Een perfecte 924 verder perfectioneren

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ronaldbm
    924 Addict
    • Aug 2014
    • 1699

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Ja, er zit een wit busje onder de versnellingspook die je kunt vervangen, vaak de oorzaak van speling.
    Zit er ook één op de hever achterop de bak zelf, zelfde verhaal met een wit busje. Slijtage vaak de oorzaak. Zijn gewoon te bestellen overigens. (bv Alpo, Haarlem)
    Project 924....and nice driving

    Comment

    • Beer924
      924 Gek
      • Aug 2021
      • 796

      Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

      LSmeding.
      Kijk eens in dit Youtube filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=UA3y-Xkj1QQ , of deze: https://www.youtube.com/watch?v=RA-Lfm0b158

      Daar zie je waar het probleem (deels) zit. Met name de laatste link is heel goed.
      Het betreft dus over het algemeen de onderste kunststof bol, de as tussen pook en verbindingsstang naar de bak en een kunststof koppelstuk boven op de bak bij de achteras.
      Binnenkort ga ik beginnen aan in ieder geval de speling bij de pook. Bij de bak vervang ik later als ik er beter bij kan.

      Onderdelen inderdaad bij Alpo of bij Partworks in Paderborn, Duitsland.
      Succes.
      Voor verdere vragen over je auto kun je een eigen topic aanmaken of telkens een nieuw onderwerp aanmaken. Zo blijft dit draadje een beetje zuiver.

      Comment

      • Beer924
        924 Gek
        • Aug 2021
        • 796

        Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

        Kleine update. Ook makkelijk voor mijn eigen archief handig straks.

        Afgelopen dagen aan het stoeien geweest met rubbers van de voorwielophanging. En dan alleen om de goeie te krijgen. Lag ook aan mij hoor. Je haalt een rubber uit de draagarm, zoekt aan de hand van de PET het onderdeelnummer op internet en dan krijg je een rubber wat echt niet lijkt op hetgeen je eigenlijk zou willen hebben. Maar je kunt zoeken tot je een ons weegt, je krijgt steeds hetzelfde rubber. Daar word je een beetje onzeker van. Dit was al eerder gebeurd met de draagarmen. Totdat iemand je opmerkzaam maakt op het feit dat het rubber bij het plaatsen ingedrukt wordt en daardoor dus langer wordt. Tja en dan zit het kennelijk als gegoten. Hetzelfde overkwam me met de rubbers van de stabilisatorstang. Ik maak me er niet meer druk om.

        20211231_130027.jpg

        Uiteindelijk ga ik dus de originele draagarmen gebruiken. Die liggen nu bij de poedercoatmeneer met nog meer delen van de voorwielophanging. Nieuwe fusees heb ik al in huis evenals de rest van de stuurinrichting wat vervangen moest worden (volgens mij dan hè....)

        Gisteren de motor weggebracht naar de motordokter. Volgende week zou de definitieve diagnose bekend zijn. Ik hoop er maar het beste van.

        20220105_145116.jpg

        Vanmiddag de linker veerpoot voor zover mogelijk uit elkaar gehaald. Uit de documentatie was al gebleken dat er nieuwe remmen aan de voorzijde waren gemonteerd. Nou, klopt als een bus. Hoewel vuil, alles nieuw!

        20220107_165023.jpg

        En op de valreep vandaag nog een leuk succesje geboekt. Ik heb een complete, originele antiedreunmat voor het schutbord gevonden. Niet helemaal ongeschonden, maar wel helemaal compleet. Bij mij is alles weg. Had op internet eigenlijk niks gevonden als een (voor mij) aanvaardbaar alternatief. Dus me is happy!

        IMG-20220107-WA0003.jpg

        IMG-20220107-WA0004.jpg

        Volgende keer weer meer.
        Last edited by Beer924; 07-01-22, 19:16.

        Comment

        • Beer924
          924 Gek
          • Aug 2021
          • 796

          Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

          Vandaag wil ik jullie deelgenoot maken van iets wat, in mijn ogen in ieder geval, bijzonder is. Maar misschien zeggen jullie, och allang bekend!!!

          Bij het afstruinen van het www kwam ik op de fora van óf PelicanParts óf Rennlist een item tegen over voor schokbrekers. En dan met name de montage daarvan. Er werd geattendeerd op het feit, dat je de buis van de veerpoot met pakweg een kleine 40 ml versnellingsbakoile (SAE80) zou moeten vullen. Of met een andere vloeistof. Dat zou te maken hebben enerzijds koeling (???????) en anderzijds het rammelen tegen gaan. Ik vond het een bijzonder verhaal. Ik heb daarover contact gehad met iemand die ook met veerpoten van zijn 924 bezig was geweest, maar die sloeg er echt niet op aan.

          Maar wat wil nu het geval: Ik haal één van de schokbrekers uit de buis van de McPherson en de hele dunne olie sijpelt eruit. Dus toch! Uit een lijst met de aan de auto verrichte werkzaamheden maakte ik op dat de voorschokbrekers al een keer vervangen zouden zijn. Maar ik kwam in de documentatie die ik bij de auto heb gekregen geen nota's daarover tegen.
          De schokbreker die ik er nu uit heb gehaald lijkt wel nieuw, maar ja die heeft al die tijd gewoon in olie en afgesloten van de weersinvloeden gezeten. Het was een Monroe. Ik heb echter twee nieuwe Koni's en dat vind ik dan toch wel, ja hoe moet ik dat zeggen, net iets leuker. Want of ze beter zijn weet ik niet.

          Het toplager in de veerpoot loopt niet lekker. Ik vermoed dat het vuil/zand is. Ik heb dat lagertje al een beetje gereinigd met remmenreiniger en het wordt al beter. Het ligt nu te weken in de wasbenzine. Morgen ga ik dat ding goed reinigen en opnieuw invetten. Als hij dan nog niet lekker loopt ga ik het alsnog het vervangen.

          20220109_104711.jpg

          20220109_113126.jpg

          Comment

          • Riggard
            924 Fan
            • Jan 2021
            • 478

            Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

            Vordert weer mooi

            Kan ook zijn dat de olie van de originele demper nog in de veerpoot zat en men dit heeft laten zitten. Als je de originele loshaalt blijft er sowieso olie achter. Als je 'm vervangt met de poot aan de auto is het ook lastig om die olie eruit te krijgen.

            Sowieso kan het m.i. geen kwaad als er olie in zit. Koeling zou iets kunnen schelen...en waar olie zit, zit geen roest Begin nu ook te twijfelen of ik mijne niet ook vol moet gooien.

            Ik neem aan dat je dat lagertje inmiddels ook helemaal uit elkaar hebt gehaald? Dat maakt wat eenvoudiger schoon.

            Comment

            • Beer924
              924 Gek
              • Aug 2021
              • 796

              Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

              Of men het erin heeft laten zitten of heeft vernieuwd maakt me niet zoveel uit. Belangrijkste is dat het er in zit. Ik gooi het zeker niet vol. Is een beetje raar gezicht als er olie uit komt, ook al weet je waardoor het komt en het geen kwaad kan. Dat lagertje kun je dus kennelijk uit elkaar halen? Vertel eens hoe? Zonder dat ik het naar de knoppen help.....

              Comment

              • Riggard
                924 Fan
                • Jan 2021
                • 478

                Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                Nu ik het schrijf begin ik even te twijfelen. Ik heb er meerdere, sommigen heb ik uit elkaar gehad. Er staat mij echter ook iets bij dat dat niet bij elk lager lukte. Dus je kunt het proberen, maar zou niet teveel kracht zetten.

                Net trouwens even gegoogled, maar die lagertjes zijn ook gewoon nieuw te koop voor een paar euro zie ik. Typenummer:
                823 412 249

                Comment

                • Beer924
                  924 Gek
                  • Aug 2021
                  • 796

                  Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                  Ach weet je. Tijd zat. Eerst in de wasbenzine, dan in de wd40, droogblazen. Goed verder laten drogen en dan lekker nieuw vet erin. Loopt weer als een zonnetje!!

                  Comment

                  • Beer924
                    924 Gek
                    • Aug 2021
                    • 796

                    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                    Twee klussen gedaan.
                    De handremhandle bleef niet aangetrokken.
                    Ik heb de stoel eruit gehaald dan kun je er makkelijk bij. Moest toch al gebeuren, want om straks de rembekrachtiger uit de motorruimte weg te halen om de isolatie te vervangen moet je ook onder het dashboard moeren losdraaien en de gaffel van het rempedaal los te nemen.

                    38 jaar stof, vuil, één of ander "smerend wit goedje" en lichte vliegroestvorming op alle draaiende en langs elkaar schuivende delen. Dan werkt het niet lekker meer natuurlijk. Dus de hele handel gereinigd, alle vet eraf en eigenlijk, op de asjes na, zonder vettigheid gemonteerd. Hé, het loopt weer als gesmeerd.........Das gek!!

                    Zo kon ik nu ook makkelijk bij de koppelingskabel. Dus ook losgenomen, want die wordt vervangen.

                    Stuur gebroken?
                    Iemand wees mij op het feit dat het 3- spaaks stuur gebroken zou zijn bij de linker spaak. Had ik nog niet gemerkt, maar als je het weet let je erop. Ik zag en voelde dat ik het stuur bij de linker spaak wel enigszins kon bewegen door het naar voren te trekken of naar achteren te duwen.
                    Bij nadere beschouwing denk ik niet dat het gebroken is. Het lijkt alsof de rubber laag die de overgang vormt naar de hoepel heeft losgelaten. Ik heb zomaar het idee, dat dit met een epoxylijm te herstellen is en dat het hele zaakje dan weer stevig is.
                    Of heb ik het verkeerde idee en is het wel degelijk gebroken. Maar waar dan? Heeft iemand ervaring hiermee??

                    20220112_184609-gemerkt.jpg

                    Bij het loshalen van het stuur merkte ik dat ik de hele stuurkolom, het deel waar de ruitenwisser en richtingaanwijzerhendels aan zitten, ongeveer een centimeter naar me toe kon trekken. Wie herkent dit? Waardoor wordt deze speling veroorzaakt?
                    Ik vind het vreemd, maar heb dan ook nog wel het idee, dat die speling wordt opgeheven op het moment dat de stuuras weer met het stuurhuis verbonden is. Klopt dat of moet ik een lastig verhaal oplossen waarbij er allerlei kunststof bussen en contactsloten gemold moeten worden omdat het anders niet wil.........

                    Comment

                    • Beer924
                      924 Gek
                      • Aug 2021
                      • 796

                      Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                      Even nog een aanvulling:
                      Grrrrr. Het rubber is gescheurd. Ik heb op internet misschien al een lijm gevonden op die dit zou moeten kunnen herstellen. Als iemand vanuit eigen ervaring iets kan vertellen over welke lijm ik nodig heb, dan hoor ik het natuurlijk graag. Moet wel sterke lijm zijn. Er komt natuurlijk wel wat spanning op te staan.

                      20220112_204324.jpg

                      En anders wordt het toch zoeken naar een ander stuur. Misschien wel een vier-spaaks. Vind ik ook mooi ook al zal dat dan vermoedelijk een zwarte worden. Die worden in het bruin niet of nauwelijks of alleen tegen gruwelijke prijzen aangeboden.

                      Comment

                      • Riggard
                        924 Fan
                        • Jan 2021
                        • 478

                        Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                        pfff, balen, dat zijn weer van die typische dingen die alleen stuk gaan bij een wat oudere auto

                        Van lijm helaas ook geen/weinig verstand. Heb voor m'n dash (ook een hard soort foam) toentertijd epoxy gebruikt, dat werkte prima en kreeg best wat te verduren, dus dat zou mijn eerste ingeving zijn.
                        Verder is het ook goed om áls je op zoek gaat naar een ander stuur, ook op te letten, omdat er blijkbaar 'diepe' en 'ondiepe' versies zijn (stuur werd in meerdere modellen toegepast.). Heeft iets te maken met een spacer. Heb mij er nooit in 'verdiept', want heb zelf een Momo prototipo liggen, maar iets om dus op te letten.

                        Comment

                        • Beer924
                          924 Gek
                          • Aug 2021
                          • 796

                          Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                          Wat het stuur betreft. Vandaag opgestuurd naarrrrrrrrrrr Jalink. Plaatsje in Oostenrijk. Man doet niet anders dan sturen herstellen. Dus niet alleen bekleden, maar ook zoals in mijn geval compleet repareren. Heb leuk email contact gehad. Gaf me wel vertrouwen. Nou ja, we zien wel wat het wordt. Het was echt gebroken, dus er moest wat gedaan worden. En ergens repareer ik het dan nog liever, dan zomaar €300 of meer uitgeven voor een nieuw stuur. Nu ben ik als het goed is €175 inc. verzendkosten (vv) kwijt. Krijg hem dan compleet nieuw bekleed terug zonder breuken enzo.
                          Morgen D-day wat de motor betreft.

                          Comment

                          • Beer924
                            924 Gek
                            • Aug 2021
                            • 796

                            Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                            Wat betreft de axiale speling heb ik hier al een draadje gevonden waarin hetzelfde onderwerp werd behandeld. Ik heb begrepen dat ik me geen zorgen hoef te maken. Speling verdwijnt als ik de stuurstang aan het stuurhuis bevestig. Dus lijkt het mijn/dit probleem opgelost.

                            Comment

                            • Beer924
                              924 Gek
                              • Aug 2021
                              • 796

                              Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                              Het was een mooie dag in de renovatiereis die ik maak met de 924. Vanmorgen eerst de onderdelen van de voorwielophanging opgehaald die ik had laten poedercoaten. Dat was erg mooi geworden en voor een zeeeeer acceptabel prijsje.

                              Dan vanmiddag naar de motordokter voor het verdict over de 2.0 viercilinder. Weer een meevaller! Zuigers prima, nokkenas prima, krukas prima, krukaslagers prima, kleppen prima, klepgeleiders prima, oliepomp prima. Nou, dus alleen cilinders honen? Nee, dat dus niet. De drijfstanglagers waren wel aan hun eindje. Vanmiddag op internet aan het zoeken geweest en in Duitsland gevonden! Zijn onderweg.
                              Zuigerveren hadden we al. Vanmiddag bij Alpo complete pakkingset en waterpomp besteld. Kortom, we gaan weer lekker het weekend in, waarin niet gesleuteld gaat worden.

                              20220114_114816.jpg

                              20220114_141055 web.jpg

                              Comment

                              • Riggard
                                924 Fan
                                • Jan 2021
                                • 478

                                Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                                Ook wel eens leuk... als alles mee zit gepoedercoat spul ziet er keurig uit! knapt zeker op.

                                Stuur klinkt ook goed, zeker qua prijs, daarvoor heb je nog niet eens een 'nep' stuur.

                                Comment

                                Working...