Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 29
  1. #1
    Ingeschreven
    27/12/2010
    Berichten
    65

    Juiste nokkenas en nokkenastandwiel, en goed afgesteld?

    Hee, ben ik weer. Want ik heb een nieuwe koppakking, een nieuwe nokkenas, en nou doet ie het niet meer.

    Ik heb de nieuwe nokkenas erop gezet met mijn ouwe nokkenastandwiel. Hierbij heb ik het vliegwiel op 0 gezet zodat de eerste zuiger in het BDP stond. En het puntje op het nokkenastandwiel bij het merkteken op het kleppendeksel.

    Toen heb ik de distributieriem erop gezet en gespannen.

    Vervolgens heb ik het vliegwiel op -10 gezet en de stroomverdeler goed (de verdelerkap eraf, en de verdeler los, en zo gedraaid dat het streepje bij het streepje stond, en de verdelerkap weer erop gezet).

    Echter liep dit niet, heb ik nog een hoop aangeklooid en het werd er niet veel beter op. Daarna heb ik hem dus naar een garage in de buurt gebracht. Daar dachten ze dat de nieuwe nokkenas niet goed was en dus de timing verkeerd stond. Ze hebben deze toen verdraaid door te kijken welke cilinder op compressie kwam op het juiste punt, en toen liep ie wel, maar heel erg slecht.

    Dus, naar huis gegaan, nokkenas weer eruit gehaald, en wat blijkt, het is dezelfde als die ik al had...


    Mijn vraag: Heb ik het goed gesteld door de merktekens zo te zetten? (vliegwiel op 0, stipje bij streepje)
    En heb ik de goeie nokkenas en het tandwiel? Op de nokkenas staat 046 101, op het tandwiel staat 049 109 111A


    Waarom doet mijn kanarietje het niet?

    Alvast bedankt!


  2. #2
    Ingeschreven
    22/02/2009
    Locatie
    Born, in het hart van het mooie Limburg!!
    Berichten
    3.309

    Re: Juiste nokkenas en nokkenastandwiel, en goed afgesteld?

    hmm, klinkt alsof je ontsteking geheel ontregeld is....... Heeft dus eerst 180 graden fout gestaan en daarna is men gaan klooien om de motor aan de gang te krijgen....
    924 mj 1982, Alpinweiß, targa, APE on board(header becomes very, very special!! we started all over again), seats, stearingwheel and armrest by MBH en zijn kompanen!


  3. #3
    Ingeschreven
    27/12/2010
    Berichten
    65

    Re: Juiste nokkenas en nokkenastandwiel, en goed afgesteld?

    Wat bedoel je met 180 graden verkeerd gestaan? Heb ik deze verkeerd gesteld? En hoe moet ik dat dan oplossen?

    Groeten, Ruben


  4. #4
    Ingeschreven
    22/02/2009
    Locatie
    Born, in het hart van het mooie Limburg!!
    Berichten
    3.309

    Re: Juiste nokkenas en nokkenastandwiel, en goed afgesteld?

    heb je een Haynes? daar staat het in beschreven....

    om te beginnen, het -10 streepje is fout, je moet de 0 of BDP hebben. Dan moet de verdeler naar de aansluiting van de bougiekabel wijzen van de cilinder die in de compressieslag is. Dat moet dan cilinder 1 zijn. Kun je zien doordat beide nokken van de klep afwijzen. Daarna met stroboscooplamp afstellen.

    succes!

    oh ja, kleppen ook gesteld? Zou zo maar kunnen zijn dat er een of twee niet sluiten omdat je een andere (nieuwe?) nokkenas hebt gemonteerd. De lichthoogte kan verschillen per as....
    924 mj 1982, Alpinweiß, targa, APE on board(header becomes very, very special!! we started all over again), seats, stearingwheel and armrest by MBH en zijn kompanen!


  5. #5
    Ingeschreven
    27/12/2010
    Berichten
    65

    Re: Juiste nokkenas en nokkenastandwiel, en goed afgesteld?

    Die heb ik ja, een haynes, maar ik dacht hier gelezen te hebben dat de ontsteking op -10 graden afgesteld moest worden.
    En ja, ik heb de kleppen ook gesteld.

    Maar als ik mijn nokkenas zo stel volgens het boek start de motor niet. Nu heb ik zelf gekeken hoe het zou moeten staan, namelijk zo:
    Dat wanneer cilinder 3 in het bdp is, zodat cilinder 1 in het odp is.
    Als cilinder 1 in het odp was heb ik de nokkenas zo gezet dat de inlaatklep net sloot.
    Als ie zo staat staat het streepje NIET bij het puntje, zou volgens het boek dus fout moeten zijn. Maar, dit is de enige manier waarop de p start. Hij start zo dus wel, maar ik weet natuurlijk nooit of ie precies goed staat...

    Zou ik dus wel een goeie nokkenas/nokkenastandwiel hebben? De merktekens lijken verkeerd te staan.
    Weet iemand van jullie de nummers van de juiste nokkenas of/en het tandwiel?


  6. #6
    Ingeschreven
    18/05/2008
    Locatie
    Twente
    Berichten
    1.287

    Re: Juiste nokkenas en nokkenastandwiel, en goed afgesteld?

    Kijk even naar dit filmpje (hopelijk werkt het )
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

    Mvg, Harry 924 1983


    You know the Germans always make good stuff
    7 letters in P O R S C H E, 7 days in a week.. Coincident? I think not !


  7. #7
    Ingeschreven
    22/02/2009
    Locatie
    Born, in het hart van het mooie Limburg!!
    Berichten
    3.309

    Re: Juiste nokkenas en nokkenastandwiel, en goed afgesteld?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Bekijk Berichten
    Die heb ik ja, een haynes, maar ik dacht hier gelezen te hebben dat de ontsteking op -10 graden afgesteld moest worden.
    En ja, ik heb de kleppen ook gesteld.

    Maar als ik mijn nokkenas zo stel volgens het boek start de motor niet. Nu heb ik zelf gekeken hoe het zou moeten staan, namelijk zo:
    Dat wanneer cilinder 3 in het bdp is, zodat cilinder 1 in het odp is.
    Als cilinder 1 in het odp was heb ik de nokkenas zo gezet dat de inlaatklep net sloot.
    Als ie zo staat staat het streepje NIET bij het puntje, zou volgens het boek dus fout moeten zijn. Maar, dit is de enige manier waarop de p start. Hij start zo dus wel, maar ik weet natuurlijk nooit of ie precies goed staat...

    Zou ik dus wel een goeie nokkenas/nokkenastandwiel hebben? De merktekens lijken verkeerd te staan.
    Weet iemand van jullie de nummers van de juiste nokkenas of/en het tandwiel?
    er zijn nokkenaswielen met twee merktekens. Nu gewoon cilinder 1 in BDP zetten, Merkteken zal bij de pijl staan, verder daarmee uitlijnen. Rotor richting bougiekabel 1 en vliegwiel op BDP of 0. Zo de riem afstellen en dan de ontsteking met stroboscooplamp. gewoon lukt niet met een electronische ontsteking
    924 mj 1982, Alpinweiß, targa, APE on board(header becomes very, very special!! we started all over again), seats, stearingwheel and armrest by MBH en zijn kompanen!


  8. #8
    Ingeschreven
    17/02/2008
    Locatie
    Tuk / Steenwijk
    Berichten
    6.043

    Re: Juiste nokkenas en nokkenastandwiel, en goed afgesteld?

    tja heb je rekening gehouden met het feit dat er een verhouding bestaat tussen het wiel op de nokkenas en die op de krukas.
    nou ja
    1 vliegwiel op nul zetten = 1 cil. BDP
    2 distributietandwiel puntje gelijk in lijn met het nokje op het kleppendeksel cil 4. die tegen het schutbord op tumelen zetten
    en ontsteking 1cil. bekijken waar die zit kwa roter links achter op de verdelerkap dit als je recht van de auto staat.............
    daar ergens moet het lukken om hem aan de praat te krijgen
    Succes
    924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.


  9. #9
    Ingeschreven
    27/12/2010
    Berichten
    65

    Re: Juiste nokkenas en nokkenastandwiel, en goed afgesteld?

    Harry, het filmpje werkt niet helaas.

    En Frenske, dat is precies hoe ik het al geprobeerd had, maar dat werkt niet.
    Nu ik de nokkenas dus verdraaid heb, zoals ik denk dat hij zou moeten staan start hij wel. Maar loopt nog niet optimaal natuurlijk.
    Op mijn nokkenaswiel staat trouwens maar één puntje. Staat dit puntje bij jullie ook precies tegenover de spiebaan?


  10. #10
    Ingeschreven
    22/02/2009
    Locatie
    Born, in het hart van het mooie Limburg!!
    Berichten
    3.309

    Re: Juiste nokkenas en nokkenastandwiel, en goed afgesteld?

    of dat puntje uitlijnt met de spiebaan weet ik niet.
    Vwb je distributie blijf ik van mening dat je ontsteking totaal verkeerd staat, zoals je boven beschrijft met ODP en BDP kan het haast niet anders dan dat je ontsteking 180 graden fout staat!
    Je zult echt niet een motor erin hebben liggen waarvan de merktekens fout staan, dat had in die dertig jaar dat ie bestaat wel iemand opgemerkt en veranderd.......
    Laatst gewijzigd door Frenske; 22/08/2011 om 17:23.
    924 mj 1982, Alpinweiß, targa, APE on board(header becomes very, very special!! we started all over again), seats, stearingwheel and armrest by MBH en zijn kompanen!


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •