De Porsche 924 van Tom

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Meneer aard
    924 Gek
    • Sep 2007
    • 1129

    Re: De Porsche 924 van Tom

    Hoezo Tom! max 4,5% Co zonder kat.

    Comment

    • Tom
      924 Freak
      • May 2007
      • 5361

      Re: De Porsche 924 van Tom

      4.5? :shock: :shock: Aangezien-ie met 1.3 prima loopt, lijkt me dat niet de bedoeling. Overigens stond dit in het grote APK-boek van de garage.
      924 uit 11-1980, mooi bruin is niet lelijk!

      Comment

      • Meneer aard
        924 Gek
        • Sep 2007
        • 1129

        Re: De Porsche 924 van Tom

        Mijne staat @ 2,9% ofsow, loopt er erg lekker op haha Maar 4,5 mocht volgens de specialist (ook opgezocht, 1977; geen kat = 4,5%).

        Comment

        • Nielske
          924 Wannabe
          • Mar 2008
          • 35

          Re: De Porsche 924 van Tom

          Hey meneer aard,

          Heb je toevallig ook de bevestigingshandleiding voor de electrische buitenspiegel? Aangezien ik ook deze spiegel wil monteren.

          Alvast bedankt.

          Comment

          • M.B.H.
            924 Freak
            • Feb 2008
            • 6043

            Re: De Porsche 924 van Tom

            Originally posted by Nielske
            Hey meneer aard,

            Heb je toevallig ook de bevestigingshandleiding voor de electrische buitenspiegel? Aangezien ik ook deze spiegel wil monteren.

            Alvast bedankt.
            Heb je nu ook elekt. buitenspiegels dan.M
            924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.

            Comment

            • hammer_rites
              924 Gek
              • Jul 2007
              • 999

              Re: De Porsche 924 van Tom

              Originally posted by Tom80
              (...) Resultaat: een CO van 3.2. :shock: Fors, want voor de APK mag-ie ergens tussen de 1 en 2 zijn.
              Volgens deze link: http://www.innovam.nl/apktroubleshooter/ (en klik op "CO-percentage") mag de waarde 4.5% zijn, wat Meneer aard zegt.

              Ik dacht eerlijk gezegd ook dat de waarde iets van 1.5% mocht zijn. Apart dat jouw keurmeester iets anders zegt dan die van Meneer aard.

              Comment

              • Tom
                924 Freak
                • May 2007
                • 5361

                Re: De Porsche 924 van Tom

                Hij moest het ook even opzoeken, stond in het grote APK-boek voor auto's <-1986. Hoe dan ook, hij loopt super op 1,3% en het verbruik ligt stukken lager. Ik zou niet weten waarom je voor een standaard auto 4,5% nodig zou hebben...



                Vandaag weer even een nuttig dagje gehad. Ik had van marktplaats een partijtje 924-onderdelen gekocht in mijn eigen woonplaats, daar zat ook een middenconsole met metertjes bij. Het was toch mooi weer dus ik ben maar even aan het sleutelen gegaan.
                De claxon deed het alweer niet (irritant als je twee keer in een rit gesneden wordt), de gebruikte hoorn die ik gemonteerd had was inmiddels ook overleden. Een andere uit de voorraad getrokken en gemonteerd en ditmaal beide hoorns aangesloten. Dat werkt weer, hoewel ik uiteindelijk eens iets op de wat brakke connectors moet bedenken. Mijn bestuurdersstoel stond ook niet zo vast meer, bij nader onderzoek bleek een boutje zich losgewerkt te hebben. De boutjes waarmee de stoel vastzit zijn vrij kort en een beetje roestig, dus maar eens vervangen door vier langere geharde kraagbouten. Ook de stoel zit weer lekker vast dus.
                Toen de middenconsole. Demontage was een eitje, twee schroefjes los en je kunt 'm er zo uittillen. Alle connectors losgemaakt en er toen achtergekomen dat de 'nieuwe' console van een '78er was en dat de aansluitingen op de metertjes en het waarschuwingslampje voor remdruk anders waren. Die dus maar even uitgewisseld met mijn eigen meters en lampje (jammer, want nu ben ik nog niet van die iets roestige randjes om de meters en de kras op het glas van de oliedrukmeter af) en het extra gemonteerde alarmschakelaartje (de reden waarom ik mijn console wilde wisselen) eruit gehaald. De bedrading daarvan was al losgeknipt toen het alarm eruitgehaald is, verder viel het mee met de beunerij achter de console. De hele boel weer teruggezet, alles werkt weer en ik ben een paar rammels en het lelijke schakelaartje kwijt. Ik wilde eigenlijk ook meteen de kachelschuiven vervangen, maar toen ik de bevestigingsschroeven loshad zat daar nog geen beweging in. Blijkbaar moet je daarvoor de halve console slopen, dus dat heb ik maar even laten zitten.

                Dat ging allemaal lekker vlot, dus ik had tijd voor nog een klus. Het raammechanisme dan maar... het probleem was dat mijn linker zijraam schuin in de deur zakte, waardoor de boel floot op de snelweg en dat het rammelde als ik de deur dichtgooide en als ik reed. Bovendien zakte het raam elke keer als ik de deur dichtgooide een centimeter de deur in. Het leek me een logische conclusie dat het meestgebruikte mechanisme na bijna 28 jaar een beetje moe zou zijn, dus ik had van Martin een goed gebruikt mechanisme gekocht. Helaas had ik nergens een beschrijving van de klus, dus maar mijn gezond verstand gebruikt en mijn ervaring met VW en Audi. Gelukkig bleek alles vrij makkelijk te demonteren, het paneel zat inderdaad net zo vast als bij oude VAG-auto's. Mechanisme gedemonteerd en naast de 'nieuwe' gelegd, toen bleek dat er een verschil in zat... het mechanisme van Martin was aan één kant vast op het glas gemonteerd, het mijne had twee rollers in richels op het glas. Was op zich geen probleem geweest, ware het niet dat ik zonder veel geweld de bevestigingsplaat niet van mijn zijruit los kon krijgen. Hmmm... een ruit heb ik niet op voorraad, dus ik kon me geen breuk veroorloven. Toen maar eens goed gekeken wat er precies mis was met mijn eigen mechanisme, want het zag er allemaal nog erg degelijk uit en ik voelde nergens speling of slijtage. Eeeehhh, misschien dat het geleiderubber van de ruit wat onderin de deur lag er iets mee te maken had? Achteraan liep de ruit netjes door een rubber maar vooraan rammelde-ie vrij in het metalen profiel.
                Rubber teruggezet, de ruit en het mechanisme weer gemonteerd (een erg beknopte beschrijving van twee uur minder prettige woorden, veel zweet en steeds opnieuw beginnen). En ja hoor, geen rammeltje meer te horen! Het mechanisme loopt soepel en kraakvrij, de ruit sluit perfect aan en blijft uitstekend bovenin zitten als je de deur dichtgooit.

                Vier klussen in een middag, niet slecht... ik had helaas geen camera bij me en de accu van mijn telefoon was bijna leeg, dus weinig foto's. Ik zal ze binnenkort even van de telefoon afhalen en plaatsen.

                Update van de to do-lijst:
                - Dynamo reviseren en monteren
                - Koelslang dynamo weer monteren
                - Radiateur vervangen, gereviseerd exemplaar ligt al te wachten
                - Bovenste waterslang vervangen door exemplaar met aftapplug
                - Rechter buitenspiegel monteren
                - Interval op wissers fixen, massa wissers schoonmaken ivm snelheid of gebrek daaraan
                - Piepend geluid in achterophanging links (komt en gaat)
                - Cassettebakje op tunnel reviseren
                - Scharnieren linker portier stellen
                - Hier en daar weer eens krassen bijwerken, misschien rechter voorscherm en voorbumper strakmaken
                - Beide slotpinnen en -houders achterklep vervangen
                - Middenconsole frame metertjes vervangen door exemplaar zonder extra gat --> done
                - Blindplaatje schakelaar middenconsole aanschaffen/monteren
                - Andere banden, ditmaal mét grip
                - Achterruitverwarming en -wisser fixen
                - Stadslichten veranderen in DRLs met LED-lampen
                - Schoonmaakbeurt voor alle massapunten
                - Handmatige overbrugging koelvin radiateur
                - Nieuwe thermostaat monteren
                - Nieuwe brandstofpomp monteren --> done
                - Nieuwe koplampunits aanschaffen en monteren (Golf I, T3)
                - Gordel bestuurderszijde fixen --> done
                - Lampjes temperatuurmeter en laadstroomverklikker vervangen
                - Claxon weer tweetonig maken, lelijke extra draad wegwerken --> niet helemaal tevreden over, later verder
                - Kachelschuiven vervangen

                Dat schiet ook niet op, als je klussen gaat doen die niet op de lijst staan... :lol:
                924 uit 11-1980, mooi bruin is niet lelijk!

                Comment

                • LWB
                  924 Freak
                  • Dec 2007
                  • 3388

                  Re: De Porsche 924 van Tom

                  weer productief geweest Tom :!:

                  TIP:als je dat wat gereed is verwijdert uit de lijst wordt de lijst ook korter :wink:
                  groet,
                  Laurens
                  924 2.0 mj1984


                  Lees hier de regels van 924forum.nl

                  Comment

                  • Tom
                    924 Freak
                    • May 2007
                    • 5361

                    Re: De Porsche 924 van Tom

                    Ja, maar dan kun je niet meer zien wat er al gebeurd is...
                    924 uit 11-1980, mooi bruin is niet lelijk!

                    Comment

                    • M.B.H.
                      924 Freak
                      • Feb 2008
                      • 6043

                      Re: De Porsche 924 van Tom

                      Originally posted by LWB
                      weer productief geweest Tom :!:

                      TIP:als je dat wat gereed is verwijdert uit de lijst wordt de lijst ook korter :wink:
                      dus je heb een goed mechanisme over ruilen kan ook hoor tom M. :grin:
                      924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.

                      Comment

                      • Tom
                        924 Freak
                        • May 2007
                        • 5361

                        Re: De Porsche 924 van Tom

                        Komt wel goed Martin, ik heb nog genoeg nodig...
                        924 uit 11-1980, mooi bruin is niet lelijk!

                        Comment

                        • q01z
                          924 Freak
                          • Jul 2007
                          • 3217

                          Re: De Porsche 924 van Tom

                          ey Tom, wat een verhaal zeg! jij had vroeger zeker ook geen moeite met opstellen voor Nederlands?

                          maar wel mooi dat je weer wat dingen hebt kunnen wegstrepen
                          Geen 924 op dit moment... maar wel lekker sleutelen aan die van Michel!

                          Comment

                          • Tom
                            924 Freak
                            • May 2007
                            • 5361

                            Re: De Porsche 924 van Tom

                            Ik zal de volgende keer proberen alles puntsgewijs op te schrijven... :mrgreen:
                            924 uit 11-1980, mooi bruin is niet lelijk!

                            Comment

                            • Tom
                              924 Freak
                              • May 2007
                              • 5361

                              Re: De Porsche 924 van Tom

                              Een vervolg op het nieuwe brandstofpomp-CO-verbruikverhaal: vandaag voor het eerst weer de tank gevuld. De eerste 100 km hiervan nog in de slurpstand gereden en heel veel in de file gezeten, maar toch 1:8. Dat gaat helemaal goed komen, dus!
                              924 uit 11-1980, mooi bruin is niet lelijk!

                              Comment

                              • Tom
                                924 Freak
                                • May 2007
                                • 5361

                                Re: De Porsche 924 van Tom

                                Met een stukje 200 blazen en flink wat filerijden zit ik nog steeds op een alleszins redelijk verbruik.

                                Lekker stukje gereden vandaag, de grootste afstand sinds ik de 924 heb (op de rit naar EPS toe, dan) en de auto heeft zich keurig gehouden. Je merkt wel dat de oliedruk wat terugloopt als je een flink stuk wat harder hebt gereden (sinds de console vervangen is, staat de oliedrukmeter niet meer meestal op het maximum). Als ik vaker forse ritten zou maken, lijkt een oliekoeler me geen overbodige luxe.

                                Dankzijn Martin is de ranzige versleten pookhoes van dode dino's vervangen door een stukje vakwerk gemaakt van dode koeien. Ziet er stukken strakker uit, prettig om weer een lelijk ding uit het interieur kwijt te zijn.
                                924 uit 11-1980, mooi bruin is niet lelijk!

                                Comment

                                Working...