Avonturen met mijn 924 Turbo

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Johann
    924 Wannabe
    • Jun 2016
    • 18

    Avonturen met mijn 924 Turbo

    Ik heb mezelf en mijn nieuwe auto enkele weken geleden voorgesteld. Ik heb een 924 Turbo gekocht die 20 jaar heeft stilgestaan. De afgelopen weken ben ik heel druk geweest met poetsen en onderhoud.

    De onderhoud zie je eigenlijk niet van terug, maar inmiddels heb ik de ontsteking systeem gereviseerd en vervest. Nieuwe Verdeelkap, Rotor, bougiekabels, bougies en de Bobine schoon gemaakt. Ook heb ik aardig uren in het schoonmaken van de motor ruimte gestopt en de resultaten mag er zijn. Ik ben er nog niet, maar ben al heel erg tevreden over mijn voortgang

    Voor



    Na


    Bij een 924 is de kap over de distributieriem altijd een beetje roestig en bij een Turbo door de hitte is het nog erger en omdat ik de kap toch gedemonteerd hebt heb om de distributieriem te vervangen heb ik hem een beetje opgeschuurd en een likje verf gegeven.

    Voor


    Na



    Maar alvorens ik de distributie riem terugplaats heb ik besloten de waterpomp te vervangen. In principe was de pomp nog OK, maar omdat ik toch bezig ben met schoonmaken en vernieuwen leek het me slim een nieuwe pomp te monteren, en de kosten van een nieuwe pomp valt ook erg mee.



    Daarna de koelsysteem grondig gespoeld. Er kwam best veel roestige water uit het blok en radiator maar na een minuutje of vijf van spoelen was de water helder en kon ik de nieuwe pomp plaatsen. Twintig jaar geleden heb ik deze klus op mijn rug op een koude garagevloer in mijn uppie gedaan. Het was een rotklus, maar deze keer in de luxe van het clubhuis en vijf extra paren handen tot mijn beschikking is het binnen een uurtje gelukt :cheers:



    Het blokje is inmiddels al redelijk schoon maar het kan altijd beter, dus ook maar weer de boel met een kwast en allesreiniger aangepakt 8)


    Nadat de distributieriem en waterpomp vervangen was was het de berut van de v-snaren maar na een uur van worstelen en vloeken heb ik de strijd opgegeven. Voor de twee keer heb ik de verkeerde v-snaren mee gekregen Het schijnt heel moeilijk te zijn de juiste V-snaren voor een 924 Turbo te vinden. Inmiddels een derde alternatief alternatief binnen. Zaterdag maar weer proberen

    Ik moest verder, dus heb ik de oude v-snaren weer gemonteerd. Ze zijn best versleten en uitgedroogd, maar ze doet het gelukkig nog...voor hoe lang weet ik het niet, maar een weekje moet wel lukten

    Toen maar alles nog een keertje nagelopen en toen brak het moment toch aan, de motor moest gestart worden. Het was even spannend maar alles sloeg vrij snel aan en na een seconde of twee van sputteren liep de motor prachtig rond. We hebben de motor warm laten draaien, alle ontluchten en de nieuwe thermostaat ging open op het juiste moment en eventjes later ging de fan ook draaien. Dus de koelsysteem konden we aftikken.

    Het voordeel van eerst de koelsysteem reviseren en dan warm laten draaien is dat de olie nu ook gereed was om af te tappen. Het was hier wel even spannend want de aftapplug wou niet loslaten. Maar na enkele minuten met beleid de boel forceren liet de plug los en kon ik de olie aftappen. Hoewel de olie erg vies was kwam ik hier geen narigheid tegen.

    Na een bak koffie en koek hebben we een nieuwe oliefilter geplaatst en de blok met verse olie gevuld. Met de motor voor 98% af heb ik voorzichtig een rondje of vier op de industrieterrein gereden om alles te controleren. De auto deed het super goed en ik denk dat ik volgende week een eerste poging kunnen wagen met een APK. :ba:

    Met een APK in ons achterhoofd hebben we de auto nagelopen en hebben we enkele zaken gevonden die aandacht verdiend:
    - Ruitensproeier doet het niet
    - Knipperlichten gaan aan maar knippert niet (Was al bekend toen ik de auto in de schuur heb bekeken)
    - Kentekenverlichting doet het niet
    - Mistlamp doet het niet
    - Wisserarmen is constant aan
    - Wiellager rechts voor heeft speling
    - Archteruitrijlampen doet het niet

    Dus maar direct weer aan de slag. Na een beetje zoeken hebben we geconstateerd dat de pompje van de ruitensproeier kapot was. Ik heb hem gedemonteerd en met een beetje WD40, PTFE spray en gefriemel hebben we de pompje weer werkend gekregen.


    Helaas ging hij later weer lekken omdat we geen watervaste kit had gebruikt, dus hij ligt nu weer uit elkaar om opnieuw ingepakt te worden Inmiddels via ebay een nieuwe gescored en de oude gereviseerd.

    Daarna de relais van de knipperlicht vervangen en de relais van de ruitenwissermotor schoongemaakt. De knipperlichten deed het meteen goed met de nieuwe relais, maar de wisserarmen blijf maar vegen. Weer opzoek naar een probleem....toen bleek de probleem mezelf te zijn...hij stond op interval. Afijn, hij doet het dus prima.

    Op naar de volgende klus. De mistlamp was ook snel gemaakt door het plaatsen van een nieuwe lampje. We hebben toen ook de rest van de lampjes schoongemaakt en waar nodig vervangen.

    De kentekenverlichting was wel een puzzle. We dachten eerst dat het een massa probleem was maar na een lange zoektocht en traceren van de kabelboom hebben we geconstateerd dat de stroomkabel ergens een breuk had. Dus een nieuwe stroomkabel getrokken en ook de kentekenverlichten doet het weer. :cheers:



    Komende week dus nog voldoende dingetjes om te doen alvorens ik de auto bij de RDW kan aanmelden.

    Toen: 924⇒911⇒952⇒911⇒356B⇒964⇒968⇒997
    Nu: 964 en 924 Turbo
  • jimfrey944
    Administrator
    • Jan 2008
    • 4534

    #2
    Komt goed zie ik mooi project en resultaat

    Sent from my iPhone using Forum Runner
    sigpic

    porsche 924 martini 1977
    porsche 924 50 Jahre edition 1982
    BMW X3 3.0 high exclusieve

    Comment

    • M.B.H.
      924 Freak
      • Feb 2008
      • 6043

      #3
      Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

      Mooi Man Geen half werk top !!!
      924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.

      Comment

      • 924turbo2
        924 Freak
        • Dec 2007
        • 2956

        #4
        Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

        Mooie originele turbo!
        937 racer

        Comment

        • jel
          924 Fan
          • May 2012
          • 407

          #5
          Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

          Mooi project!

          Comment

          • Johann
            924 Wannabe
            • Jun 2016
            • 18

            #6
            Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

            Vanavond weer aan de slag gegaan met mijn auto. Een V-snaar is nu wel goed, maar de zoektoch naar de juiste V-snaar voor de airco gaat door. De Specs van Porsche klopt gewoon niet. Volgens PET moet ik een 12.5 x 875 snaar hebben, maar die zijn veels te kort. Afijn morgen weer verder zoeken.

            Ik heb vanavond ook de schakelaar op de bak voor de achteruitrijlichten vervangen en heb nu werkende lampen

            Laatste klusje is nu om de remvloeistof te vervangen en de rechter voorste wiellager en dan op naar de APK!
            Toen: 924⇒911⇒952⇒911⇒356B⇒964⇒968⇒997
            Nu: 964 en 924 Turbo

            Comment

            • Johann
              924 Wannabe
              • Jun 2016
              • 18

              #7
              Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

              Vandaag weer met de 924 aan de slag geweest. Eindelijk de juiste V-snaar voor de airco gevonden en ik kon daarom alles in de motorruimte final monteren. Dat beteken nieuwe luchtfilter en rubberen bandjes om de deksel te bevestigen. Ik heb ok weer de boel onder handen genomen met allesreiniger en ben zeer tevreden over de resultaat.

              Ik heb ook vanmorgen een setje wiellagers gehaald voor de rechter voorwiel. Dat zit er nu ook op dus de auto is klaar voor de RDW en APK



              Ik moet nog de remvloeistof verversen, mogelijk kan ik dat nog van de week doen. En als het goed is word de kleine gat in de bodem ook van de week gelast
              Toen: 924⇒911⇒952⇒911⇒356B⇒964⇒968⇒997
              Nu: 964 en 924 Turbo

              Comment

              • Johann
                924 Wannabe
                • Jun 2016
                • 18

                #8
                Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

                Vandaag weer met de 924 aan de slag geweest. Eindelijk de juiste V-snaar voor de airco gevonden en ik kon daarom alles in de motorruimte final monteren. Dat beteken nieuwe luchtfilter en rubberen bandjes om de deksel te bevestigen. Ik heb ook weer de boel onder handen genomen met allesreiniger en ben zeer tevreden met de resultaat.

                Ik heb ook vanmorgen een setje wiellagers gehaald voor de rechter voorwiel. Dat zit er nu ook op dus de auto is klaar voor de RDW en APK



                Ik moet nog de remvloeistof verversen, mogelijk kan ik dat nog van de week doen. En als het goed is word de kleine gat in de bodem ook van de week gelast
                Toen: 924⇒911⇒952⇒911⇒356B⇒964⇒968⇒997
                Nu: 964 en 924 Turbo

                Comment

                • Johann
                  924 Wannabe
                  • Jun 2016
                  • 18

                  #9
                  Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

                  Gisteravond ben ik weer tot vlak voordat de alarm op de hal ging bezig geweest met mijn Turbo. De doel van het avond was om het interieur kaal te maken waar de gat in de bodem gelast moeten worden. Uiteraard ben ik ook weer aan het schoonmaken geweest...het is een compulsie :lol:

                  Dus de eerste taak was het verwijderen van de voorstoelen en ik heb schatten gevonden! In totaal 500 Lire en een binnenzool

                  Een "bewijs" dat deze auto in de euro tijdperk niet op de weg is geweest

                  Ik ben zeer blij met de kwaliteit en staat van de tapijt in deze auto. Er zit al de nodig uurtjes in maar onder de stof en schimmel is een tapijt in top conditie. Er is bijna geen slijtage te vinden


                  Ook is met de meest ranzige vesnellingspook ter wereld al een prachtige resultaat behaald
                  Voor

                  Na


                  Inmiddels heb ik ook nieuwe rubbertjes op de pedalen gemonteerd. Een rot klusje maar zeker de moeite waard


                  En als kers op de taart is er gisteren een paketje vanuit Engeland gekomen met een grill voor onder de voorbumper
                  Voor

                  Na


                  In de komende dagen zal de nu blootgelegde gat gelast worden
                  Toen: 924⇒911⇒952⇒911⇒356B⇒964⇒968⇒997
                  Nu: 964 en 924 Turbo

                  Comment

                  • ptol
                    924 Gek
                    • Jun 2011
                    • 1261

                    #10
                    Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

                    Potverdorie wat een lekkers allemaal. Deze wordt echt weer tip-top!

                    Comment

                    • jimfrey944
                      Administrator
                      • Jan 2008
                      • 4534

                      #11
                      Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

                      Gaten zijn gescheurd door de stoel bevestiging zeker
                      Zie dat je tapijt wel iets groenig is geworden door de zon
                      Daar is echt een mooie oplossing voor
                      Ik spuit ze in met gewoon een spuitbus zwarte verf
                      Beetje poetsen met een doek en het ziet er weer prachtig zwart uit
                      De verf word in de vezels van het wol gezogen
                      Word niet hard of raar
                      sigpic

                      porsche 924 martini 1977
                      porsche 924 50 Jahre edition 1982
                      BMW X3 3.0 high exclusieve

                      Comment

                      • Johann
                        924 Wannabe
                        • Jun 2016
                        • 18

                        #12
                        Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

                        Ik denk dat de gat is veroorzaakt door een kei die onder de auto terecht was gekomen. De motorplaat en carter heeft daar ook onder geleden.

                        De tapijt is eigenlijk mooi zwart, maar volgens mij refereert je aan de tapijt naast de dorpel? Ik moet de tapijt nog reinigen met een machine en zeepsop, want er zit nog aardig stof in de vezels. De auto heeft vele jaren in een gebied met witte kleigrond doorgebracht en dat stof zat echt overall. Dus ik moet nog een heleboel keren poetsen.
                        Toen: 924⇒911⇒952⇒911⇒356B⇒964⇒968⇒997
                        Nu: 964 en 924 Turbo

                        Comment

                        • raymon
                          924 Wannabe
                          • Sep 2014
                          • 47

                          #13
                          Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

                          Leuk! Weer een Turbo op de weg erbij. Veel plezier gewenst

                          Comment

                          • Johann
                            924 Wannabe
                            • Jun 2016
                            • 18

                            #14
                            Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

                            Over iets minder dan een anderhalve week is mijn afspraak bij de RDW en dan wil ik de auto helemaal puntgaaf hebben. Dus ik houd de vaart erin.

                            Gistermiddag heeft Bob Hahn de bodem van de 924 gelast. Hij heeft een plaatje gesneden en in gelast en de overige scheurtjes netjes dichtgelast.
                            Voor

                            Na


                            Daarom gisteravond maar weer gaan knutselen. Ik merk wel dat mijn handen veel schoner blijven gedurende het knutselen en dat is een goed teken

                            Omdat ik geen antigravel of rubbercoating in huis had kon ik het interieur niet weer terugbouwen. Dus heb ik besloten de sloten, slotplaten en deurgrepen goed af te stellen. Het was iedere keer een gepiel om de deuren open te krijgen en ik was het inmiddels een beetje zat.

                            Dus na een beetje zoeken en demonteren is het me gelukt allebei de deuren af te stellen en alle sloten te smeren. De deuren gaan nu heel mooi op en van slot :cheers:



                            En omdat de binnenbekleding toch gedemonteerd was heb ik besloten ook de raam mechanisme te smeren want de ramen waren enorm langzaam. Imniddels is de passagiersraam gefixed, dus morgen de bestuurderskant ook maar aanpakken.



                            O ja, en mijn motorruimte is een plaatje geworden :ba:



                            Tot zover mijn update :salut:
                            Toen: 924⇒911⇒952⇒911⇒356B⇒964⇒968⇒997
                            Nu: 964 en 924 Turbo

                            Comment

                            • jimfrey944
                              Administrator
                              • Jan 2008
                              • 4534

                              #15
                              Re: Avonturen met mijn 924 Turbo

                              Ziet er idd top uit
                              sigpic

                              porsche 924 martini 1977
                              porsche 924 50 Jahre edition 1982
                              BMW X3 3.0 high exclusieve

                              Comment

                              Working...