Piet's Project

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • piet03
    924 Wannabe
    • Aug 2014
    • 29

    [Project] Piet's Project

    Ook ik denk dat het maar eens tijd is voor een project-topicje voor mijn bahama blauwe 78'er 924. Ik kwam hem online tegen als schadeauto met 'algemene gebruikssporen'. Liet in eerste instantie een gedachten door mijn hoofd schieten om hem te kopen en vervolgens in onderdelen te verkopen (sorry voor het vloeken in de kerk!) maar eenmaal na de proefrit was die gedachte gauw weg. Iets wat mij verder heel erg aansprak aan deze auto waren de metertjes, oliedruk, spanning, vind ze super ogen.

    Ik ben vrij nieuw in het motorisch sleutelen (werk dagelijks wel met oldtimers maar niet motorisch), dus ik besloot om er voor te gaan en deze auto geheel op te lappen om het eens te leren. Maargoed, excuseer mij aub voor gebrek aan kennis van tijd tot tijd (en de vragen die hier waarschijnlijk uit voort komen!), ik probeer het zo goed mogelijk te leren

    resized924.jpg De auto zelf
    resizedinterieur].jpg interieur, met dat oerlelijke Luisi notenhouten stuur, dat ik zo snel mogelijk ga vervangen met een origineel Porsche stuur. (Stuur heeft nog wel eens de neiging om tijdens het sturen te toeteren)

    De auto was overduidelijk uitgeleefd door een stel jonge lui (stoelen gescheurd, 'sport' stuur erin dat beter op een Alfa Romeo zou passen, slecht gerepareerde schade rondom met name de voorschermen links en rechts, achterklep glas was uit de sponning en zelfs de kilometer teller was er al mee opgehouden, en zelfs de voorbanden waren kleiner dan achter, waarschijnlijk om hem te verlagen, wel jammer dat daardoor de kilometer teller een te hoge snelheid aangeeft.)

    Eenmaal thuis zag ik een witte damp uit de uitlaat, samenhangend met snel heet lopen, en borrelende koelvloeistof in het koelvloeistofresevoir.

    Allereerst een compressietest uitgevoerd, de eerste 3 cilinders gaven rond de 175 psi droog aan, zelfs met een paar druppels olie erbij verandere de waarden niet veel dus volgens mij zijn mn zuigerveren nog wel goed. Maar de 4e gaf maarliefst 205 psi.

    Cilinderkop er af gehaald, pakking zelf was nog goed, schijnbaar een probleem in de kop zelf, bij het revisiebedrijf konden ze de 4e inlaat klep niet vaccuüm krijgen, de cilinder stond zowat voor de helft vol met koelvloeistof. Maargoed, nieuwe onderdelen besteld (distributieriem, pakkingset, oliefilter, thermostaat, radiateur fan zender, en met dank aan Martin ook nieuwe klepstoters en een nieuwe nokkenas (bedankt!)) Zelfs de 6-kant boutjes rondom heb ik maar verniewd. Oh en schijnbaar had deze auto 3 verschillende bougiekabels en maarliefst twee massakabels voor de accu.

    nok.jpg Die was wel aan vervanging toe.

    Tevens in de afgelopen zonnige dagen de achterklep ruit maar terug in de sponning gekit met (uiteraard) siliconevrije Tixophalte. Dat zal een hoop schelen tijdens het rijden. Voorheen leek het wel of ik een windhoos in de auto had zitten, om nog maar te zwijgen over de gruwelijke stank van uitlaat gassen die door deze fijne constructie naar binnen werden gezogen.

    In de afgelopen dagen op mijn gemak de cilinderkop weer terug in elkaar gemonteerd, dat ging allemaal wel aardig voor de eerste keer vond ik zelf. En vanavond er weer op gemonteerd (een boel gezweet om te zorgen dat alles zo goed mogelijk verliep, tevens erg bang om krassen te maken op mijn geliefde kopvlak) en al deels dingen terug aangesloten.

    Maar toen, bij het met de momentsleutel aan draaien van de kop hoorden mijn maat en ik een soort 'kloenk' geluid, niet wetende wat het was onwetend doorgegaan tot we er achter kwamen wat het dan toch wél was.

    -NT9BjlZ7y083gDmRbg56G1xIV7geDIdHc9aCmxmwz0.jpg

    Voor degene die het niet zo zien: het draadeind van het uitlaatspruitstuk van de 3e cilinder, op een of andere manier is hij op deze wijze klem komen te zitten, en dus zo verbogen (iemand nog een andere in de aanbieding?) Dus daar ga ik dan maar morgen mee stoeien.

    Wel heb ik nog een paar vraagjes:

    Ik heb mijn kopbouten aangedraaid in 2 fases: eerst allemaal met 45 Nm en daarna met 97 Nm gezien ik nergens duidelijke omschrijvingen kon vinden, en het maar een apart idee vond om in 1 zitting gelijk tot 97 Nm te draaien (wat mijn Haynes handboek aangaf). Heb ik dit goed aangepakt?

    Daarnaast, ik heb mijn kilometerteller gerepareerd, hij draait nu vrolijk kilometers erbij, maar uit het dashboard demonteren was een ellende, maar er weer terug in monteren lijkt mij helemaal een onmogelijke opgave, heeft iemand tips?

    Waarom kan het huis waar de as van de verdeler in zit eigenlijk op 2 manieren gemonteerd worden?

    Ik houd jullie op de hoogte met foto's!

    Groeten Peter
    Last edited by piet03; 09-08-14, 02:54.
  • M.B.H.
    924 Freak
    • Feb 2008
    • 6043

    #2
    Re: Piet's Project

    Een tapeind heb ik wel liggen
    En wat bedoel je met verdelerhuis kan je op 2 manieren monteren ? Ik ken er maar 1 insteken als je de nokken as op timing heb zo dat de rotor naar het kerfje in de rand wijst en de vervroeger naar voren staat en ongeveer op 7 uur
    En de kop aantrekken in 2 keer is goed hoor wel volgens patroon natuurlijk.

    Tapeind is al onderweg naar je toe.
    Last edited by M.B.H.; 09-08-14, 08:22.
    924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.

    Comment

    • piet03
      924 Wannabe
      • Aug 2014
      • 29

      #3
      Re: Piet's Project

      clip_image041.jpg
      Dit is wat ik bedoelde, kon even niet op een goede benaming komen, maar zoals je ziet is deze onder 2 hoeken te monteren, ik heb hem zelf op de hoogste stand gemonteerd.

      Hardstikke bedankt Martin! Ben d'r erg mee geholpen!

      Comment

      • jel
        924 Fan
        • May 2012
        • 407

        #4
        Re: Piet's Project

        Mooi project en volgens mij gaat het met het sleutelen wel goedkomen..

        Comment

        • M.B.H.
          924 Freak
          • Feb 2008
          • 6043

          #5
          Re: Piet's Project

          Maak nog eens een foto ik kan het zo slecht zien,
          en uitleggen maar het lijkt mij dat het niet goed zit.
          924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.

          Comment

          • harry
            924 Gek
            • May 2008
            • 1287

            #6
            Re: Piet's Project

            Goed bezig Piet, maakt het af!

            Mvg, Harry 924 1983


            You know the Germans always make good stuff
            7 letters in P O R S C H E, 7 days in a week.. Coincident? I think not !

            Comment

            • ptol
              924 Gek
              • Jun 2011
              • 1261

              #7
              Re: Piet's Project

              Waar ken ik deze nou toch van; met die spiegels en dat stuur?

              Comment

              • jimfrey944
                Administrator
                • Jan 2008
                • 4534

                #8
                Re: Piet's Project

                Je kan heel makkelijk alle drie de klokken uit het dach nemen en de teller terug plaatsen er zitten twee schroeven in de huizing plaat aan de bovenkant
                sigpic

                porsche 924 martini 1977
                porsche 924 50 Jahre edition 1982
                BMW X3 3.0 high exclusieve

                Comment

                • piet03
                  924 Wannabe
                  • Aug 2014
                  • 29

                  #9
                  Re: Piet's Project

                  Bedankt voor de tip! Zal het straks even gaan proberen!

                  Dit is trouwens hoe ik heb het gemonteerd (vorige foto was niet mijn auto)
                  kopresized.jpg

                  Dit is hoe ik hem heb gemonteerd, want aan de pakking zelf is te zien dat de verdeler onder 2 verschillende hoeken gemonteerd kan worden, heeft dit er iets mee te maken dat de verdeler anders iets raakt ofzo?
                  3303_93110090100.jpg

                  Verder vroeg ik mij af of iemand enig idee heeft wat dit toch is, ik heb al verschillende zoekpogingen ondernomen maar tevergeefs, het bevind zich aan de kant van de linker koplamp.
                  dingresized.jpg

                  Comment

                  • M.B.H.
                    924 Freak
                    • Feb 2008
                    • 6043

                    #10
                    Re: Piet's Project

                    Dat is de weerstand voor je koel ventilator
                    924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.

                    Comment

                    • M.B.H.
                      924 Freak
                      • Feb 2008
                      • 6043

                      #11
                      Re: Piet's Project

                      En ja dat zit goed zo te zien .
                      924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.

                      Comment

                      • jimfrey944
                        Administrator
                        • Jan 2008
                        • 4534

                        #12
                        Re: Piet's Project

                        Bij pre 80 zit hij voor in en na 80 zit hij binnen achter de klokken
                        De verdeler zit zo te zien goed
                        sigpic

                        porsche 924 martini 1977
                        porsche 924 50 Jahre edition 1982
                        BMW X3 3.0 high exclusieve

                        Comment

                        • piet03
                          924 Wannabe
                          • Aug 2014
                          • 29

                          #13
                          Re: Piet's Project

                          Zo, vandaag nog eventjes gehobbyd. Mooi nieuw Mann oliefilter gevuld en gemonteerd, dynamo en nieuwe v-snaar gemonteerd, vraag me alleen af of de verdeler nou uiteindelijk goed zit, kerfje op de as zit gelijk met die op de rand, maar heb ik ook de vervroeger in de goede richting staan? (eerst stond hij richting mijn inlaatspruitstuk)
                          verdeler resized.jpg

                          Voor morgen op het lijstje: een aantal verweerde/geoxideerde/afgebroken stekkertjes vervangen en schoonmaken, nieuwe thermostaat en radiateur ventilator sensor monteren, thermostaathuis terug zetten en de nieuwe distributieriem spannen. Ennnnn nog even de nieuwe bougies en bougiekabels monteren.

                          Ik vind het spannend worden, binnenkort de eerste start en hopelijk zit het allemaal mee! Inmiddels al bezig mijn werk voor de zoveelste keer na te lopen en dubbel te controleren of ik niks vergeten ben.

                          Weet iemand misschien wat ik zou kunnen gebruiken om te zorgen dat de nokkenas niet beschadigd raakt bij de eerste start, gezien hij nog niet direct olie krijgt?

                          Comment

                          • remytjuh1994
                            924 Fan
                            • Jun 2012
                            • 141

                            #14
                            Je kan het kleppendeksel eraf halen en eventjes wat olie er overheen kunnen sprenkelen. Dat wordt wel vaker gedaan bij een auto die een tijdje heeft stilgestaan.
                            Gr. Remy
                            Porsche 924 2.0 bj 1980
                            Subaru Justy 1.6 AWD bj 2003
                            Suzuki Swift Sport bj 2009

                            Comment

                            • piet03
                              924 Wannabe
                              • Aug 2014
                              • 29

                              #15
                              Re: Piet's Project

                              Bedankt voor de tip!

                              Ben vandaag bezig geweest, nokkenas en vliegwiel op timing gezet, vervolgens de riem strak gezet, maar nu blijkt dat hij met het draaien van de nokkenas (om kleppen te kunnen stellen) is verschoten, als ik de nokkenas op het merkteken zet zit de markering op het vliegwiel er een stuk naast. enig idee? Lijkt me toch vrij onlogisch gezien alles op timing stond bij het monteren van de distributieriem.

                              Zoals vermeld bezig geweest met stellen van de kleppen. Dit had ik nog nooit eerder gedaan dus het was even uitvogelen hoe het zat (Volgens Haynes manual 0,10 mm op inlaatklep en op 0,40 mm op uitlaatklep aangehouden). Na wat ruw afstellen heb ik ze nu zo staan dat mijn voelermaat er redelijk gemakkelijk onder door schoof:

                              Cilinder 1
                              Inlaatklep 0,15 mm
                              Uitlaatklep 0,40 mm

                              Cilinder 2
                              Inlaatklep 0,15 mm
                              Uitlaatklep 0,40 mm

                              Cilinder 3
                              Inlaatklep 0,10 mm
                              Uitlaatklep 0,40 mm

                              Cilinder 4
                              Inlaatklep 0,05 mm
                              Uitlaatklep 0,40 mm

                              Waar ik me nu zorgen over maak is dat de 4e inlaatklep steeds voor problemen zorgt, bij het hermonteren van de kop paste de stoter er niet meer in terug, en nu krijg ik de klepspeling niet groter dan 0,05mm (als ik de stelschroef verder naar buiten draai zou hij uit de klepstoter steken)

                              Tja, het blijft lastig zo'n eerste keer.
                              Last edited by piet03; 15-08-14, 22:57.

                              Comment

                              Working...