De Porsche 924 van George

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Luud
    924 Wannabe
    • May 2008
    • 27

    De Porsche 924 van George

    Het begin is er en morgenavond wordt de auto, Porsche 924 2.0 inj. bwj 1985 eindelijk versleept van Roermond naar Maastricht waar ik en Leo dan kunnen sleutelen aan de auto.
    Vorige week nadat de zoon belde dat het voorbij was met de pret ben
    ik even wezen kijken en we constateerden dat er benzine in het blok stond :cry:
    Met het beetje dat er nog in de accu zat hebben we gekeken of er een vonk was vanaf de bobine en die "vette vonk" die was er
    Ik zag in de snelle al een paar mankementen zoals een scheefhangende dynamo
    en ook de slang voor de koeling van de dynamo was er niet maar dat is van latere zorg.
    Overmorgen beginnen we met het vervangen van de motorkap gasveren zodat we
    onze handen vrij houden voor andere dingen.
    Ik heb een nieuw setje gekocht (Ebay DE) voor 31 EURO incl. verzendkosten, ik vond het een mooie prijs.
    We hebben besloten om daarna eerst de compressie te meten en heb daarvoor een compressiemeter gekocht die deze week zou moeten aankomen.
    Wanneer daar niets mis mee is, dan gaan we de onsteking helemaal nakijken, meten en afstellen, nieuwe bougies, verdelerkap en rotor zijn al gekocht.
    Foto's komen er zeker en we houden jullie op de hoogte.
    924 2.0 inj. 1985
  • q01z
    924 Freak
    • Jul 2007
    • 3217

    #2
    Re: De Porsche 924 van George

    gezien de loshangende dynamo..

    haal even de distributieriem kappen eraf.. wellicht in de timing versprongen waardoor de auto verzuipt!
    Geen 924 op dit moment... maar wel lekker sleutelen aan die van Michel!

    Comment

    • Ik-rij-belastingvrij
      924 Gek
      • Dec 2007
      • 1216

      #3
      Re: De Porsche 924 van George

      Welkom
      Weer een Limburger er bij :mrgreen:
      Porsche 924, 1983 Ik help je er weer bovenop , kosten wat kost!
      Porsche 924S, 1989.

      Comment

      • Luud
        924 Wannabe
        • May 2008
        • 27

        #4
        Re: De Porsche 924 van George

        Originally posted by q01z
        gezien de loshangende dynamo..

        haal even de distributieriem kappen eraf.. wellicht in de timing versprongen waardoor de auto verzuipt!
        bedankt voor de tip.
        er is ons verteld dat de distributieriem vernieuwd is.
        zou het zo simpel zijn dat, mede door de scheef hangende dynamo, de timing versprongen is?
        dit gaan we zeker controleren :grin:
        924 2.0 inj. 1985

        Comment

        • Tom
          924 Freak
          • May 2007
          • 5361

          #5
          Re: De Porsche 924 van George

          Bij een 2.0 lijkt me dit in ieder geval niet de meest voor de hand liggende conclusie (maar ik kan het mis hebben en checken kan nooit kwaad). Ik zou het zelf zoeken in het injectiesysteem, de luchtweger die open blijft staan en de boel vol laat lopen of iets dergelijks.
          924 uit 11-1980, mooi bruin is niet lelijk!

          Comment

          • Luud
            924 Wannabe
            • May 2008
            • 27

            #6
            Re: De Porsche 924 van George

            Vanavond wordt hij versleept en morgen gaan we aan de slag.
            Compressiemeter is ook binnen dus de werkwijze die we uitgestippeld
            hadden kunnen we morgenmiddag uitvoeren.
            De dynamo die zat al scheef toen hij hem terug kreeg van de garage en hij
            heeft er 500km mee gereden, of dit nu de oorzaak is dat hij verzuipt
            weet ik niet maar we zullen het zeker controleren, ben wel benieuwd waarom dat
            ding scheef hangt
            Ik las in een ander project, waar ze ook een dynamo hadden die scheef hing, dat er
            een of andere rubberen bus miste, we zullen het zien.
            Zelf dacht ik ook aan het injectiesysteem omdat ik een goede vonk zag vanaf de
            bobine, maar het alsnog controleren van het electrische gedeelte kan geen kwaad.
            Morgen meer en wanneer er nog licht is worden er foto's gemaakt.
            924 2.0 inj. 1985

            Comment

            • Luud
              924 Wannabe
              • May 2008
              • 27

              #7
              Re: De Porsche 924 van George

              gasveren motorruimte geplaatst en werken prima.
              omdat er op het nokkenastandwiel geen merkteken te zien was
              hebben we het vliegwiel op -0 geplaatst en vervolgens het nokkenastandwiel
              met ringsleutel dusdanig verdraaid totdat de rotor tegenover de eerste bougie in de verdelerkap stond, gierna de distributieriem gemonteerd.
              cilinders zonder brandstofpomp en bougies schoongeblazen zodat er geen benzine meer
              in de cilinders zat, bougies er in, onsteking aangesloten en motor gestart zonder brandstofpomp en hij startte zonder problemen op de restanten benzine in de cilinders en hij liep niet slecht :shock:
              brandstofpomp aangesloten bougies erin en onsteking aangesloten en starten maar en wederom de motor verzopen.
              luchtweger nagekeken en zag er perfect uit, toch een beetje schoongemaakt en schotel een paar keer opgetild en valt heel soepeltjes terug en stuitert een paar keer.
              nogmaals cilinders schoongeblazen en nogmaals gestart zonder brandstofpomp en ook nu sloeg hij weer aan en we hebben hem laten lopen totdat hij er na een paar seconden mee stopte (geen benzine)
              we hebben iets geconstateerd waar we onze twijfels over hebben namelijk toen we de injectors aan het testen waren zagen we dat deze netjes vernevelden maar nadat je de contactsleutel losliet, dus de motor niet meer tornt, de brandstofpomp doorgaat en het ook het inspuiten van de benzine doorgaat, ook wanneer je speelt met de contactsleutel maar niet helemaal doordaait om te starten komt af en toe de brandstofpomp in en wordt er ook benzine ingespoten
              we dachten zelf in de richting van het brandstofrelais maar kunnen niets ontdekken,
              heeft iemand trouwens een overzicht van de zekeringkast want we hebben relais getrokken
              en nou zijn er een paar relais die dezelfde voeten hebben.
              foto's komen nog.
              924 2.0 inj. 1985

              Comment

              • Tom
                924 Freak
                • May 2007
                • 5361

                #8
                Re: De Porsche 924 van George

                Je zou ook kunnen zoeken bij het elektrisch deel van het contactslot. Bekend zwak punt.

                Zekeringkast vind je hier: http://924.org/techsection/technical.htm
                Helaas wel in het Engels.
                924 uit 11-1980, mooi bruin is niet lelijk!

                Comment

                • Luud
                  924 Wannabe
                  • May 2008
                  • 27

                  #9
                  Re: De Porsche 924 van George



                  924 2.0 inj. 1985

                  Comment

                  • Luud
                    924 Wannabe
                    • May 2008
                    • 27

                    #10
                    Re: De Porsche 924 van George

                    omdat daar waar de bougies zitten bijna geen ruimte is
                    is er van de compressiemeting niets terechtgekomen :cry:
                    924 2.0 inj. 1985

                    Comment

                    • Tom
                      924 Freak
                      • May 2007
                      • 5361

                      #11
                      Re: De Porsche 924 van George

                      Mooie auto, fraaie kleur. Even een goede beun zoeken, heb je voor een paar centen dat voorscherm weer netjes in de kleur.
                      924 uit 11-1980, mooi bruin is niet lelijk!

                      Comment

                      • q01z
                        924 Freak
                        • Jul 2007
                        • 3217

                        #12
                        Re: De Porsche 924 van George

                        ey foto's van de auto!

                        die bougies bij een 2l zitten op een werkelijk onmogelijke plek idd.. oll:

                        die dynamo zit wel vreemd trwns..
                        verder mooi kleurtje
                        Geen 924 op dit moment... maar wel lekker sleutelen aan die van Michel!

                        Comment

                        • Luud
                          924 Wannabe
                          • May 2008
                          • 27

                          #13
                          Re: De Porsche 924 van George

                          vandaag toch maar de compressie gemeten en wat we gemeten hebben komt niet overeen
                          met de haynes manual, die zegt: 1976-on, European market: Engine Compression ratio 9.3:1 terwijl we op alle cilinders 12,5 - 13,5 bar meten (cilinder 3 was het minst de anderen allemaal rond de 13-13,5) ...in ieder geval geen schrikbarende waardes :grin:
                          bobine en koude start injector doorgemeten tevens de ontstekings controle-unit een nieuw massapunt gegeven, we gaan alles meten wat we kunnen doormeten en aansluitingen die we kunnen verbeteren nemen we ook mee.
                          verdelerkap omgeruild voor die van een audi want die zat er ook op (bougiekabels pasten niet)
                          vacuum gecontroleerd op verdelerhuis en werkt prima alleen vacuumslangtje is aan vervanging toe.
                          dynamo losgehaald van de ophangpunten en de 2 rubberen bussen zijn helemaal verrot
                          waardoor de dynamo niet meer op zijn plaatst blijft hangen, zie foto.
                          het onderste bevestigingspunt (ik heb er een schets van gemaakt) ziet er vreemd uit en beweegt naar alle kanten ook de bout die door de rubberblokken gaat, moet dit zo en komt iemand dit bekend voor :
                          we wilden eens kijken bij de lokale rubberboer of hij misschien die rubberen bussen
                          heeft (zal wel niet) tevens hadden we dan ook een nieuw vacuumslangetje willen kopen maar hij had vandaag de deuren vroeg gesloten.
                          924 2.0 inj. 1985

                          Comment

                          • LWB
                            924 Freak
                            • Dec 2007
                            • 3388

                            #14
                            Re: De Porsche 924 van George

                            comp ratio 9.3:1 zegt niets over de waarde te meten.

                            Hayes geeft aan 8-11 bar met een slijtagegrens van 6 en maximaal 3 verschil tussen de cilinders.
                            Dynamo zegt mij zo niet wat,zou ik even moeten kijken..
                            groet,
                            Laurens
                            924 2.0 mj1984


                            Lees hier de regels van 924forum.nl

                            Comment

                            • Tom
                              924 Freak
                              • May 2007
                              • 5361

                              #15
                              Re: De Porsche 924 van George

                              Hoe nauwkeurig is die compressiemeter? Ik vind het geringe verschil belangrijker dan de exacte waarden, volgens mij is het blok gezond.

                              Wat die dynamo-ophanging betreft: vraag eens na wat Porsche ervoor wil hebben. Dat zou wel eens een zeer redelijk bedrag kunnen zijn. Ik ben overigens ook aan de beurt op die plek, al mijn ophangingsrubbers zijn ook op. En ja, het hoort zo idioot te zitten...
                              924 uit 11-1980, mooi bruin is niet lelijk!

                              Comment

                              Working...