboorte?

    Deze auto ziet er in mijn ogen niet verkeerd uit en is een goede basis om op te knappen. Interieur schrikt af maar met een ander interieurtje is het al een hele andere auto. Deze auto zal rond de 500 a 750 euro hebben gekost, dus het is niet te vergelijken met een auto waar het dubbele of meer voor wordt gevraagd.

    Tja Golf 1 GTI, ik heb zelf een 76-er en een 81-er gehad en ik vond ze erg veel overstuur hebben. Volgens mij is de Golf 2 wel wat beter kwa wegligging maar dan spreek ik niet uit ervaring. Auto uit de jaren 80 die kwa wegligigng vergelijkbaar is aan een 924 is een Alfa 75.
    937 racer


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •