Een perfecte 924 verder perfectioneren

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pierro
    924 Fan
    • Feb 2015
    • 366

    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

    Originally posted by Pierro
    https://www.rosepassion.com/en/47841...8419951a-P8752

    Is dit het onderdeel wat je zoekt ? nieuw nog steeds verkrijgbaar, of zoek je een gebruikte...
    sorry, verkeerde link, was voor een rechtsgestuurde 924

    Mercedes W124 1989 / Porsche 924 1983 restored / MG-Midget 1973 restored / Rover 1275 Mini 1992 restored
    Citroen 2CV6 1986 restored / Renault N72 restored/ Mazda MX-5 1.8 for the fun / Toyota Landcruiser Prado daily driver

    Comment

    • Beer924
      924 Gek
      • Aug 2021
      • 884

      Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

      Ik neem aan dat je ook de prijs hebt gezien. Belachelijk. 2 van die kruiskoppelingetjes kosten volgens mij bijna niks. Als men ze bij rose passion of partworks kan reviseren, moet ik dat ook op de een of andere manier geregeld kunnen krijgen. Maar ik wacht rustig even af of iemand zich nog hier misschien meldt met een GOEIE gebruikte.

      Comment

      • Bastibum
        924 Fan
        • Nov 2021
        • 132

        Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

        Tegen die prijs ben ik ook al aangelopen. Bij mij zit er speling op de onderste kruiskoppeling. Het is me nog niet gelukt om het te bevestigen, maar ik heb een vermoeden dat er Volkswagen en Audi's met dezelfde stuuras van de band zijn gerold.


        Dit lijkt er bijvoorbeeld op en is een fractie van de prijs

        Comment

        • Beer924
          924 Gek
          • Aug 2021
          • 884

          Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

          Ik ben gisteren uiteraard ook al aan het zoeken geweest Bastibum en kwam hier terecht:


          Maar als je dan gaat kijken naar de maten, dan kom ik een paar centimeter tekort. De totale stuurstang van mij is 44 cm. Die van een Kever van na 1974 en die er het meest op lijkt is slechts 41 cm. En meestal lukt het wel om behulp van het originele nummer uit te komen in de vervangingsmarkt, maar ook dat is niet het geval. Het grote probleem is, dat de assen van de kruiskoppelingen als het ware zijn vastgeklonken in hun behuizing. Daardoor zijn ze niet zo eenvoudig te vervangen. Je moet wel weten wat en hoe je dat doet en daar ben ik nog niet uit.

          Comment

          • Steady Eddy
            924 Fan
            • Jul 2008
            • 196

            Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

            Heb je die cardanstang los ? Kruiskoppeling zal normaal met circlips gemonteerd zijn. Als die gedemonteerd is, kan je precieze diameter van de bussen meten en buitenmaat koppelstuk. Dit alles natuurlijk in de veronderstelling dat de houders niet uitgesleten zijn. Normaal zou ik verwachten dat de bussen van het meest slijtgevoelige metaal zijn, maar zeg nooit...
            Mijn eerste auto was een Porsche, mijn laatste ook...(en laat dat naast transaxle ook 911 zijn)...

            Comment

            • Riggard
              924 Fan
              • Jan 2021
              • 508

              Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

              Ben gister ook even op zoektocht uit gegaan, want lijkt een bekend euvel te zijn. Paar dingen gevonden:
              - Vaak gaan ze stuk omdat er remvloeistof op landt en dat vreet m over tijd aan.
              - In theorie kun je de koppeling wisselen... Maarr porsche heeft de lager passing een soort van 'geklonken' ipv een circlip te gebruiken (is ook het geval bij die kever as die beer hierboven post)
              - bovenstaand schijnt op te lossen te zijn door de geklonken rand los te frezen, de oude eruit te perden en na installatie van een nieuwe koppeling aan beide kanten een carosserie ring met een puntlasje erop te zetten.
              - aftermarket vervanging heb ik niet echt kunnen vinden.

              Comment

              • Beer924
                924 Gek
                • Aug 2021
                • 884

                Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                Ik denk dat we het zo gaan aanpakken, zoals in de laatste alinea van Riggard.

                Comment

                • Steady Eddy
                  924 Fan
                  • Jul 2008
                  • 196

                  Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                  Als het idd geen circlip is, blijft enkel bovenstaande oplossing.
                  (heb dat zelf nog niet voorgehad, vandaar beetje verkeerde info...)
                  Mijn eerste auto was een Porsche, mijn laatste ook...(en laat dat naast transaxle ook 911 zijn)...

                  Comment

                  • Beer924
                    924 Gek
                    • Aug 2021
                    • 884

                    Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                    Er zitten inderdaad geen clips in, maar een soort bergplaats die dmv een soort centrepons is geklemd. Ik weet niet hoe ik het anders moet beschrijven.

                    20211130_122253.jpg

                    Comment

                    • Steady Eddy
                      924 Fan
                      • Jul 2008
                      • 196

                      Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                      En blijkbaar zit de tussenas vastgeklonken op de beugel, anders was daar wel een losse stuuraskoppeling voor te vinden
                      Zoiets bedoel ik dus
                      Mijn eerste auto was een Porsche, mijn laatste ook...(en laat dat naast transaxle ook 911 zijn)...

                      Comment

                      • Beer924
                        924 Gek
                        • Aug 2021
                        • 884

                        Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                        Ook dit is waar ik naar gekeken heb, maar wat inderdaad niet gaar lukken. Helaas zou ik haast zeggen, want dan was ik snel klaar. Maar echt, voorlopig vertik ik het om zo idioot veel geld uit te geven aan zo'n stuuras. Ik ga eerst proberen om op welke manier dan ook de mijne te reviseren.

                        Comment

                        • Steady Eddy
                          924 Fan
                          • Jul 2008
                          • 196

                          Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                          Ik zou die eerst eens roodgloeiend stoken en kijken als er dan iets lost...
                          Mijn eerste auto was een Porsche, mijn laatste ook...(en laat dat naast transaxle ook 911 zijn)...

                          Comment

                          • Beer924
                            924 Gek
                            • Aug 2021
                            • 884

                            Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                            En wat doe je dan op een druilerige zondagmiddag. Precies, stuurstang verwijderen. Beschermplaat onder de motor verwijderd. Dan kun je net iets makkelijker bij de onderste kruiskoppeling en straks bij de montage kun je direct bij het gat voor de centrering van het stuurhuis. De bovenste kruiskoppeling losmaken gaat ook wel met een knietjes en verlengstukken. Maar vooral boven wilde de kruiskoppeling niet direct van de as af. Ik heb een keer boos gekeken en toen ging het. En als je de as dan zo in de hand houdt en voelt aan de kruiskoppeling waarvan ik had gezien dat daar veel speling op zat, dan valt de speling eigenlijk nog wel mee. Je gaat bijna aan jezelf twijfelen! Maar in de bankschroef is er wel degelijk behoorlijk speling voelbaar. Eenmaal schoongemaakt voel je wel dat die kruiskoppelingen gaar zijn.
                            Even nog terugkomen op wat Steady Eddy hierboven opmerkte. Ik heb 3 stuurstangen liggen. De bovenste is origineel, de middelste was de vervanger die ik er nu uit heb gehaald en hoe ik aan die onderste kom heb ik geen idee van. In het Ruttiaans: ik heb er geen herinnering aan..... De onderste van de drie is voorzien van een VW merkje met de aanduiding R17. Helaas geen nummer. En die is zoals Eddy hierboven opperde inderdaad voorzien van een spline waarmee de kruiskoppeling op de as is geschoven. En de as hebben ze net buiten de kruiskoppeling als het ware gestuikt, waardoor het vast zit. Helaas is er geen enkele kruiskoppeling waarbij niet ergens wat speling zit of een zwaar punt. Bijzonder is wel dat de klauwen van de kruiskoppeling veel lichter zijn uitgevoerd dan die van de 924 zelf. En zo worden we steeds wijzer in de dreamworld 924

                            Als je je afvraagt wat er met de middelste stuurstang is gebeurd: Die zat in de primer en de zwarte lak en toen bleek er enige tijd iets van remvloeistof te hebben gelekt met een gebladderde stuurstang tot gevolg. Dan weet je gelijk weer waarom je remvloeistof altijd gelijk moet neutraliseren.

                            DSC04472web.jpg

                            DSC04479web.jpg

                            DSC04474web.jpg
                            Last edited by Beer924; 10-12-23, 15:33.

                            Comment

                            • Steady Eddy
                              924 Fan
                              • Jul 2008
                              • 196

                              Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                              R17 = misschien diameter van as of kruiskoppen of vertanding spline.
                              Je kunt er dus best op de slechtste experimenteren.
                              Ik zou beginnen met kragen aan spline wegslijpen (dremel?), warm stoken en kijken op de verbinding lost...als dat lukt kan je misschien toch nog terugvallen op je eerste gedacht...
                              Mijn eerste auto was een Porsche, mijn laatste ook...(en laat dat naast transaxle ook 911 zijn)...

                              Comment

                              • Beer924
                                924 Gek
                                • Aug 2021
                                • 884

                                Re: Een perfecte 924 verder perfectioneren

                                Vandaag een kruiskoppelingen uit een stuuras verwijderd. In eerste instantie met een stukje massief rond 40mm en een hamer. Mwah, ging wel, maar al dat geweld op de vork waar de pootjes van de kruiskoppeling zitten is natuurlijk niet het allerbeste. Ik had kon zo wel de juiste maat van de kruiskoppeling opmeten. Maar ja, je wilt toch door en ze moeten eruit, dus overgegaan op wat minder geweld en de slijpschijf gepakt. Ging supersnel. DE maat van de kruiskoppeling is 40 x 15. Op internet gezocht en uiteindelijk een paar bedrijven benaderd voor wat prijzen en mogelijkheden. De prijzen variĆ«ren van €13 p/st bij Autodoc voor een kruiskoppeling die ook in Mercedes en BMW en Nissan wordt toegepast tot €90 p/st bij een transmissie revisiebedrijf. Dan is de keus gauw gemaakt, temeer, daar ik al had uitgevonden, dat het verschil in stuuras tussen een 924 zonder servo en eentje met alleen het verschil in lengte is en niet een verschil in kruiskoppeling heeft. Afgaande op het feit, dat, zo weet ik inmiddels, een stuuras bij Transaxleworld.de na inlevering van je oude as c.a. €100 kost, ga ik er maar vanuit dat daar ook bij de revisie de goedkopere kruiskoppeling wordt gemonteerd. Ik gok het erop en heb de goedkopere variant besteld bij Autodoc. Hieronder een linkje voor de liefhebbers:


                                Uiteraard laat ik weten hoe het afloopt met de montage.

                                20231212_111808web.jpg

                                20231212_175710web.jpg

                                Comment

                                Working...