Een perfecte 924 verder perfectioneren

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Beer924
    924 Gek
    • Aug 2021
    • 884

    Eigenlijk sla je de spijker op zijn kop met de zin: "een plaatje om te zien". Klopt voor de volle 100%. Wat dat betreft allecredits naar Laurens. Maar jongens, de auto wordt in september 40 jaar en in de loop van de tijd raken er dingen versleten en zul je ze moeten vernieuwen. En als dat niet gebeurt om welke reden dan ook, dan val je somsbij een reparatie van het een in het ander. In 2009 had Laurens al plannen om de bak te vervangen en de tank eruit te halen, dus plannen genoeg, maar al met al nooit uitgevoerd. En ja, zo wordt de auto natuurlijk steeds nieuwer en nieuwer. Maar het is een 924. En, ik heb het al vaker opgemerkt, zo'n 924 zit vol met gremlins, die te pas en te onpas de kop opsteken. Het is net een soort Japanse duizendknoop. Vrijwel onuitroeibaar
    Last edited by Beer924; 30-07-24, 15:33.

    Comment

    • Beer924
      924 Gek
      • Aug 2021
      • 884

      Verder met de werkzaamheden van vandaag. Ik ben begonnen met de deksel aan de linker zijkant van de bak te verwijderen. Daar zit die afgebroken bout in. Zo kan ik wat makkelijker werken. Vanmorgen ook de bestelde keerringen opgehaald en gelijk twee nieuwe ophangrubbers voor de achterste demper besteld (Bosalnummer 255-517). De oude keerringen waren behoorlijk verhard. In die deksel zat verrassend genoeg (voor mij althans) een magneet. Daar zat behoorlijk wat slijpsel aan. Ja wat heet behoorlijk. Ik weet niet of dit normaal is, maar het is wel fijn dat de magneet die troep uit de olie heeft gevist. Deze bak ligt al vanaf 2009 op de plank. Toen heeft Laurens, de vorige eigenaar deze bak gekocht. Hij zou toen 33000 km hebben gelopen. Ik heb zo mijn twijfels. Maar we gaan het zien. De magneet schoongemaakt evenals de rest van het deksel. Het glijvlak van het lager was nog prima, de as heeft niet zoveel inloopschade van de keerring. Dus met een nieuwe zal de zaak wel dichtblijven. Ik heb bij www.Boelm.nl twee nieuwe afdichtringen (113301185A) voor het deksel kunnen bestellen. Verzendkosten zijn hoger dan de ringen...... Overigens na lang zoeken was dit het enige bedrijf dat ze kon leveren (op redelijke termijn).

      Vanmiddag de benzinetank afgetapt. Zat nog zo'n 25 liter in. Kwam uiteindelijk nog wel een hoop rommel uit de tank. Dus die is nu leeg. Morgen de waterkant opzoeken en dan maar weer aan de gang. Is de bout uit dat deksel er nu al uit? Nee. Een maatje van mij zegt: "ik ga dat voor je regelen". Ja dan ga ik zelf niet meer prutsen. Maar hij heeft een lasapparaat (misschien kan er nog net een moer gelast worden) en grote professionele kolomboor. Daar kunnen mij secondenlijm en boorspul van de Aldi niet tegenop natuurlijk......
      Foto's.

      DSC04705.jpg DSC04703.jpg DSC04706.jpg DSC04719.jpg DSC04716.jpg DSC04714.jpg DSC04718.jpg
      Attached Files

      Comment

      • Beer924
        924 Gek
        • Aug 2021
        • 884

        Heeft iemand trouwens een foto voor mij van de positie van de slangen van de ruitenspuiters? Ik vind die van mij maar raar lopen en knikken. Er zitten ook van die terugslagkleppen in, maar die krijg ik alleen met perslucht open. Nou zoveel opbrengst heeft het ieniemini pompje van de spuit niet.

        Comment

        • Pierro
          924 Fan
          • Feb 2015
          • 366

          exterior new (4).jpg
          het is niet zo gedetaileerd die photo, maar misschien helpt het je....
          Mercedes W124 1989 / Porsche 924 1983 restored / MG-Midget 1973 restored / Rover 1275 Mini 1992 restored
          Citroen 2CV6 1986 restored / Renault N72 restored/ Mazda MX-5 1.8 for the fun / Toyota Landcruiser Prado daily driver

          Comment

          • Beer924
            924 Gek
            • Aug 2021
            • 884

            Bedankt Pierro, maar het ging mij meer om de positie van de slangen langs de binnenzijde van de motorkap. Ik kom niet goed uit met T-stukjes en haakse hoek met terugloopventiel.

            Comment

            • Pierro
              924 Fan
              • Feb 2015
              • 366

              motorkap (17).jpg dit misschien ?
              Mercedes W124 1989 / Porsche 924 1983 restored / MG-Midget 1973 restored / Rover 1275 Mini 1992 restored
              Citroen 2CV6 1986 restored / Renault N72 restored/ Mazda MX-5 1.8 for the fun / Toyota Landcruiser Prado daily driver

              Comment

              • Beer924
                924 Gek
                • Aug 2021
                • 884

                Ja zo ongeveer. Dankjewel.

                Comment

                • Ronaldbm
                  924 Addict
                  • Aug 2014
                  • 1702

                  dat ziet er wel lekker strak uit allemaal! Top verzorgd!

                  Originally posted by Pierro
                  exterior new (4).jpg
                  het is niet zo gedetaileerd die photo, maar misschien helpt het je....
                  Project 924....and nice driving

                  Comment

                  • Beer924
                    924 Gek
                    • Aug 2021
                    • 884

                    Yes. Ik heb het gevecht met de benzinetank gewonnen. Hij is er onderuit. Eerlijk? Het viel me mee. Misschien heb ik dan het geluk dat alles niet zo enorm vast zat geroest.
                    Voor degene die hier ook aan willen beginnen even een globale werkbeschrijving.
                    Laat de tank leeglopen. Maak alle slangen in de kofferruimte los van de vulpijp. Ook de dikke slang van de vulpijp naar de tank. Maak de draden van de vlotter voor de benzinemeter los. Waarom zeg ik dit? Omdat bij mij de tank op enig moment aan die drie draden hing! Oen dat ik ben.
                    Daarna de pomp die rechts achterin naast de tank zit weghalen. Maak hem in ieder geval los. Ik kreeg hem niet weg omdat ik 1 boutje aan de bovenkant niet loskreeg. Dus dat levert weer een hoop geklooi op. Uiteindelijk wel gelukt. Maak de beugels aan de bovenzijde van de tank los. Zet er iets onder zodat de tank daar op kan rusten als ie loskomt. Hou er rekening mee, dat er nog steeds benzine in de tank zit!!! Waarom zeg ik dit? Juist, er gutste opeens behoorlijk wat uit. Ik had namelijk de binnenpomp eruit gehaald. En dan heb je een groot gat.....
                    En weer door. Als je de beugels los hebt kun je beginnen met het rommelen aan de tank. Eerst aan de achterzijde naar beneden proberen te trekken en dan maar wat wrikken. Ik had visioenen van joeptroep video's waarin getoond wordt wat een hels karwei het wel niet was. Na een paar minuten had ik de tank op schoot liggen!! Net als bij de demontage van de bak: Kijk hoe het zit, maak (veel) foto's en begin gewoon.
                    Maar nu? Eigenlijk geen sporen van lekkage. Wel zijn de slangen heel slap. Het zou zo maar kunnen dat die wat poreuzig zijn geworden, waardoor de lucht erdoor komt. Geen idee. Ik ga de slangen vervangen. Ik weet niet of de originele nog verkrijgbaar zijn, maar dat zie ik dan wel weer. Ik heb inmiddels de naam van een Duits bedrijf dat alle soorten en maten benzineslangen hebben met een katoenen vlechtmantel. Dus als ze origineel niet meer te koop zijn, of alleen tegen prijzen waar €Porsche voor staat dan meet ik de slangen allemaal op en bestel ik stukken van een meter bij dat Duitse bedrijf.
                    Gisteren trouwens de nieuwe ophangbeugels/rubbers voor de versnellingsbak binnen gekregen. Mooi spul.

                    Foto's!
                    DSC04735 gemarkeerd.jpg DSC04737.jpg 20240801_163211.jpg DSC04736.jpg

                    Comment

                    • Ronaldbm
                      924 Addict
                      • Aug 2014
                      • 1702

                      Lekker bezig! Goed tijd in gaan zitten denk ik?
                      Project 924....and nice driving

                      Comment

                      • Beer924
                        924 Gek
                        • Aug 2021
                        • 884

                        Met de overpeinzingen meegerekend of ik dit allemaal wel zou willen doen een maand of 5. Het daadwerkelijke werk tot nu toe een paar dagen. Maar alles op zijn tijd. Gisteren was het mooi weer, dus naar het water. Ik heb geen haast. Als alles net zoals bij mij makkelijk los gaat en meezit dan is het een klus van pakweg 2 dagen. Veel tijd gaat ook zitten in het onder de auto kruipen en er weer onder vandaan komen. Ja, is leeftijd gebonden. Ik weet het. Een brug is dan wel heel fijn.
                        Voor de volledigheid moet ik dit nog even toevoegen. Met alleen wrikken met je handen kom je er niet om de tank van zijn plaats te krijgen. Ik heb aan de voorzijde van de tank, tussen de tank en de chassisbalk een groot model bandenlichter gebruikt om daarmee de tank te helpen verschuiven. Hij blijft namelijk plakken op de rubbers en het schuim.

                        DSC04722.jpg
                        Last edited by Beer924; 01-08-24, 19:45.

                        Comment

                        • Beer924
                          924 Gek
                          • Aug 2021
                          • 884

                          Het laatste bericht voor vanavond. Eerder heb ik al een opmerking gemaakt over de kleppen die in de ontluchtingsslangen zitten. De witte klep is ervoor om te zorgen dat bij een ongeval de benzine niet vanuit een retourleiding uit kan stromen. Daar zit een kogeltje in endat werkt perfect. De zwarte klep is natuurlijk weer een verhaal apart. Daar staat op "made in USA". Huh? Dat geloof je toch niet? Maar het is zo. Ook de slangklem die eronderaan zit is afwijkend van de rest. Dus daar is ooit al een keer aan gesleuteld. Dat kan haast niet anders. Al eerder iets met benzinelucht geweest?? Ik ben bang van wel. Komende dagen eens inventariseren welke slangen ik nodig heb. Er moeten nog wat ophangrubbers van de brandstofpomp en wat van die banjo aansluitingen opgeknapt/vervangen worden. Dat hele spul daar ziet er niet uit, dus daar moet de staalborstel hoognodig overheen.

                          DSC04715.jpg DSC04746 web.jpg DSC04752.jpg

                          Comment

                          • Pierro
                            924 Fan
                            • Feb 2015
                            • 366

                            fuel tank 033.jpg fuel tank 032.jpg fuel tank 033.jpg Bij mij zit het af-fabriek ook met een witte en zwarte plastique unit (see photo), dus blijft de vraag hoe dat precies functioneerd.
                            ik heb by the way geen last van benzinelucht in de auto.
                            Last edited by Pierro; 02-08-24, 08:31.
                            Mercedes W124 1989 / Porsche 924 1983 restored / MG-Midget 1973 restored / Rover 1275 Mini 1992 restored
                            Citroen 2CV6 1986 restored / Renault N72 restored/ Mazda MX-5 1.8 for the fun / Toyota Landcruiser Prado daily driver

                            Comment

                            • Beer924
                              924 Gek
                              • Aug 2021
                              • 884

                              De witte is een beveiliging tegen overstromen van benzine bij een ongeval. Daar zit een kogeltje in, die de uitloop vanaf de tank afsluit als de auto met de pootjes omhoog ligt. De slang die aan de witte klep zit komt rechtsrreeks vanaf de tank. De zwarte klep heeft twee functies. Het zorgt voor beluchting (opheffen vacuum) als de tank leger raakt zodat die niet "implodeert" en hij kan beluchten als de tank vol is en door warmte de benzine uitzet. Er zit ook duidelijk verschil in werking. De klep heeft veel minder tegendruk bij overdruk in de tank en meer tegendruk bij het vacuum. De slang die vanaf die zwarte klep naar boven loopt is aangesloten op een soort expansievaatje achter de bekleding in de C-stijl. Dat heb ik laten zitten, omdat ik anders nog meer bekleding zou moeten loshalen en bij montage het ruitje ook nog moet verwijderen.
                              En ik HOOP alleen maar, dat de lucht weg is als ik alles vervangen heb. Garantie daarvoor heb ik niet.

                              Comment

                              • Pierro
                                924 Fan
                                • Feb 2015
                                • 366

                                ik heb geen expansievaatje bij mij, maar vanaf de tank gaat een slang naar de witte en de uitgang van de witte gaat naar de zwarte (ze staan dus in serie) en de uitgang van de zwarte gaat naar buiten via de tankdoprruimte (links op de photo).
                                Misschien toch verschillende uitvoeringen geweest (USA/Europe/Azia) ? interieur overview 006.jpg
                                Mercedes W124 1989 / Porsche 924 1983 restored / MG-Midget 1973 restored / Rover 1275 Mini 1992 restored
                                Citroen 2CV6 1986 restored / Renault N72 restored/ Mazda MX-5 1.8 for the fun / Toyota Landcruiser Prado daily driver

                                Comment

                                Working...