Vanmorgen heb ik kilometers lang gereden met een klein
vrachtwagentje (zo'n B-rijbewijsgeval) vlak achter me. De
koplampen waren vervelend fel, te hoog afgesteld èn precies
op mijn ooghoogte; een probleem, wat je wel vaker hebt in
een 924. Door de schuine stand van onze voorruiten (en de
leeftijd daarvan) en door de lage zit zijn we vaker dan
gemiddeld slachtoffer van storende reflecties en ook van
tegenlicht 's nachts.
Daarom dacht ik, dat 't een goed idee was om hier tips te
verzamelen om daar zo veel mogelijk van af te komen.
Wat is 't probleem, als alles schitterend wordt?
Het kan (gedeeltelijk) aan jezelf liggen.
- Door ouder worden en bij vermoeidheid reageren je ogen
minder snel op wisselingen van lichtsituatie. Mensen met
een lichte oogkleur hebben daar gemiddeld ook meer last
van. Als je dat van jezelf weet/merkt, hou dan rekening
met de snelheid bij het oprijden van een oprit naar een
onverlichte weg, als je uit een verlichte situatie komt,
bijvoorbeeld.
- Door een algemeen vitamine- en mineralengebrek, of door
een tekort aan vitamine A, kan het ook zijn, dat je minder
makkelijk door reflecties heen kijkt. Drugs en alcohol
krijgen dat ook voor elkaar. Gezond eten en leven scheelt.
Om meer redenen kan het aan jezelf liggen, maar dat zijn
de belangrijkste, denk ik. Één manier om minder last te
hebben van schittering is een (goedkope) polaroidbril,
maar 's nachts zal die toch te veel je zicht beperken.
Er zijn ook speciale chauffeursbrillen en zeemansbrillen.
Het kan aan je 924 liggen.
- Omdat de voorruit van een 924 vaak oud is, heeft ie
(naast soms zichtbare schades) meer en meer microscopisch
kleine beschadigingen, waardoor licht meer 'schittert'.
Goed schoonhouden helpt. Probeer middelen, die glas doen
glanzen, te vermijden (zoals afwasmiddel vaak doet). Neem
bij het ramen wassen ook de wissers goed af om ze zo lang
mogelijk glad te houden. Gebruik op de dash ook geen glans-
middel. Ook scheelt het als je meer met de zonneklep omlaag
rondrijdt (ook 's nachts). Als het echt te erg wordt, is
het mogelijk door een specialistisch bedrijf de ruit te laten
coaten (of vervangen natuurlijk).
- Omdat de ruit van een 924 vrij schuin staat reflecteert
veel van binnen in de ruit. Gebruik daarom op de dash geen
glansmiddel en hou de binnenverlichting uit tijdens het rij-
den. Er bestaan ook zgn dashmatten, maar daar moet je maar
net van houden. Wèl is dat meteen een goedkope oplossing
voor een gescheurd dashboard. Ook de binnenkant van de ruit
schoonhouden (wéér; géén glansmiddel) scheelt veel. Als je
rookt, hou het raam dan minstens op een kier.
- Omdat de koplampen zo leuk heen-en-weer klappen, is 't
makkelijk te vergeten ze even mee te nemen, als je bijv.
bij een tankstation stopt om je ruit even te wassen. Het
simpelweg poetsen van een koplamp kan tot 90% meer licht
geven! Als je overdag je ruiten wast, vergeet je dat mis-
schien, omdat de lampen dichtgeklapt staan. Met meer licht
heb je minder verblinding door tegenliggers.
- Omdat je laag zit in een 924, heb je snel last van kop-
lampen achter je, die vol in je spiegels schijnen. Los van
de nachtstand van de binnenspiegels is dat ook ver op te
lossen door de spiegels goed af te stellen. Zorg, dat ze
niet te hoog staan en dat je de achterkant van je 924 pas
kan zien als je je hoofd zo ver mogelijk richting de spie-
gel houdt.
Zó. Ik had effe te veel energie, omdat ik hoofdpijn had
gekregen (en pijn in m'n ogen) van dat felle licht van
m'n achterligger. Die energie heb ik hier maar ingestoken.
Als iemand meer tips heeft, plaats ze dan hier. Dit is zo'n
beetje, waar ik zo snel op kom.
vrachtwagentje (zo'n B-rijbewijsgeval) vlak achter me. De
koplampen waren vervelend fel, te hoog afgesteld èn precies
op mijn ooghoogte; een probleem, wat je wel vaker hebt in
een 924. Door de schuine stand van onze voorruiten (en de
leeftijd daarvan) en door de lage zit zijn we vaker dan
gemiddeld slachtoffer van storende reflecties en ook van
tegenlicht 's nachts.
Daarom dacht ik, dat 't een goed idee was om hier tips te
verzamelen om daar zo veel mogelijk van af te komen.
Wat is 't probleem, als alles schitterend wordt?
Het kan (gedeeltelijk) aan jezelf liggen.
- Door ouder worden en bij vermoeidheid reageren je ogen
minder snel op wisselingen van lichtsituatie. Mensen met
een lichte oogkleur hebben daar gemiddeld ook meer last
van. Als je dat van jezelf weet/merkt, hou dan rekening
met de snelheid bij het oprijden van een oprit naar een
onverlichte weg, als je uit een verlichte situatie komt,
bijvoorbeeld.
- Door een algemeen vitamine- en mineralengebrek, of door
een tekort aan vitamine A, kan het ook zijn, dat je minder
makkelijk door reflecties heen kijkt. Drugs en alcohol
krijgen dat ook voor elkaar. Gezond eten en leven scheelt.
Om meer redenen kan het aan jezelf liggen, maar dat zijn
de belangrijkste, denk ik. Één manier om minder last te
hebben van schittering is een (goedkope) polaroidbril,
maar 's nachts zal die toch te veel je zicht beperken.
Er zijn ook speciale chauffeursbrillen en zeemansbrillen.
Het kan aan je 924 liggen.
- Omdat de voorruit van een 924 vaak oud is, heeft ie
(naast soms zichtbare schades) meer en meer microscopisch
kleine beschadigingen, waardoor licht meer 'schittert'.
Goed schoonhouden helpt. Probeer middelen, die glas doen
glanzen, te vermijden (zoals afwasmiddel vaak doet). Neem
bij het ramen wassen ook de wissers goed af om ze zo lang
mogelijk glad te houden. Gebruik op de dash ook geen glans-
middel. Ook scheelt het als je meer met de zonneklep omlaag
rondrijdt (ook 's nachts). Als het echt te erg wordt, is
het mogelijk door een specialistisch bedrijf de ruit te laten
coaten (of vervangen natuurlijk).
- Omdat de ruit van een 924 vrij schuin staat reflecteert
veel van binnen in de ruit. Gebruik daarom op de dash geen
glansmiddel en hou de binnenverlichting uit tijdens het rij-
den. Er bestaan ook zgn dashmatten, maar daar moet je maar
net van houden. Wèl is dat meteen een goedkope oplossing
voor een gescheurd dashboard. Ook de binnenkant van de ruit
schoonhouden (wéér; géén glansmiddel) scheelt veel. Als je
rookt, hou het raam dan minstens op een kier.
- Omdat de koplampen zo leuk heen-en-weer klappen, is 't
makkelijk te vergeten ze even mee te nemen, als je bijv.
bij een tankstation stopt om je ruit even te wassen. Het
simpelweg poetsen van een koplamp kan tot 90% meer licht
geven! Als je overdag je ruiten wast, vergeet je dat mis-
schien, omdat de lampen dichtgeklapt staan. Met meer licht
heb je minder verblinding door tegenliggers.
- Omdat je laag zit in een 924, heb je snel last van kop-
lampen achter je, die vol in je spiegels schijnen. Los van
de nachtstand van de binnenspiegels is dat ook ver op te
lossen door de spiegels goed af te stellen. Zorg, dat ze
niet te hoog staan en dat je de achterkant van je 924 pas
kan zien als je je hoofd zo ver mogelijk richting de spie-
gel houdt.
Zó. Ik had effe te veel energie, omdat ik hoofdpijn had
gekregen (en pijn in m'n ogen) van dat felle licht van
m'n achterligger. Die energie heb ik hier maar ingestoken.
Als iemand meer tips heeft, plaats ze dan hier. Dit is zo'n
beetje, waar ik zo snel op kom.
Comment