933 project

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hammer_rites
    924 Gek
    • Jul 2007
    • 999

    Re: 933 project

    Originally posted by hammer_rites
    Er zit een groot probleem bij de ontsteking, die staat extreem laat afgesteld, anders gaat-ie pingelen.
    Ik moet terugkomen op deze opmerking: Op de Emerald kan je de ontsteking fixeren, als hulpmiddel bij het afstellen. Dus ik zet 'em op 0, pak de stroboscoop, mik op het vliegwiel, maar geen merkteken te zien... dan maar aan de voorkant, en zo op het oog lijkt het merkteken op de poelie een graad of 15 vóór het meetpuntje te staan. Mmm... Dan maar eens kijken waar de missende tand op het trigger wheel staat ten opzichte van de sensor op TDC. Dat blijkt zo'n 145 graden te zijn. Even vergelijken met de referentiewaarde in de ECU... en die is 134!

    Het lijkt er dus op dat als de ECU nu denkt op TDC te staan, het eigenlijk 145 - 134 = 11 BTDC is. Maw, je kan 11 graden optellen bij de ontstekingstabel, en dan zien de waarden er opeens een stuk normaler uit.

    De tuner lijkt een fout gemaakt te hebben.

    Comment

    • q01z
      924 Freak
      • Jul 2007
      • 3217

      Re: 933 project

      dit is wel een serieuze fout ook oll:

      nu is de theorie nooit zoals de praktijk, maar 11 graden verschil is wel vrij bizar!
      Geen 924 op dit moment... maar wel lekker sleutelen aan die van Michel!

      Comment

      • hammer_rites
        924 Gek
        • Jul 2007
        • 999

        Re: 933 project

        Het maakt voor het echte onstekingstijdstip natuurlijk niet uit, want de combinatie referentiewaarde+ontstekingstabel blijft gelijk, maar het is wel slordig. Ik blijf ook denken dat ik ergens een denkfout maak, maar waar...?

        Comment

        • hammer_rites
          924 Gek
          • Jul 2007
          • 999

          Re: 933 project

          Vanochtend de referentiewaarde voor het nulpunt ingesteld, bleek 21 graden te verschillen met de waardes van Beek Autoracing. Dus 21 graden opgeteld bij de ontstekingsmap, en nu ziet die map er normaal/gezond uit.

          Mailtje gestuurd naar Beek om even te overleggen, maar lijkt mij een vergissing van hun kant.

          Zat nog even te denken dat dat van invloed kan zijn op vermogen, omdat de injectoren een verkeerde openingstijd krijgen, maar aangezien de injectoren "grouped" zijn, en bij elke slag spuiten, zal dat niet veel uitmaken. Denk ik tenminste! Als je daar meer over weet, laat ons delen in je kennis.

          Het lijkt er ook op dat de mapping is gedaan met racen in gedachte, want bij deellast, dus lichte acceleratie, loopt-ie even te arm, om daarna netjes terug te keren tot een goede Lambda-waarde. Vollast is geen probleem.

          Na de proefrit van vandaag ga ik ook de olie verversen. Volgende rit is met volsyntheet Silkolene 15W50 100% ester: http://www.710oil.co.uk/pdf/PRO%20R%201 ... 0Wheel.pdf

          Ben benieuwd of ik dat ga merken.

          Motor is bij deze officieel ingelopen.

          Comment

          • Tom
            924 Freak
            • May 2007
            • 5361

            Re: 933 project

            Wat vind je er nu van, of is je nieuwe verkooppoging genoeg antwoord op die vraag?
            924 uit 11-1980, mooi bruin is niet lelijk!

            Comment

            • hammer_rites
              924 Gek
              • Jul 2007
              • 999

              Re: 933 project

              Originally posted by Tom80
              Wat vind je er nu van, of is je nieuwe verkooppoging genoeg antwoord op die vraag?
              Oh boy, wat wil ik graag af van deze auto. Ook al blijkt-ie straks 200+ pk te hebben, het blijft een trage shitbak waar veel te veel geld aan uit is gegeven.

              Dus uh ja, mijn verkooppoging zegt genoeg

              Comment

              • Tom
                924 Freak
                • May 2007
                • 5361

                Re: 933 project

                Apart.

                Mijn auto is nog veel trager dan de jouwe, en tegen de tijd dat-ie er netjes uitziet heeft-ie evenveel gekost als die van jou maar is-ie alleen nóg steeds trager. Ik vind het alleen een wereldauto, geweldig leuk in bochten, puur rijplezier en nog mooi om te zien ook. De jouwe zou geweldig moeten zijn, als-ie klaar is.

                Ja, er zijn snellere auto's. Maar ook met dit vermogen moet je op het circuit aardig mee kunnen komen, BMW 325s rijd je zondermeer zoek. Voor de rest komt het voor een groot deel aan op je rijkunst, en da's volgens mij veel boeiender dan een bak vermogen onder het pedaal.

                Je geld krijg je nooit meer helemaal terug, dan kun je er beter plezier van maken.
                924 uit 11-1980, mooi bruin is niet lelijk!

                Comment

                • q01z
                  924 Freak
                  • Jul 2007
                  • 3217

                  Re: 933 project

                  ik denk dat we beetje vergeten dat er een verschil is tussen hoe boudewijn de auto beleeft en hoe 'wij' de auto beleven.. het hart ervoor mist he boudewijn?

                  snap t wel hoor, maar ik zou toch iig 1/2 trackdays proberen!!
                  Geen 924 op dit moment... maar wel lekker sleutelen aan die van Michel!

                  Comment

                  • hammer_rites
                    924 Gek
                    • Jul 2007
                    • 999

                    Re: 933 project

                    Ik heb inderdaad helemaal niks met de 924.

                    Oh well, ik denk dat hij nog wel op het circuit verschijnt voordat er iets is verkocht.

                    Comment

                    • 924turbo2
                      924 Freak
                      • Dec 2007
                      • 2956

                      Re: 933 project

                      Kijk zo mag ik het horen :grin:

                      Dan weet je in ieder geval of het circuit rijden wat voor je is.
                      Een aantal van mijn vrienden heb ik na een trackday nooit meer gezien op her circuit en andere waren meteen helemaal verkocht :grin:
                      937 racer

                      Comment

                      • Martijn
                        924 Wannabe
                        • Mar 2008
                        • 74

                        Re: 933 project

                        vraag me toch af waarom je dan een 933 replica wilde maken als je niets met de 924 hebt boudewijn....

                        ik steek er momenteel ook teveel geld in, maar ik heb wel hart voor de auto...en ik heb deze week mijn projectmotor uit de schuur gepakt, wat mijn speeltje is op zonnige dagen en dan komt al het werk wat je erin gestopt hebt weer naar boven... op een positieve manier
                        mowaaaaaaapp...

                        Comment

                        • hammer_rites
                          924 Gek
                          • Jul 2007
                          • 999

                          Re: 933 project

                          Originally posted by Martijn
                          vraag me toch af waarom je dan een 933 replica wilde maken als je niets met de 924 hebt boudewijn....
                          Omdat de 933 de weg naar dat beetje meer vermogen is, zonder te grijpen naar turbo- of superchargers. Niks meer en niks minder. Toen ik die 924 kocht wist ik niet eens van het bestaan van de 933.

                          Comment

                          • hammer_rites
                            924 Gek
                            • Jul 2007
                            • 999

                            Re: 933 project

                            Gisteren olie ververst. De nieuwe olie blijkt rood te zijn!


                            Ook kopbouten nagelopen, en het motormanagement op "adaptive" gezet, zodat er een aparte map wordt gemaakt waarin correcties komen te staan op de huidige map. Die correcties ontstaan omdat je een target air/fuel ratio hebt ingesteld, en het management zal, om dat target te bereiken, meer of minder brandstof inspuiten dan staat ingesteld in je huidige fuel map. Je kan dan achteraf die correcties verwerken, en als het goed is moet dat een mapping opleveren die goed overeenkomt met je ingestelde lambda-waarden.

                            Edit: spelfout weggehaald.

                            Comment

                            • Tom
                              924 Freak
                              • May 2007
                              • 5361

                              Re: 933 project

                              Hoe loopt-ie nou, en hoe voelt-ie aan?

                              Ik ben overigens nog steeds beschikbaar voor een vergelijkingsritje...
                              924 uit 11-1980, mooi bruin is niet lelijk!

                              Comment

                              • hammer_rites
                                924 Gek
                                • Jul 2007
                                • 999

                                Re: 933 project

                                Met de nieuwe olie nog niet gereden...

                                Wat betreft vergelijkingsrit: Als het weer meezit wil ik komende weekend weer een ritje maken. Maar aangezien al mijn ritten proefritten zijn in dit stadium, blijf ik liever een beetje in de buurt van huis. Ik zie me dus voorlopig niet richting Utrecht rijden, maar je bent van harte welkom in Den Haag!

                                Edit: Als je passagier bent, moet je wel met de laptop op schoot zitten!

                                Comment

                                Working...