924 van Thijs

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thijsch
    924 Gek
    • Apr 2013
    • 914

    Re: 924 van Thijs

    Isolatiemateriaal zit nog keurig in de verpakking, ligt al wel in de garage. Lijmresten willen niet echt los, dus dat bewaar ik nog even voor een zonnige dag op de oprit bij mijn ouders. Dat sleutelt wat prettiger...

    K&N filter zit er wel in, en die mag blijven. Qua sound is het inderdaad iets voller, maar in combinatie met een RVS demper zou je er meer verschil van merken. Ondertussen zo'n onderhoudssetje gekocht dus nog even een keer echt goed schoonmaken en dan hoeft ie er niet meer uit. Beugeltjes zijn ook weer strak en roestvrij. Morgen nog even aan de slag met de oude/roestige trillingdempers, die willen niet echt los en je zult altijd zien dat precies de juiste steeksleutel dan nog thuis ligt.

    Qua prestaties merk ik geen verschil. Behalve bij flink gasgeven tussen de 3000-4000 toeren, motor pakt dan soepeler op en trekt makkelijker door. Kan zijn omdat er minder restrictie is, kan ook tussen de oren zitten.
    Last edited by Thijsch; 30-04-16, 18:17.

    Comment

    • Thijsch
      924 Gek
      • Apr 2013
      • 914

      Re: 924 van Thijs

      Weer een maandje verder! Flink wat kilometers (~1500) gemaakt afgelopen maand (oa retourtje Brugge), dit alles zonder problemen. Motorsteun is weer vervangen voor de originele. Ik had het streven om voor montage de veer te vervangen, maar zolang de veer niet gebroken is - is het niet te doen om het 'hoedje' uit het steun te krijgen. Geen wonder dat het steun in de PET ook maar 1 code heeft. Enfin, de oude opgeknapt en tzt een defect steun op de kop tikken en daar mee aan de slag. Kan nooit kwaad om die reserve te hebben liggen. Luchtfilterhuis zit ook weer 100% vast trouwens.

      Onlangs ook nog een middag samen met Ronald staan krabben onder de motorkap. Lijmresten zijn er vanaf, de 'moeilijkste' mal voor de isolatie is gemaakt. Binnenkort als het wat rustiger krijgt dit een vervolg!

      WP_20160524_18_26_13_Pro.jpg

      WP_20160517_14_40_51_Pro.jpg

      Comment

      • Ronaldbm
        924 Addict
        • Aug 2014
        • 1702

        Re: 924 van Thijs

        Mooi bericht Thijs! Aan de isolatie moeten we maar een vervolg geven dacht ik zo Ik heb mijn 924 ook weer terug, schakelt weer zoals het ooit bedoeld is.

        Trouwens, heb je de luchtschuif nog vervangen of staat die nog op de to do list?
        Project 924....and nice driving

        Comment

        • Thijsch
          924 Gek
          • Apr 2013
          • 914

          Re: 924 van Thijs

          Sinds jij dat schakelarmpje hebt vervangen zit ik er steeds meer op te letten, op termijn komt er zoiets in denk ik: http://only944.com/partscatalog/only/shortshifter/

          AAV ligt nog in de kast, hij start en loopt altijd *klopt af*. Vervang 'm op het moment dat 'ie voor een beurt moet, dan kan de ontsteking/afstelling gelijk even gecontroleerd worden met de andere luchtschuif erin.

          Genoeg plannen dus, nu nog even mijn liquiditeit verbeteren.

          Comment

          • Ronaldbm
            924 Addict
            • Aug 2014
            • 1702

            Re: 924 van Thijs

            Haha, erg is dat.... Wel, als de tuimelaar eenmaal van je bak af is; piece of cacke! En je baksteun hoeft niet los, je kunt er precies bij met de ratel+verlengstuk door de steun heen. Net weer even gereden, zo blij dat alles weer goed schakelt!
            Project 924....and nice driving

            Comment

            • Thijsch
              924 Gek
              • Apr 2013
              • 914

              Re: 924 van Thijs

              Omdat de 924 zich zo betrouwbaar houdt en doet wat 'ie moet doen heb ik 'r (en mijzelf) maar even op een cadeautje getrakteerd. Een RVS einddemper van Dansk.Wilde ik al lang, maar de uitlaat die eronder zat was nog helemaal prima dus er was niet echt noodzaak om 'm te vervangen. Maar goed, toch de knoop doorgehakt en aangeschaft.

              WP_20160506_10_38_54_Pro.jpg

              De 'oude' gedemonteerde uitlaat, en de nieuwe Dansk ernaast. Einddemper past prima en behoeft geen enkele aanpassing. De klem rond de demper is even klooien en de diameter van de buis waar de middendemper in gaat is ietsjes groter (meer dan 1 of 2mm zal het niet zijn), goed vastklemmen en dan is de boel gasdicht. Ik heb 'm vervangen op bokjes, volgende keer zou ik dat toch echt op een brug doen...

              De middendemper zat zo vast in de einddemper dat ik die uiteindelijk ook heb gedemonteerd om het geheel uit elkaar te krijgen naast de auto. Alles zit ondertussen op z'n plaats, denk dat de bouten van de downpipe naar de middendemper nog wel wat strakker kunnen na de testrit, dat komt binnenkort wel. Het verschil tussen de 'oude' en de nieuwe demper:
              WP_20160603_13_07_18_Pro.jpg

              En van achteren ziet dat er dan zo uit:
              WP_20160604_14_09_48_Pro.jpg

              Eerste rit gemaakt en ik moet zeggen, het bevalt goed. Geluid is wat dieper en voller dan voorheen, en bij het accelereren brult 'ie mooi. Op constante snelheid is 'ie niet veel luider dan normaal. Hoorde onlangs wel rechtsachter wat vreemde geluiden bij het insturen op lage snelheid dus ik vermoed dat het einde v/d homokineet in zicht raakt. Geen speling op het wiellager dus die gaan we binnenkort maar eens vervangen.

              Comment

              • sjoerd924
                924 Fan
                • Dec 2013
                • 430

                Re: 924 van Thijs

                Had je dat geluid al voor dat je de demper wisselde? Zo niet check ff of je demper niet je stabi raakt

                Comment

                • ptol
                  924 Gek
                  • Jun 2011
                  • 1261

                  Re: 924 van Thijs

                  Mooi spul!

                  Comment

                  • Ronaldbm
                    924 Addict
                    • Aug 2014
                    • 1702

                    Re: 924 van Thijs

                    Way to go!
                    Project 924....and nice driving

                    Comment

                    • Thijsch
                      924 Gek
                      • Apr 2013
                      • 914

                      Re: 924 van Thijs

                      Ik had een paar dagen vrij, dus even bezoek bij mijn ouders in het oosten des lands. Onlangs een andere aandrijfas opgehaald met goede homokineet, dat leek me een mooi klusje voor op de oprit. Enfin, molykote gehaald en een prachtige 12-kantige M8 dop zodat ik goed voorbereid aan de slag kon. Het vervangen zelf ging prima, op 2 boutjes na die erg vast zaten. Het 'schroefdraad' in de boutjes vergaat erg snel heb ik gemerkt, zelfs met de juiste dop... Zou het dus ook sterk afraden om het te proberen met een gewone torx dop. De 2 moeilijke boutjes liggen ondertussen in de kliko.

                      De oude as.
                      WP_20160614_10_04_00_Pro.jpg

                      Na montage, wat een stuk makkelijker ging dan het demonteren, tijd voor een proefrit. Gestart, de oprit af in de achteruit en wegrijden. Nog geen 50 meter van huis schakel ik naar de 2e versnelling, en hoor ik een vreemd geluid, is al het gevoel in de koppeling verdwenen en zit 't pedaal tot op de grond. Schakelen in de 2 wil ook niet, want ontkoppelen zit er niet meer in. Motor uit, in z'n vrij - dat wil prima. De auto teruggeduwd naar huis en de motorkap open om te kijken wat er aan de hand is. Er zit nog wel wat beweging in de kabel, maar het pedaal is zo licht als wat en het geheel houdt niet over. Schakelen zit er even niet meer in. Ik vermoed dat de kabel is losgeschoten bij de vork, maar dat valt pas te zeggen op het moment dat de 924 op de brug staat.

                      Maar goed, daar sta je dan ong. 120KM van huis. Besloten om de ANWB te bellen. Ik had al zo'n vermoeden dat het niet ter plekke kon worden gerepareerd, en was even benieuwd naar het hoe/wat op het moment de wagen gesleept moest worden. Het leek de ANWB sterk dat het niet zou lukken, maar in het uiterste geval zou de wagen gesleept worden naar een nabij gelegen garage en vanaf daar zou ik het zelf moeten regelen.

                      Uurtje later was de ANWB ter plekke, vriendelijke monteur die helemaal enthousiast was over de 924. Kan ook niet anders natuurlijk! Die bekeek de situatie even, deed wat ik zelf ook had gedaan, besloot dat de wagen moest worden opgehaald en vroeg waar de auto naar toe moest. Wat mij betreft naar de loods aangezien 'ie daar altijd in onderhoud is en daar de juiste kennis aanwezig is. Dat was geen enkel probleem, monteur in kwestie vond dat 'ie naar een specialist moest. Gaf een voorbeeld van een BMW met een kapotte dynamo die van Hengelo naar Delft zou moeten worden gesleept, daar gaan ze niet in mee - maar in dit geval vond 'ie het gerechtvaardigd. Dat was een meevaller in het hele gebeuren, met dank aan de vriendelijke monteur.

                      En toen was het moment daar om de 924 uit handen te geven aan een norse vent met een grote autoambulance. Naar het schijnt komt 'ie vanmiddag ergens aan in Den Dolder, en dan hoor ik het vanzelf.

                      WP_20160614_16_48_49_Pro.jpg

                      WP_20160614_16_50_57_Pro.jpg

                      Om op een positieve noot af te sluiten, ik heb de totale 80 meter geen gebonk vanuit rechtsachter gehoord. Dat probleem is dus waarschijnlijk weer opgelost.
                      Last edited by Thijsch; 15-06-16, 15:07.

                      Comment

                      • Master Ken
                        924 Wannabe
                        • Nov 2009
                        • 99

                        Re: 924 van Thijs

                        Potverdikke Thijs, ondanks de voorbereidingen toch gestuit om een ander probleem. Maar jouw beauty is in goede handen in Den Dolder
                        Porsche 924 50 Jahre 1981
                        Porsche 996 Turbo 2001
                        Porsche 996 GT3MK1 1999
                        Ex Porsche 993 Targa

                        Comment

                        • M.B.H.
                          924 Freak
                          • Feb 2008
                          • 6043

                          Re: 924 van Thijs

                          Laten we hopen dat het goed afloopt , balen dus.
                          924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.

                          Comment

                          • Ronaldbm
                            924 Addict
                            • Aug 2014
                            • 1702

                            Re: 924 van Thijs

                            Zooooo...das stevig balen zeg! Lekker aan het klussen geweest, krijg je dit. Nu ja, nieuwe aandrijfas heb je er vast onder!
                            Project 924....and nice driving

                            Comment

                            • jimfrey944
                              Administrator
                              • Jan 2008
                              • 4534

                              Re: 924 van Thijs

                              Ik heb in der tijd mijn Jaguar xj6 3 ook heel vaak naar huis laten brengen
                              Ook van uit het buitenland
                              Daar deden ze nooit moeilijk over
                              Wel hield ik tijdens de transporten net als jou mijn hart vast
                              Ik heb een keer een leke kering van de atomaaten bak gehad
                              Daar zat geen olie meer in
                              Maar de chauffeur kwam vrolijk van een paar straten verderop aan rijden bij mijn garage
                              Terwijl ik toch echt een A4 op het stuur had geplakt met beslist niet starten en rijden
                              Sinds dien altijd een slecht gevoel gehad bij vervoer
                              En dat is bij Engelse auto's vaak
                              sigpic

                              porsche 924 martini 1977
                              porsche 924 50 Jahre edition 1982
                              BMW X3 3.0 high exclusieve

                              Comment

                              • harry
                                924 Gek
                                • May 2008
                                • 1287

                                Re: 924 van Thijs

                                Hoi Thijs,
                                Het probleem wat je nu hebt heb ik voor 14 dagen geleden ook gehad.
                                Iets anders, stond bij de automatrialen zaak starte de motor zette hem in de achteruit versnelling een doffe dreun, en weg was de koppeling.
                                De auto naar een vriend van mij gereden (met brug) moet je rijden zonder versnelling, en schakelen zonder koppeling, dubbel kluts en synchroon.
                                Kabel was goed. Het inspectie luikje van het belhous verwijderd, er was een veertje van de drukgroep er uit gesprongen, die tegen de gaffel van de koppeling zat.
                                Samen met de telefonische online Service van Martin (Steenwijk) hebben we samen (harry en vriend) met veel moeite het veertje weer op de plaats gekregen, d.m.v koevoet drukgroep indrukken, en dan het veertje op de plek erachter haken. Net als een veertje van een wasknijper heel lastig.
                                Als dit niet was gelukt hadden we alles moeten slopen, wisselbank, aandrijfas om bij de drukgroep te komen.
                                image.jpg
                                Hier de foto van het belhous inspectie luikje met drukgroep en veertje.
                                suc6
                                Last edited by harry; 16-06-16, 08:20.

                                Mvg, Harry 924 1983


                                You know the Germans always make good stuff
                                7 letters in P O R S C H E, 7 days in a week.. Coincident? I think not !

                                Comment

                                Working...